Jump to content

Beredskap i Sverige

Hultberg

Recommended Posts

Hej

Jag håller på att göra lite efterforskningar inför ett litet projekt och hade hoppats någon här kunde hjälpa mig.

Jag skulle behöva ha lite information om Sveriges beredskap vid en potential attack med kärnvapen. Det är givetvis ganska osannolikt, men hur hade det påverkat Sverige?

Exempel 1 - Luftdetonationer i regionen på väldigt hög höjd där EMPn påverkar allt syd om Stockholmsregionen.

Exempel 2 - Luftdetonation av taktisk laddning över potentielt mål, såsom Stockholm.

- Hur hade militären och civiliförsvaret reagerat / fungerat?

- Hur hade bristen pa kommunikation och fungerande elektroniska system påverkat oss?

- Om Stockholm slås ut och större delen av nationen berövas elektricitet och elektronik, vad händer då?

Givetvis blir det kaos och pannkaka... Men det jag vill veta är om det finns någon form av beredskap för detta (militärens möjlighet att operera under dessa omständigheter, vilka militära förband och enheter kommer att slås ut, vilka kommer att kunna fortsätta som förrut etc)

Alla spekulationer är välkomna.

"Vår beredskap är god" :)

Ärligt talat, kan vi inte skicka ner ett gäng läkarteam för att stödja lokala förmågor vid en stor naturkatastrof inom en acceptabel tid så räknar jag med att kaoset kommer hålla i sig ungefär så lång tid det tar för de som skickar iväg bomben (motsv) att installera sig i sverige och göra allt eventuellt motstånd omöjligt. När kaoset lagt sig kommer det att tillsättas ett gäng utredningar som kommer ta ca 2-3 år och sedan kommer man komma fram till att man agerade helt riktigt.

Som tur är så har vi fått hit soldater från PAKBAT och AU som reder upp situationen åt oss.

Efter detta kommer vi sätta oss ner i fåtöljerna och fortsätta våra liv och rösta rött en gång var 4e år så allt blir som vanligt igen.

"Ett till ord: hemligstämplat."

Jag är inte ute efter exakt information, bara en general indikering på hur det hade hanterats eller vad som hade hänt.

Dock verkar det vara som jag misstänkte - ganska kört.

"Ett till ord: hemligstämplat."

Jag är inte ute efter exakt information, bara en general indikering på hur det hade hanterats eller vad som hade hänt.

Dock verkar det vara som jag misstänkte - ganska kört.

Läs telefonkatalogen

:)

Olaevil

Guest J-Star

Tja, det var ju inte det "snälla" scenariot du tog. :P

Allt hänger på hur mycket förvarning. Får vi tre dagar så att vi hinner mobilisera innan kriget bryter ut så kommer det nog att gå rätt bra. Får vi tre millisekunder (typ den tid det tills dess att de första vid ground zero börjar dö) så kan vi nog räkna med en total kollaps.

/J

Får vi tre dagar så att vi hinner mobilisera innan kriget bryter ut så kommer det nog att gå rätt bra.

Om fienden lyckas detonera väl fungerande EMP-laddningar över Stockholm, så lär inte saker gå "rätt bra", eller åtminstone inte i enlighet med min definition av "rätt bra". Frågan är vilken chans svenska luftvärnet skulle ha att skjuta ned olika typer robotar som är på väg på Stockholm? Luftvärnet är ju inte något som det direkt storsatsats på i Sverige. Jag har läst några forskningsrapporter som undersöker vad som skulle hända om en stor EMP-laddning detonerade på hög höjd mitt över USA. Resultatet är inte så jättekul för USA:s del. Man kan dessutom förmodligen anta att resultatet skulle bli ännu värre om det var två laddningar, med en mer åt väster och en mer åt öster, över USA.

Om fienden lyckas detonera väl fungerande EMP-laddningar över Stockholm, så lär inte saker gå "rätt bra", eller åtminstone inte i enlighet med min definition av "rätt bra". Frågan är vilken chans svenska luftvärnet skulle ha att skjuta ned olika typer robotar som är på väg på Stockholm?

Luftvärn? EMP-laddningar detonerar man ovanför atmosfären, i rymden alltså.

JAS 39 Gripen slås inte ut av EMP så vi har ju våra plan att skjuta ned saker med efter EMP-anfallet.

Om fienden lyckas detonera väl fungerande EMP-laddningar över Stockholm, så lär inte saker gå "rätt bra", eller åtminstone inte i enlighet med min definition av "rätt bra". Frågan är vilken chans svenska luftvärnet skulle ha att skjuta ned olika typer robotar som är på väg på Stockholm?

Luftvärn? EMP-laddningar detonerar man ovanför atmosfären, i rymden alltså.

JAS 39 Gripen slås inte ut av EMP så vi har ju våra plan att skjuta ned saker med efter EMP-anfallet.

Om man skulle emp skydda ett fpl av Gripens storlek så skulle den inte kunna flyga p.g.a vikten av allt emp skydd. Det finns en begränsad emp skyddsnivå men det finns inte en chans att den klarar en EMP laddning. Nej du det stridsplan som flyger efter en nukleär emp laddning över Sverige är de maskiner som finns i "Flygande veteraner", inte ens en Viggen klarar en EMP.

EMP-laddningar detonerar man ovanför atmosfären, i rymden alltså.

Inte nödvändigtvis. Om man detonerar en EMP-laddning högt upp, så kommer dess effekter att täcka ett stort område på marken, något som man inte alltid vill. Man kan då istället välja att detonera den lägre ned. Som jag förstått det, så är EMP-laddningar som detoneras högt upp i praktiken i dag kärnvapen, något som inte gäller för de (planerade laddningar jag sett) som detoneras lägre ned. Om ryssarna skulle vilja använda en EMP-laddning mot Stockholm, så kan man ju tänka sig att de både vill undvika effekter mot St. Petersburg, Helsingfors och andra egna eller neutrala städer, samt undvika att detonera ett kärnvapen, då det inte är så politiskt korrekt i dessa dagar.

@imint

Var det inte du som kunde det mesta om våra Gripen plan? Var får du din kunskap ifrån egentligen? Du har totalt fel. Gripen klarar EMP. Och det krävs inte alls mycket vikt för att skydda något. Du har fel och jag måste säga att jag undrar varför du tror så här. Titta på glaset i din mikrovågsugn. Du ser ett rutnät i glaset och det skulle räcka för att skydda allt du lägger inne i din mikrovågsugn från skada. Så den som förväntar sig ett EMP anfall och vill behålla sin mp3 spelare bör lägga den i mikrovågsugnen.

I ett flygplan är det mer komplicerat. Man änvänder samma princip som nätet i mikrovågsugnens glas men också varje komponent har ett eget förhöjt skydd. Det måste finnas filter/säkringar vid alla ingångar såsom antenner och liknande.

Gripen är EMP skyddad. Jag förstår inte var du fått höra att den inte är det och varför du tror att det skulle krävas mycket vikt för att skydda något. De flesta av flygvapnets flygplan skulle kunna flyga även efter ett "normalt" EMP anfall mot Sverige. Ett "normalt" EMP anfall är en kärnladdning på 1 Megaton som detoneras i rymden, 30-40 mil ovanför Sverige.

@A2Keltainen

EMP görs med kärnvapen. Om 10-15 så kan det möjligen göras på annat sätt, men det återstår att se. Kärnladdningen måste vara stor om man skall få någon EMP effekt att tala om, 1 Megaton behövs nog. Detonerar du laddningen lägre än 3 mil ovanför jordytan så blir EMP effekten betydligt försvagad. En normal detonationshöjd vid EMP anfall skulle nog vara runt 30 mil över jordytan och då tar ingen människa på marken skada av sjävla exlposionen.

Tanken med ett EMP anfall skulle ju vara att inte utföra ett regelrätt kärnvapen anfall utan att slå ut så mycket elektronik som möjligt utan att skada människor i övrigt.

Sådana saker som bunkrar, robot-silos och annat som är avsedda att överleva shockvåg och värmevåg från direktanfall av kärnvapen har anledning att också se på EMP konsekvenserna av låghöjdsdetonationer. Om någon börjar detonera kärnvapen på låg höjd över oss så är nog EMP vårt minsta bekymmer.

Gripen klarar EMP.

Får man fråga om referens och om hur stark EMP Gripen klarar? Även om Gripen har visst EMP-skydd, så lär den ju inte klarar hur stark EMP som helst.

EMP görs med kärnvapen. Om 10-15 så kan det möjligen göras på annat sätt, men det återstår att se.

För att citera mig själv från ovan:

Som jag förstått det, så är EMP-laddningar som detoneras högt upp i praktiken i dag kärnvapen, något som inte gäller för de (planerade laddningar jag sett) som detoneras lägre ned.

Vi kan inte veta om något land har skaffat konventionellt drivna EMP-laddningar, då det kan tänkas att de håller tyst om dem.

Sådana saker som bunkrar, robot-silos och annat som är avsedda att överleva shockvåg och värmevåg från direktanfall av kärnvapen har anledning att också se på EMP konsekvenserna av låghöjdsdetonationer. Om någon börjar detonera kärnvapen på låg höjd över oss så är nog EMP vårt minsta bekymmer.

Hur bra är bankernas, och andra företags och myndigheters, datorsystem på att klara EMP? Hur bra hanterar Sveriges telekomsystem EMP? Allt finns trots allt inte inne i bergrum. Det är dessutom notoriskt svårt att bygga skydd mot EMP, då den har en tendens att "läcka in".

@imint

Var det inte du som kunde det mesta om våra Gripen plan? Var får du din kunskap ifrån egentligen? Du har totalt fel. Gripen klarar EMP. Och det krävs inte alls mycket vikt för att skydda något. Du har fel och jag måste säga att jag undrar varför du tror så här. Titta på glaset i din mikrovågsugn. Du ser ett rutnät i glaset och det skulle räcka för att skydda allt du lägger inne i din mikrovågsugn från skada. Så den som förväntar sig ett EMP anfall och vill behålla sin mp3 spelare bör lägga den i mikrovågsugnen.

I ett flygplan är det mer komplicerat. Man änvänder samma princip som nätet i mikrovågsugnens glas men också varje komponent har ett eget förhöjt skydd. Det måste finnas filter/säkringar vid alla ingångar såsom antenner och liknande.

Gripen är EMP skyddad. Jag förstår inte var du fått höra att den inte är det och varför du tror att det skulle krävas mycket vikt för att skydda något. De flesta av flygvapnets flygplan skulle kunna flyga även efter ett "normalt" EMP anfall mot Sverige. Ett "normalt" EMP anfall är en kärnladdning på 1 Megaton som detoneras i rymden, 30-40 mil ovanför Sverige.

Pal, jag vet att du har en naiv övertro på våra svenska vapens förmåga,men ibland så kunde du försöka lyssna på bättre vetande. Jag har ingen som helst intention att avslöja mina eventuella källor för dig eller någon annan här på forumet för den delen.

Det är skillnad på EMP och EMP, en liten EMP puls är inga problem att klara, men en puls från ett kärnvapen eller ett dedikerat empvapen är ingen lek, vill du ha ett flygvapen då så är det Tunnan eller i bästa fall Draken som gäller.

Om vi struntar i alla flygplan som för oss vanliga medborgare är ganska ointressanta och inriktar oss på vardagens trivialiteter, hur ska svenson ta sig till jobbet med en bil med utslagen elektronik, till affären, kunna tanka, kunna betala, komma in i porten, ha vatten i kranen och värme i elementen? Hur ska bonden kunna utfodra djuren, mjölka, köra traktor mm. mm. när allt i dag styrs med IC-kretsarnas hjälp? Om några flygplan står kvar på marken är nog ganska ointressant i det läget när hela vardagen blir till kaos på en millisekund.

Jag bor på landet och har alla system som jag behöver för att leva och bo uppbyggda så att ett strömavbrott inte påverkar mig nämvärt. Till och med reservkraften är uppbyggd för att klara det mesta, elektromekanisk styrning och inte elektronisk.

Om vi struntar i alla flygplan som för oss vanliga medborgare är ganska ointressanta och inriktar oss på vardagens trivialiteter, hur ska svenson ta sig till jobbet med en bil med utslagen elektronik, till affären, kunna tanka, kunna betala, komma in i porten, ha vatten i kranen och värme i elementen? Hur ska bonden kunna utfodra djuren, mjölka, köra traktor mm. mm. när allt i dag styrs med IC-kretsarnas hjälp? Om några flygplan står kvar på marken är nog ganska ointressant i det läget när hela vardagen blir till kaos på en millisekund.

Jag bor på landet och har alla system som jag behöver för att leva och bo uppbyggda så att ett strömavbrott inte påverkar mig nämvärt. Till och med reservkraften är uppbyggd för att klara det mesta, elektromekanisk styrning och inte elektronisk.

Helt rätt! bättre kan man inte ha det, Som tur är så är min bil så gammal att den fungerar även efter en EMP, så jag kan utan problem ta mig till jobbet, gräva fram en räknesticka ur en skrivbordslåda och fortsätta att arbeta, att ingen kan ta del av resultatet är oviktigt ;)

Huvuddelen av samhället skulle gå på knäna efter en större EMP, stackars dom som bor i storstäderna och inte kan elda med ved etc. Matfrågan kan bli prekär

Så länge du har soppa i tanken, ja, men försök att tanka... :D

Den västerländska civilisationen efter emp-anfall kommer bli full av enamvargar med lågteknologiska vapen körandes vedeldade gamla amerikanarbilar som sökar av ödemarken efter användbara rester av vår högteknologiska värld :camo:

Har inte jänkarna lyckats ta fram ett non-nukleärt EMP-vapen? Läste något om det i samband med kosovo-kriget då de fällde kolbomber på ställverken..

Men det var nog inget som de kommit längre än till labbmiljö med.

/E

Man kanske bör definiera scenariot ytterligare för att kunna ge ett så bra svar som möjligt.

Är det ett överaskande anfall, utan någon förvarning, eller händer det i ett skede där sverige har mobiliserat större delen av sitt försvar? I det senarer skedet blir nog verkningarna inte lika stora då försvaret och samhället hunnit förbereda sig till viss del. Kommer detonationen helt utan förvarning, i ett fredsläge då inget uttalat hot finns mot Sverige, blir det nog en total apokalyps.

Hur ser kärnvapenskyddet ut idag jämfört med 60-talet? Då det de facto fanns en överhängande risk för kärnvapenanfasll.

Ang. EMP. Strömavbrottet i Stockholm för ett par år sedan skapade ju total kaos, t.ex. så kom mammor till akuten på KI då de inte kunde värma välling till sina barn! Det är bara att konstatera att vi är slavar under elektroniken.

Den västerländska civilisationen efter emp-anfall kommer bli full av enamvargar med lågteknologiska vapen körandes vedeldade gamla amerikanarbilar som sökar av ödemarken efter användbara rester av vår högteknologiska värld :D

Släng in lite mutanter, kroppsbyggare som slåss i grustag iförda futuristiska plastrustningar, och brinnande oljefat ute i ödemarken, så kommer Sveriges filmindustri att få en guldålder tack vare alla italienska produktioner som kommer att ske här. :camo:

Ang. EMP. Strömavbrottet i Stockholm för ett par år sedan skapade ju total kaos, t.ex. så kom mammor till akuten på KI då de inte kunde värma välling till sina barn! Det är bara att konstatera att vi är slavar under elektroniken.

Vi är även slavar under vår lättja och ignorans. Hur många i Sverige har tillräckligt med färdigställd mat och överlevnadsutrustning hemma för att klara sig i en kall vintervecka om el och vatten försvinner?

Så länge du har soppa i tanken, ja, men försök att tanka... :D

Den västerländska civilisationen efter emp-anfall kommer bli full av enamvargar med lågteknologiska vapen körandes vedeldade gamla amerikanarbilar som sökar av ödemarken efter användbara rester av vår högteknologiska värld :camo:

Har inte jänkarna lyckats ta fram ett non-nukleärt EMP-vapen? Läste något om det i samband med kosovo-kriget då de fällde kolbomber på ställverken..

Men det var nog inget som de kommit längre än till labbmiljö med.

/E

Hörru, jag har kanske en farmartank med finndiesel bakom knuten, vet du hur långt man kan köra på 2,5 kubik finndiesel? många mil blir det ;) och kopplar man sedan in ett litet elverk som driver cirkulationspumpen så klarar man sig ganska länge. B)

Precis som Teknikern beskriver så kan skulle en EMP puls ställa till med väldigt mycket problem. Och det beror ju på att 99% av allt som är känsligt för en sån här puls inte har något skydd alls. Det behövs inte mycket för att bränna av halvledarbanor i en integrerad krets. Men av de få saker som är tillverkade med EMP-skydd så skulle jag tro att över 95% skulle klara det utan att skadas.

Det är nämligen så att om EMP-skydd finns så krävs många, många magnituder starkare puls för att åstadkomma skada. Jag hävdar bestämmt att om du lägger dina prylar i en mikrovågsugn så är dom skyddade. Mikrovågsugnen är nämligen EMP-skyddad. I glaset på en mikrovågsugn kan man se ett nät, detta nät skyddar mot EMP-pulsen. Den puls som skulle behövas för att inducera så kraftiga strömmar i detta nät att det skulle brinna av är ofattbart stark. Ett EMP-kärnvapen skapar helt enkelt inte en så kraftig puls.

@imint

Det är möjligt att du är bättre vetande och att jag är naiv. Men nu antyder du återigen att de specifikationer som finns på Gripen är falska.

Gripen har enligt specifikationen ett EMP-skydd och då kommer den klara ett normalt EMP-anfall där fi detonerande kärnvapen utanför atmosfären. Det finns ingen skillnad i kravspecifikation för Gripens EMP-skydd och andra moderna stridsflygplan.

För ett tag sedan diskuterade vi också Gripens radar och dess förmåga att upptäka markmål.

http://forum.SoldF.com/index.php?act=ST&f=11&t=8219

Och i denna tråd hävdar du att den radar som enligt specifikationerna skall sitta i Gripen inte gör det.

Det är fantastiska scoop du levererar imint. Våra folkvalda politiker är lurade. Ericsson har lurat Sverige och vi har inte fått den radar vi trodde. Och nu har också Saab lurat oss och låtit bli att EMP-skydda Gripen som det var avtalat.

@imint

Det är möjligt att du är bättre vetande och att jag är naiv. Men nu antyder du återigen att de specifikationer som finns på Gripen är falska.

Gripen har enligt specifikationen ett EMP-skydd och då kommer den klara ett normalt EMP-anfall där fi detonerande kärnvapen utanför atmosfären. Det finns ingen skillnad i kravspecifikation för Gripens EMP-skydd och andra moderna stridsflygplan.

För ett tag sedan diskuterade vi också Gripens radar och dess förmåga att upptäka markmål.

http://forum.SoldF.com/index.php?act=ST&f=11&t=8219

Och i denna tråd hävdar du att den radar som enligt specifikationerna skall sitta i Gripen inte gör det.

Det är fantastiska scoop du levererar imint. Våra folkvalda politiker är lurade. Ericsson har lurat Sverige och vi har inte fått den radar vi trodde. Och nu har också Saab lurat oss och låtit bli att EMP-skydda Gripen som det var avtalat.

Din ignorans är somvanligt underbar. Som jag antydde så beror det helt på storleken på EMPn, fatta det.

Din ignorans är somvanligt underbar. Som jag antydde så beror det helt på storleken på EMPn, fatta det.

Det är ju bara det att EMP-skydd inte fungerar så. Det är i det närmaste digitalt. Antingen har du skydd eller också inte.

Nyss visste du att en EMP-attack, vilket är ett mycket kraftigt kärnvapen detonerat på 30 mils höjd, skulle förstöra alla vår Gripar.

Eller missförstod jag det, var det något annat du tänkte på? Någon sorts science fiction EMP-attack? Något så kraftigt att vi inte känner till det än?

Det är ju bara det att EMP-skydd inte fungerar så. Det är i det närmaste digitalt. Antingen har du skydd eller också inte.

Nyss visste du att en EMP-attack, vilket är ett mycket kraftigt kärnvapen detonerat på 30 mils höjd, skulle förstöra alla vår Gripar.

Eller missförstod jag det, var det något annat du tänkte på? Någon sorts science fiction EMP-attack? Något så kraftigt att vi inte känner till det än?

jag tycker att du ska ta läsa på om EMP i allmänhet och EMPskydd i synnerhet.

Om det vore som du säger, varför skulle man i så fall vara bekymmrad? allt går ju att emp skydda, det är bara att ställa det i en mikrovågsugn

Om det vore som du säger, varför skulle man i så fall vara bekymmrad? allt går ju att emp skydda, det är bara att ställa det i en mikrovågsugn

En mikro skulle skydda, jag lovar. Problemet är snarast att så mycket är helt oskyddat, inte att det är svårt att göra det. Militära saker bör så klart ha EMP-skydd och det har dom. Finns ett EMP-skydd så kommer det i princip inte vara möjligt att skada den saken med EMP.

Och EMP-skydd väger inte mycket. Kanske du också borde läsa på innan du proklamerar dina fakta.

Mikrovågsugnar läcker för övrigt tillräckligt mycket elektromagnetisk strålning för att kunna störa trådlös nätverkstrafik i samma rum. Detta är både ett känt problem och något som jag själv verifierat genom empiriska tester i mitt arbete.

En mikro skulle skydda, jag lovar. Problemet är snarast att så mycket är helt oskyddat, inte att det är svårt att göra det. Militära saker bör så klart ha EMP-skydd och det har dom. Finns ett EMP-skydd så kommer det i princip inte vara möjligt att skada den saken med EMP.

Och EMP-skydd väger inte mycket. Kanske du också borde läsa på innan du proklamerar dina fakta.

Börja du med att visa hur det fungerar. Varför är det så viktigt att specifiera vilken styrka på EMPn som skyddet skall klara? Kan det bero på att det är dyrt och komplicerat att EMPskydda mot kraftiga pulser? Kan det vara så att verkligheten är mer komplicerad än du tror?

Om det vore så enkelt skulle det räcka om man skrev i specen Planet skall vara emp skyddat. Istället skriver man: planet skall klara en EMPpuls som är hmhmhmhm stor. Är pulsen större än hmhmhmhm så bryter den igenom.

sug på den du

Om nu gripen skulle vara "dåligt" EMP-skyddad, tror någon att man skrivit det då? Det är ju självklart att man säger att den är perfekt. Sedan är det ju som dom flesta redan har skrivit att skyddet både är specifikt för styrka, och typ av anfall, dvs EMP-bomb eller A-bomb.

Jag tror också att det blir kaos. EMP skyddet på 60-talet var lysande, då nästan inget behövde skydd.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...