Jump to content

Frivilligorganisationer HVU FBU etc

Recommended Posts

Pratade med en bekant häromdan som tror att det blir svårare att komma in i lumpen om man varit med i frivilligorganisationer(hvu,fbu-ungdom mm) "armen vill inte ha överintresserade stridspittar". Hoppas att det inte är så. Vad tror ni?

Att det är en fråga om attityd. FM kommer att öka sina sattsningar på ungdomsorganisationer eftersom det anses vara en viktig rekryteringsbas för framtidens FM. Men det handlar helt och hållet på vilken attityd som individerna ifråga har.

Gör ett tillägg här och sammanfattar det matte har skrivit.

Det är skillnad på att vara dryg jmf med att vara snabblärd.

Edited by Fk Satan

Guest matte

Sök på forumet. Det här har behandlats i åtskilliga trådar...

Yoff brukar inte vara speciellt glada åt hemvärnsungdomar, fbu-ungdomar med flera som tycker att de kan allt och säger saker som:

"Men så gjorde vi inte på Hemvärnsungdom"

eller varför inte...

"Lt jag har redan lärt mig sätta ihop sjukvårdsbår 2 i Hemvärnsungdom. Kan inte jag få visa de andra istället"

Eller försöker lära andra soldater sådant som de lärt sig i någon ungdomsorganisation och är helt fel.

Kort sagt. Det du lär dig i lumpen, det är det som gäller. Du ska göra samma saker som alla andra, oavsett hur många år du spenderat i Flygvapenungdom etc.

Har du den inställningen är det inga problem.

Har pratat med andra fd ungdomar som gjort lumpen som sagt att man kan lika gärna säga på en gång att man varit ungdom för det kommer märkas att man varit med förr...

tex man har fått på sig hela uniformen medan dom andra fortfarande fipplar med första knappen...

men man måste göra det klart för alla att man inte på något sätt är mer värd eller kan få någon särbehandling för det

För mig är det självklart att inte försöka bevisa att man är bättre än dom andra. Tänker inte skrika ut att jag är fbu-ungdom, dock kan man ju hjälpa kamrater i lumpen som har det svårt med utrustning och annat.

Vid mönstringen tror jag att det helt enkelt beror på vilken inskrivningsförättare man snackar med. Vissa tycker att FBU-U etc. är jättebra och andra inte. Jag hade iaf ett intyg med mig där det stod att jag deltagit i FBU-U-verksamhet si och så många timmar och det funkade för mig. 0:)

I lumpen vet jag ej hur det ligger till för den har jag aldrig gjort... B)

För mig är det självklart att inte försöka bevisa att man är bättre än dom andra. Tänker inte skrika ut att jag är fbu-ungdom, dock kan man ju hjälpa kamrater i lumpen som har det svårt med utrustning och annat.

AVBRYT AVBRYT!

här kommer mina få tips. Hjälp inte kamaraterna under GSU! det kommer bara att göra att du blir utsedd som ngn form av viktigpetter, bror duktig osv. Utan håll dig i bakgrunden gör aldrig bort dig. var alltid bland de bästa men aldrig bäst osv. Hjälp enbart ifall dina kamrater fråga. Var snabb- och lättlärd, men kan inte sådant ni inte har gått igenom osv.

AVBRYT AVBRYT!

här kommer mina få tips. Hjälp inte kamaraterna under GSU! det kommer bara att göra att du blir utsedd som ngn form av viktigpetter, bror duktig osv. Utan håll dig i bakgrunden gör aldrig bort dig. var alltid bland de bästa men aldrig bäst osv. Hjälp enbart ifall dina kamrater fråga. Var snabb- och lättlärd, men kan inte sådant ni inte har gått igenom osv.

Ok, tack för tipset!

AVBRYT AVBRYT!

klart man ska hjälpa dom andra. Är man klar först så hjälper man till. För det ser ju skit bra ut o stå o löka medan dom andra håller på att slita.

Men man kan göra det på ett snyggt sätt så att den man hjälper inte ser ut som ett fån o tycker att man är en bror duktig

AVBRYT AVBRYT!

klart man ska hjälpa dom andra. Är man klar först så hjälper man till. För det ser ju skit bra ut o stå o löka medan dom andra håller på att slita.

Men man kan göra det på ett snyggt sätt så att den man hjälper inte ser ut som ett fån o tycker att man är en bror duktig

Håller med. Det spelar stor roll hur man lägger fram det. Man ska inte försöka glänsa med sina kunskaper, men man ska kunna utnyttja dem. Detta var något som mina befäl poängterade då de märkte att jag kunde en del innan inryck.

