Jump to content

Sjukvårdare & utlandstjänst.

Recommended Posts

Nu är det som så att jag ska in och göra lumpen som sjukvårdsgruppbefäl, MH800, nästa år. Detta är något som passar mig perfekt med tanke på att jag vill bli läkare. Är det möjligt att man kan få göra utlandstjänast i ett år som sjukvårdare med bara lumpenutbildningen?

Jag är nyfiken på detta eftersom man kan få tilläggspoäng för ett års arbetslivserfarenhet på intagningen till läkarprogrammet. Så följdfrågan blir givetvis om man kan använda en eventuell utlandstjänst som sjukvårdare som arbetslivserfarenhet, men det blir nog en fråga för universitetet om ingen kan svara på den.

tack på förhand.

Edit: och här bör man gå stavningsskola

Edited by Timmyy

Det finns nog någon riktig sjukvårdare här som gjort US som vet. Men jag ska försöka lite:

Vad jag förstått så blir man (i princip) undersköterska med värnpliktsutbildningen. Vi har två stycken sådana som går samma sjuksköterskeutbildning som jag. Och enligt dom så saknas det ungefär en (1) veckas utbildning från lumpen-sjukvårdarutbildningen till att bli "riktig" undersköterska, därför skrev jag "i princip" tidigare. Varför lumpenutbildningen inte går hela vägen har jag ingen aning om.

Därefter är det upp till befattningsbeskrivningen vad du kan söka. Om jag minns rätt så krävs det sjuksköterskeutbildning för att jobba som ssk i US.

Däremot finns det nog inget hinder att jobba som (typ) plutonssjukvårdare i ett skyttekompani i US.

För att vara 100% säker får du nog kontakta skolan eller högskoleverket, men US är ju en anställning, så jag kan inte tänka mig att du inte skulle kunna tillgodoräkna dig den som arbetslivserfarenhet.

OT iof..

Efter vpl sjvutbildning är du _inte_ undersköterska och det hänger inte på ngn vecka mer eller mindre. Däremot finns/fanns det en del som erbjöds att läsa in usk-utbildningen kraftigt förkortat.

Som plutonsjukvårdare/kompanisjukvårdare/sjukvårdsgruppbefäl etc saknar du massor av den civila biten. All ren omvårdnad mm.

Att timmy..

Känner minst en person som gjort lumpen som plutonsjukvårdare och sedan gjort minst 2 missioner i samma befattning..

Som Anne säger så är inte VPL sjukvårdsutbildning ens nära att bli undersköterska. Dock en bit på vägen. På den Akutmottagning som jag arbetar på har vi med jämna mellanrum vpl- sjukvårdare på praktik och de går främst med syrrorna och inte med undersköterskorna.

Vad gäller arbetslivserfarenhet så får man väl tillgodoräkna sig utlandstjänst och värnplikt på samma sätt som övrig arbetslivserfarenhet när man söker universitet dvs. 5 års arbete ger 0,5 poäng extra då man söker på högskoleprovet.

Hur som helst så är den militära sjukvårdsutbildningen mkt bra. Ta vara på den.

Simma lugnt.

Finns det kvar militära grp och plut sjukvårdare inom utlandsstyrkan. På IA03 var det uteslutande civilt utb sjuksyrror på sjukvårdsplut och inga grpsjukvårdare ute på plutonerna. Några ambulanssjukvårdare hade vi iofs men det var då personer med mångårig praktisk kunskap. Det kan kanske vara meriterande att vara grpsjukvårdare om man söker en vanlig skyttesjänst.

Men som sjukvårdsgruppbefäl måste man ju kunna söka som ex. sjukvårdstransportgruppbefäl i US och då behöver man inte vara syrra även om de säkert uppskattar så mycket sjukvårdsutbildning som möjligt. Kanske krävs det passande fordonsutbildning då istället? Dock tveksamt om det normalt tilldelas chefspositioner till nymuckade. Jag skulle i alla fall leta efter lite mer erfarenhet.

