Jump to content

Förmåner som Kadett


Recommended Posts

Nu när YOP drar igång nästa år igen, har jag börjat fundera i de banorna igen.

Jag har kollat informationen som finns på försvarets sidor men det verkar som att de sidor som behandlar förmåner har försvunnit. Är tanken att YOP fortfarande ska vara bidragsfinansierat eller kommer det att bli till" självkostnadspris" med CSN pengar? och för ROP så skulle det i så fall bli stor skillnad eftersom de tappar hela den stora utbildningspremien.

 

Någon som har peijl på vad som kommer att gälla?

Edited by Mattan
Link to comment
Share on other sites

Som BJE säger är det på G.

Dock har man inte riktigt landat i hur det ska implementeras. Hur ska man göra på övningar, tex?

Det är högst oklart om man hinner införa studiemedelsfinansieringen innan kursstart HT2006.

Det kan bli så att del av kursen blir enligt nuvarande ersättningssystem.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Är nuvarande ersättning fortfarande 150:- per dag plus helgersättning, måltidsersättning mm?

Fick ROP 02/03 och 03/04 också utbildningspremie motsvarande ett år på skola när de var klara eller fick de nöja sig med lönen under praktikåret?

Link to comment
Share on other sites

Är nuvarande ersättning fortfarande 150:- per dag plus helgersättning, måltidsersättning mm?

Fick ROP 02/03 och 03/04 också utbildningspremie motsvarande ett år på skola när de var klara eller fick de nöja sig med lönen under praktikåret?

Tillkommer gör ersättning för boende och ev. familjepenning.

 

ROP 03-04 erhöll två prisbelopp (beskattningspliktigt)

YOP 03-05 erhåller 13500:-

 

/Krook

 

Edit: Dessutom finns andra fina förmåner såsom:

-Vinterbal på Karlberg

-Examensbal

-Mezzdance (om man tycker om sånt) :D

-Fina vänner :banana

-En jäkla massa skoj :banana

-En schysst examen

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

[

 

Edit: Dessutom finns andra fina förmåner såsom:

-Vinterbal på Karlberg

-Examensbal

-Mezzdance (om man tycker om sånt)  :baskerPa:

Detta skall inte betraktas som förmåner utan som plikter där hot om avrättning föreligger om man inte dyker upp.

 

Lade man ner lika mycket resurser och tid på utbildningen som på baler, cermonier och liknande skit, kanske första året på MHS varit bra.

 

 

 

 

 

 

 

Tack ÖB och Leni Björklund för att ni skrota MHSÖ, enda vettiga i detta FB.

 

 

(förlåt,men jag har hållit det inne länge nu)

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur rekryteringen kommer att gå när man måste bekosta en utbildning själv. Jag som går och funderar på om det verkligen är lönt att satsa på det militära blir desto mer tveksam om det kostar en massa att utbilda sig.

Inge lär väl vara sugen på att utbilda sig om man inte är hyfsat säker på att få ett jobb efteråt och att få behålla det jobbet ett tag framåt.

Link to comment
Share on other sites

Undrar hur rekryteringen kommer att gå när man måste bekosta en utbildning själv. Jag som går och funderar på om det verkligen är lönt att satsa på det militära blir desto mer tveksam om det kostar en massa att utbilda sig.

Inge lär väl vara sugen på att utbilda sig om man inte är hyfsat säker på att få ett jobb efteråt och att få behålla det jobbet ett tag framåt.

Å andra sidan kanske man får folk/studenter som faktiskt vill satsa på yrket som man studerar till.

Kollar man på andra yrkesförberedande program på högskole nivå så finns det alltid folk som läser även om arbetsmarknaden är mättad och då är det verkligen sanna eldsjälar som drömt om yrket sedan dom var små.

Link to comment
Share on other sites

Man får hoppas att de som bestämmer detta förstår att de bör betala ut en sådan lön att det går att betala tillbaka studielånet, helst med marginal, innan man blir "utstimulerad". Och de får gärna presentera vad utstimuleringen innebär, egentligen.

 

Skulle det förvåna någon om det blir ekonomiskt tvång för fänrikar och löjtnanter att göra mission? Då kan man undra hur det blir för de som kommer från trupp- och vapenslag som inte har så mycket jobb i utlandsstyrkan.

Link to comment
Share on other sites

@dxl

 

Jag håller absoulut med om att det är ett bra sätt att få de som verkligen är motiverade. Men problemet är att lagom till att kullen 06-08 blir klar så kommer det ett nytt FB och däri kan mycket väl finnas saker som säger att man inte blir anställd.

Visst kan en person som utbildar sig till ekonom också få svårt att hitta ett jobb direkt anknutet till sin examen men det finns alltid snarlika arbeten de kan få. För en officer finns inte samma möjligheter även om YOP är en bra erfarenhet. Därmed är risken att man kastar alla CSN pengarna i sjön betydligt större för en kadett än en vanlig student.

Link to comment
Share on other sites

Mattan och dxl,

 

Tror ni att man skulle få mera motiverade officersaspiranter än dagsläget?

Jag måste säga att tycker att det verkar svårt att få mer motiverade personer.

Link to comment
Share on other sites

Med karriärbyte vid 35 är det inte överdrivet lockande att lägga ut ett eller två års studiemedel - till vissa utbildningar räcker de kvarvarande pengarna inte till, och det är nog en och annan som redan har spenderat någon tid vid högskola och tagit ut studiemedel. Om ersättning för studiemedel på något vis kan utbetalas i efterhand (kanske efter ett antal års anställning inom FM?) vore det klart mer acceptabelt att nyttja studiemedel.

