Jump to content

Uzbekistan missionen

Recommended Posts

[ironi] Jag tycker att vi bara ska skicka trupp till fredliga nationer, typ Danmark, Norge och Finland. [/ironi]

Seriöst tycker jag att många organisationer ska ta och kamma till sig.

/Krook

Hmmm...

Vad är viktigast? Att ge våra soldater utomlands absolut bästa möjligheter att kunna genomföra sitt uppdrag (bevara freden och ge landet en chans att utvecklas) eller att se bra ut i tv?

Lite ryggrad tycker jag att våra politiker får ha, dom visste förutsättningarna innan dom skickade trupp (och den är ju så enormt stor) till Uzbekistan.

Krook: håller med.

Tur att det finns så många alternativ då.

Vi har t.ex. militärdiktaturen Pakistan söder, den Islamistiska staten Iran i väst, Turkmenistan och Tadzjikistan i norr och folkrepubliken kina öst...

Det verkar ju vara ett semesterparadis hela regionen!

Jag vet inte hur välgrundad Amnestys mening är i frågan om svensk stationering, men det är onekligen problematiskt att Väst, inklusive Sverige, på sätt och vis legitimerar Karimovs diktatur, som inte tvekar att utnyttja 'stabiliteten' i sitt hårda förtryck.

Ty Amnestys "gnäll" på Uzbekistan och dess styre är synnerligen välgrundat. Jag är tacksam att det finns en organisation som så enträget orkar undersöka övergrepp mot mänskliga rättigheter, och ser därför medlemskap som självklart. Utan Amnesty hade fler av mina medmänniskor torterats eller mördats. Tycker dessutom att Söderberghs förslag är rätt konstruktivt.

Om det är totalt omöjligt [att hitta bas i annat land] måste Sverige använda närvaron i Uzbekistan till en dialog med regimen med tydlig kritik mot hur mänskliga rättigheter kränks i landet

Sen är det ändå möjligt att fördelarna med baser i Uzbekistan överväger nackdelarna med att delvis hjälpa en diktator som Karimov. Jag kan inte bedöma det.

Hmmm...

Vad är viktigast? Att ge våra soldater utomlands absolut bästa möjligheter att kunna genomföra sitt uppdrag (bevara freden och ge landet en chans att utvecklas) eller att se bra ut i tv?

Lite ryggrad tycker jag att våra politiker får ha, dom visste förutsättningarna innan dom skickade trupp (och den är ju så enormt stor) till Uzbekistan.

Alltid samma sak. Politikerna hittar på något och hoppas att media inte ska märka något. Sedan gör media det och politikerna får återigen öva sig i politisk korrekthet och kappvänderi. Sedan håller jag med Sg Toll om att alternativen är få i regionen.

Hmmm...

Alltid samma sak. Politikerna hittar på något och hoppas att media inte ska märka något. Sedan gör media det och politikerna får återigen öva sig i politisk korrekthet och kappvänderi. Sedan håller jag med Sg Toll om att alternativen är få i regionen.

Tanken var ju INTE att vi skulle ha vår Herka i Uzbekistan, utan allt planerades för stationering i Kabul, där ändå huvuddelen av flyguppdragen utgår från. Men eftersom svenskarna som vanligt kom i väg för sent, så hade ett annat land tagit "vår" plats, och man fick hastigt tänka om, och då var enda alternativet Termez.

Men nu verkar det även som att tyskarna, som vi är samgrupperad med, vill lämna Termez, och bygga en ny camp i Afghanistan. Uzbekerna tar väldigt bra betalt, och gillar att krångla med administrationen.