Nu var det iofs ett tag sedan jag gjorde lumpen men då räknades bara mina 10 månader som 2 månaders arbetslivserfarenhet. Dock räknas varenda dag i US då det faktiskt är en anställning! Sen om det är allmän arbetslivserfarenhet de efterfrågar eller särskild sjukvårdserfarenhet vet ju inte jag. Men OM du nu får en sjukvårdsposition inom US så måste ju den kunna vara inom det som efterfrågas anser jag.

:baskerKav:

Men som sjukvårdsgruppbefäl måste man ju kunna söka som ex. sjukvårdstransportgruppbefäl i US och då behöver man inte vara syrra även om de säkert uppskattar så mycket sjukvårdsutbildning som möjligt. Kanske krävs det passande fordonsutbildning då istället? Dock tveksamt om det normalt tilldelas chefspositioner till nymuckade. Jag skulle i alla fall leta efter lite mer erfarenhet.

Nu var det iofs ett tag sedan jag gjorde lumpen men då räknades bara mina 10 månader som 2 månaders arbetslivserfarenhet. Dock räknas varenda dag i US då det faktiskt är en anställning! Sen om det är allmän arbetslivserfarenhet de efterfrågar eller särskild sjukvårdserfarenhet vet ju inte jag. Men OM du nu får en sjukvårdsposition inom US så måste ju den kunna vara inom det som efterfrågas anser jag.

:baskerKav:

Jag gjorde vpl som plutonsjukvårdare (inskriven som sjukvårdgruppbefäl), och har läst fyra terminer på sjuksköterskeprogrammet. Jag har även sökt utlandstjänst som C Sjtpgrp, och det har gått så långt att jag blivit uppringd och tillfrågad om jag fortfarande är intresserad.

Om utifall att jag skulle duga för uppgiften (C Sjtpgrp) baseras på min vpl-utbildning, på min sjuksköterskeutbildning eller en blandning av de båda har jag ingen aning om. Jag har ingen fordonsutbildning som är adekvat i sammanhanget.

Sjukvårdare under US baserad på vpl eller inte. Det är frågan. Jäkla klurigt det här. Det finns ingen stanns man kan ringa och fråga hur det verkligen är?

*sitter och kollar på lappen med sin inskrivningsförfattares telefonnummer och funderar*

Vad gäller arbetslivserfarenhet så får man väl tillgodoräkna sig utlandstjänst och värnplikt på samma sätt som övrig arbetslivserfarenhet när man söker universitet dvs. 5 års arbete ger 0,5 poäng extra då man söker på högskoleprovet.

När man söker inte via intervju till läkarprogrammet i Umeå så räcker det med 1 års relevant arbetslivserfarenhet för att få 0.1p tillägg. Det är vad jag är ute efter ;)

Edited by Timmyy

OT iof..

Efter vpl sjvutbildning är du _inte_ undersköterska och det hänger inte på ngn vecka mer eller mindre. Däremot finns/fanns det en del som erbjöds att läsa in usk-utbildningen kraftigt förkortat.

Som plutonsjukvårdare/kompanisjukvårdare/sjukvårdsgruppbefäl etc saknar du massor av den civila biten. All ren omvårdnad mm.

Ok. Jag skrev som jag uppfattade att dom förklarat det. Tack för klargörandet.

Att omvårdnadsbiten utelämnas i värnpliktsutbildningen har jag förståelse för. Jämställdheten vpl. sjukvårdare och usk gäller nog mer den rent medicinsk delen.

Dom som var C rescue team under BA12 var inte utbildade sköterskor (eller ens vpl. sjukvårdare vad jag vet).

Ett RT bestod av en chef och en förare (utan nödvändig sjv.utb.) och två stycken sjuksköterskor.

Som Anne säger så är inte VPL sjukvårdsutbildning ens nära att bli undersköterska. Dock en bit på vägen.

Nu har inte jag så mycket mer än 140 timmars sjukvårdsutbildning från det militära, så jag är ingen expert, ej heller sjukvårdare.

Men jag tycker det låter lite märkligt att den vpl utbildningen skulle vara långt ifrån en undersjöterska. Jag vet att åtminstonde på vissa ställen läser man ju tio högskolepoäng i ämnet, vet inte om det är så överallt.

