Jump to content

Någon officer här?

mohikan

Recommended Posts

Hej

Jag satt och funderade lite på vad en officer gör och hur många olika officersutbildningar det finns. Jag har kollat www.mil.se och kommit fram till att det finns en himla massa olika alternativ att välja bland. ;-) Så till själva frågan:

Någon som vill berätta vad hon/han jobbar med? Och i sånna fall.. Varför valde du just det? Då menar jag inom vilken försvarsgren du jobbar och vilken utbildning du gjort och kanske t.o.m. vilken befattning man har.

Kan va kul att höra lite.. B)

Du väljer inte så mycket vad du gör som officer. Du kan bara söka tjänster som bygger på din tjänst i lumpen, så om du gjort lumpen som röjdykare kan du inte bli stridsvagnsofficer. Är själv reservofficer först vid flottan sedan kustartilleriet(nuvarande amfibiekåren), och utbildade värnpliktiga till attackdykare, kustjägare och prickskyttar.

Du väljer inte så mycket vad du gör som officer. Du kan bara söka tjänster som bygger på din tjänst i lumpen, så om du gjort lumpen som röjdykare kan du inte bli stridsvagnsofficer. Är själv reservofficer först vid flottan sedan kustartilleriet(nuvarande amfibiekåren), och utbildade värnpliktiga till attackdykare, kustjägare och prickskyttar.

Jag har hört talas om en yrkesofficer som är aktiv på detta forum, och som hyfsat snabbt kunnat sadla om från strv till hkp... :baskerHV:

Så det är väl förmodligen inte helt kört att göra något helt annat än det du grundutbildats till.

Du väljer inte så mycket vad du gör som officer. Du kan bara söka tjänster som bygger på din tjänst i lumpen, så om du gjort lumpen som röjdykare kan du inte bli stridsvagnsofficer.

Det är fel. Det är upp till varje förband att rekrytera de personer de finner lämpliga. Vad man har gjort GU som är givetvis en viktig faktor, men man är inte på något sätt låst till en viss officersutbildning. För reservare kan jag dock tänka mig att GU har större betydelse eftersom de har kortare officersutbildning än yrkes.

Utökad följdfråga:

Ni som är aktiva officerer: vad gör ni här, hur mycket tid spenderar ni här och i vilket syfte? Socialt? Fakta? Informationsspridning? (fungerar Soldf Forum bättre än reguljära kanalerna?) Från vilka förband kommer ni? (dvs vilka är mest "it-orienterade"?)

Förmodligen är en del frågor olämliga att svara på, "Fi lägger pussel" (jag antar att denna sida/forum följs/loggas av fler än oss vanliga amatörer?), men åtminstone jag är bara nyfiken i en strut.

Utökad följdfråga:

Ni som är aktiva officerer: vad gör ni här, hur mycket tid spenderar ni här och i vilket syfte? Socialt? Fakta? Informationsspridning? (fungerar Soldf Forum bättre än reguljära kanalerna?) Från vilka förband kommer ni? (dvs vilka är mest "it-orienterade"?)

Förmodligen är en del frågor olämliga att svara på, "Fi lägger pussel" (jag antar att denna sida/forum följs/loggas av fler än oss vanliga amatörer?), men åtminstone jag är bara nyfiken i en strut.

Ställer mig i kö och inväntar svar på ovanstående fråga med intresse!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...