Jump to content

Proteintillskott?

Guest Lindman

Recommended Posts

Guest Lindman

Någon som har en eller flera åsikter om vilket tillskott som är bäst?

Har hört av en polare att MX-protein ska vara bra.

Var i en kostaffär och checkade in varorna.

4.6 kg Super Gainers Fuel för 689 kr! Är detta ett bra tillskott? Man fick även litta kreatin på köpet!  

Chocka mig med era kunskaper! :angry:

Guest super Matrosen

Först och främst ska du ställa dig frågan vad du vill uppnå för mål? Vill du få större massa/Muskel massa är super gainers ett mycket bra alternativ. Detta gör att du får i dig allt kroppen och musklerna behöver för att orka med styrketräning fullt ut.

Jag körde med super gainers samt kreatin tillskott i form av pulver. Kan bara säga att det blev en jääävla skillnad på min träning. Kreatinet gjorde susen! Kändes som om jag orkade hur mycket som helst. På vissa övningar orkade jag dubbelt så många reps efter bara 1 månad. Kreatinet gör också så att man binder lite vatten i musklerna vilket gör att du ser ännu större ut också. Musklerna syns mer alltså. Det enda du ska tänka på är att även om du käkar kosttillskot behöver din mage riktig mat så ät så som du brukar göra och  slarva inte med maten.

Sedan ska du också tänka på att när du ligger i tex lumpen kan vara var grymt omständigt att sitta o käka massa kosttillskot hela tiden och när du är van vid detta tillskott och inte får i dig vad du ska ha så blir du trött eftersom kroppen inte fått vad den vill ha samtidigt som du kanske tar i lika mycket som du gjorde när du käkade tillskottet. Mitt råd är att om du vill bli större så käka kosttillskottet men sluta ett par månader innan lumpen och vänj din kropp med att vara utan tillskottet.

Kan ju också nämna att jag ökade från ca 75 kilo till 90 kilo med kosttilskottet.Äter nu inget tillskott alls eftersom en större muskelmassa inte är så viktigt i det militära utan mer uthålligheten och segheten i kroppen.

Lycka till.

Guest Johannes

öka 15 kilo med hjälp av kosttilskott !!! det var ej dåligt, antingen är du väldigt rik eller så var det nog inte riktigt lagliga preparat du hälde i dig :devil :P

Nä skämt åsido kan jag rekommendera twinlabs produkter, även om jag inte riktigt är säker på kreatin delen, har inte använt det själv men polarna som gjort det har fått grymt blandade resultat, vissa ökade lite grann medan andra inte hade någon effekt som helst, frågan är om det inte är lite placebo (stavning?) effekt över det hela alltså att du innbillar dig att det ska gå bra så mycket att det går bra :angry:

Guest super Matrosen

Faktum är att jag inte la så mycket pengar på tillskott köpte ungeför varannan månad den lilla super gainers burken kostade ca 300 spänn. Kreatinet räckte längre. Faktum är att kreatinet faktiskt fungerar.Kreatin är ett ämne som förekommer naturligt i koppen och fungerar helt enkelt som energi till musklerna. Kreatin förekommer i tex kött. Problemet är att man inte orkar kränga i sig ett par kilo kött per dag om man inte sysslar med bodybuildning på heltid. För att då slippa käka så mycket kött så tar man kreatin istället.Dessutom var skillnaden så markant mot när jag inte tog kreatinet och när jag tog det att det omöjligt var en placebo effekt.

Det där med att jag ökade mycket i vikt har tror jag också var en kombination med att jag var korkad o rökte under 1 års tid på gymnasiet.Rökningen påverkar ju både matlusten och metabolismen i kroppen.Kom ju på att det inte var så smart att röka o träna samtidigt så jag la av med rökningen. Då ökade jag i vikt ska jag tala om. Var nog mest då jag ökade. Ca 2 kilo i månaden. Dock var detta i form av mest muskler så jag klagade inte. Verkade som om kosttillskottet snabbverkade hehe.. Men nu käkar jag som sagt inget tillskott.Är nöjd med mina ca 90 kilo. Nu ska jag bara "rippa" lite så att allt överflödigt fett kommer bort:) Lär ju bli rätt lätt eftersom jag rycker in den 26 agusti hehe

Guest super Matrosen

Glömde säga det också...Kreatinet i  sig själv gör inte att du ökar massa. Det gör att du orkar mer och att musklerna inte blir trötta lika fort. Detta gör att du kan träna längre pass,orka fler set och fler reps. Detta i sin tur gör ju att musklerna får bättre träning och kan således växa fortare och bli större. Super gainers är bra om man vill öka massa. Detta gör att dessa 2 preparat samtidigt ger ett bra resultat.

