Juhl Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Var ute på Ravlunda skjfält i helgen och hittade först hylsan till en 20mm Akan och därefter en tillhörande spets. Tog hem denna spets och hysla då det kan lite kul att ha i samlingen. Nu är frågan vad detta är för någon spets som jag hittade. Då jag inte kan ett dyft om 20mm så tänkte jag att jag skulle kunna få lite upplysningar från er andra. Kanske låter lite konstigt men jag vill bara vara försiktig då jag vet att det finns sprängspetsar till denna även om det låter väldigt osannolikt att det är en sådan jag fått tag på. Kulan är väldigt rostig och har lite konstiga pillemojer på. Kolla in bilderna under länken. http://se.photos.yahoo.com/bc.....view=t Jag vet att jag kanske låter lite paranoid men jag vill bara vara helt säker. Chansen att man skulle skjuta på Sab-mål med sprängspets är ju löjlig men ändå. "Better safe than sorry". Tack på förhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 IniH-E korkat att ta med nåt hem från ett skjutfält, oavsett vad man tror det är. Har själv skjutit tusentals 20mm spräng på Rövlunda skitfält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Med tanke på att projektilen är så rostig kan jag inte vara 100% säker men jag säger att det är en 20mm Spårljusövningsprojektil till 20mm Akan m/47D till Pbv302. Den är helt ofarlig och har ingen sprängladdning. Spränggranaten är inte så spetsig utan den är platt i toppen där anslagständaren sitter. Den har heller inte den skarpa markeringen dår projektilen smalnar av mot spetsen utan är lite rundare i formen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Juhl Posted May 14, 2002 Author Report Share Posted May 14, 2002 Skönt att höra. Tanken att det finns mer än en sorts ammonution till vapnet slog mig inte förrän jag kom hem från övningen. Ska tänka mig bättre för nästa gång. ///Juhl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 14, 2002 Report Share Posted May 14, 2002 Om det är 20 mm så är det en öningsprojektil. Som Hotel Charlie One säger så är det inte det smartaste du kunnat gjort!! Eftersom det inte sitter något tändrör i spetsen i kan man vara rätt så säker på att det är en övning. Dock finns det Pansar- och halvpansar granater som har en kropp av härdat stål och sprängladdningen ligger inne i själva granaten och tändningen sker bakifrån med med ett tändrör som sitter vi framför spårljuset. I Sverige så är dock den minsta kaliber 37mm. Sedan finns det Sprängpansargranater men de har en ganska klen granatkropp med en sprängladdningen som ligger innanför, den finns som minst i kaliber 10,5 cm (stridsvagn 101 -102) Din var dock så rostig så då skulle man se sprängladdningen Ett varningsfinger, rör inte något. Det finns en anledning till att de utbildar amröjare!! EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 15, 2002 Report Share Posted May 15, 2002 Vill bara påminna om historien om dom två killarna som var ute och dök utanför Sthlm. Varvid dom hittade två ganska rejäla Lv-kan patroner. Dessa togs hem till respektives lägenhet för att göra en tufft intrýck på besökare. Problemet var att dom blev varmare och varmare eftersom, Resulterande i två stycken panikslagna hobby dykare, avspärrade kvarter och en hög irriterade bombtekniker. Kom inte ihåg vilket år det var... //Fu Fjellman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts