Jump to content

Komma i form?


Recommended Posts

Hej,

 

Jag har en fråga och det är följande:

 

Om man måste komma i form gällande "flåset" på snabbast och effektivaste sättet vad rekomenderar ni då? Jag menar alltså följande, få upp "flåset" avsevärt på runt 30-45 dagar för att sen bibehålla det och kanske öka med tiden.

Jag förstår att man måste röra sig för att det ska hända något men ni kanske sitter inne med diverse små & tjuv trix som gör att det skulle gå snabbare (om det nu kan göra det?)

 

Det är i första hand kondisionen som skall upp för sen ge sig i kast med övrig muskulatur.

Jag bor i Stockholm och åker komunalt så ut i skogen är inte så lätt men jag jobbar runt Gärdet och har dusch på jobbet så vet ni något här omkring etc. så går det bar det med.

 

Hoppas på trevliga och ärliga svar från alla konditionstränare (ni övriga också med bra tips)!

 

:D

Link to comment
Share on other sites

  • BlåGul -1

Intervaller!!!

Långa, korta och kort-korta intervaller ger oerhört bra effekt.

 

För att konditionsträna sträva efter en puls på 75% av din maxpuls.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att ge råd om man inte vet så mycket om hur du tränat innan och vad du vill med din nuvarande träning men i alla fall:

Om du inte tränat en hel del löpning innan ska du ta det lite försiktigt med det nu med. Projekt av typ förbättra konditionen mycket/snabbt kan få ett trist slut om man har sönder något eller drar på sig en rejäl benhinneinfamation. Köp bra skor och om du inte är van vid hårda underlag undvik det och försök i stället hitta löparspår med flis eller motsvarande beläggning.

Akta dig med andra ord för att köra för hårt med bara en träningsform. Löpning är bra och intervall är en bra variant på löpträning, men breoende på vad du vill med din träning kan även marschträning med lastad ryggsäck ge en hel del träningseffekt. Träna lagom i början och öka efterhand. Trist råd kanske, men det finns sällan några mirakelmediciner.

Link to comment
Share on other sites

Är cyckling något att satsa på om man vill förbättra sin kondis?

Jovars, men du får ju ha i åtanke att du blir bra på det du tränar. Cykling (landsväg) kan av många upplevas som svårt att få upp en bra puls på och är således i syreupptagningsökningssyfte svårare att träna som ren långpassaktivitet, då får du slänga in intervaller och det kan av många upplevas som lite knepigt att köra just på cykel (landsväg). Emellertid är cykling ett utmärkt komplement om du vill komma i form konditionsmässigt och är otränad och behöver variation av den perifera belastningen (om du exempelvis kör löpning) medan den centrala belastningen (hjärt, lungor) får mycket kvantitet.

 

Mountinbike är roligt får jag väl säga också! :baskerFN:

 

EDiT: bagarfingrar

Edited by brunk.dunk
Link to comment
Share on other sites

Inlines? Funkar det eller är det löpning som gäller för att snabbast komma i form?

 

Ursäkta mina korkade frågor men jag är mycket nyfiken på va andra tycker och där med utvärdera själv

 

Inlines är ett av de bästa sätten för att få bättre kondition.

Det är skonsammare mot dina knän och eftersom du tränar benmusklerna och rumpa (stora muskelgrupper) så förbränner du mycket när du tränar.

Link to comment
Share on other sites

Inlines? Funkar det eller är det löpning som gäller för att snabbast komma i form?

 

Ursäkta mina korkade frågor men jag är mycket nyfiken på va andra tycker och där med utvärdera själv

 

Inlines är ett av de bästa sätten för att få bättre kondition.

Det är skonsammare mot dina knän och eftersom du tränar benmusklerna och rumpa (stora muskelgrupper) så förbränner du mycket när du tränar.

Låter trevligt!

kanske ska satsa på ett par då :lol:

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett hett tips. För att lättast komma i form ska man absolut inte börja med intervallträning. Det är astråkigt och får den som inte tränat så mycket att snabbt tappa sugen och det blir bara ett halvhjärtat försök. Intervaller funkar för de som been there done that.

 

Nä träna med något som Du tycker är kul till att börja med. Fotboll, innebandy, inlines etc. Det ska vara kul i början...

 

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ett hett tips. För att lättast komma i form ska man absolut inte börja med intervallträning. Det är astråkigt och får den som inte tränat så mycket att snabbt tappa sugen och det blir bara ett halvhjärtat försök. Intervaller funkar för de som been there done that.

 

Nä träna med något som Du tycker är kul till att börja med. Fotboll, innebandy, inlines etc. Det ska vara kul i början...

 

:D

Inlines tycks det bli ;)

 

Tack alla för tipsen! :baskerHV:

Link to comment
Share on other sites

Mitt bästa träningstips/råd är att börja lugnt i början. cykel, simning eller ngt annat som inte anstränger leder allt för mkt. Efter ett tag så börjar du lägga in kortare löppass. Sedan kör du ngt som kallas för naturliga intervaller. dvs att hålla samma fart hela motionsslingan runt, oavsett om det är platt, uppför eller nedför.

