Jump to content

Getingluftvärn

robot

Recommended Posts

När jag gick ut på balkongen för någon dag sedan märkte jag att en massa getingar tog sig in och ut innanför några plankor. Detta är med största sannolikhet ett getingbo.

Vi i familjen började genast diskutera hur bekämpning av getingboet skulle gå tillväga. Eftersom mina kunskaper är strängt begränsade vad det gäller getingar, tänkte jag direkt på att fråga här på forumet.

Slutar nämligen aldrig förvånas över den kompetensen och kunskapen över små, men dock så viktiga ting, här på forumet.

Jag vill alltså bli av med boet för gott. Men för er som redan börjat fundera i dom banorna har jag lite direktiv. Huset ska stå kvar och det ska vara lika fint som innan.

Det betyder att alla förslag som innefattar sprändeg, pentyl motsv tas som sista utväg. 8-/

• Replies 86
  • Created
  • Last Reply

från Aftonbladet:

"Getingbo av mindre storlek kan man själv skära ner med hjälp av en kniv och en papperspåse. Momentet ska utföras snabbt med ett bestämt knivsnitt. När det gäller större getingbon så bör man kontakta ett saneringsbolag."

Får intrycket av annat jag läst att man nog inte ska ta bort dem själv om de sitter under ett tak... själv använde jag sprayflaska och tändare en gång. Hur bra som helst, men man får se upp... *hatar getingar*

Bekämpas bäst med att stänga till öppningarna till boet och spraya in Radar eller annat bekämoningsmedel. Det finns speciella pappskivor med nät som kan sättas över ingången om det är ett kvisthål eller annat. Sedan kan man spraya genom nätet, men getingarna kan inte komma ut, utan avlider där inne tillsammans med drottningen varvid samhället är utslaget.

Kan du inte få dit ett nät så täta så stor del av ingången som möjligt och spraya genom den återstående. När du fyllt så mycket som lämpligt, täta sedan resten.

De getingar som är ute kommer att återvända men bli förvirrad när de inte kommer in. Det skadar inte med tät klädsel, eftersom fria getingar kan bli lite exalterade när du försöker ta livet av dem.

Instämmer i stort med gpd, stänga till och sprejja är fruktansvärt effektivt. En lite vanskligare men snabbare variant om du kan se själva boet är faktiskt bensin. Gjort med två stora getingbon i uthus, hälla på lite bensin vilken sugs upp av papperet, Bzzz-blubb, inte en geting hinner komma ut.

Tät klädsel = mycket bra.

Som en god vän sa igår: "Getingar äter lik och bajs, bin äter bara blommor. Behöver man undra över vilken av dom det är som är snäll" 8-/

1: Spruta insektsmedel in ihålet i ca 10-20 sec 8-/

2: sen tar du en plast påse och stoppar ner boet i och knyter påsen

3: bränner påsen och dess innevånare

Alt:3: spruta mer gas i påsen eller häll vatten i påsen så dom drunknar

Lycka till!

badmintonrack!

ett måste om du inte kan stänga ingångshålet. har erfarenheter från vedupplag med getingbo.

du behöver ingen spray eller så, räcker med att få loss boet med handskar om du kommer åt. men stadsbor kanske inte gör så.... (evil 8-/ )

Kolla hem/husförsäkring i 90% av fallen täcker denna Anticimex insats. Hade problem i sommarhuset ringede Anticimex och de kom snabbt och skickade in en massa rök, skar ner boet och voilá så var det klart !

-Valiant-

Glöm för guds skull inte bort att getingarna med röda korsets armbindel inte får slås ut  :lala:

Hehe 0:) ska ha det i åtanke..

Tack för alla tips och råd. Problemet här är att ingångsvägen är en springa som är från golv till tak. För att nå boet måste man vara extremt smal, ca 0,5 cm springa.

Jag funderar på att framrycka med nånting giftigt för att slå ut så många som möjligt. Sen testa erat tips om att täppa igen ingångsvägen med nånting.

Har aldrig nånsin blivit stucken av en geting så jag tror jag kommer underskatta fienden.

Om jag fattar det hela rätt så kommer du inte åt boet.

I sånna fall är det nog bara B/C stridsmedel som gäller. Och eftersom den irakiska leverantören är borta så rekomenderar jag antisimex (eller hur de nu stavar(räkna kna jag, men inte stafva)).

Om boet är åtkomligt så är rödspritsångor lugnande på de små kräken. rödsprit i botten på hink/kase under boet. När alla är lagom lulliga och lugna för kassen/hinken över boet. Skär ner boet i hink eller kasse. Knyt igen kasse/lägg lock på hink. I kassfallet trä gärna ny kasse utanpå med mer rödsprit i. Skaka om väl. Tillsätt brinande tändsticka. Skriv afse på getingbo

Om du såras under bataljen, kan du faktiskt åtgärda skadan själv. Ut med kvarblivna vapendelar ur såret, lägg på en sockerbit som är indränkt i alsolsprit/klorhexidin etc. Pga vätskorna söker balans dras biologiska stridsmedel rätt ut i sockerbiten. Voila!

