lanrezac Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Romerska armén Träningen började med marschövingar och fysikträning i minst en månad. Övingarna genomfördes i två pass: på förmiddagen och på kvällen. Man skulle lära sig gå i takt på kolonn och linje och dessutom lära sig ilmarsch, språngmarsch och terrängmarsch. Man fick även gå långa sträckor med ryggsäckar fyllda med 18-24 kg sten. Man övade först utan rustning, sedan med. Fysiken bestod av löpning, längdhopp, höjdhopp, simning, att hugga ned träd och gräva diken. Vid simning lades stor betydelse, eftersom ytterst få behärskade konsten sedan tidigare. När man behärskade marschen och fysiken övergick man till vapenträning under ledning av en doctor armatura. Man använde stora, tjocka träsköldar som vägde dubbelt så mycket som en riktig sköld. Ibland ordnade befälen underhållning i form av gladiatorspel, djurhetsningar, brottnings-och boxningstävlingar mellan olika enheter inom förbandet, deklamationer, skådespel, musikkonserter och prostituerade Intente (Giv akt)Se rakt fram. Höger fot ställs intill vänster fot. Bröstet hålls ut. Ryggen är rak. Huvudet rakt fram. Händerna hålls som förut. Spjut hålles vertikalt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Trevlig sida, men skall man beskriva den romerska armén så är det mycket viktigt att även ange vilken tidsepok. Som allt annat så utvecklades den under årens lopp. Storleken på en Cohort har exempelvis varierat över tiden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Och även rekryterings-systemet. Den romerske statsmannen Marius reformerade den romerka armén från en värnpliktsarmé där soldaterna fick stå för utrustningen, till en yrkesarmé som staten betalade för. Annars verkar ju dåtidens rutiner och träning inte skilja allt för mycket mycket från dagens. Exercis på latin vore ju något det Exercis "Roman Style" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Kul att det var vi (goterna) som krossade väst-rom till sist, dom skulle väl ha övat mer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Kul att det var vi (goterna) som krossade väst-rom till sist, dom skulle väl ha övat mer. Rätta mig om jag har fel, men kom inte goterna mer från Baltikum-Östeuropa? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sanna Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Ska man vara riktigt trist var det väl en massa socio-ekonomiska orsaker (som det så fint heter) bakom väst-roms fall också. Kass ekonomi, korruption, politisk splittring osv... Sen vet jag inte om det är så mycket att skryta över att man krossade Rom, världen blev väl inte direkt bättre av det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 17, 2005 Report Share Posted June 17, 2005 Väst-Rom hade p prncip upphört att fungera vid den tiden. Östrom däremot blomstrade och krigade mot partherna av hjärtans lust. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 18, 2005 Report Share Posted June 18, 2005 Kul att det var vi (goterna) som krossade väst-rom till sist, dom skulle väl ha övat mer. Rätta mig om jag har fel, men kom inte goterna mer från Baltikum-Östeuropa? ...the main danger was always the Goths, a huge mass of tall, blond warriors from the northen part of Russia and Scandinavia. Moving from their original Gotland, they had split up in two distinct fractions, the Ostrogoth (Eastern Goths) and the Visigoth (Western Goths).Both their great warrior masses were hovering dangerously close to Rome's vital water barriers, the Ostrogoth north of Danube and the Visigoth along the Lorie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kronvrak Posted June 18, 2005 Report Share Posted June 18, 2005 Det finns ett dokument på nätet i pdf-format som är en översättning av romerska armens soldf" till engelska. Jag har tappat bort både länkar och dokument pga av datorhaveri men är man intresserad är det något att leta reda på, där ingick bl a även att hoppa bock eller plint som en del av träningen om jag kommer ihåg rätt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dass Posted June 18, 2005 Report Share Posted June 18, 2005 Goternas ursprung är extremt omtvistat, olika forskare har olika teorier om varifrån dom kommer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted June 19, 2005 Report Share Posted June 19, 2005 Goternas ursprung är extremt omtvistat, olika forskare har olika teorier om varifrån dom kommer. Inte så konstigt med tanke på att det var 1600 år sedan de begav sig ut på folkvandring. Säg något så gammalt som inte är omtvistat... Det finns dock mycket som tyder på att de faktiskt var skandinaver. Deras utseende, språk, utbredningsriktning osv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
breach Posted June 20, 2005 Report Share Posted June 20, 2005 Intressant! Speciellt eftersom man just nu spelar Rome: Total War för fulla muggar ;) För er som inte gör det, så rekommenderar jag det spelet skarpt, mycket lärorikt, skojigt och beroende framkallande! /Breach Link to comment Share on other sites More sharing options...
ROB_88 Posted June 22, 2005 Report Share Posted June 22, 2005 Intressant! Speciellt eftersom man just nu spelar Rome: Total War för fulla muggar ;) För er som inte gör det, så rekommenderar jag det spelet skarpt, mycket lärorikt, skojigt och beroende framkallande! /Breach ååh, coolt, jag håller också på att splea rome: total war nu, har hållt på sen i julas, jag har lärt mig en hel del om romarna och deras fiender. just nu håller jag på med gallerna...det är en ordentlig utmaning jämfört med när jag spelade som en romare Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 23, 2005 Report Share Posted June 23, 2005 Håller på att plöja igenom en bok om Romerska Riket. Mitt intresse för den tiden har på bara någon vecka ökat från 0 till 100. Skulle vara intressant med lite romersk exercis "Jag tar befälet, Intente! Dextrorsum vertite!" (Jag tar befälet, Givakt! Höger Om!" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.