Jump to content

Windows 98 suger + hårddiskgarantier

Guest J-Star

Recommended Posts

Guest J-Star

Förra helgen började min hårddisk krascha. Förmodligen så kallad "sektordrift". Symptomen blir ungefär samma som när man har en repig CD/DVD, d.v.s. mitt under läsning blir hårddisken ibland förvirrad och stannar av varpå datorn hänger en stund.

På grund av detta är jag för ett tag utan min stora hårddisk och har därför bara den gamla med Windows 98. När jag sålunda nu tvingats bort från XP ett tag så har jag kommit till följande slutsats:

XP är mycket bättre. Win 98 suger gammal bajsblöja.

Win 98 är långsammare än XP. Det skulle eventuellt kunan tyckas att ett nyare OS med mer lull-lull är långsammare än det gamla... men faktiskt inte. XP fungerar enormt mycket smidigare. Till och med mina mest krävande spel funkar bättre och snabbare under XP.

Förutom det är XP stabilt som en berghäll i jämförelse med Win 98... som är mest att likna vid en älvbank av sand under översvämningstider. För första gången på 1½ år har jag får blåskrämar igen... för att inte tala om den gamla klassikern: General Protection Fault.

Vid övergången från Win 98 till XP märkte jag inte mycket av förbättringarna. Men nu, när jag varit tvungen att gå ned igen, då sattes det i tydligt perspektiv.

Angående hårddiskgarantier: Om du råkar ut för en hårddiskkrasch eller annat strul, kolla upp hos tillverkaren. Till min stora förvåning upptäckte jag att det faktiskt finns väldigt bra garantier. Den disk som började strula är en 1½ år gammal Seagate... och den hade 3 års garanti. Seagate har dessutom under förra året förbättrat garantierna så att Seagate diskar nu i vissa fall har upp till 5 års garanti.

Ok, jag fick betala portot för inskickningen själv (vilket kostade 205:-) och jag är utan disk i ca 2 veckor. Men ändå... det är bättre för mig som privatperson att lägga ut 205:- för en ny disk än 995:-

Så nästa gång du handlar datordelar, kolla upp vilka garantier som finns på diskarna. Det kan vara värt mycket pengar.

/J

Guest J-Star
Se också till att spara kvittorna på ett ställe där du hittar dem, så du inte hittar dem när du redan har gett upp och kastat bort den trasiga disken  :(

Samt det kanske viktigaste av allt: ta back-up. Garantin täcker (givetvis) inte förlorad data. Jag hade tur att hårddisken kraschade "gracefully" så att jag hann rädda data som tillkommit sedan senaste back-uppen (mestadels nya foton... typ familjelalbumet sedan nyår).

Men en intressant sak i sammanhanget var att jag inte behövde kvitto för att byta min Seagate-disk. Garantin gäller gentemot Seagate och utgångsdatumet för den garantin var tydligen inte så värst beroende av när jag köpte disken.

/J

Råkat ut för samma sak, garantin gäller x (där x varierar mellan 1-5 beroende på tillverkare och modell) från tillverkningsdatum.

J-star: fler som jag som inte tar backup så ofta som vi borde ;)

//Jed (som sparar viktiga saker som bilder osv på tre olika datorer och håller på och sätter upp automatisk backup till en dator på annan plats)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...