Det tycker iaf jag att det borde smälla högre än en utbildning som man kan läsa in lite snabbt på komvux eller på gymnasiet... Morsan läste in usk utb på komvux så kom inte o säg att det inte går nu, och det tog inte så speciellt lång tid heller.

Nu kanske detta blev lite OT, men det kanske finns överseende för det. Hur som helst så kommer du garanterat att få en bra utbildning. Och det lär ju knappast vara något som du skulle ha nackdel av i framtida studier

Att jeagare.

Vad jag syftar på är att Plut. sjukvårdar utbildningen är mer inriktad mot ren akutsjukvård medan USK utbildningen på gymnasiet/ komvux i första hand är inriktad på omvårdnad. Därav namnet omvårdnadsprogrammet. Även om man läser usk på komvux så är utbildningen på tre terminer.

Sjukvårdare under US baserad på vpl eller inte. Det är frågan. Jäkla klurigt det här. Det finns ingen stanns man kan ringa och fråga hur det verkligen är?

*sitter och kollar på lappen med sin inskrivningsförfattares telefonnummer och funderar*

Hej Timmyy och grattis till att du kvalat in som sjukvårdare! :baskerFN:

Låt mig försöka reda ut lite av dina bryderier.

Beträffande sjukvård i Utlandsstyrkan, så ligger det till så att de som sysslar med själva "sjukvårdandet" är sådana som har civil kompetens som sjukvårdspersonal, dvs sjuksköterskor, uskor och ambulanssjukvårdare. Sjukvård i fredstid regleras av civila lagar och därför måste man ha folk med befäst kompetens och erforderliga certifieringar. För att kvalificera till de sjukvårdstunga tjänsterna i US krävs alltså tyngre utbildning än vad värnplikten ger. Den militära bakgrunden är i det sammanhanget inte särskilt relevant.

Däremot finns det gott om personal som ingår i sjukvårdsförbanden men inte har sjukvård som sin huvuduppgift: väblar, sjuktransportgruppchefer, ambulansförare mfl. På en sådan tjänst är det definitivt en god merit att ha grundkunskaper i sjukvård. Som du säger är det också bra med fordonskunskaper, vilket i det här sammanhanget innebär tunga fordon.

Sammanfattningsvis så tror jag att din utbildning kommer att ge dig en bra grund för att söka en tjänst i någon sjukvårdsrelaterad befattning i US, i alla fall så långt de militära meriterna räcker. Om det sedan imponerar på universitetet kan inte jag svara på, men en kvalificerad gissning är väl att akademiker har föga koll på olika befattningars innebörd. Om du viftar med ett papper där det står "sjukvård" antar jag att de släpper igenom det utan frågor.

Skicka gärna ett PM om du vill veta mer.

Och ett PS till alla i tråden: snälla, det heter SJUK-transport och inget annat... :baskerHV:

Jag muckade som MH820, (sjvtpgrpc) från F21 Luleå -04.

Vi fick en strålande utbildning på sjukvårdsskolan i boden, vilket medförde mina första 10 högskolepoäng. Men detta smäller inte alls högt om man jämför med de som går OP, de lär sig väldigt mycket omvårdnad, alltså inte hur man fixar benbrottet utan hur man behandlar patienten. Detta berördes inte under vår utbildning på sjvs, och jag vill hellre bli omhändertagen av en uska som kan omvårdnad.

Detta varierar dock mellan landsting och landsting. Några av mina kamrater fick anställning som just uska på akuten längre söderut, men här i Umeå var det tvärt nej. Det har nog mycket att göra med att Umeå är en utbildningsort för läkare, syrror och uskor, så man har helt enkelt högre krav här.

Och ja, du kan söka US med din lumpenutbildning förutsatt att du fick/får betygen, men då handlar det som det är skrivet, inte om direkt sjukvård. Det kan vara "håll dethär, slå på detdär, bär här", ungefär på samma sätt som vi sjukvårdsutbildade gruppbefäl behandlade våra F-soldater som bar röda korsets armbindel men inte hade någon utbildning förutom en vecka som vi erhöll. De blev förpassade till enklare tjänster helt enkelt och så torde det också vara inom US.

Slutligen vill jag gratulera dig till antagningen som sjukvårdare, och till ditt framtida karriärval, och önska dig lycka till i värnplikten och framtiden!