Något man måste vara beredd på dock är att det finns gott om folk som inte varit fbu-ungdomar innan lumpen och tror sig veta väldigt mycket om dem. Dessa är betydligt besvärligare att tampas med. Därför finns anledning till viss diskression i början av lumpen (mest för husefridens skull).

EDIT: Förtydligande

Edited by madog

Antalet f.d. FBU-/HvU tenderar att vara fler än man tror. På min lucka visade det sig efter någon vecka att 6 av 12 hade ett mer eller mindre aktivt förflutet i någon ungdomsorganisation.

Använd dina kunsakper på ett vettigt sätt så går allt bra. Som min far sa innan jag ryckte in: "Var aldrig först och aldrig sist. Då dröjer det flera månader innan de vet vem du är."

• Forumsledning
Antalet f.d. FBU-/HvU tenderar att vara fler än man tror. På min lucka visade det sig efter någon vecka att 6 av 12 hade ett mer eller mindre aktivt förflutet i någon ungdomsorganisation.

Det där tror jag blir mer och mer vanligt i takt med att antal VPL blir mindre.

I övrigt kör jag inte fullt på samma mening som Fk Satan, men jag vill heller inte påstå att han har fel.

Fingertoppkänsla i samband med att varje situation är mycket individuell.

AVBRYT AVBRYT!

Är du ironisk eller menar du allvar?

Om du inte är ironisk måste jag säga att jag inte håller med dig. Det är aldrig fel att visa att man kan saker och ting. Att hålla den kunskapen "för sig själv" är inte ett tecken på en god kamrat eller soldat.

Det viktiga är HUR man överför sin kunskap till annan. Det får inte ske på så sätt att man undergräver instruktörens auktoritet. Ett sätt som jag själv praktiserar är att utnyttja min kunskap för att ställa frågor. Förvisso kanske kan jag svaret på frågan själv men det kan inte kamraterna. Instruktören får glänsa genom att visa vad han kan och kommer anse att jag är en väldigt klok och intresserad soldat som ställer så initierade och bra frågor. :P

/Ola

Jag förstår hur Fk Satan menar, och jag anser att han har rätt.

Hjäp folk normalt mycket, lika mycket som de som inte har någon förkunskap gör, men bli inte den som "kan allt" och skall rätta alla fel och förklara hur allting ligger till. Det ses med mycket oblida ögon av befäl och kamrater.

Som FBU:are har man ett försteg de första veckorna, när man lär sig sånt som dom redan kan, dvs klä sig, bädda sängen, exercis osv. När den tiden har passerat är det många FBU:are motsv som inte klarar av att deras kamrater har blivit lika bra som dom eller bättre och att dom själva inte längre är bäst. JAg har sett många som ballar ur och blir plutonens sämste soldat.

Jag har själv varit FBU:ungdom, jag har själv varit den som "kunde allt", och hade jag fått välja idag så hade jag tagit bort den delen helt ur min historia. Den har inte medfört att jag har blivit bättre som militär mer än de två första veckorna av min värnplikt.

Men det är MIN åsikt, inte allas.

Ställer mig bakom Jake, var precis samma sak för mig. Men sen fick man allt ta och rycka upp sig igen, men det var en period när man blev ifattsprungen och omkörd, då fick man bita ihop rejält för att ta igen det.

Edited by Born

Det GÅR ju att hjälpa utan att vra besserwisser. Vi hade ett par HV-u (tror jag) på min lucka när jag lumpade (har ej varit med själv). De hjälpte till på ett smidigt sätt tycker jag. Första gången vi skulle slå upp tält så frågade de hur många som slagit upp tält tidigare, inte många, då kom de med ett förslag på lösning som vi använde och fick upp tältet rätt fort. Det var en lirare som var gammal scout, han löste de flesta knopproblem osv.

Man KAN hjälpa till, men var inte runt jämt.

Det är klart man ska hjälpa dom som frågar men inte briljera. Har haft ett aktivt frilftsliv före fbu, så jag slog ju upp tält och gjorde eld bättre än dom andra i början men skröt inte eller försökte vara duktig. Har bara fått positiv kritik när jag hjälpt folk.

Huruvida det är "lättare" eller "svårare" att få göra värnplikt om man har U-org erfarenhet A ) varierar nog med inskrivningsförrätare, samt B ) finns det nog ingen egentlig kunskap om. Vad jag vet finns ingen statistik på hur stor andel Uorgare som nekats värnplikt mot sin vilja jämfört med populationen i övrigt.

Det som torde vara säkert är att de som är olämpliga i militären på grunden av militärt överintresse kommer vara tämligen överrepresenterade i U-org, precis som dom som kommer skrika högt på SoldF motsvarande om de inte får göra värnplikt kommer vara groteskt överrepresenterade i förhållande till populationen i stort.

