Jump to content

88:an har gjort sitt

UAV

Recommended Posts

:Malaj: Jag vill ha den, det spelar ingen roll hur mycket sambon skulle protesterat, den skulle vara så fin i trädgården.

För att göra inlägget lite meningsfullt;

Är det de sista 88orna i bruk eller finns de i någon annan försvarsmakt?

Gamla artilleripjäser används ofta i finska försvaret för allmän artilleriutbildning. D.v.s. om man har en gammal pjäs och en massa ammunition till denna, så kan man lika gärna låta beväringarna skjuta bort ammunitionen. När jag tjänstgjorde, så utbildades artilleristerna vid Nylands brigad primärt mot krigsplacering med 122 H 63 (sovjetiska D-30) för landrollen, men under läger så sköt de även väldigt mycket med andra äldre pjäser. Jag är inte artillerist, men jag gissar att det finns en del allmäna saker hos pjäsbesättningens funktion som går att föra över från en pjäs till en annan. Eller med andra ord; om en pjäsbesättning skjuter mycket med gammal pjäs A, så blir de förmodligen en allmänt bättre pjäsbesättning, vilket även visar sig när de skjuter med sin riktiga pjäs B. Det verkar dumt att betala för att skrota pjäser och ammuntion, om de fortfarande går att använda för utbildning. Sedan så skadar det ju inte heller att ha lite äldre artillerimateriel i förråd om något oväntat händer. En gammal pjäs är trots allt bättre än ingen pjäs...

:} Jag vill ha den, det spelar ingen roll hur mycket sambon skulle protesterat, den skulle vara så fin i trädgården.

Får jag påminna om den här tråden:

http://forum.SoldF.com/index.php?showtopic=9382

Här är en uppdaterad länk till bilderna:

http://www.kolumbus.fi/olavi.heinonen/paavo_ryhanen.htm

:D

Det är helt sant som A2 skriver(igen). Att ett system som används för utbildning har lite mindre moderniteter behöver faktiskt inte vara en nackdel ur en pedagogisk synpunkt, snarare tvärtom i många fall. De moderna systemen kan vara så tekniskt avancerade att det kan vara svårt att få en förståelse för det grundläggande. Om man t ex aldrig räknat ut skjutelement grafiskt saknar man en del i förståelsen för hela artillerisystemet. Visst är det bättre, snabbare, mer percist osv att använda skjutelemeträknare, men ur en rent pedagogisk synpunkt kan det vara en fördel att använda det gamla systemeti utbildningen. En annan fördel kan vara att om man behärskar flera olika system, gamla och nya få man dels en bättre förståelse för hela funktionen och dels får man lättare att lära sig ett nytt system.

Jämför gärna med flottan som fortfarande utbildar kadetter i sjömansskap på segelfatryg.

Hela området hur kunskap utvecklas och bibehålls i anslutning till olika system och funktioner är mycket intressant, jag antar att A2 kan ge många exempel från datorvärlden.

även i sverige utbildas det på "gamla" pjäser...

våran bat är utbildad på Fh77A, men i kriorg skall vi ha Fh77B (vilket väl ändå får ses som en viss skillnad, är i praktiken 2 olika pjäser med en del likheter)

Det skulle nog vara lite värre. På slutet kunde de värnpliktiga köra en dag och sedan vårda fyra, köra en vårda fyra osv med centurionvagnarna. Detta ger knappast den önskade pedagogiska effekten. Dessutom vill man säkert så snabbt som möjligt tillämpa åtminstone grunderna i modern stridsteknik och det går inte så bra med centurion.

Nu har man dessutom 121or i massor över och snart är det väl även 122or över, ja snart kanske pedagogiska utmaningar i samband med stridsvagnsutbildning är av en fullkommligt akademisk fråga i Sverige. Det samma gäller ju i och för sig artilleriutbildningen. :angry:

Det skulle så klart ge mer än att sitta i en lektionssal, men varför skulle man å andra sidan köra 121orna när det finns mer än tillräckligt med 122or? Det skulle väl vara för att man vill få ett högre pris för nästan aldrig använda 122or, bara körda på söndagar av en lärarinna på landet fast aldrig körd på grusvägar osv när vi väl säljer dem till Finland :dribble::angry:

Stridsvagnar är iofs inte mitt område.

Det skulle så klart ge mer än att sitta i en lektionssal, men varför skulle man å andra sidan köra 121orna när det finns mer än tillräckligt med 122or?

Jag tänkte mig av samma skäl som våra finländska vänner kört med Flak 36, minus ammunitionen, och det du skrev tnr 161801.

Jo, visst ligger det något i det, men det finns ett par skillnader också. Dels är komplexiteten och därmed kostnaden större för att behålla en strv 121 i drift än för Flak 36 och sedan finns det ingen "gratis" ammo, diesel eller eldrör till 121an som inte likaväl kan användas till 122an. Det kan helt enkelt kosta mer än det smakar att ha kvar ett gammalt system, lika väl som det kan kosta mer än det smakar att skrota eller skänka bort fullt fungerande system. En balancerad bedömning måste alltid göras för att hitta den rätta tidpunkten för utfasning. I Sverige har vi gjort oss kända för en extrem (irrationell) vila att skrota till varje pris och i Finland, tja de har haft en annan kultur helt enkelt.

Jag hade gärna sett att vi haft kvar alla kikargevär m/41 bara för att nämna ett exempel. Jag ser gärna att man behåller strv121 som en viktig del av en strategisk meterielreserv, men med tanke på hur prioriteringarna i FM sett ut de senaset tio åren så tror jag att 121orna först kommer få stå och rosta sönder (dvs ej få adekvat underhåll) och sedan säljas som skrot, processen lär redan ha börjat... :(