Prinsibal skinner Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Jag har funderat ganska mycket över hur det ska bli med alla gamla fordon på T2 och andra ställen runt om i landet. Försvaret ska ju lägga ned så mycket av sin värksamhet. men varför säljer man då inte av onödig utrustning. Se på Finland tex, dom kan ha samma eller kanske tom mer utrustning än vi. men likförbaskat kan vi inte få ihop vår ekonomi. undrar varför. förslag??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ezaey Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Mig veterligen ska T2 inte läggas ner, så deras fordon borde det väl inte vara några problem med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 och mig veterligen så har T2 ganska nyligen bytt ut stora delar utav sin fordonspark så det lär nog inte bli mycket som säljs/dumpas bort där Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 18, 2005 Report Share Posted June 18, 2005 Och mig veterligen så har frågan huruvida finnarna kan ha råd med "mer" stötts och blötts åtskilliga gånger härikring. Sök! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Prinsibal skinner Posted June 18, 2005 Author Report Share Posted June 18, 2005 Ok. visste inte att man kunde söka inlägg. tack för tipset Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted June 19, 2005 Report Share Posted June 19, 2005 Och mig veterligen så säljer vi överflödig utrustning. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nsky_517 Posted June 19, 2005 Report Share Posted June 19, 2005 mej veterligen så skrotar häldre försvaret nya grejjer än att tjäna lite pengar på det. Minns en bild jag såg någonstans(fråga inte efter källor då det var säkert 2-3år sedan jag såg bilden...) med typ en yta stor som en fotbollsplan med bandvagnar, lastbilar och andra fordon, många var helt nya, som skulle skrotas. hysteriskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted June 19, 2005 Report Share Posted June 19, 2005 mej veterligen så skrotar häldre försvaret nya grejjer än att tjäna lite pengar på det. Minns en bild jag såg någonstans(fråga inte efter källor då det var säkert 2-3år sedan jag såg bilden...) med typ en yta stor som en fotbollsplan med bandvagnar, lastbilar och andra fordon, många var helt nya, som skulle skrotas. hysteriskt. Många av fordonen var nog fabriksnya men knappast nya. De flesta bandvagnar 206 levererades under mitten av 1980-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted June 20, 2005 Report Share Posted June 20, 2005 mej veterligen så skrotar häldre försvaret nya grejjer än att tjäna lite pengar på det. Minns en bild jag såg någonstans(fråga inte efter källor då det var säkert 2-3år sedan jag såg bilden...) med typ en yta stor som en fotbollsplan med bandvagnar, lastbilar och andra fordon, många var helt nya, som skulle skrotas. hysteriskt. Inte alls särskilt hysteriskt, tänk dig själv vad som händer med exvis traktor marknaden om försvaret säljer 10 000 traktorer. Samma sak med varenda liten pinal, marknaden kommer mättas och ingen kommer lyckas sälja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
volvo_viking Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Fast detta är inte sant. Var på auktion i Norrköping där man sålde ett hundratal 11-bilar. Priset ligger fortfarande rint 30.000kr för en fin - en marknad som borde blivit mättad. Vad gäller traktorer så är det inte så poppis med små traktorer längre, snarare är det väl de som inte hade kunnat köpa en i vanliga fall som nu har råd. Det jag däremot reagerar på är att de säljer ut Scania 6x6:or och sedan ser man en spitter ny komma åkandes en vecka senare. //Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Fast detta är inte sant. Var på auktion i Norrköping där man sålde ett hundratal 11-bilar. Priset ligger fortfarande rint 30.000kr för en fin - en marknad som borde blivit mättad. Vad gäller traktorer så är det inte så poppis med små traktorer längre, snarare är det väl de som inte hade kunnat köpa en i vanliga fall som nu har råd. Det jag däremot reagerar på är att de säljer ut Scania 6x6:or och sedan ser man en spitter ny komma åkandes en vecka senare. //Janne Nu finns det ju ingen civil marknad för 11-bilar, eller hur? Det är ju ingen annan som säljer, förutom någon enstaka privatperson. Nu ska jag försöka vara övertydlig, det finns/fanns i runda slängar lite över en halvmiljon jeepdunkar i mobförråden, hur tror du det går för dom som tillverkar/säljer jeepdunkar om försvaret slumpar bort en halvmiljon dunkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ormtunga Posted July 3, 2005 Report Share Posted July 3, 2005 Fast detta är inte sant. Var på auktion i Norrköping där man sålde ett hundratal 11-bilar. Priset ligger fortfarande rint 30.000kr för en fin - en marknad som borde blivit mättad. Vad gäller traktorer så är det inte så poppis med små traktorer längre, snarare är det väl de som inte hade kunnat köpa en i vanliga fall som nu har råd. Det jag däremot reagerar på är att de säljer ut Scania 6x6:or och sedan ser man en spitter ny komma åkandes en vecka