Jump to content

Recommended Posts

Var inne på TSF förra veckan och observerade(förutom personalens sanslösa otrevlighet mot just us.) att nån soldat från La05 hämtade ut m/87. Vad har man den till i Libera? Eller är det bara för nån privat angelägenhet här hemma i Sverige som man hämtar ut dem?

• Replies 777
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var inne på TSF förra veckan och observerade(förutom personalens sanslösa otrevlighet mot just us.) att nån soldat från La05 hämtade ut m/87. Vad har man den till i Libera? Eller är det bara för nån privat angelägenhet här hemma i Sverige som man hämtar ut dem?

Vi (LA02) hade den under 90L när vi åkte på leave (om man ville) då temperaturen kunde skilja på ca 30 - 40 grader ( +20 -> -20). Så himla tjock och värmande är ju trots allt inte 90L!! Men om det var fallet här??????

:/

EDIT: Tillägg är ju inte tokvarmt på flyget heller. Speciellt inte om det är en rysk fraktfågel!!

Edited by Kingecho1
Någon här som kommer att rycka in den 30 jan, och skall åka upp från gbg ?

/m21: som är bra nöjd med att ha fått tjänst tillslut.

All the best "M21", håll ner huvudet och lycka till! Kom ihåg, du vänjer dig vid värmen och luftfuktigheten...till slut klarar du en hel dag utan att svettas en droppe (utan att sitta i en container med ac på 'högsta'!!) ;)

/G.L.

Guest Falken

Hörde att FM ska tillsammans med irländarna avveckla missionen till årets slut.

Till er som ska åka på LA05, lycka till. Men var beredda på att minst 2/3 av tiden finns ni på Camp Clara (det var bara 01:an som var ute större delen av tiden). Men patrullerna är destu mer intesiva.

/Pte Falk LA03 :D

Någon här som kommer att rycka in den 30 jan, och skall åka upp från gbg ?

/m21: som är bra nöjd med att ha fått tjänst tillslut.

All the best "M21", håll ner huvudet och lycka till! Kom ihåg, du vänjer dig vid värmen och luftfuktigheten...till slut klarar du en hel dag utan att svettas en droppe (utan att sitta i en container med ac på 'högsta'!!) ;)

/G.L.

Tack G.L.

Har varit på plats en vecka nu. Och tycker inte att det är så illa med värmen och fukten.

Det var visserligen en liten omställning att åka från -13 grader och stiga av planet i +27, men inte oöverkommligt. Jag svettas floder, så man går runt och är småfuktig mest hela tiden, men har redan vant mig vid att gå runt och vara småfuktig mest hela tiden. Så det är inget jag har ont av.

Jag trivs som fisken, och ser fram emot en lång och intressant mission i Liberia.

Nu är det dock dags att krypa in i ac:s underbara värld... I mogron är en ny dag..

//M21 :ph34r:

Jag skulle gissa på att LA 05 inte blir sista missionen i Liberia. B.la. Ellen Johnson och Kofi Annan har bett Sverige och Irland att stanna kvar. Från svenskt håll meddelas att det blir aktuellt med LA 06 om irländarna stannar kvar. Irland har i sin tur gett motsvarande svar. Möte mellan de båda länderna skall tydligen hållas under våren.

IA 06 = LA 06?

IA 06 = LA 06?

Vi får väl se...personligen hoppas jag att IA06 utnyttjas till att snabbinsättas någonstans där det behövs mer. men sen har det ju varit tal om att vi ska användas för rotation i us också. som sagt, får väl se.

IA 06 = LA 06?

Vi får väl se...personligen hoppas jag att IA06 utnyttjas till att snabbinsättas någonstans där det behövs mer. men sen har det ju varit tal om att vi ska användas för rotation i us också. som sagt, får väl se.

Det är just det att IA06 saknar support-kompani och därmed har man sagt att de ska rotera på ett ställe där sådant redan finns, så snabbinsats är väl en mindre chans att det blir. Det kanske är battle-group:en du tänker på som ska användas för snabbinsats. IA06 är väl mest till för utvärdering av T3 innan NBG tar fart.

IA 06 = LA 06?

Det är just det att IA06 saknar support-kompani och därmed har man sagt att de ska rotera på ett ställe där sådant redan finns, så snabbinsats är väl en mindre chans att det blir. Det kanske är battle-group:en du tänker på som ska användas för snabbinsats. IA06 är väl mest till för utvärdering av T3 innan NBG tar fart.

Nejdå, det är IA06 jag menar...med snabbinsats menar jag inte "först-på-plats-säkra-området" styrka, utan snarare att om det krisar sig någonstans där FN redan bidrar med trupp (som då kan tillgodose de logistiska bekymmerna) så kan IA06 sättas in för att stärka upp. Och det är vad jag hoppas på.