Problemet verkar ju vara att han inte kommer åt själva boet ( kan alltså inte skära ner det och transportera bort det) , utan måste bekämpa genom springan, jag satsar fortfarande på Radar eller annat C-medel. Getingarna har inte skrivit på någon kemvapenkonvention så det är OK...

Framryck i skydd av rök.

Förbered kemisk krigsföring. Skyddsmask på.

Avancera snabbt men metodiskt till getingarnas linjer.

Använd kemvapen.

Begrav liken.

It is a dirty business but somebody has to do it.

Om du inte är säker på att du inte är allergisk, så tillkalla specialtrupper (Antisimex), kommer du inte åt boet, så kan de bli lite sura om du slår ut halva deras befolkning...

Guest Fågel Fenix

Har faktiskt samma problem hemma på garageväggen! :)

Vi provade med att slå på den plankan som innehöll boet med taktfasta slag. Under plankan, vid öppningen nertill så höll vi dammsugaren. Men det kom ingen geting :(

Nu tror jag att dom bor där läbgre för vi täppte igen hållet helt enkelt. Verkar ju lite långsammare men om de inte hittar ngn annan väg ut så funkar det ju ;)

Annars är startgas sövande och lugnande. Innehåller mycket eten :)

Guest Fågel Fenix
Startgas innehåller eter inte eten.\\//

Klart som smör att det gör! :) Hjärnan måste ha gått i kok i hettan :wub:

Har änna glömt av kemin under sommaren...bådar inte gott inför höstens sluttentamina :)

• 1 year later...

Lyfter tråden.

Jag bor på 6'e vån i ett hus, fråga mig hur de gör, men getingarna är ena fenor på att hitta in i just mitt kök så fort minsta lilla glipa i fönster eller balkongdörr finnes.

Jag tror att det finns ett bo i närheten, men bortom min räckvidd/synfält.

Villka bra tips på bekämpningsmedel finns, bortsett "Radar"??

Lyfter tråden.

Jag bor på 6'e vån i ett hus, fråga mig hur de gör, men getingarna är ena fenor på att hitta in i just mitt kök så fort minsta lilla glipa i fönster eller balkongdörr finnes.

Ställ ut en öppen behållare med lacknafta i. Getingarna söker sig (förhoppningsvis) dit och dör en kemisk död.

Bäst då om behållaren är en liten bit bort från människor och oåtkomlig för eventuella småtottingar och husdjur. :dribble:

Vi hade ett getingbo pa landet. Morfar - som alltid, oavsett omstandigheter, gick i kortarmat - klattrade upp pa stegen, barhant, och plockade ner boet. Sen bar han bort det till en brasa han hade startat tidigare och slangde hela boet pa.

Inte ett stick fick han.

Lyfter tråden.

6:e våningen låter hyfsat högt upp. Min gissning är att dom precis som här hos mig byggt under takutsprånget/motsv. någonstans i anslutning till ditt köksfönster.

Jag anmodar till lugn eller omvänt: Fullkomligt obehärskat helig vrede, bara för att det är så skönt. Men getingjävlarna svärmar just nu så det är mycket flygfän i luften, blev stucken i morse. Hatar man dom bara tillräckligt dödar man dom utan att tänka. Om ett tag har dom dock svärmat klart och alla utom drottinngen dör av sig själva. Sedan går drottningen i ide och sen om ett år är det lika jävligt igen.

Min Anticimex-polare säger så här: Ring så kommer vi med den slutgtiltiga lösningen på getingfrågan. Men sitter boet inte under isoleringen så har drottningen gjort bort sig och det är det dödsstraff på när det blir kallt... Har man sinnesfrid som en shaolin-munk kan man således sätta sig och softa, vis av insikten att allt är förgängligt. Själv anser jag att getingar är snyggast och bäst när dom är döda, krossade och förnedrade släppandes bakom en pickup...

Nu är ju inte detta ett tips till robot, eftersom att hans getingbo inte är åtkomligt, men riktar sig till er som har ett getingbo som är åtkomligt och vill bli av med det.

Har hört av en kille som är duktig på insekter, att getingar inte är ute och flyger när det är mörkt, och inte ger sig ut då heller pga att dom inte kan se eller navigera då.

Så man ska vänta tills det blivit mörkt, då alla getingar är inne i boet.

Ha med sig en säck eller dyl.

Ta sig fram till boet lugnt och försiktigt och trä säcken över boet och sluta åt om boet så det åker i säcken.

Så har man boet och alla getingar i säcken, vill man inte elda upp det kan man slå sönder bo och getingar genom att slå på säcken med en spade eller liknande.

Då slipper man problemet som annars uppstår om man gör det på dagen när getingarna är ute, en massa vilsna getingar som flyger omkring pga att dom inte hittar sitt bo.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...