 

Det viktiga ibörjan är att få in rutinen på fysiskträning, göra ngt som är kul samt inte allt för ansträngande. Det viktiga är att få in rutinerna med att ta på sig träningskläderna. samt att vänja kroppen vid träningen. Det dummaste är att gå på och köra för fullt på en gång det slutar antingen med 2-3 träningspass sedan blir det inte fler eller oxå med ngn skada.

 

tänk även på kosten. börja äta mer rätt är även det en viktig del i det hela. Det handlar inte om ngr större omställningar utan endast att försöka öka det gröna intaget i maten inledningsvis. Samt att börja äta mer frukt och minska konsumtionen av läsk&godis. Och allt eftersom träningsmängden ökar osv kan man därefter förfina matintaget. Inledningsvis så behöver du inte tänka på alla dessa drycker, proteindrinkar, återhämtningsdrycker osv.

Edited by Fk Satan
Link to comment
Share on other sites

Annars kan du börja med att gå till/från jobbet, bor du långt bort så kliv av några stationer tidigare, promenaden bör ta 40min. Det här kan du komplettera med annan aktivitet, styrka, simmning edyl. Tex styrketräna mån-ons-fre. gå till jobbet/promenad Tis-tors-lör. Vill man öka belastningen efter ett tag så gå med ryggsäck och man kan använda 1.5 liters flaskor som ballast

 

Fotmarsch har ingen häftighetsfaktor men fördelen är:

-det kostar inget

-det sliter inte så hårt på kroppen

-du behöver inte byta om eller duscha

-du kan göra det även om du är småförkyld

-det blir snabbt en vana

-du kan göra det året runt

Link to comment
Share on other sites

Inledningsvis så behöver du inte tänka på alla dessa drycker, proteindrinkar, återhämtningsdrycker osv.

Det finns egentligen inget syfte överhuvudtaget för någon som enbart tränar kondition att dricka proteindrinkar. Eller för den delen någon som tränar styrketräning lite då och då.

 

Återhämtningsdrinkar är rent båg, lite maltodextrin och några snabba proteiner, med en jävligt hög prislapp. Tränar man som normalperson så ska man äta mat istället, det finns inget skäl att dricka sådant.

Link to comment
Share on other sites

Återhämtningsdrinkar är rent båg, lite maltodextrin och några snabba proteiner, med en jävligt hög prislapp. Tränar man som normalperson så ska man äta mat istället, det finns inget skäl att dricka sådant.

Behöver och behöver, det är ett lätt sätt att sköta återhämtningen och förse kroppen med vad den behöver innan/under/efter avslutat träningspass.

 

Pris, beror på vad man väljer. En vanlig gainer är oftast bara lite dyrare än något så när motsvarande protein och maltodextrin var för sig, självklart köper man ingen återhämtningsdryck från en vanlig sportaffär, hälsokosten eller några av de större "sportdryckstillverkarna".

 

 

Vad gäller att börja konditionsträna från totalt otränad.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthr...ition+intervall

Link to comment
Share on other sites

Pte Falk

 

Jag tycker det kan vara svårt att få till ett bra flyt när man kör inlines i stadsmiljö. Mycket energi går åt att hålla koll på trafiken. Hela tiden bryts träningsrytmen. Det grundar sig säkert till stor del i att jag inte är särskilt bra på att åka men jag misstänker att du inte heller är en fena på asfaltsgrillor.

 

För mig är bra cykelbanor är en förutsättning inlines ska kunna användas för effektiv konditionsträning. Jag vet inte var du bor men förhoppningsvis finns det bra cykelbanor i närheten av din bostad. Du nämnde att du jobbade vid Gärdet som på många sätt är ett bra område för motionsaktiviteter men för inlines är det tyvärr inte särskilt bra. Det är rätt taskig asfalt på vägarna i området.

Link to comment
Share on other sites

Uthållighetsträning och ren flåsträning går ju ofta hand i hand. Under 4 månader la jag all kraft på snabbmarschträning.. blev väl ungefär 1 gång i veckan. Utan att knappt ligga över 120 i puls nån gång under denna tid förbättrade jag min tid på milen med 2,5 minuter. Och då hade jag pressat mig ganska bra innan denna 4månads-period. Coopertestet förbättrades också med ca 1 minut. Och där är det endast flås som räknas, tycker jag iaf. :unsure:

 

Men mitt tips för nybörjare är att göra något som ni tycker är ROLIGT!

 

lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Jag känner redan efter lite inlines, promenader & lätt jogging att man fått upp flåset lite... jag tror att man verkligen måste vara motiverad också (vilket jag är nu) men jag tycker som sagt att det går bra. :}

Link to comment
Share on other sites

Inlines är bra träning. Men med inlines så måste man åka lite längre sträckor innan det börjar att ta på kroppen.

 

Jag själv kombinerar dom båda. Åker inlines när ja ska någonstans o sticker ut o springer när ja är hemma istället.