Mitt strå till stacken blir attt säga följande:

Du kan inte veta vilket protein som passar dig bäst förrän du har testat. Det dyraste måste inte vara bäst för just dig.

TWINLAB  SUPER WHEY FUEL hade bra verkan på min kropp  och sämre verkan på min plånbok. Star Nutrition WHEY-80 hade oxå bra verkan på min kropp och bättre verkan på min plånbok.

Till alla som tror att man måste "trycka steroider" : Alla har olika förutsättningar, jag ökade från 68 till 90kg på ca 20 månader utan doping-preparat. Hård träning, bra kost, mycket tålamod, mer tålamod och kvalitativt bra träning som passar dig själv kan ge otroliga resultat.

Danne

Lyssna nu på en gammal pulverräv:

Twinlab är störst, men inte bäst.Nån skrev att man ska pröva oilka pulver, och det som funkat allra bäst för mig är Extreme Whey.Att folk sedan ökar massa kilon på kort tid, tja så är det när man börjar att träna för att sedan få svårare att gå upp i vikt.

Kreatin är bra om man sysslar med en explosiv idrott, när det gäller längre belastning så spelar kreatin inte någon vidare roll.

Det allra bästa är förstås att äta vanlig (om än från speciella recept) mat tillsammans med en och annan biff (eller tonfisk för den delen).Kom ihåg att det har funnits starka atleter innan gymmets intåg.

Dags för kvällmat (tonfisk,ägg,sallad,ris och bröd)...

fan nu blev jag riktigt hungrig av att skriva om all mat:)

• BlåGul -1

Lindman:

Du vill bli stor? Hur mycket och vad äter du idag? Och hur tränar du? Det går inte att säga att man ska börja trycka i sig massa tillskott och bli biff. Har ingen aning om vilken nivå du ligger på kunskapsmässigt om träning, mat m.m. Hur är det? Vad jag förstått så är du ute och löper milen ett par gånger i veckan? Då ÄR det inte helt lätt att bli stor.. eller.. det är svårt att ha både och. Du måste titta på varför du ska bli stor. Är det för att bli "stor", eller för att bli stark? Tillräckligt stark för lumpen kan du vara utan att ha ett BMI på 27. Det är ingen tävling i bänkpress i lumpen. Fick jag reda på... ???

Fan som jag kan tjata på om det här..  Tala gärna om hur du tränar och äter idag..

Annars skulle jag rekommendera att du tog ett snack med en PT (Personlig Tränare) på något gym. Det kostar en del pengar, men de är verkligen experter. Talar du om vad du vill ha, så talar de om hur du ska göra för att komma dit (och om målet är realistiskt). Du måste inte ha dem hängande över dig under varje träningspass, utan man kanske pratas vid ibland för att höra hur det går.

@Övriga: Jag skulle vilja se den som "ren" ökar TIO KILO muskler på ett år... att gå upp 20 kilo på ett år är nog inga problem... men muskler pratar vi om.... Super Gainer kan säkerligen öka vikten på vem som helst.. snabbt också. Det är kalorier som bara den. Och Kreatin binder även vatten i musklerna, vilket bidrar till att de ser större ut.

Det är ingen tävling i bänkpress i lumpen. Fick jag reda på... ???

Lite OT: Vadå... Hade ni inte gruppptävlingen att lyfta ett ton totalvikt på så få lyft som möjligt?

Guest Lindman

Att: Ing.

Käkar väll normalt och tränar styrketräning 3 gånger i veckan samt löpning 3 gånger i veckan.

Styrketräningen inriktar jag på uthållighet dvs. 15-20 reps och 3-4 set och löpningen är minst 10 km per pass.

