Jump to content

Kpist 45/D, Polisens version av Kpist 45.

pluton-sergeant

Recommended Posts

Hej,

Jag vet. Tyvärr är jag lat. Det krävs säkert en jävl... massa intyg etc. som skall skickas. Ritningar brukas vaktas som statshemligheter. När det gäller vapen från USA så är nästan alla vapen patent skyddade (i USA kan man skydda precis vad som helst). Där kan man lätt få tag i patentritningar på vapen.

Pröva t.ex. http://www.freepatentsonline.com/ och sök på +rifle -software

Om du inte har de rätta bildvisnings programmen, klicka på PDF versionen.

Tyvärr verkar inte våra 45:or eller M76 (USA kopian) finnas där.

Edited by pluton-sergeant

• 3 weeks later...

Hej,

Jag har följt forumets tips. Jag har kontaktat Krigsarkivet och de har sökt på olika varianter av ”K-pist”, ”Kulsprutepistol” etc. i bl.a. BORIS (FMV:s digitala ritningssystem). I stort dyker var ända Kulsprutepistol upp (37-39, 40 etc.) utan just Kulsprutepistol M45. Enligt uppgift så skall Kulsprutepistol M45 finnas i BORIS.

De satt 3 stycken personer och ritande på totalt 9 versioner av vapnet. Vinnaren blev Kulsprutepistol M45. Är det någon som vet om Kulsprutepistol M45 hade ett projekt namn innan den blev just "Kulsprutepistol M45"??

Carl Gustav Stads Gevärsfaktoris museum håller på med ett projekt att fixa till sitt arkiv med ritningar. Tyvärr har alla gamla veteraner som sysslar med projektet semester.

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Hej,

Då har jag forskat lite mer. FMV sålde gevärsfaktoriet i Eskilstuna/Svista till SAAB Defence/Bofors. Då skall det enligt alla regler vara så att de handlingar som staten ägt skall till Krigsarkivet och scannas in i BORIS systemet, inkl. alla ritningar till K-pist 45.

SAAB Defence/Bofors-FMV ville dock gå genom arkivet av flera skäl och fick därför dispans på 10 år för leveransen till Krigsarkivet. FMV är fortfarande den formella ägaren.

Därför är ritningarna försvunna ur alla officella system.

Är det något som vet när FMV sålde gevärsfaktoriet i Eskilstuna??

Någon som vet ngt. mer!!!??

• Like 1

När ägde försäljningen rum? Mao: när löper dispansen ut?

Läste du hela förra inlägget?

Du menar den lilla fina meningen där pluton-sergeant informerar att inte heller han vet när försäljningen gick av stapeln?

Nä... den måste ha fallit bort från min skärm. Konstigt det där med data och sånt. :=o

Hej,

Så här ligger det till.

Ca 1991 lade man ned FFV (Försvarets Fabriksverk, senare Förenade Fabriksverken)... eller som det heter bolagiserade verksamheten. Bland de var "FFV ordnance" vapen i Eskilstuna som böt ägare ett antal gånger för att slutligen hamna oss SAAB Defence/Bofors.

1991 kom man överens om att arkivet från FFV dagar skulle ligga kvar i arkivdelen oss Gevärsfaktoriet i ca 10 år. De nya ägarna och FMV ville ha tid att gå igenom mtrl. för att se om det fanns något av värde. Mtrl t.o.m. 1969 tillhör Krigsarkivet, senare handlingar i regel Riksarkivet.

Av praktiska skäl har man flera gånger muntligen förlängt avtalet med SAAB, SAAB har betalat stora summor för att vårda arkivet (Tack SAAB!!).

Om man vill ha tillgång till detta arkiv måste man först inge en begäran till Krigsarkivets ritningsavdelning.

Denna efterforskning har tagit mig ca. 3 månader att göra (semestertider). Jag har fått flera fall av helt felaktiga svar som sänt mig iväg på fel spår. Men till sist har jag kommit rätt. Hjälpen/informationen från Forumets medlemmar stämde till 100% i slutändan.. ritningarna finns oss faktoriet.

Är det nån på listan som använt en m/45 BET tillsamans med polisens gamla skyddshjälm (Starwars-varianten med smal en springa framför ögonen)?

Hur funkis var det egentligen?