 

Tror att det kan vara lite svårt att hitta bra ställen som man kan åka på i stockholm helst ska man hitta något ställe där man inte blir avbruten av trafiken hela tiden.

 

Lägg inte pengar på några inlines för ett par hundra kr det är bättre att lägga lite pengar o få ett par inlines som är riktigt bra som har dämpning i skon med mera för annars är det lätt att man förstör knäna. (pga viberationerna)

Satsa pengarna på salomons inlines för då får du bra inlines för ett hyfsat pris. Beroende på hur mycket du har tänkt o åka så skulle ja betala mellan 1000-1500kr.

 

Ja la 2500 för mina men då åker ja varje dag också O då fick ja ett par som är skonsamma mot mina knän o som har ett bra rull. Man vill inte ha ett par som man inte kan glida med. Dom billigare inlinesen är bra ett tag men sedan så lägger kullagrena av. O det finns en risk att man inte får ett par inlines som sitter bra efter ett tags åkning. Lägger du mer pengar så får du inlines som har en sko som formar sig efter foten.

 

Hoppas att detta kanske kan hjälpa dig i sökandet efter dom rätta inlinsen.

 

Hare Trident

Link to comment
Share on other sites

Något annat som är viktigt (iaf för mig) är att lyssna på musik. Visst milen kanske är okej de första gångerna men efter ett tag börjar man bli ruskigt uttråkad när man springer eller vad man nu föredrar att göra. Då behövs det musik. Självklart är det placebo men när någon riktigt bra låt drar igång så får man nya krafter.

 

Intervallträning är somsagt väldigt svårt om du inte redan har ganska bra kondition men om du springer på en motionslinga med mycket backar så får du dina intervaller och du får en jäkla träning i rumpa och vader i uppförsbackarna. Annars är innebandy en höjdare. Dra ihop några polare nån gång i veckan och lira nån timme eller två. Man måste dock vara försiktig med fotleder och knyta skorna ordentligt eftersom det är mycket springa-tvärstopp-springa åt andra hållet och det är lätt att stuka fötterna eller ännu värre.

 

Har inte sett att någon skrivit om stretching hittils. Det är MYCKET viktigt att du efter ett träningspass stretchar. Tio minuter räcker gott och väl. Strechtar du inte kommer du bli stel som fan men du kommer även få stora smärtor vilket gör att du kommer tappa lusten att träna igen.

 

Lycka till med träningen

 

// Alex

Link to comment
Share on other sites

Tjena, hakar på Strechingen där. träna har man lärt dig att man skall göra men Streching är det mindre snack om, har själv inte mycket koll på det.

 

Jag Strechtar aldrig när jag tränar.

Tar det skada på kroppen om man inte gör det innan och efter träning, då menar jag långsiktiga skador eller skador som kan uppkomma direkt?

 

Då jag mest hör att det är för att förebygga träningsverk, vilket jag nästan aldrig får.

Link to comment
Share on other sites

Får du inte träningsvärk tränar du inte tillräckligt hårt! (okej exakt så är det inte men du ska känna efter ett träningpass att nu har du tränat) . Stretching är otroligt viktigt. Du blir över tiden stelare om du inte stretchar och framförallt på äldre dar så kommer du att få problem med leder etc (får ju alla men vi som stretchat får mindre problem). Sen ser du ju ut som en grottmänniska också om du tränar bröst och mage utan att stretcha då du går framåtböjd och med nersjunkna axlar. Om du gör den klassiska stå upprätt och sen böj dig framåt och låt armarna hänga rakt ner för att greppa tårna. Hur långt kommer du?

Link to comment
Share on other sites

Jag tränar inget på gym alls, jag tränar bara löpning och mindre hemmastyrketräningar.

 

Jag får träningsverk de gångerna jag "börjar" träna som tex vid löpning, har jag legat av med det 1 månad, så får jag träningsverk i benen de 2 första rundorna jag springer, sen så får jag inte det mer, även om jag stakar mig igeom milen vilket jag avskyr 8-/

 

Det är nog en god ide att börja med det genast då.

 

Är Streching före träning lika viktig som efter?

Link to comment
Share on other sites

Det du gör före tränging är mera skadeförebyggande. Det är för att se till att musklerna är varma. Du kan lika gärna bara töja lite innan och sedan springa de första 500 metrarna lungt. Hur snabbt springer du milen då? Om du såsar är det klart du inte får någon träningsvärk :P

Edited by rozzen
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja rekommendera det träningsprogram som det länkas till från SoldF.com under fliken Tips -> Träning och sedan Navy seals programmet där som är två st. 9 veckors program befinner mig nu i vecka 4 i category I och jag tycker det funkar väldigt bra (har fått ner min kilometertid i löpning avsevärt redan) dock så måste jag tillägga att kolla upp dina fötter före du börjar med löpning om du är pronerar eller supinerare osv.

Link to comment
Share on other sites

Började för ett år sedan att springa(2,5km) varannan dag och gjorde armhävningar,situps,rygglyft och knäböj varannan dag, nu har jag gått ner 20kilo och springer milen på 46 min, börja träna och lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...