Har inga större ambitioner om att bli stor (även om lite extra former skulle sitta fint ;)), nej jag vill öka i styrka! tillräckligt stark och seg för, låt oss säga, ett förtest hos fallskärmsjägarna. ;)

Väger in på 80 kg och är 190 cm lång så mitt mål är att gå upp ca 5 kg på 8 månader (av dessa kanske 2-3 kg muskler). Är detta möjligt? Kan jag rent av enbart gå upp dessa 5 kg i muskler? *drömmer sig bort* ;)

Vad rekommenderar du då?

En polare, som är insatt i det hela, rekommenderade Eiselt Max Gainer. Och lite fiskolja, Omega 3, för att öka röda blodkroppar i blodet samt öka viskositeten i blodet. Gör fiskolja detta?

Tacksam för hjälp! //En okunnig en! :)

Guest super Matrosen

Du verkar ju träna rätt för "lumpen" förhållanden. Ska du bli seg är det bara till att fortstätta träna som du gör.Gör man många reps/set så tränar man ju just uthållighet och seghet i musklerna. Jag dras med dålig kondis på grund av att jag gymmat för mycket och inte konditions tränat speciellt mycket,något som jag dock håller på att arbeta med. Du säger att du väger ca 80 kg. Med tanke på din längd är 85 kilo rätt bra vikt. Tänk på att du ska släpa runt långa sträckor på din kropp och att vara för"biffig" är inte någon fördel i militära sammanhang. Finns ju små sega gubbar som klarar KJ men de stora biffiga faller på att de inte orkar i längden.Med mina 180cm och 90 kilo är jag lite för tung. Ska ner ungefär 5 kilo så är jag rippad igen hehe :)

En kroppsbyggare på elitnivå räknar med att gå upp ca 2-2,5 kg/år, detta är ju dock när de har hållt på ett tag o redan blivit stora....men att gå upp 15kg på 2år...

säger en sak ; MUSKELFÄSTEN. LEDER

att gå upp säg 15kg på två år och det då är muskler, detta är JÄVLIGT mycket muskelmassa och det finns inte en chans att dina leder/myskelfästen orkar med det, eller jo om du kör med kreatin/andra liknande, har för mig att det har en bedövande effekt också

Problemet är att muskler akn väca MYCKET snabbare än muskelfästen.

Har en kompis som kört gym stenhårt i tre år och har blivit grymmt bra tränad och stor, han åt kreatin ock gick upp 2kg på en månad, av det är det inte möe som är muskler, någon ovan nämnde att musklerna samlar vatten  och det är där du har det att du blir stor.

Han lade av med kreatinet (tappa vattnet o kilorna)och kör nu bare på jävligt bra kost, se till o ät vitt kött osv.

Ersätting innan träning, en shake: ett ägg. två äggvitor, havregryn(efter smak, mist en dec), tillsätt lite oboy eller sylt för smak o där har du något som e (jag tror) fan så mycket bättre för kroppen än "konstgjorda" produkter

Jag tränade själv grymmt hårt på gym i två år och blev rätt stor, mitt recept var en vilja av stål och två extra ägg om dan för det extra proteinet som musklerna gjorde åt.

Något som dock hjälper är koffein, perffa ju o ta en kaffe med polaren innan ni går och tränar skiten ur varann.

Nu har jag dillat fram o tebaks, men "the bottom line"

med vanlig kost, bra ta in nödvändig mängd fett/dag, vilja av stål, och sist men definitivt inte mist, TRÄNA RÄTT, vilken dumfan som helst kan trycka upp på bänkpress men tränar han rätt??, prata som ovan nämt med en PT på ditt lokala gym eller investera i en träning/anatomibok (mycket rekommenderat)

Om ni inte fattat va jag dillar om så fråga på :)

Guest Sudden

Jag har käkat Eiselt Gainer ett tag. Tog ett tag innan nått hände men sen gick jag helt plötsligt upp 5kg. Men efter det så var jag lite slarvig och drack det bara en gång om dagen, och då funkar det inte.

Så var noga med att äta rätt mängd och äta bra med mat ändå.

Till det så drack jag en kraftig vitamindryck också.