Inte särskilt funkis....Till förstärkningsutrustning då hörde även den "gammla" insatsskyddsvästen modell stålplåt ca 10-12 kg vägde den minst.

Kul att genomföra övningar med, men knappast praktiskt att jobba i.

Inte allt var bättre förr...

• 4 weeks later...

@The Swede

Tyvärr har du fel, eller ja det är fel vapen som bildtexterna anger.

Det vapen som benämns m/45BET(ET=enkelskott, Tårgas) i ditt inlägg går ej att skjuta tårgas med. Det krävs en annan pipa, en behållare till tårgasprojektilen samt ett annat sikte. Det syns tydligt på bilderna.

Så här ska det se ut! :Malaj:

m45BET_BE.jpg

m45BET_BE2.jpg

Edited by Nifelhel

@The Swede

Tyvärr har du fel, eller ja det är fel vapen som bildtexterna anger.

Det vapen som benämns m/45BET(ET=enkelskott, Tårgas) i ditt inlägg går ej att skjuta tårgas med. Det krävs en annan pipa, en behållare till tårgasprojektilen samt ett annat sikte. Det syns tydligt på bilderna.

Så här ska det se ut! :surprise:

Intressant!

Några frågor:

1. Är det en speciell drivpatron till BET för att skjuta gasgranater, som med gevärsrökgranaten till Ak4?

2. Kan en BET även användas som "vanlig" k-pist, eller är det en dedikerad tårgasgranatkastare?

3. Jag förmodar att bilderna är från jobbet?! När tänker du gå i pension och lämna över ditt alldeles för roliga arbete till någon som behöver en mer spännande vardag?

@Knekt

1. Ja det gör det. Den ser ut som en 9x19 men är stukad i framkant och har således ingen projektil.

2. Den har en dimension på pipa för att man inte skall kunna skjuta en 9mm igenom tårgasprojektilen. Men man kan byta till en vanlig pipa, men då kan man inte skjuta tårgas. Vapnen är för övrigt skrotade och finns inte längre inom myndigheten. Förutom de museala exemplaren på bild.

3. Ja bilderna är tagna på jobbet. Pension uppnås runt 2042 om inget annat oförutsett kommer min väg. ;)

• 7 years later...

Hej!

Jag har en fråga till Nifelhel, eller om det finns någon annan kan svara på den. Jag är intresserad av att skaffa en tom tårgasprojektil(kastspray) till min BET-atrapp. Tyvärr vet jag inte om det är olagligt eller ej att inne ha en tom sådan. Vill bara kolla först så att man inte gör någonting dumt.

Tack på förhand / RIG

Edited by RIG

• 2 weeks later...

Är den tom och förbrukad så är det inga problem, det är som att inneha tomhylsor, vilket i sig inte kräver någon licens.

Vet inte vad du har för atrapp, men att tänka på är att om det är ett vapen (licenspliktiga delar, tex pipa, låda, slutstycke) som är gjort varaktigt obrukbart så kräver det ändå licens osv. Det finns folk som köpt gamla ihopsvetsade vapen från andra eu-länder och åkt dit på vapensmuggling...

• 3 weeks later...

Okey, då vet jag! Tack för infon!

När det gäller atrappen är den tillverkad av ett företag i Stockholm, en kopia från grunden och därför licensfri. Sedan har jag modifierat den med "licensfria delar" så att den ser ut som en BET.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/CG_m45BET_pic2.jpg

Edited by RIG
  • Like 1

Okey, då vet jag! Tack för infon!

När det gäller atrappen är den tillverkad av ett företag i Stockholm, en kopia från grunden och därför licensfri. Sedan har jag modifierat den med "licensfria delar" så att den ser ut som en BET.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/CG_m45BET_pic2.jpg

Riktigt trevligt, en sådan hade gjort sig mkt. bra på väggen där hemma :)

Tack! Det stämmer, ett riktigt mästerverk av de företaget om du frågar mig. Helt omöjlig att skilja från en äkta, förutom att det står företagets namn samt tillverkningsnr och årtal.

Sedan saknar den patronläge och ett fungerande slutstycke

Så här såg den ut innan min modifiering!

http://imageshack.us/f/515/m452.jpg/

PS! Bilden ligger lite fel, men det går att fixa i programet

Edited by RIG