Jump to content

Kina

Guest

Recommended Posts

Har planer på att besöka denna diktatur nästa sommar så jag vill bara fråga om det öär någon av er som varit där??? Har en del kompisar som bor i Peking som jag ska besöka

Ja, jag har varit där ett par vändor.

(Harbin - Beijing - Luoyang - Xian - Shanghai - Guilin - Guangdon/Hong Kong - Macau)

Åk inte på sommaren, för varmt och tokfullt med turister. Bästa tiden är mars/april eller sept/oktober.

Kina är ett jättestort land som närmast bör jämföras med EUi storlek, ca 70% av ytan är obebodd pga oländiga/obördiga bergområden.

Visst är det en diktatur, men man bör hålla isär folket och regimen, folket är kapitalister ut i fingerspetsarna! (som det iofs brukar vara..)

Har du tid och pengar, kan du åka till de ställen jag räknade upp ovan, de täcker till viss del landet från norr till syd, vid kust och in till dess mitt.

Jag har själv aldrig besökt landet, men har däremot träffat flera personer som antingen varit där eller som kommer där ifrån (kineser). Har fått ett positivt intryck av landet, även om det tydligen kan vara krångligt med byråkratin då och då.

En svensk kvinna som bodde där med sin man (svensk han med) sa att det på senare tid blivit ett ganska öppet samhälle...så länge man inte uttalar sig kritiskt om regimen. :D Öppenhet "på kinesiska". ;)

Vissa delar av storstäderna påminner nästan om vilken europeisk storstad som helst med Internetcaféer, McDonalds etc.

Jag fick även det rådet att om jag någon gång besökte landet skulle jag se till att vara vaccinerad ordentligt samt att jag inte borde röra mig för långt från turistområdena pga kriminalitet och eventuella problem med den lokala polisen, som enligt uppgift kan vara ganska klåfingrig. :)

En sak till! En kines jag snackade med sa att Kina var världens största producent av öl... ;) Man fick väl tro det eftersom han var mäkta fet.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

>> FL <<

SATANS JÄVLAR!!! Hade skrivit ett tok-långt svar...så kommer jag åt nån fältmässig knapptrycking så IE tokdör.. :devil

Nåja. "Gör om - gör rätt"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kina, har jag sett siffror på nånstans, ÄR faktiskt världens största ölproducent...men de gör ju nästan bara vanlig ljus lager. :(

Liksom Japan är världens näst största whisky-producent...kan man inte tro..!!

Kina HAR blivit väldigt mycket mera öppet sedan början av 90-talet (eller efter massakern 1989 på Tian An Men-square), de har nån mysko blandning av 5-årsplaner och privat kapitalism.

Shanghai är mycket västerländskt influerad - vilket iofs förklaras av den tidiga västerländska närvaron (sedan 16/17-hundratalen) och den höga andelen västerländska företag.

Internet-caféer är mycket utspridda, och jag har inte märkt någon censur när jag testade för något år sedan senast. Hur det är nu, efter olyckan på det 'illegala' stället i Beijing vet jag dock inte. Illvilliga rykten menar att olyckan var 'arrangerad' för att ge polisen/staten en anledning till att slå till och stänga alla icke-kontrollerade Internet-ställen. Det sägs också att Kina avser skapa ett 'eget' Internet, med viss filtrerad/kontrollerad trafik mot det riktiga Internet. I vilket fall är det ännu förbjudet att äga parabolantenner och sändare. ???

När det gäller kriminalitet så självklart finns det...men turister är sällsamt skonade, utom möjligen en del ficktjuveri och stulna kameror och andra dyra varor. Det är nästan som i Japan där det tydligen finns något slags inofficiell "policy" att inte ge sig på turisterna, när det väl händer brukar brottet klaras upp ganska kvickt. Men som överallt annars i världen får man ju hålla i värdeprylarna.

Jo, politik...prata aldig politik med kineser...eller rättare sagt: kritisera aldrig Kina, deras nationella känsla /"patriotism" är enorm! Diktatur eller inte..!

Jag har aldrig varit vaccinerad när jag varit därborta med ryggsäcken, inte i Kina - inte i Indonesien. Det mesta jag har råkat ut för är en snällare "montezumas hämnd" och lite influensa, men det går ju över rätt kvickt.

En lite rolig grej i Kina är toaletterna (eller ja, speciellt roliga är de ju inte...men efter ett tag är de faktiskt ganska praktiska) är märkningen av man/kvinna - som är med kinesiska tecken!! Man får alltså lära sig den hårda vägen, men som västerlänning har man en viss tillåten felprocent.. :)

Som svensk har man alltid fått höra hur små de är i Kina - det stämmer inte riktigt, i norra Kina äter de mycket kött, vete och potatis och har en snittlängd på kanske 175cm, kommer man söderut till ex Hong Kong, där de mest äter risbaserad mat är de däremot ganska korta/små, runt 165cm kanske.

De är också oehört märkesfixerade: när de hör att jag kommer från Sverige undrar de varför jag inte har senaste Ericsson-modellen eller Rolex-klockor, osv, osv.

NÄr ni åker dit: ta endast med pass och pengar, köp allt ni behöver där..!! Och ät den lokala maten - smaskens!!

Kineser själva garvar ju bara åt "4 små rätter", som förmodligen kom till nån gång under en kylskåpsrensning under 60/70-talet...

Bra site: http://www.zhongwen.com/

// Gotcha

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...