Men var beredda på att minst 2/3 av tiden finns ni på Camp Clara (det var bara 01:an som var ute större delen av tiden)

/Pte Falk LA03 :baskerFN:

Jag har för mig att vi hade cirka en månad i fält plus en del dagspatruller, så ungefärlig summa 45-50 dagar patruller på ungefär 5 månader aktiv tjänst i landet. Med andra ord var LA01 inte ute större delen av tiden, tvärtom hade vi problem med att få mandat att patrullera andra länders AOR.

Men trots allt var det kul att göra en 01:a :baskerFN:

EDIT: Fel tempus...

Edited by Bazooka

IA 06 = LA 06?

Nejdå, det är IA06 jag menar...med snabbinsats menar jag inte "först-på-plats-säkra-området" styrka, utan snarare att om det krisar sig någonstans där FN redan bidrar med trupp (som då kan tillgodose de logistiska bekymmerna) så kan IA06 sättas in för att stärka upp. Och det är vad jag hoppas på.

Jag är mest sugen på att få åka över huvudtaget... Sen vart vi i IA06 åker spelar mindre roll, men en 01a är en01a :clap:

hehe de va jag de ja skulle på dop lättare att låna en m/87 än att fixa andra kläder, kändes lite stiligt att vara gudfar och ha FN basker o sånt tyckte jag iaf

• 2 weeks later...

Läste på mil.se att man nu tydligen har 7000 i missionstillägg i Liberia.

Kul, grattis, skönt att bo i container med klimatanl....

Under La02 fick vi vårat tillägg sänkt från 8500 till 6000. Dock fick vi inte reda på det förrän lönespecifikationen kom, kul för er.

Nä ja e int bitter...........

:)

:D

Läste på mil.se att man nu tydligen har 7000 i missionstillägg i Liberia.

Kul, grattis, skönt att bo i container med klimatanl....

Under La02 fick vi vårat tillägg sänkt från 8500 till 6000. Dock fick vi inte reda på det förrän lönespecifikationen kom, kul för er.

Nä ja e int bitter...........

:surprise:

:Malaj:

Vi får väl unna dom den tusenlappen, det är ju faktiskt regnperiod... :P (varför finns det ingen smiley med paraply?)

Skulle vilja veta om ni LA05:or var inblandnade på något vis i det som beskrivs här:

stök i monrovia

Mer info om läget frågas, kom!

Inga ur swecon var inblandade.

Det mesta vi kände av det var att vi fick ta en annan väg till RIA.

• 3 months later...
  • 3 weeks later...

Inget speciellt har hänt..

Har ju inte direkt varit vollybollväder på sistonde men det kanske börjar bli bättre nu med två dar i rad där vi har haft sol mitt på dan och så klart regn på kvällen natten...

stuvade mackaroner och falukorv till middag idag - klockrent!!

Medaljparad är avbockat

Djungelmuck är avbockat

Nu är det lite kampvakt och några patruller kvar samt en leave sen är det slut... både :-( och :baskerKav:

Fan vad det ska bli trist att komma hem till tråkväder i Sverige till jul...

/Jake (eller Jacko, har ju fått ett nytt smeknamn nu och jag har inte bestämt mig för vilket jag gillar bäst hehe)

Hur ligger det till med avvecklingen, vem är det som sköter sånt? Blir dessa personer kvar längre?

Vad jag hörde skulle de bli vanlig rotation för majoriteten och sedan skulle det komma NER personal för att sköta avvecklingen - vilka det sen är det vet jag inte...

källa: folk som är nere

Edited by Richie_3000

Ja finns delar av skyttet och stora delar av CSEt som är kvar ett par veckor längre..

Det har kommit ner eller ska kommer ner ett gäng som ska hjälpa till att avveckla, låter kanske konstigt men det är för att få ner viss kompetens som inte finns här och utöka viss kompetens som finns.

nähä.. kontraorder... djungelmuck är inte alls avbockat.. både :) och :clap: beror på hur man ser det.. hehe

Utbildning under sommaren. Nedrotation i september. På plats i Liberia under hela hösten & vintern med najs väder. Hemrotation lagom till den svenska våren. LA04 ett minne blott.

Ångest...

Nu borde väl regnet snart sluta där nere. Gott mos till alla er på plats.

Hur lange stannar svenskarna i Liberia, ngt exakt datum an?

Ni som ligger dar nere nu :

Jobbar fortfarande "Junior" ( Skelar med ett oga, liten kille ) dar? Han ar lokalanstalld "snickare" for ATKs "fastighetsgubbar"..

Lovade skicka ner ett kort till honom hemifran men glomde fan bort det, tankte man skulle hinna gora det innan vi avvecklar campen..