Jump to content

Efterlyses: Lumparbilder från S1 Enköping

Recommended Posts

Som rubriken säger, efterlyses lumparbilder från S1 Enköping :D

Kan även klämma in frågan, hur är det att göra lumpen på LSS i uppsala som STRIL soldat? mycket action och hårt?

Edited by smirnoff

Blir fanemig tvungen att bildbasha lite!

Vem fan sitter med m/90 på krogen och dricker bira? Helt klart IG!

En KB-elev som inte vet bättre, fortfarande tycker att 90:an är lite kool, och som sitter på en Enköpingskrog en torsdag, vilket närmast är att betrakta som slutet sällskap. Dessutom har jag aldrig hört något om att det är förbjudet, särskilt inte vid det aktuella tillfället.

Hoppas att ditt bashande gjorde din kväll något bättre... :D

Kan även klämma in frågan, hur är det att göra lumpen på LSS i uppsala som STRIL soldat? mycket action och hårt?

Inte mycket action och inte speciellt hårt. Däremot mentalt utvecklande för de flesta skulle jag tro.

/Krook

Inte mycket action och inte speciellt hårt.

Nja, inte helt sant. I dessa tider när all form av praktik likställs med grå arbetskraft så får strilarna tillbringa mer tid i skog och mark och mindre tid framför skärmarna. Så med rätt förutsättningar (= ekonomi och intresserade befäl) så kan det bli en hel del action. Fast någon KJ-utbildning är det ju inte.

Guest matte

smirnoff:

Beror på vad du menar med "Strilsoldat"? Är det som riktigt "Strilare" så är det som BJE skriver.

Men om du däremot undrar hur det är att göra lumpen på att STRIL-förband. Dvs ett förband som utbildar mot Flygvapnet STrIdsLedningsorganisation så finns det ganska mycket att välja på med flera olika inriktningar.

LSS är för övrigt det enda förband som utbildar mot STRIL-organisationen from nästa utbildningsår. På LSS utbildas:

- Bevakningspluton

- Stab/UH pluton

- Radiopluton

- Radarpluton

- Strilsäkpluton

För mer info om befattningar på dessa plutoner kan du söka på www.lumpen.nu

Den senaste Strilsäkplutonen har också skrivit själva om sin utbildning på nätet.

http://www.f20.mil.se/article.php?id=13845

En KB-elev som inte vet bättre, fortfarande tycker att 90:an är lite kool, och som sitter på en Enköpingskrog en torsdag, vilket närmast är att betrakta som slutet sällskap. Dessutom har jag aldrig hört något om att det är förbjudet, särskilt inte vid det aktuella tillfället.

Hoppas att ditt bashande gjorde din kväll något bättre... :/

Försvarets regler är mycket tydliga på den punkten. Inget alkoholdrickande i uniform. It's as simple as that. Fick det klargjort under gsu:n.

Nu gjorde jag gu 04/05 och den regeln kan ju ha kommit till senare än när de här killarna gjorde lumpen, men det har jag svårt att tro.

EDIT: La till lite

Edited by madog

Försvarets regler är mycket tydliga på den punkten. Inget alkoholdrickande i uniform. It's as simple as that. Fick det klargjort under gsu:n.

Nu gjorde jag gu 04/05 och den regeln kan ju ha kommit till senare än när de här killarna gjorde lumpen, men det har jag svårt att tro.

OT.....men måste fråga var exakt finns denna regel publicerad. Alltså vilket reglemente, vilken policy.....????

Personligen tror jag att det inte alls är vare sig generellt eller solklart.....

OT.....men måste fråga var exakt finns denna regel publicerad. Alltså vilket reglemente, vilken policy.....????

Personligen tror jag att det inte alls är vare sig generellt eller solklart.....

Har inte sett reglementet själv och kan därför inte svara på den frågan. Kan ju vara så att det inte gäller generellt, men på i19 var det en självklarhet.

Tror inte riktigt på detta, om inte hänvisning till aktuellt reglemete görs. Jag vet inte hur mycket tid du spenderat i FM utöver din GSU men de gånger jag hängt i mässen på T2 så har det insupits en del alkohol. Och jag kan väll höfta att 50-75% hade FU90 på sig. Och precis som bilden ovan påvisar så dricker man alkohol på diverse baler och tillställningar i uniform. Plockar man ut en M/87 för att gå på bröllop/begraving/kalas-i-allmänhet så dricks det ofta alkohol. Det du nämner verkar endast vara något dumt förmyndri från ledningen vid din GSU. Många tycks tro att så fort en överordnad officer eller något befäl vid förbandet säger/förklarar något gällande militär verksamhet så är det rätt!. Utan att överhuvudtaget bemöta det med någon som hellst skepsis. Detta gäller särskilt de möpar jag träffade på under min GU.

Eller blev det helt plötsligt ok att supa i M/90 på lokala syltan?

Lite skillnad på en kadettbal och att supa huvudet i bitar på den lokala syltan?...

Min personliga åsikt är att bland civila så är det obra att kombinera m/90 och alkohol, mest baserat på att försvarets image inte står så där tokhögt i kurs i samhället. Onödigt att bjuda på något som dom kan sikta in sitt klagande på.

Det är klart att man får dricka alkohol i uniform, oavsett typ, förutsatt att det görs med omdöme och stil. Festa eller rentav supa i m/90 däremot är fel. Som rättesnöre brukar man ofta säga att "två öl" under ordnade och värdiga former är OK, men självklart inte i tjänsten.