Jag har personligen, utan egen erfarenhet dock, svårt att tro att en U-org skulle kunna "förstöra" en tidigare lämplig rekryt. Däremot är det väl tämligen stor sannolikhet att det finns ett antal i grunden olämpliga personer i U-org med en brinnande önskan om vpl, som för mycket oväsen om de inte tillmötesgås. Möjligen skulle en U-org kunna förstärka vissa olämpliga egenskaper/fantasier.

Slutligen vore det väl konstigt om försvaret bedrev ungdomsverksamhet som resulterade i sämre utbud av soldater.....

Olof

• Forumsledning
Slutligen vore det väl konstigt om försvaret bedrev ungdomsverksamhet som resulterade i sämre utbud av soldater.....

Ja jo, men nu är det som så att pedagogiken och utbildningens "status" varierar en del beroende på var och hur du är och från avdelning till avdelning, med tanke på de olika Ledarnas och Instruktörernas kompetens mål och välvilja så är nog inte allt lika med bra, tyvärr. Själva organisationens syfte och mål är det ju sen inget fel på.

Svårt att dividera i detta då det varierar så kraftigt med individer.

men att ha varit i en ungdomsförening förr kan väl bara vara positvt, då kan man ju redan grunderna som uppförande, grundeläggande sjukvård, marschera osv...

för det är väl inte så många som tycker att det ger minuspoäng i mönstringen

Som jag skrev ovan, att visa att man tror att man redan kan det som lärs ut ses inte med blida ögon av befälen. Många tycker att det är den värsta typen av soldat, dom som kommer in och tror att dom redan kan det.

Ofta är dom dessutom fellärda från början ändå.

men att ha varit i en ungdomsförening förr kan väl bara vara positvt, då kan man ju redan grunderna som uppförande, grundeläggande sjukvård, marschera osv...

för det är väl inte så många som tycker att det ger minuspoäng i mönstringen

Det är inte en fråga om VAD du kan när du rycker in. Utan det är mer en fråga om HUR du använder det du kan när du har ryckt in.

Det finns individer som kan hantera detta på ett mkt bra sätt och visar en mycket bra attityd. MEN det finns även ett antal individer som är av en liten annan typ. Ifall en ny inrykt vpl börjar med att sy på granen, sätter på sig soldatsprovsmärken osv. Samt allmänt vill briljera med sina kunskaper så blir det bara fel. En individ som håller käften om sina kunskaper, lyssnar på bef. gör som de säger och lär sig dessa saker som individen redan kan ännu bättre är individen bra. Att vara lättlärd är en sak, att vara svårlärd och alltid tro sig kunna saker och ting är en annan sak.

I dagens vpl är det så att folk kämpar om betyg, YOP-platser, ROP-platser, utlandstjänst osv då är det kanske bättre ur ett ego perspektiv att hålla käften om kunskaperna och använda dessa för egen vinnings skull...

Måste lägga in en röst här märker jag... ;)

Jag menar att ALLT hänger på kvaliteten hos u-ledarna!

Jag har sett en del skräckexempel som ger ungdomarna direkt felaktiga "kunskaper" inför värnplikten.

Däremot ser jag inte hur de ungdomar jag utbildat på RA180, högantenn, knäppeltält, span4/span6, tält 8/12/20/22 blir sämre än de soldater jag utbildar på samma materiel innanför grindarna?

Som jag sagt i ett flertal tidigare trådar, u-ledarna är den viktiga länken, men det finns idag ingen kvalitetskontroll!!

Frivillighet är ingen rättighet!

/Magnus B

Jag fattar att dom kanske inte gillar om man är en besserwisswer (tror det var det det hette) som tror att man kan och vet allt men och säger "det var inte så jag lärt mig" men det mesta är det väl inte så mycket som man kan göra på många olika sätt t.ex. sätta upp tält, ladda vapen, första hjälpen, marschera osv, osv,

men om befälen sen frågar som i skolan

"Vet person A vilken vilken fot man börjar marschera med" så vet man ju redan det och kan svara

och olika invecklade moment har man ju redan erfarenhet i

och i alla arbeten som finns i hela världen så vill ju en arbetsgivare hellre ha en person med erfarenhet och utbildning än en som inte kan nåt eller är det inte så i jobb med vapen inblandade :/:D

1. och olika invecklade moment har man ju redan erfarenhet i

2. och i alla arbeten som finns i hela världen så vill ju en arbetsgivare hellre ha en person med erfarenhet och utbildning.

Dom kanske tänker så här:

1. Nej det har dom inte.

2. Och på grund av det så vill dom ha folk som inte TROR att dom vet hur saker ska gå till och därför inte är mottagliga för hur det SKALL gå till, utan rena blad som man kan skriva på utan att man måste sudda ut en massa saker och kladda ner.