Guest super Matrosen

Ska ta det hela 1 gång till så att alla förstår och inte missförstår som det hela tiden görs hehe.

Vid mönstring 2000 vägde jag 71kg hade då tränat i ca 6 månader.

Året efter den 2001 började jag käka kost tillskot i form av Super gainers fuel samt Kreatin. Av någon korkad anledning hade jag börjt röka också vilket hämnade min tillväxt eftersom hela förbränningen blir helt konstig av att man suger i sig massa gifter.Sedan i Oktober 2001 slutade jag röka men tränade sten hårt.Vid detta tillfälle vägde jag ca 76 kilo.Jag började snabbt att öka i vikt efter att jag slutade röka..detta gör ju många som slutar röka.Att jag tränade och käkade kosttillskott samtidigt gjorde ju inte saken bättre. I slutet av januari 2002 vägde jag ca 84 KG har jag för mig.Blev sedan sjuk i februari fick mag katarr...eller liknande mag kattar.Slutade med kosttillskottet när jag blev sjuk. Kunde inte träna på 4 månader alltså till i början av juni. Vägde då ca 94 kilo. Men detta var givetvis en stor del fett. Är nu nere i ca 90 KG men har lite fett att träna bort.Siktar på ungefär 85 KG.

Detta har inte påverkat mina leder något speciellt.Att öka i massa innebär också att man inte ökar 100%muskler. Kosttilskottet gör att kroppen får i sig ersättning för stora måltider man skulle behöva för att träna mycket. Alltså ökar man i vikt...för att detta ska bli muskler måste man givetvis träna också.När jag låg på ungeför 85-87 kg var det nästan helt muskler. Jag var inte på något sätt "rippad" som MR univers eller fittnes killarna men jag hade muskler.

Sedan så har givetvis olika personer olika förutsättningar för att lägga på sig muskler eller fett. Vissa har breda axlar från början och vissa har det inte. Tex så kan vissa personer ha grymt stora biceps medan andra som tränat precis lika mycket inte alls har så stora. Alltså beror mycket på hur man är byggd från början. Jag hade bra förutsättningar för att styrketräna breda axlar mm. Men jag var "tanig" ändå av olika anledningar.

Guest super Matrosen

Kan ju tillägga också att om man bor i egen lägenhet och studerar på gymnasiet har man varken pengar,ork eller tid att springa runt och köpa in stora kassar med mat varje dag för att kunna träna. Där av kosttillskottet. Jag flyttade hemifrån 2000 så den största delen av mitt tränande har jag gjort när jag inte bott hemma.

De vanligaste jag sett hos vänner som tävlar styrkelyft/bänkpress (SM, Nordiska mästerskap beroende på vilka av dom man menar) använde lite olika, Anabolic Fuel, Max Gainer (tror jag) samt Super Gainers Fuel. Vill du bli seg skall du nog ta det lugnt med tillskotten och käka mat som helt enkelt är proteinrik. Om du börjar med kosttillskott kommer du att växa som satan, och det medför att man måste stretcha som en tok. Exempel: God vän, före detta hockeymålis gick ner i split som ingenting, slutar med hockey, lyfter skrot. Börjar på karate klubben, upptäcker att han med möda för upp benet i 45 graders vinkel. Dom jag vet som käkar blir förbannat starka för stunden, men många av dom saknar uthållighet. Sen har det ju också att göra med hur du tränar. Singla slant om saken! ;)

Guest Lindman

Men det kan väll inte vara negativt att ta proteintillskott??

Om jag siktar på att gå upp ett par kg muskler men ändå vill behålla min kondition så kan jag väll köra med måttligt av tillskott. Hur ofta ska man ta tillskottet?

Jag hade tänkt efter varje tungt pass på gymmet dvs. ca 3-4 gånger i veckan. Ska jag även ta det efter löppass?

• BlåGul -1
Men det kan väll inte vara negativt att ta proteintillskott??

Om jag siktar på att gå upp ett par kg muskler men ändå vill behålla min kondition så kan jag väll köra med måttligt av tillskott. Hur ofta ska man ta tillskottet?

Jag hade tänkt efter varje tungt pass på gymmet dvs. ca 3-4 gånger i veckan. Ska jag även ta det efter löppass?