senare. //Janne Nu finns det ju ingen civil marknad för 11-bilar, eller hur? Det är ju ingen annan som säljer, förutom någon enstaka privatperson. Nu ska jag försöka vara övertydlig, det finns/fanns i runda slängar lite över en halvmiljon jeepdunkar i mobförråden, hur tror du det går för dom som tillverkar/säljer jeepdunkar om försvaret slumpar bort en halvmiljon dunkar? Hm... Jag tror att jag hört det exemplet förr... Det måste vara en välbekant problematik. Den civila marknaden för 11-bilar är begränsad, men den finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted July 4, 2005 Report Share Posted July 4, 2005 Fast detta är inte sant. Var på auktion i Norrköping där man sålde ett hundratal 11-bilar. Priset ligger fortfarande rint 30.000kr för en fin - en marknad som borde blivit mättad. Vad gäller traktorer så är det inte så poppis med små traktorer längre, snarare är det väl de som inte hade kunnat köpa en i vanliga fall som nu har råd. Det jag däremot reagerar på är att de säljer ut Scania 6x6:or och sedan ser man en spitter ny komma åkandes en vecka senare. //Janne Nu finns det ju ingen civil marknad för 11-bilar, eller hur? Det är ju ingen annan som säljer, förutom någon enstaka privatperson. Nu ska jag försöka vara övertydlig, det finns/fanns i runda slängar lite över en halvmiljon jeepdunkar i mobförråden, hur tror du det går för dom som tillverkar/säljer jeepdunkar om försvaret slumpar bort en halvmiljon dunkar? Alltså är det bättre att skrota dunkarna än att sälja dom...? (Samma sak med järnspett/spadar/hinkar/m.m.) Kapitalförstöring! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lansen Posted July 4, 2005 Report Share Posted July 4, 2005 För några år sedan så drevs kampanjen stoppa utskrotningen av militär frodon främst den sk valpen samt vissa tyngre TGB. HK vill därmed bidra med sin miljösatsning (dessa bilar var inte kat/partikel utrustade) samt högre trafiksäkerhet. Ville inte ha valpar efter motorvägar etc. Men nu verkar det gå bra att sälja efterföljaren tg 11/13 mfl! Håller hellre inte med att försäljning av militärt överskott skulle sänka markadnen. Ofta är du militärmtrl mkt speciellt Vidare så köper man väl inte en 11 bil istället för en BMW X5... eller Volvo Xc70/90. Vi skattebetalare (de som har intresse) ska få möjlighet att köpa dessa fordon, vidare är det ju en del av vår kommande fordonshistoria! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trekker Posted July 4, 2005 Report Share Posted July 4, 2005 Eftersom Försvaret varken får vara vinstdrivande eller konkurerande så faller ju allt. Tror ni på allvar det inte skulle göra något om 500 000 jeepdunkar kom ut på marknaden, eller 1miljon spadar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EO4 Posted July 4, 2005 Report Share Posted July 4, 2005 Jag för mig att jag har läst/hört om en förordning eller motsvarande som reglerar just storskalig utförsäljning av statlig materiel för att inte otillbörligen påverka marknaden. Nu är jag ute på djupt vatten men jag tror att prisnivån för dylik försäljning måste sättas på en nivå som är marknadsmässig, utan hänsyn tagen till det ökade utbudet som utförsäljningen medför. En prissättning som inte skulle medföra att speciellt många jeepdunkar, TGB11 etc. blev sålda. OBS, jag kan ha gruvligt fel här. Försöker komma på var jag har läst eller hört detta utan resultat. Om någon kan bekräfta eller ifrågasätta detta så vänligen gör det (så jag kan få själsfrid) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted July 4, 2005 Report Share Posted July 4, 2005 Så? Dumpa dem på den europeiska markanaden om den svenska är för liten då. Går det att sälja så varför inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Frunkh Posted July 5, 2005 Report Share Posted July 5, 2005 Vidare så köper man väl inte en 11 bil istället för en BMW X5... eller Volvo Xc70/90. Vi skattebetalare (de som har intresse) ska få möjlighet att köpa dessa fordon, vidare är det ju en del av vår kommande fordonshistoria! Just det. Jag tror inte BMW X5 marknaden kommer att vika p.g.a. av att det släpps ut en massa tgb 11. Däremot kanske en hel del jordbrukare (även de i de avfolkade, nordliga regionerna som enligt vissa politiska krafter behöver stadsjeepar) får möjligheten att komma över ett vettigt bruksfordon istället för att köpa en Landrover (motsvarande) för en knapp halv miljon. Det finns väl ingen som på allvar tror att en tgb (11 eller 13) kan konkurrera med BMW X5 eller Volvo XC90??? Varför inte använda tgb:arna i utlandstjänst. En tgb 11 istället för MB GW och tgb 13 istället för MB Sprinter. Tgb:arna behöve inte någon märkesverkstad utan kan lagas av Gris-Karlsson på campen/i skogen. När missionen är över "säljer" man bilarna till locals vilka kan använda dem ytterligare tjugo år. (Sedan tio år till som hönshus...) Efter att ha sett, besökt och kännt lukten av Kosovo A anser jag att FM:s anledning att skrota fordonen av miljömässiga skäl är enbart patetisk. Då kan vi lika gärna återgå till segelbåtar och hästburet kavalleri. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts