Jump to content

Handgemäng med hund.

Recommended Posts

Ger Aftonbladet bra råd?

Om en hund rusar mot dig:

Stå helt stilla och nonchalera hunden, var nollställd.

Låt armarna hänga nedåt. Vifta inte - det gör dig intressant.

Spring inte - då triggas hundens jaktinstinkt.

Om hunden attackerar dig:

Försvara dig och värj med armarna.

Slå mot testiklarna.

Få in fingrar i ögonen.

Sparka hårt.

Källa: Hans Rosenberg, Svenska Kennelklubben

Tror nog att en skruvmejsel el. motsvarande skulle vara användbart. Men frågan är om man är så klartänkt när vovven tuggar på högerarmen...

Hmm jag brukar iofs inte gå runt med verktygslådan i den civila djungeln.. Men det skulle nog funka, illa om länsmannen tar en bara. "Jag har ju den i fall att en hund ska anfalla mig". Nej i det civila får man inte vara förbered på det värsta, då åker man in för nått, garanterat :D

Tror nog att en skruvmejsel el. motsvarande skulle vara användbart. Men frågan är om man är så klartänkt när vovven tuggar på högerarmen...

Hmm jag brukar iofs inte gå runt med verktygslådan i den civila djungeln.. Men det skulle nog funka, illa om länsmannen tar en bara. "Jag har ju den i fall att en hund ska anfalla mig". Nej i det civila får man inte vara förbered på det värsta, då åker man in för nått, garanterat :angry:

Hur är det med multitool då? Så länge du inte har leathermanen i krogkön så...

Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats eller inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs.

Förbudet i första stycket gäller inte, om föremålet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om innehavet annars med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat.

Bara för att du har ett multitool med dig i fickan så betyder inte det att du avser att hugga ner någon, men om du hugger ner någon så är det ju bortom alla tvivel vad du avsåg att ha saken till.

Här är ett utdrag ur en post om en prejudicerande dom:

Domen är från Göteborgs tingsrätt, överklagat till Hovrätten för västra Sverige.

I målet är frågan om kniven är sådan att den omfattas av förbudet i 1§ första stycket lagen (1988:254) om förbud mot att i vissa fall inneha knivar och andra farliga föremål(nedan benämnd knivlagen).

Kniven har företetts vid huvudförhandlingen. Det är fråga om en s.k. överlevnadskniv av schweiziskt märke. Den består av, förutom två knivblad, b.l.a. förstoringsglas, stjärnmejsel och korkskruv. Knivbladen är fyra respektive sju centimeter långa och knappt en centimeter breda. Knivens tjocklek är ca två centimeter.

Tingsrätten gör följande bedömning.

Kniven påträffades i en av N.N.s fickor när han efter avslutad taxifärd skulle besöka sin bror. Enligt 1§ andra stycket knivlagen gäller inte förbudet i första stycket om innehavet med hänsyn till föremålets art, innehavarens behov och övriga omständigheter är att anse som befogat. Enligt förarbetena till de ändringar i knivlagen som trädde i kraft 1 juli 1990 (prop. 1989/90:129) tar undantaget i andra stycket generellt sikte på sådana innehav av knivar som framstår som legitima och naturliga från en mera allmän samhällelig bedömningsgrund. Vid bedömningen är naturligtvis allmänt sett föremålets art av stor betydelse liksom det sammanhang i vilket föremålet innehas. I de flesta fall måste innehav av en mindre kniv, typ pennkniv, godtas. Också en mindre slidkniv, t.e.x. en s.k. morakniv bör kunna godtas i många sammanhang. Föredragande statsrådet uttalar vidare att tillämpningen skall ske med förnuft och generositet så att förbudet inte med fog kan uppfattas som ett otillbörligt ingrepp i den personliga friheten. Ytterst är ju syftet med förbudsbestämmelsen inte något annat än att minska risken för våldshandlingar där vapen kommer till användning.

Mot bakgrund av ovannämnda uttalanden och med hänsyn till knivens art med olika användningssätt och det sammanhang i vilket kniven innahades av N.N., finner tingsrätten att kniven inte omfattas av förbudet i 1§ första stycket knivlagen. Åtalet skall därför ogillas.

Denna friande dom överklagade åklagaren till hovrätten, som dock fastställde tingsrättens dom. Därmed är den prejudicerande.

Hela målet kan beställas kostnadsfritt från hovrätten i västra Sverige på mail [email protected]

Uppge mål nr B 124/91

Ok, men jag skrev ovanstående mest om ett ironiskt inlägg. En skruvmejsel är lite i överkant att motivera? Iaf i centrala delarna här i Malmö..

Iofs om man går i sin 90 hjälm hela tiden så kan man ju ge hunden en tankeställare med en hederlig dansk skalle utan att åka på länsmans ogillande :P

Efter att ha vuxit upp med polishundar så har jag fått

lära mig följande (det är så polisen gör med pundarhundar):

Först ett rejält slag med batongen eller en kraftig spark

på nosen. Man får inte tveka ett ögonblick utan man måste

slå till direkt. När då hunden för ett ögonblick ryggar tillbaka

så tar man ett rejält tag om svansroten och slungar

iväg hunden så långt man bara orkar. Efter det är

du alfahannen och hunden rör dig inte över huvud

taget.

Jag har sluppit göra det själv men sett det göras skarpt

och det är oerhört effektivt MEN som vanligt är det nog

svårt för en vanlig Svensson att faktiskt använda

benknäckande våld, både mot hund och människor, om

man inte har den mentala förberedelsen. Utanför

ringen vinner oftast den som är beredd att använda

det grövsta våldet utan hämning, inte den som

är starkast eller har bästa tekniken. Vi är lite för

civiliserade i den frågan.

Jag har också hört att man ska ta tag i båda frambenen och bryta dom uppåt så att dem knäcks. Usch att sitta o diskutera hur man oskadliggör en hund, vi har precis fått en liten cocker valp som ligger och myser här bredvid.. Haha. :angry:

Det är skillnad på hundar och hundar. De flesta hundar som är aggressiva mot människor är rädda krakar som man ganska lätt kan dominera helt enkelt genom en skarp tillsägelse och dominant kroppspråk. Sen finns det hundar som är utbildade i att attackera folk, och det är en helt annan femma. De måste man antagligen fysiskt oskadliggöra.

Det är skillnad på hundar och hundar. De flesta hundar som är aggressiva mot människor är rädda krakar som man ganska lätt kan dominera helt enkelt genom en skarp tillsägelse och dominant kroppspråk. Sen finns det hundar som är utbildade i att attackera folk, och det är en helt annan femma. De måste man antagligen fysiskt oskadliggöra.

Så är det tyvärr.. en tränad hund kan du aldrig dominera på annat sätt än att allvarligt skada/döda..

Hörde för många år sedan om en mansom varit nere i Palestina och jobbat som dressör av hundar. Mannen återvände hem till Norge. En kväll var han ut och festade med kompisarna och blev lite för berusad så polisen tog in honom för att fövara honom i fyllecellen. Men mannen förde ett sådant förskräckligt väsen så de bestämde sig för att släppa in en av hundarna för att sätt skräck i honom och få tyst på honom. Hunden släpptes in och man stängde celldörren. Hunden skällde först och sedan blev det knäpptyst. Poliserna tittade in och fick se hur hunden låg död på golvet. När hunden skulle hoppa på honom och bita tag i armen stod han stilla tills hunden hoppade och var mitt i språnget. Mannen tog ett snabbt steg åt sidan och griper tag med armen så att han får hundens hals under armhålan. Därefter svingar han upp hundens kropp och när hundens kropp vänder knäcktes nacken. Mannen blev senare släppt och poliserna som släppt in hunden fick omplacering som straff och betala skadestånd.

Jag har också hört att man ska ta tag i båda frambenen och bryta dom uppåt så att dem knäcks. Usch att sitta o diskutera hur man oskadliggör en hund, vi har precis fått en liten cocker valp som ligger och myser här bredvid.. Haha. :angry:

Har också hört den.. men metoden har sina brister..

1. Du står gränsle över hunden och bryter uppåt.. svårt att komma i den ställningen om hunden är ilsk och du exponerar saker du inte gärna vill exponer..

2. Du försöker samma manöver framifrån.. vilket bör resultera att ditt ansikte kommer obehagligt nära hundens ansikte.. känner du en plastikkirurg så är det väl ok, men inte annars..

Hinner man förbereda sig så kan man stoppa skyddande materiel innanför jackärmen som hunden kan bita i om den anfaller och sen hugga med kniv. Men detta förutsätter att man känner till risken att hundar kan attackera och att man haft god tid att förbereda sig.