Det är inget negativt med att ta proteintillskott. Ät på. Men det är för det mesta BÄTTRE om du direkt efter passet smäller i dig riktig mat.

Du kan äta/dricka tillskott efter löpning också. Kroppen behöver kolhydrater och protein även efter löpning. Tror dock att det är viktigare att få i sig proteiner efter gympasset, där du verkligen går in för att bryta ner musklerna, så prioritera det. Tyvärr kostar det ju pengar. ???

• BlåGul -1
Käkar väll normalt och tränar styrketräning 3 gånger i veckan samt löpning 3 gånger i veckan.

Styrketräningen inriktar jag på uthållighet dvs. 15-20 reps och 3-4 set och löpningen är minst 10 km per pass.

Det låter, som någon redan sagt, som ett ganska vettigt upplägg. Du verkar ligga "rätt" i antalet reps också, men variera gärna träningen, kanske ska köra några veckor där du kör tungt, (6-10 reps) för att sedan återgå till programmet.

Kör du splittat, eller hela kroppen?

Jag dras med dålig kondis på grund av att jag gymmat för mycket och inte konditions tränat speciellt mycket,något som jag dock håller på att arbeta med.

Hehe *känner igen* men.. lumpen e klar. Ska inte ut å marcha några längre sträckor längre. ;)

Jag dras med dålig kondis på grund av att jag gymmat för mycket och inte konditions tränat speciellt mycket,något som jag dock håller på att arbeta med.

Jag skulle tro att även det ä rmycket. Var har du hört det?

Särskilt när man väl är uppe på en hög nivå så blir det tuffare och tuffare för dem att öka så mycket mer. Däremot som nybörjare om man tränar hårt och rätt, och äter bra, så går det säkert att gå upp ett antal kilo första åren.

Men som du säger om muskelfästen/senor. Muskerna ökar ganska fort, muskelfästen och allt annat runtikring växer inte till på samma sätt.

Därför rekommenderar man alltid nybörjare att ta det lugnt, det ÄR och SKA vara lätta vikter i börja. Fortsätt med dem! (första månaderna är det lätt att öka med vikter, musklerna "vänjer sig" och lär sig att ta lite stryk. Då ökar man, och ökar.. och ett t.ex. muskelfäste går sönder.)

Kan ju tillägga också att om man bor i egen lägenhet och studerar på gymnasiet har man varken pengar,ork eller tid att springa runt och köpa in stora kassar med mat varje dag för att kunna träna. Där av kosttillskottet.

Det där lät direkt dumt.

Du kan inte mena att du ersätter mat med kosttillskott för att det är BILLIGARE?! Dyrare kalorier hittar du knappt på krogen. :)

Om du börjar med kosttillskott kommer du att växa som satan, och det medför att man måste stretcha som en tok. Exempel: God vän, före detta hockeymålis gick ner i split som ingenting, slutar med hockey, lyfter skrot. Börjar på karate klubben, upptäcker att han med möda för upp benet i 45 graders vinkel.

HALLÅ DÄR!  

Det beror väl på hur man tränar, och om man stretchar! Att inte stretcha är dumt. Inte ett dugg bra för musklerna. Orkar inte ta varför nu, men stretcha efter gymmet!

(sett en fotbollsspelare eller hockeyspelare försöka köra marklyft? Hehe.. ser kul ut när de inte når ner till stången.)

Jävlans vad långt det blev. Kul ämne. Mer gym åt folket! :P

Guest super Matrosen

Ing: Mina konstnade för kosttillskott låg på ca 250 spänn i månaden.Ska man ersätta allt det jag fick i mig av kosttillskottet skulle mina inköp på matfronten ligga väääääldigt högt. Och du vet väl hur stressigt det kan vara på morgonen när man går i skolan.Orkade ju inte gå upp vid typ 5 för att börja laga den frukost jag skulle behöva om jag inte käkade tillskottet. Alltså käkade jag normalt+stadig middag och lunch i skolan och käkade tillskott samtidigt.Men när man är en grabb på ca 18 bast står man inte och slavar framför spisen när det är dags för middag.