/MH 820

Guest LUNDH.SJV

Nu vill jag klargöra vissa saker!

Att läsa till undersköterska idag kräver 3års gymnasial utbildning i omvårdnad om man inte tar genvägen via komvux som är något förkortad

Undersköterskans primära uppgift är att vara den som är närmast patienten på omvårdnadsplanet även om man ska ha det medicinska kunnandet och göra vissa medicinska insatser kateter, venprovtagning mm.

Här kvalar ingen in efter 1års värnpliktig akutsjukvårdsutbildning!

Har jobbat som USK i 5år på en akutmott och jag kan säga så här, man är inte USK bara för att man gått en utbildning, det är en sak man lär sig med tiden, att kunna se tecken på sjukdom, bedöma patientens vitala funktioner mm.

Faktum är för alla er som tror att allt är som cityakuten, att man till 80% fortfarande får ta hand om dementa Svea 85år som behöver all omvårnad hon kan få både psykiskt och kroppsligt!

Jobbar även som ambulanssjukvårdare sedan 1år tilbaka

För er som tror att en ambulanssjukvårdare bara kör en bil och transporterar tror ni helt fel!

Det var på 70 och 80talet man använde brandmän och taxichaufförer till att köra, idag är du USK med minst 20V utbildning i ambulanssjukvård innan detta har man i regel 2års yrkeserfarenhet inom omvårdnad.

Därav kan jag inte tycka att man är i närheten av undersköterska eller ambulanssjukvårdare som VPL sjukvårdare, dock har man utbildning i ett akut omhändertagande men man får inte nån omvårdnadserfarenhet!!

:unsure:

Jag tror vi alla kan slå fast att vpl sjukvårdsutbildning inte motsvarar de kraven som finns på en undersköterska.

Jag arbetar för närvarande (över sommaren) som uska. Saknar formell usk-kompetens, men tre-fyra terminer på sjuksköterskeprogrammet brukar i praktiken motsvara usk-utbildningen.

Jag tror vi alla kan slå fast att vpl sjukvårdsutbildning inte motsvarar de kraven som finns på en undersköterska.

Jag arbetar för närvarande (över sommaren) som uska. Saknar formell usk-kompetens, men tre-fyra terminer på sjuksköterskeprogrammet brukar i praktiken motsvara usk-utbildningen.

3 terminer har dom sagt till oss. Så nästa sommar räknar jag med att sommarjobba som usk. :worthy:

Sommarläsning: "Döden och döendet", "Medicinsk teknik för ssk", "Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering"...

Det är en viss skillnad på intresset att läsa skolböcker nu, när man pluggar nåt som man vill plugga, istället för när man gick i skolan. :dribble:

3 terminer har dom sagt till oss. Så nästa sommar räknar jag med att sommarjobba som usk. :)

Sommarläsning: "Döden och döendet", "Medicinsk teknik för ssk", "Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering"...

Det är en viss skillnad på intresset att läsa skolböcker nu, när man pluggar nåt som man vill plugga, istället för när man gick i skolan. :Malaj:

Efter tre terminer körde jag mitt första USK jobb. Ta vara på sådana tillfällen då praktiken på syrra programmet blir kortare och kortare. IAF i uppsala där jag läste.

Om man kör fast i halvtråkiga omvårdnadsteorier är det bara att kämpa sig igenom dessa, jag lovar att man har ett riktigt intressant jobb när man är klar syrra..

Nu är vi nog ganska OT....

Simma lugnt

OT on

Vi började ganska tidigt med ett par veckor omvårdnadsteorier (efter 5 veckors samhällsvetenskap / psykologi o.dyl). Inte helt upphetsande om man säger så. :Malaj:

Men dom sista tio veckorna var det mikrobiologi, anatomi/fysiologi, intressanta föreläsningar och farmakologi. Riktigt skoj.

I höst börjar det med tre veckor preklinisk utbildning, sedan 6 raka veckor ut i verkliga livet, geriatrikpraktik.

Dom säger att ca 50% av utbildningen kommer vara klinisk. Med tanke på att vi bara hade en (1) dag i verkligheten under första terminen kan det bara bli bättre. :)

OT off