Jump to content

Några MC-människor här?

Mårten

Recommended Posts

Ni som är MC-intresserade kollar säkert ibland på "American Choppers" på Discovery. Jag jobbar som översättare, och håller för tillfället på med ett avsnitt av detta program.

Det översätts vanligtvis av en MC-intresserad person, men nu är det alltså jag som ska göra det. Jag har gjort några avsnitt av detta förut, och då hade jag ständigt problem med termer som dök upp. Nu undrar jag alltså om det finns några snubbar här som skulle kunna vara fenor på MC-termer.

Min första fråga är: Säger man "hoj" eller "båge". Spelar det nån roll vilket man använder för en MC-intresserad individ?

P.S. Vill helst ha svar från folk som "vet vad de pratar om", och inte bara en massa spekulationer. D.S.

Fler frågor kommer efterhand!

Tack på förhand!

Hoj eller båge andvänds till och från.

Ärligt talat så är ju faktiskt den korrekta termen MC eller Motorcykel. Hoj och båge är ju bara slang så det spelar nog faktiskt ingen roll vilken av de två du väljer.

jag kallade min cross för hoj ena dagen och båge den andra.

Okej..

Nån som har koll på vad ett avgassystem som heter "two-into-one" heter på svenska? Blir ju bara löjligt om man översätter det "två-till-ett" motsv.

Båge eller hoj betyder det samma men jag tycker nog att båge är mer åt sport och hoj är mer costum. Så jag föreslår hoj.

Avgassystem, 4-1 uttalas fyraett eller som i ditt exempel måste det bli tvåett-system. Tror det blir utmärkt att skriva "2-1 system" i översättningen.

Hej!

Om man använder ordet hoj eller båge beror lite på vad man känner för den särskilda cykeln.

I vissa kretsar kan man benämna sin/din mc "min/din hog". Hog betyder då att mc:n har en särskild historia eller minne kopplat till ägaren.

Andra uttryck är Cruzer eller glidaren Men det gäller mer de hojar som byggs enligt lång-och-låg-stilen.

Avgasrör blir på bikerspråk blås eller pipor. Alltså 2-1 blås/pipor.