Hmm jag brukar iofs inte gå runt med verktygslådan i den civila djungeln.. Men det skulle nog funka, illa om länsmannen tar en bara. "Jag har ju den i fall att en hund ska anfalla mig"

Du kan ju prova: "Jag har den i fall att en skruv skulle anfalla mig." :angry:

Hmm jag brukar iofs inte gå runt med verktygslådan i den civila djungeln.. Men det skulle nog funka, illa om länsmannen tar en bara. "Jag har ju den i fall att en hund ska anfalla mig"

Du kan ju prova: "Jag har den i fall att en skruv skulle anfalla mig." :banghead:

eller

"Jag tappar ibland en skruv" :P

1. Tårgas och pepparspray biter inte på hundar enligt den militära hundtjänstutbildningen jag har. Har dock ej testat skarpt!

2. Varje ras har sina specifika egenskaper framavlade så försök inte boxa en boxer, rottsis, malle eller annan liknande bruksras på nosen för de kan bli ännu mer ivriga.

3. En hund av bruksras är 9 gånger av 10 snabbare, starkare, tuffare än du så försök inte fightas med den utan gör som de rekommenderar från kennelklubben och be till just din gud. Det är bara kolla på filmen i denna tråd.

4. Skulle ni bli påhoppade av en hund så se till att anmäla ägaren direkt. Han bär skulden för överfallet och inte hunden. Det är strikt hundägaransvar som gäller och de som inte kan kontrollera sin hund skall ej heller ha någon.

1. Tårgas och pepparspray biter inte på hundar enligt den militära hundtjänstutbildningen jag har. Har dock ej testat skarpt!

2. Varje ras har sina specifika egenskaper framavlade så försök inte boxa en boxer, rottsis, malle eller annan liknande bruksras på nosen för de kan bli ännu mer ivriga.

3. En hund av bruksras är 9 gånger av 10 snabbare, starkare, tuffare än du så försök inte fightas med den utan gör som de rekommenderar från kennelklubben och be till just din gud. Det är bara kolla på filmen i denna tråd.

4. Skulle ni bli påhoppade av en hund så se till att anmäla ägaren direkt. Han bär skulden för överfallet och inte hunden. Det är strikt hundägaransvar som gäller och de som inte kan kontrollera sin hund skall ej heller ha någon.

Håller med...

Skulle dessutom hunden få för sig att bita så prova att slappna av. Ett byte som gör motstånd triggar nämligen jaktinstikter hos hunden vilket får den att bita hårdare och intensivare.

Slappnar man av så bör hunden lugna ner sig när den inte får utdelning av betten.

Svårt att hålla sig kall men att skrika, slå och sparka gör hunden bara mer arg och dina egna skador värre.

Jag skulle också tipsa om att ställa sig med sidan mot hunden, se så uttråkad du kan vara, SLAPPNA AV (spända muskler indikerar hot från din sida (har du sett ett hundslagsmål så vet du säkert hur stelt och spännd hundarna går sekundrarna innan)), och titta på en lyktstolpe eller något annat (precis vad som helst utom hunden eller dess husse).

En stor brukshund (Dobermann, Rottweiler, Schäfer mfl) klarar man inte av att plocka fysiskt utan lämpliga tillhyggen.

Jag trodde FM undervisade hur man försvarar sig mot hundar, men så verkar det ju inte vara. Det jag har lärt mig är följande:

1. Håll höger arm eller ditt vapen för strupen i lodrät ställning. Hunden du möter kommer antagligen hugga mot strupen. Om den hugger mot armen är det bättre.

2. När huden bitit sig fast slår du huden på nosen med vänster handflata, vilket paralyserar huden då dess nervcentrum sitter innanför. Sedan dödar du hunden genom att trycka in fingrarna i ögonen och tycka sönder ögonloberna.

Hur detta fungerar i verkligheten är en öppen fråga.

ja, hund är ganska högt upp på våldstrappan, precis under fordon och skjutvapen, således över tårgas och tillhygge. (mao, hund är 3a från toppen enl vad jag lärt mig, är inte det högre än kniv/bajonett förresten?)

så hund får väl anses vara ett vapen..

och vad jag lärt mig (har en släkting som bla äger och tränar en skyddsutbildad schäfer) är att stå still för helvete, och alla vet ju hur lätt det är ;)

tipset är altså, spring inte, kämpa inte emot, spela oberörd.

vilket också framkommit i denhär diskussionen.