Vanlig mat är givetvis det bästa för att träna men när man kanske inte har de kost kunskaper eller tiden att göra måltider som man skulle behöva är tillskottet bra att ta till.Samt om man vill uppnå speciella mål.

Tycker vi låser denna topicen nu..kan knappast bli mer givande än vad den är nu hehe :D

Guest super Matrosen

Jag har alltid kört med delat pass.

Fördelarna är ju att det inte tar så lång tid,du kan ge mer i varje övning eftersom musklerna inte blir för trötta för att orka med andra övningar och eftersom man delar upp träningen hinner de musklerna som du inte använder vid ett tränings tillfälle vila. Och för att muskler ska växa måste de vila för att sedan börja växa:) Många som börjar träna gör ju ofta det felet att de tränar kanske 6 dagar i veckan. Dels är det inte bra för kroppen men sedan så hinner inte musklerna växa.

Jag brukar köra följande:

1.Biceps,axlar,mage,ben

2: Triceps,bröst,rygg

Jag brukar köra 3-4 övningar på varje muskel grupp och då 3 sett i varje övning. Ett sådant här träningspass tar upp till ca 1 timmer 30 min. Att köra hela kroppen skulle vara dels mycket jobbigare för kroppen men ta mycket tid också.

• BlåGul -1

Gee.. frågan om det är bättre är lite svår att svara på. (som allt annat :D )

Jag tycker att du ska testa på det. Kul som fan att köra slut på ett par muskler, och inte hela kroppen. Träningsvärken infinner sig garanterat!

Pröva på att köra samma program som sM.

Kanske delat två pass, och hela kroppen ett pass?

Skillnaden är, som sM redan sagt, att det är lättare att träna slut på musklerna helt. (du måste bryta ner för att de ska byggas upp.. bla. bla..)

Många som börjar träna gör ju ofta det felet att de tränar kanske 6 dagar i veckan. Dels är det inte bra för kroppen men sedan så hinner inte musklerna växa.

Sant. Men det går att träna 5-6 dagar i veckan. Finns folk som kör t.ex. 4-delat program. Då hinner musklerna förhoppningsvis återhämta sig, men det är nog lite tufft.  (åh som jag älskar att säga emot! ;) ) Men, som du kanske menade, det är inte för nybörjare, och man ska inte köra hela kroppen varje pass 6 dagar i veckan. (Vi rekommenderar ALLTID nybörjare att börja med att vänja sig vid träningen genom att köra hela kroppen varje pass kanske 3 gånger/v, för att senare kanske gå över till splittat)

Själv kör jag nuförtiden mest "slumpsplittat" efter humör och hur vi känner oss. Kan väl inte rekommendera det, men jag har ingen lust att låsa mig vid något program heller. Det brukar bli 2-3 muskelgrupper/pass. Så jag tycker att ditt tvådelade ser förbaskat hårt ut! :) 2-4 pass/vecka + "raska promenader"

OBS! Jag har egentligen bara ETT tips som du alltid ska komma ihåg. Ta ALLA tips och råd med en nypa salt! Man får tänka efter lite själv..

"Låter det här bra? Låter det vettigt? Något för mig? Kommer jag fortsätta med det här, orka med det? Ser det roligt ut?"

Ett nej på någon av de där.. så kanske man ska fundera på att hitta på något annat... Man ska ju leva också. Träningen får inte bli allt! (då blir man knäpp)

Sist ett litet boktips: "Effektiv Bodybuilding" av Ove Rytter

Finns t.ex. på http://www.paulun.com Det är en utmärkt bok för de flesta tycker jag. Dock tror jag att han missat delen med att löpa milen tre gånger/v. ;)

Har en fråga bara.

Skall man ta kosttilskott efter eller under eller rent utav innan gymmet??

läste i nåt inlägg att personen i fråga orkade bra mkt mer pga nåt pulver, detta tyder ju på att grabben har tagit det innan tränningen, eller?? :)

Själv tycker jag att det låter mest kogiskt att ta det efter tränningen eftersom det är då man bygger upp sig..

Fast det kanske är helt olika sorters kosttilskott ??

//En som skall börja uthållighetsträna nu i höst. (Och jag tänker då inte äta pulver...tror jag :D)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...