Jump to content

Saddam vill ha rättegång i Sverige

Nestor

Recommended Posts

Personligt sett så tycker jag att risken för en fritagning är mindre än risken att det inträffar bombdåd.

Men om domen kommer att ta plats i Sverige, är det det svenska rättsystemet som kommer att döma han, eller ett internationellt system såsom Haag-tribunalen?

Vi har ju tidigare diskuterat som Saddam Hussein ska få avtjäna ett eventuellt fängelsestraff i Sverige eftersom han uttryckt önskemål om det.

Tråd.

Jag tycker nog att rättegångar av den här kalibern bör hållas vid tribunalen i Haag och om jag fattat galoppen så har tribunalen egna faciliteter för rättegångar?

Är det rykten om Sveriges låga straff eller lättrymda fängelsen som lockar honom? :D

"Välkommen till friluftsanläggningen I22 i Kiruna. Här finns alla möjligheter till ett friskt och sunt liv med gott om motion och utan störande grannar. Bygg ditt egna slott med egna händer, fiska din egen mat och vinka till flygplanen som släpper förnödenheter varje månad. El kan alstras med cykeln."

Närmaste grannar är Arméns Jägarbataljon och FHTE."

Ha ett (o)trevligt liv."

Kan det vara något?

@Alien:

Han ska ha ett straff! Varför måste man begå ett brott för att komma till I22, jag hade kunnat leva där frivilligt...

Undrar om Saddam skulle få permisson för att anpassas till det normala samhället?

Undrar om Saddam skulle få permisson för att anpassas till det normala samhället?

Förmodligen. Och första permissionen blir väl som vanligt besök på lokal kina-krog och andra vändan blir en promenad på Allvaret alt. prova åkattraktionerna på Ölands djurpark! "Beledsagad permission", det är grejer det! :D

@Alien:

Han ska ha ett straff! Varför måste man begå ett brott för att komma till I22, jag hade kunnat leva där frivilligt...

Jo, jag hade inte haft något emot det heller direkt.

Min tanke var snarare OM Saddam hade räknat med en bekväm specialinrättad cell med alla bekvämligheter i Hall...räknade han fel.

Istället för en varm cell, får han lappländskt uteklimat utan hans vanliga standard.

Man kan helt enkelt inhägna honom med ett enkelt staket...skulle han "råka" hamna utanför...ja då kommer jägarpatrullerna med sina vovvar och hälsar på.

Det borde avskräcka de flesta Saddam-anhängare som har "fritagning" i åtanke.

Återanpassas till normala samhället?

Heh, det skulle vara en syn...se honom sitta på parkbänkarna med de andra gubbarna på Rinkeby Torg..

Jag tror ju att Saddam just vill sitta i Sverige för att våra fängelser är som hotell, i alla fall om man jämför med hans egna fängelser. Jag tycker inte vi ska ta imot honom eftersom vi kommer locka på oss terrorister. Intressant för övrigt vad hans advokat påpekar, att FN gav honom straff-immunitet en gång i tiden.

Intressant för övrigt vad hans advokat påpekar, att FN gav honom straff-immunitet en gång i tiden.

HäääääH..??

Varför inte bara sätta karldjäveln i en bur på Stortorget i Bagdad och låta hans eget folk säga sitt?

Det var på den tiden (1969) som han fortfarande var USA:s och Sovjets och Frankrikes vän, du måste hänga med i svängarna! Redan då var han känd som ett hänsynslöst, maktgalet svin för oss vanliga människor.

Jag tycker att han ska få sluta sina dagar med att låsas in i en glasbur så folk får se hur en riktigt ond människa ser ut.

Biljana Plavsic, dömd i Haag för krigsförbrytelser, sitter ju redan i svenskt fängelse. http://belgrade.usembassy.gov/current/030630.html Hon sitter väl på Hinseberg om jag inte är helt snett på det. Nu är ju Saddam av lite annan kaliber men att låta honom sitta av sitt straff i Sverige låter inte helt främmande i mina öron. Förutsättnningen för det bör ju dock vara att rättegången sker vid krigsförbrytartribunalen i Haag. Risken för att det sker är väl ganska liten eftersom USA inte erkänner tribunalen så vitt jag vet. Sker rättegången i Irak är det irakiskt fängelse som gäller anser jag.

Det var på den tiden (1969) som han fortfarande var USA:s och Sovjets och Frankrikes vän, du måste hänga med i svängarna! Redan då var han känd som ett hänsynslöst, maktgalet svin för oss vanliga människor.

Jo, jag är medveten om att han blev vice president efter al-Bakr...men hur har han fått straff-immunitet av FN..? USA, Frankrike och UK i alla ära, men...hääh?

Aja, i vilket fall borde han dömas i sitt eget land - av de lagar han själv har skapat.