Edited by LT
Link to comment
Share on other sites

Nu tittar man på en helhetslösning liknande den i Tyskland där staten avskriver lånet i takt med att man arbetar.

Exempelvis: Efter X antal år så har man ingen skuld alt. efter 2 år på hemförbandet och en mission så är skulden betald.

Det är såna lösningar man tittar på nu. Inget är bestämt än.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Det vore nog en vettig Ide' som Krook skriver, och om jag inte är helt ute o cyklar så finns ungefär denna metod bland stridspiloterna(och helikopterpiloterna?)

där man kan bli återbetalningsskyldig om man slutar tidigare än kontraktet visar.

 

Frågan blir vad som händer om man pga nedskärningar skulle bli utan jobb vid examen, skrivs skulden av eller står man där utan jobb+ en stor skuld= inte alls bra.

 

Förhoppningsvis kommer de fram med en lösning som alla gillar och som gör att ingen avstår från att söka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu har det gått ett tag sedan den här tråden såg ytan senast, någon som VET något eller det hänger fortfarande i det blå?

 

En del som jag inte blivit klok på tidigare, om man har egen lägenhet sedan tidigare, är det då som under GU att hyran betalas av FM?

 

:) // Sugen

Link to comment
Share on other sites

Nu har det gått ett tag sedan den här tråden såg ytan senast, någon som VET något eller det hänger fortfarande i det blå?

 

En del som jag inte blivit klok på tidigare, om man har egen lägenhet sedan tidigare, är det då som under GU att hyran betalas av FM?

 

:) // Sugen

 

För att vara besserwisser så betalas inte hyran av FM utan av försäkringskassan. Slut

Link to comment
Share on other sites

Samma HAR gällt för YOP, ja, frågan om det kommer göra det i framtiden.

 

När jag läste vid MHS Karlberg 02/03 fick vi veta att vi räknades som värnpliktiga igen gällande förmåner (förutom att vi inte fick muckarbidraget).

 

Min Trea på 80kvm i Enköping betalade kronan via försäkringskassan under hela min tid som kadett.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag skakar liv i denna tråden lite för att stilla min nyfikenhet.

 

Det verkar ganska säkert att ROP fortfarande kommer att genomföras på förmåner och inte egenfinansierat. Någon som har pejl på hur förmånerna ser ut, är det 140kr/dag och en premie om två prisbasbelopp samt en kontraktspremie som det var tidigare?

Link to comment
Share on other sites

Om det kommer vara som vi har det nu på YOP så är det 140/dag och i övrigt samma förmåner som vpl, dvs fria hemresor, fri mat, fritt boende, fritidsbidrag och allt annat man kan komma på..

Kontraktspremie?? Aldrig hört talas om..

Vart har du hört att ROP inte ska vara studiemedelsfinansierat?

 

/JThern

Edited by J.Thern
Link to comment
Share on other sites

Jag har hört det ifrån en rekryteringsofficer och för mig låter det fullkomligt logiskt att man får utbildningen betald. Detta eftersom man till skillnad från Yoff inte har det som yrke och på så sätt inte tjänar in skulderna som en egenfinansiering skulle innebära.

 

De övriga sakerna jag syftar på är att man tidigare (läs 2003) fick en premie när man genomfört ROP som då var två prisbasbelopp (2003 var detta belopp 36500 har jag för mig) på då dryga 70000 spänn. Sedan när man skrev på sitt första kontrakt om 8 års tjänstgöring fick man ytterligare en "sign-up bonus" som om jag inte minns helt fel var ca. 15000kr

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dagersättningen är 140 kronor om dagen. Sedan tillkommer helgersättning om 65 kronor per dag för helger man är hemma. Totalt blir det strax under 5000 kronor en normal månad.

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En liten fråga någon som vet hur försäkringkassan ställer sig till att betala ens lägenhet i sthlm om man nu ska göra sin utbildning på karlberg. Jag menar med det gamla systemet ej studiemedel alltså.

 

Hoppas någon vet hur det är.

 

mvh

matte

Link to comment
Share on other sites

En liten fråga någon som vet hur försäkringkassan ställer sig till att betala ens lägenhet i sthlm om man nu ska göra sin utbildning på karlberg. Jag menar med det gamla systemet ej studiemedel alltså.

 

Hoppas någon vet hur det är.

 

mvh

matte

 

Jag skulle säga att för att vara på säkra sidan kontakta försäkringskassan (eller kanske inte förresten, de brukar knappt veta hur man fyller blanketterna de delar ut) Rent "regelmässigt" så gäller väl att du ska ha haft din lya i minst tre månader före inryck och du ska kunna bevisa att du har/har haft förmågan att själv betala den. Om den sedan ligger i Umeå eller som i ditt fall kanske inte mer än ett stenkast ifrån ska inte spela någon roll.

Link to comment
Share on other sites

Tiil Försäkringskassans försvar vill jag bara säga att de inte egentligen kan ge information om sådana saker i förhand. Det går bara att söka under nuvarande eller tidigare förutsättningar/situationer eftersom Försäkringskassan inte kan fatta förhandsbeslut. Detta eftersom en myndighet inte kan fatta beslut om icke existerande förhållanden samt att ett förhandsbesked kan uppfattas som ett beslut och att en myndighet därefter inte kan fatta ett nytt beslut som är negativt/sämre än tidigare beslut.

 

/Gomer

Link to comment
Share on other sites

Om den sedan ligger i Umeå eller som i ditt fall kanske inte mer än ett stenkast ifrån ska inte spela någon roll.

Kadetter på YOP Sign som har eget boende i Enköping har såvitt jag förstått det hela fått välja mellan familjebidrag för den egna lägenheten eller boende anordnat av skolan, således verkar avståndet ha varit en avgörande faktor.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...