pluton-sergeant Posted June 11, 2005 Report Share Posted June 11, 2005 Hej, Är det någon som vet var man kan få tag i ritningar till Kpist 45/D (har redan till 45/B men är intressserad av flera)?? Kpist 45/D lär vara Polisens version med bl.a. enkelskottsspärr. Jo.. jag har licens för att bygga vapen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 12, 2005 Report Share Posted June 12, 2005 FMV borde väll ha eller? testat med dom? annars dom som tillverkade den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pluton-sergeant Posted June 12, 2005 Author Report Share Posted June 12, 2005 (edited) Hej, Jag vet. Tyvärr är jag lat. Det krävs säkert en jävl... massa intyg etc. som skall skickas. Ritningar brukas vaktas som statshemligheter. När det gäller vapen från USA så är nästan alla vapen patent skyddade (i USA kan man skydda precis vad som helst). Där kan man lätt få tag i patentritningar på vapen. Pröva t.ex. http://www.freepatentsonline.com/ och sök på +rifle -software Om du inte har de rätta bildvisnings programmen, klicka på PDF versionen. Tyvärr verkar inte våra 45:or eller M76 (USA kopian) finnas där. Edited June 12, 2005 by pluton-sergeant Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
finska furiren Posted June 12, 2005 Report Share Posted June 12, 2005 Rätt beteckning är nog M/45 BE. Sprängskisser på vapnet går att finna på biblioteket i några av handböckerna för polislära...exakta ritningar har nog bara tillverkaren. /FF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Håkan Spuhr Posted June 12, 2005 Report Share Posted June 12, 2005 Krigsarkiv i Stockholm har de nog, men då måste du resa dit och titta och leta själv. MVH Håkan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 12, 2005 Report Share Posted June 12, 2005 Testa FMV, dom är faktiskt riktigt hjälpsamma om man förklarar sitt ärende på ett seriöst sätt. Har själv bara positiv erfarenhet av förfrågningar till FMV. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pluton-sergeant Posted July 2, 2005 Author Report Share Posted July 2, 2005 Hej, Jag har följt forumets tips. Jag har kontaktat Krigsarkivet och de har sökt på olika varianter av ”K-pist”, ”Kulsprutepistol” etc. i bl.a. BORIS (FMV:s digitala ritningssystem). I stort dyker var ända Kulsprutepistol upp (37-39, 40 etc.) utan just Kulsprutepistol M45. Enligt uppgift så skall Kulsprutepistol M45 finnas i BORIS. De satt 3 stycken personer och ritande på totalt 9 versioner av vapnet. Vinnaren blev Kulsprutepistol M45. Är det någon som vet om Kulsprutepistol M45 hade ett projekt namn innan den blev just "Kulsprutepistol M45"?? Carl Gustav Stads Gevärsfaktoris museum håller på med ett projekt att fixa till sitt arkiv med ritningar. Tyvärr har alla gamla veteraner som sysslar med projektet semester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cordite Posted July 18, 2005 Report Share Posted July 18, 2005 Är säker på att jag sett en sån där polisvariant av vår kära M45 på museet i Eskilstuna. Är man snäll får man kanske plocka med den och mäta lite. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hensoldt Posted July 19, 2005 Report Share Posted July 19, 2005 Tror inte det e så troligt att man får pilla på dessa vapen. Men man kan ju alltid fråga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pluton-sergeant Posted August 17, 2005 Author Report Share Posted August 17, 2005 Hej, Då har jag forskat lite mer. FMV sålde gevärsfaktoriet i Eskilstuna/Svista till SAAB Defence/Bofors. Då skall det enligt alla regler vara så att de handlingar som staten ägt skall till Krigsarkivet och scannas in i BORIS systemet, inkl. alla ritningar till K-pist 45. SAAB Defence/Bofors-FMV ville dock gå genom arkivet av flera skäl och fick därför dispans på 10 år för leveransen till Krigsarkivet. FMV är fortfarande den formella ägaren. Därför är ritningarna försvunna ur alla officella system. Är det något som vet när FMV sålde gevärsfaktoriet i Eskilstuna?? Någon som vet ngt. mer!!!?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 När ägde försäljningen rum? Mao: när löper dispansen ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 17, 2005 Report Share Posted August 17, 2005 När ägde försäljningen rum? Mao: när löper dispansen ut? <{POST_SNAPBACK}> Läste du hela förra inlägget? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pluton-sergeant Posted August 17, 2005 Author Report Share Posted August 17, 2005 När ägde försäljningen rum? Mao: när löper dispansen ut? <{POST_SNAPBACK}> Nja.. jo. Handlingarna borde vara tillgängliga via FMV även om disp. fortf. gäller..?? Men det är klart. Stämmer mina uppgiter så är det enklare om disp. är slut. ..när såldes gevärsfaktoriet?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted August 18, 2005 Report Share Posted August 18, 2005 När ägde försäljningen rum? Mao: när löper dispansen ut? <{POST_SNAPBACK}> Läste du hela förra inlägget? <{POST_SNAPBACK}> Du menar den lilla fina meningen där pluton-sergeant informerar att inte heller han vet när försäljningen gick av stapeln? Nä... den måste ha fallit bort från min skärm. Konstigt det där med data och sånt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AK5B Posted August 18, 2005 Report Share Posted August 18, 2005 Finns det någon som har en bild på polisens M/45. Har hört att den har en annorlunda kolv ifall man använder hjälm,. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted August 18, 2005 Report Share Posted August 18, 2005 K-pist m/45BE: K-pist m/45BET: Bilderna kommer från bellum.nu The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted August 19, 2005 Report Share Posted August 19, 2005 Är det nån på listan som använt en m/45 BET tillsamans med polisens gamla skyddshjälm (Starwars-varianten med smal en springa framför ögonen)? Hur funkis var det egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pluton-sergeant Posted August 19, 2005 Author Report Share Posted August 19, 2005 Hej, Så här ligger det till. Ca 1991 lade man ned FFV (Försvarets Fabriksverk, senare Förenade Fabriksverken)... eller som det heter bolagiserade verksamheten. Bland de var "FFV ordnance" vapen i Eskilstuna som böt ägare ett antal gånger för att slutligen hamna oss SAAB Defence/Bofors. 1991 kom man överens om att arkivet från FFV dagar skulle ligga kvar i arkivdelen oss Gevärsfaktoriet i ca 10 år. De nya ägarna och FMV ville ha tid att gå igenom mtrl. för att se om det fanns något av värde. Mtrl t.o.m. 1969 tillhör Krigsarkivet, senare handlingar i regel Riksarkivet. Av praktiska skäl har man flera gånger muntligen förlängt avtalet med SAAB, SAAB har betalat stora summor för att vårda arkivet (Tack SAAB!!). Om man vill ha tillgång till detta arkiv måste man först inge en begäran till Krigsarkivets ritningsavdelning. Denna efterforskning har tagit mig ca. 3 månader att göra (semestertider). Jag har fått flera fall av helt felaktiga svar som sänt mig iväg på fel spår. Men till sist har jag kommit rätt. Hjälpen/informationen från Forumets medlemmar stämde till 100% i slutändan.. ritningarna finns oss faktoriet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
finska furiren Posted August 24, 2005 Report Share Posted August 24, 2005 Är det nån på listan som använt en m/45 BET tillsamans med polisens gamla skyddshjälm (Starwars-varianten med smal en springa framför ögonen)? Hur funkis var det egentligen? <{POST_SNAPBACK}> Inte särskilt funkis....Till förstärkningsutrustning då hörde även den "gammla" insatsskyddsvästen modell stålplåt ca 10-12 kg vägde den minst. Kul att genomföra övningar med, men knappast praktiskt att jobba i. Inte allt var bättre förr... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 17, 2005 Report Share Posted September 17, 2005 (edited) @The Swede Tyvärr har du fel, eller ja det är fel vapen som bildtexterna anger. Det vapen som benämns m/45BET(ET=enkelskott, Tårgas) i ditt inlägg går ej att skjuta tårgas med. Det krävs en annan pipa, en behållare till tårgasprojektilen samt ett annat sikte. Det syns tydligt på bilderna. Så här ska det se ut! Edited September 17, 2005 by Nifelhel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 17, 2005 Report Share Posted September 17, 2005 Jaha, vad vet jag? Jag googlade bara lite och hittade den sidan med de bilderna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knekt Posted September 23, 2005 Report Share Posted September 23, 2005 @The SwedeTyvärr har du fel, eller ja det är fel vapen som bildtexterna anger. Det vapen som benämns m/45BET(ET=enkelskott, Tårgas) i