Vad gäller uppträdande daglig dräkt/högtidsdräkt (motsv) är väl ett bra rättesnöre att aldrig konsumera så mycket att man inte längre kan uppträda som en värdig representant för sitt förband, försvarsmakten och Sverige.

Det enda dokument som behandlar alkohol är mig veterligen försvarsmaktens drogpolicy som främst handlar om missbruk och när konsumtion är en fara i tjänsteutövningen.

Att sedan befäl på en lägre nivå förbjuder sina soldater att konsumera alkohol i uniform är förmodligen ett sätt att slippa oönskade incidenter.

Att sedan befäl på en lägre nivå förbjuder sina soldater att konsumera alkohol i uniform är förmodligen ett sätt att slippa oönskade incidenter.

Tror jag fungerar utmärkt under GU.

Det Madog skriver är vad som gäller på I19 (samma sak mitt år), och jag tycker att det är vettigt att inte värnpliktiga går ut på stan och sitter i modell 90 och tar ens 1 öl.

Ja, som sagt. Jag har inget reglemente att hänvisa till och kan därför inte säga säkert. Dock tycker jag att det borde vara en självklarhet (iaf vad gäller m/90). Om någon iförd m/90 tar en öl på den lokala pizzerian är väl skit samma, men den här typen av regler sätts upp för de som inte kan "gå ut och bara ta en öl"

Hmmm... Kanske ska sluta dravla om det här nu. Börjar bli aningen OT.

EDIT: La till en rad

Edited by madog

Ja, som sagt. Jag har inget reglemente att hänvisa till och kan därför inte säga säkert. Dock tycker jag att det borde vara en självklarhet (iaf vad gäller m/90). Om någon iförd m/90 tar en öl på den lokala pizzerian är väl skit samma, men den här typen av regler sätts upp för de som inte kan "gå ut och bara ta en öl"

Hmmm... Kanske ska sluta dravla om det här nu. Börjar bli aningen OT.

EDIT: La till en rad

För att återigen anknyta till frågans ursprung: Ja, det var stundens ingivelse ( - åfan, en taxi ner på stan, får vi följa med som vi är?). Nej, det kanske inte är att rekommendera. Ja, det är tillåtet (FU 90 är att jämställa med civil kostym i "finklädselgradering", liksom tidigare FU har varit.).

FU 90 är att jämställa med civil kostym i "finklädselgradering", liksom tidigare FU har varit.

Enligt vem? Inte enligt enligt UnirFM i alla fall. Själv skulle jag aldrig drömma om att dyka upp i FU90 på tillställningar där civila normalt bär kostym typ bröllop och begravning. Detta givetvis under förutsättning att tjänsten inte på ett eller annat sätt krävde just FU 90 eller att jag var förhindrad att byta om till m/87, kostym eller motsvarande.

Fältuniform är just en fältuniform och en praktisk klädsel i skogen.

Ja, det är tillåtet (FU 90 är att jämställa med civil kostym i "finklädselgradering", liksom tidigare FU har varit.).

Nej för bövelen!

FU90 är en stridsuniform, ingen sällskapsdräkt.

Det som jämställs med kostym är m/87 för Armén och Flygvapnet och dess motsvarigheter i Marinen.

Olands kompani, suck. :P

/Krook

Ja, det är tillåtet (FU 90 är att jämställa med civil kostym i "finklädselgradering", liksom tidigare FU har varit.).

Nej för bövelen!

Det som jämställs med kostym är m/87 för Armén och Flygvapnet och dess motsvarigheter i Marinen.

/Krook

Bah! Att ingen någonsin skulle komma på tanken att ANVÄNDA den som kostym är en helt annan femma. Ungefär som att ta på sig en sån här:

Aloha%20jumpsuit.JPG

...eller ngt liknande.

EDIT: Mannen på bilden har inget med lumpen, S1 eller fältuniformer att göra. Börjar vi bli OT nu?

Edited by C DK012

Bah! Att ingen någonsin skulle komma på tanken att ANVÄNDA den som kostym är en helt annan femma. Ungefär som att ta på sig en sån här:

Aloha%20jumpsuit.JPG

...eller ngt liknande.

EDIT: Mannen på bilden har inget med lumpen, S1 eller fältuniformer att göra. Börjar vi bli OT nu?

Aldrig varit inne på S1, men jag hoppas att det är OT med kläderna på bilden. ;-)

Ska vi gå tillbaks till topic nu?

/BG

Nej för bövelen!

/Krook

Personligen anser jag att m/90 såsom fältuniform är närmare att jämföras med overall/blåställ. Som arbetsdräkt med basker och skjorta med axelklaff kanske motsvarande rena jeans och pikéskjorta motsv. För att motsvara kavaj är det daglig dräkt som gäller, kostym liten högtidsdräkt och frack högtidsdräkt.

Har massor 5gb med bilder från S1 från det gångna året, 04-05 då jag gjorde lumpen.. Men inte så mycket som ligger online.

Här är en liten bildgrej jag gjorde från TSÖ '05 (Taktisk StabsÖvning)..

TSÖ -05

(Ursäkta bildkvalitén, men tog dom med min mobil 0:)

Har massor 5gb med bilder från S1 från det gångna året, 04-05 då jag gjorde lumpen.. Men inte så mycket som ligger online.

Här är en liten bildgrej jag gjorde från TSÖ '05 (Taktisk StabsÖvning)..

TSÖ -05

(Ursäkta bildkvalitén, men tog dom med min mobil ,O

inte en enda stridande bild :D