Jump to content

Vad är detta?

Panzerfaust

Recommended Posts

Kulans diameter ser ut att vara ungefär som för 5.56x45. Hylsan verkar vara något kortare. Mät gärna diameter och hylslängd. Jag gissar på att det är en .222 rem (5,56x43).

.222 rem har en kort mililtär karriär, den testades av US Army men klarade inte riktigt de militära kraven, tror den stupade på högt gastryck. I övrigt har .222 rem samma prestanda som 5,56x45.

/EU2

Kulans diameter ser ut att vara ungefär som för 5.56x45. Hylsan verkar vara något kortare. Mät gärna diameter och hylslängd. Jag gissar på att det är en .222 rem (5,56x43).

.222 rem har en kort mililtär karriär, den testades av US Army men klarade inte riktigt de militära kraven, tror den stupade på högt gastryck. I övrigt har .222 rem samma prestanda som 5,56x45.

/EU2

Nu ska jag vara lite pinsam.

Glömde kolla hyllsan...

det står .222 på den ;)

Då kommer den från ett civilt jaktvapen typ då.

Kulan ser ut som en 40 grains helmantel i kaliber .224 tycker jag. De laddas vanligen i .22 Win Mag men går väl att handladda i .222 om man vill antar jag (om du är säker på att kulan och hylsan hör ihop).

Om jag säger såhär, jag är så säker man kan vara utan att vara den som plockat isär den. Enda gången jag skulle vara 100% va om jag själv plockat isär den eller sett den plockats isär. Men som det är nu har jag goda skäl att tro att dom hör ihop. Så ja. Dom här ihop... vågar jag säga.

Kulan skulle jag gissa på en Norma .222 (.224) 50 grains FMJ.

Bland den vanligast förekommande helmantelkulan. (Jaktmatch)

Har en .222a själv (Krico Sporter M/700) och det är en fin kaliber för alltifrån kråka till rådjur. Har jagat toppfågel med stor framgång med den.