Aja, i vilket fall borde han dömas i sitt eget land - av de lagar han själv har skapat.

ja, gyllen regeln "behandla folk som du själv vill bli behandlad"

han ska bli bestraffad så som han straffade sit folk

det kanske inte är så bra om han blir gasad med nervgas, men han ska helst sitta i irakiskt fängelse (tortyr inkluderad)

om han kommer till Sverige så kommer vi antagligen utstå alla möljiga sorts terrorhot om vi straffar honom "för hårt" och säkert få kritik från USA om vi straffar honom för lite

nej, till Irak ska han, antinge det eller så får USA behålla honom

Jo, jag är medveten om att han blev vice president efter al-Bakr...men hur har han fått straff-immunitet av FN..? USA, Frankrike och UK i alla ära, men...hääh?

Enligt uppgifter från Saddams försvarsadvokat som framkom i gårdagens Agenda godkände FN Iraks konstitution när Saddam kom till makten. I §40 i den konstitutionen står det att landets ledare har straffimmunitet. Med andra ord ungefär samma sak som kungen har här hemma.

Det är nu det börjar bli riktigt läskigt att dagsersättningen för en intern är högre än för en värnpliktig.

Nog för att vi har komfortabla fängelser av hög standard så som det anstår en blodtörstig diktator enligt svensk straffrätt men hur har Saddams advokater tänkt komma runt Migrationsverket?

Nog för att vi har komfortabla fängelser av hög standard så som det anstår en blodtörstig diktator enligt svensk straffrätt men hur har Saddams advokater tänkt komma runt Migrationsverket?

Som jag skrev tidigare så sitter redan en dömd krigsförbrytare i svenskt fängesle och hon hade nog inga större probelm med Migrationsverket. Anar i och för sig en viss ironi i ditt inlägg, men ändå... Om inget annat så får väl Saddam vara ensam fånge i Bodströms nya "superfängelse". Rudolf Hess hade ju Spandaufängelset helt för sig själv om jag inte har helt fel för mig.

Saddam har ju straffimmunitet i Irak enligt den där rådande lagen. Så det blir ju svårt för Iraks egen befolkning att åtala honom. Dessutom skulle han även om så skedde i så fall dömas till dödsstraff vilket Iraks president uttalat att han inte kan skriva under på. Så det alternativet är nog kört.

Dock så har han ju brutit mot internationell rätt. Och det är på det man kan åtala honom. Som framkom i Agenda så står ju den lagen över den immunitet som irakisk lag ger honom. Detta gör nog Haagtribunalen till ett hett alternativ.

I Sverige har han inget att skaffa.

/RP

Biljana Plavsic, dömd i Haag för krigsförbrytelser, sitter ju redan i svenskt fängelse. http://belgrade.usembassy.gov/current/030630.html Hon sitter väl på Hinseberg om jag inte är helt snett på det. Nu är ju Saddam av lite annan kaliber men att låta honom sitta av sitt straff i Sverige låter inte helt främmande i mina öron. Förutsättnningen för det bör ju dock vara att rättegången sker vid krigsförbrytartribunalen i Haag. Risken för att det sker är väl ganska liten eftersom USA inte erkänner tribunalen så vitt jag vet. Sker rättegången i Irak är det irakiskt fängelse som gäller anser jag.

Perfekt, då kan vi ta hit Slobodan Milosevic också, jag menar, vi får ju avlösa personalen nere i Haag, de har ju också sina liv att tänka på...

Sen får vi hit självaste Saddam i egen hög person, vilken trio det där.

Kronan på verket blir ju när Saddam startar eget parti (typ ett partinamn som något i stil med "De omutbara") och är med i valet nästa år, med en fin slogan som "Vad börjar på "dikt" och slutar på "atur", vi behöver din röst, vi behöver den nu!"...

Men även då finns det ju lite ljus i tunneln för de som är riktigt militäriska av sig, det lär ju bli större värnpliktskullar varje år...

Tänk er trion med Saddam i spetsen och Gudrun Schyman som står lite längre fram och slänger ut rosor på den röda mattan för dem, ahh framtiden...

:lol::lol::lol::lol::lol::lol:

För att förtydliga mig, då det ibland kan vara svårt att uppfatta texter rätt, så är detta helt ironiskt... :)

Vi skulle ju kunna låta han ha sin rättegång och även avtjäna sitt straff här. Detta kostar ju skattebetalarna pengar. MEN vid direktsänder hela rättegången och hans vistelse i fängelse och säljer rättigeheterna till internationella TV-kanaler. Man skulle ju kunna låta honom och någon annan skurk dela cell och utsätta dem för diverse psyklogiska experiment. Kanske slänger in ett gameboy och ser hur de lyckas lösa det. Vilken TV det skulle bli! Eller? :lol:

/Tobias

• 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...