ditt inlägg går ej att skjuta tårgas med. Det krävs en annan pipa, en behållare till tårgasprojektilen samt ett annat sikte. Det syns tydligt på bilderna. Så här ska det se ut! <{POST_SNAPBACK}> Intressant! Några frågor: Är det en speciell drivpatron till BET för att skjuta gasgranater, som med gevärsrökgranaten till Ak4? Kan en BET även användas som "vanlig" k-pist, eller är det en dedikerad tårgasgranatkastare? Jag förmodar att bilderna är från jobbet?! När tänker du gå i pension och lämna över ditt alldeles för roliga arbete till någon som behöver en mer spännande vardag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nifelhel Posted September 23, 2005 Report Share Posted September 23, 2005 @Knekt 1. Ja det gör det. Den ser ut som en 9x19 men är stukad i framkant och har således ingen projektil. 2. Den har en dimension på pipa för att man inte skall kunna skjuta en 9mm igenom tårgasprojektilen. Men man kan byta till en vanlig pipa, men då kan man inte skjuta tårgas. Vapnen är för övrigt skrotade och finns inte längre inom myndigheten. Förutom de museala exemplaren på bild. 3. Ja bilderna är tagna på jobbet. Pension uppnås runt 2042 om inget annat oförutsett kommer min väg. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RIG Posted April 4, 2013 Report Share Posted April 4, 2013 (edited) Hej! Jag har en fråga till Nifelhel, eller om det finns någon annan kan svara på den. Jag är intresserad av att skaffa en tom tårgasprojektil(kastspray) till min BET-atrapp. Tyvärr vet jag inte om det är olagligt eller ej att inne ha en tom sådan. Vill bara kolla först så att man inte gör någonting dumt. Tack på förhand / RIG Edited April 4, 2013 by RIG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted April 18, 2013 Report Share Posted April 18, 2013 Är den tom och förbrukad så är det inga problem, det är som att inneha tomhylsor, vilket i sig inte kräver någon licens. Vet inte vad du har för atrapp, men att tänka på är att om det är ett vapen (licenspliktiga delar, tex pipa, låda, slutstycke) som är gjort varaktigt obrukbart så kräver det ändå licens osv. Det finns folk som köpt gamla ihopsvetsade vapen från andra eu-länder och åkt dit på vapensmuggling... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RIG Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 (edited) Okey, då vet jag! Tack för infon! När det gäller atrappen är den tillverkad av ett företag i Stockholm, en kopia från grunden och därför licensfri. Sedan har jag modifierat den med "licensfria delar" så att den ser ut som en BET. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/CG_m45BET_pic2.jpg Edited May 7, 2013 by RIG 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 Okey, då vet jag! Tack för infon! När det gäller atrappen är den tillverkad av ett företag i Stockholm, en kopia från grunden och därför licensfri. Sedan har jag modifierat den med "licensfria delar" så att den ser ut som en BET. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/CG_m45BET_pic2.jpg Riktigt trevligt, en sådan hade gjort sig mkt. bra på väggen där hemma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RIG Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 (edited) Ja, den blev bra, jag är mycket nöjd med resultatet. Fast jag fick lägga ner en hel del jobb med att få den i halvauto. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4c/CG_m45BET_pic1.jpg Edited May 7, 2013 by RIG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Reed Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 Gissar att det är sthlm vapenfabrik som gjort den. Vet att dom gjorde ett antal 45:or som alla blev sålda, men att han inte skulle göra fler, så det är bara gratulera Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RIG Posted May 7, 2013 Report Share Posted May 7, 2013 (edited) Tack! Det stämmer, ett riktigt mästerverk av de företaget om du frågar mig. Helt omöjlig att skilja från en äkta, förutom att det står företagets namn samt tillverkningsnr och årtal. Sedan saknar den patronläge och ett fungerande slutstycke Så här såg den ut innan min modifiering! http://imageshack.us/f/515/m452.jpg/ PS! Bilden ligger lite fel, men det går att fixa i programet Edited May 7, 2013 by RIG Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts