Jump to content

Nytt pansasbekämpningsvapen


Vildmannen

Recommended Posts

Vid avsaknad av termitladdning eller molotovcocktail.

 

a. genomsök kompaniets trosspackningar efter chipspåsar och beslagta dessa

b. ta er fram till den fientliga strv i dess döda vinklar

c. tejpa fast chipspåsarna på vagnen med eltejp

d tänd på

e. efter några minuter står den fientliga vagnen i lågor och besättningen flyr i panik :camo::rockon:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,657829,00.html

chips1.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Spinklers är dock en dyr historia och Räddningsverket kan inte tvinga någon att göra en installation."

 

Tyvärr. Bättre med lite taliban tvång än att nån skall bli skadad.

 

Apropå bränder och butiker. En kille på Systembolaget hade råkat tappa sin cigg utan att veta att den landat i byxorna. (uppvikta nere vid fötterna.)

Den stank brandrök men ingen kunde se vart röken kom ifrån. :camo:

Men när det väl tog eld så såg han ju det. Tänk om han stått vid en chips hylla? mmmm :rockon:

Link to comment
Share on other sites

eller att det som står i dom brandsäkra skåpen i vissa butiker faktist kan tas ut ur detta och antändas med medhavt elddon

 

undras vad som brinner bäst, 1 liter T-röd + en liter festivalolja eller en pall chips

Link to comment
Share on other sites

@ hendrix

testa det inte inne i  din lokala ICA butik bara

:lol:

Nä, föredrar nog ett rejält bål istället.

Föreståndaren blir nog lite fundersam om man kommer in i affären, och börjar riva ner alla chipspåsar, dräker det i t-töd och tänder på.

 

Men vilken fin brasa sen :angry:

 

Och sedan det här med att bränna en strv med chipsen,

vore det inte trevligare att bjuda besättningen på chips och dipp?

 

Edit: stava.exe

Link to comment
Share on other sites

@ hendrix

testa det inte inne i din lokala ICA butik bara

:unsure:

Jag har för mig att ett varuhus i typ Härnösand eller Sundsvall (motsvarande) totalförstördes i en brand som började i chipshyllan, för sisådär 10-15 år sedan. Några kids hade lekt med tändstickor eller så.

 

Kommer det att stämplas orangea "flammable"-romber på påsarna nu?

Link to comment
Share on other sites

Ja, perfekt uppslag för illasinnade människor. Mer dödstips i medierna!

 

 

Just chips har ju vid flertalet tillfällen varit offer för mediernas missnöje. Är det inte fettet så är det akrylamid, och är det inte akrylamid så är påsarna tickande bomber i mataffärerna.

 

 

Förbjud chips!

 

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

Lägesorientering

Test av chips brännbarhet

 

Ansvarig : "Hendrix" (chipsbranchen kanske tar till reprisalier mot mig om jag uppträder under riktigt namn :/ )

 

Plats:

Kaminen

 

Matriel:

Chips (med mindre fett, då annat testmaterial ej gick att uppbringa)

Tändstickor, pinne.

 

Utförande:

Experimentet inleds med att cipsen (3 st av variernade storlek) placeras i en hög på fritt underlag (förkolnad vedträ). För att snabba på processen placeras papper under (två remsor).

Efter att ha förberett testet tänds så tändsticka, och elden anbringas mot materialet.

Resultatet är inte riktigt vad jag förväntade mig. Chipsen brann med klar och stabil låga, dock ej speciellt stor.

 

Slutsats:

Chips brinner, grad av brännbarhet verkar variera mellan olika chipssorter och andra omständigheter.

Brända chips luktar skumt... 8-/

 

[/u]Felkällor:

En mindre fet chipsvarient, naturligt blir då att mängden brännbar olja minskar och därmed brännbarheten.

Om möjlighet ges skall nytt test utföras och jag skall då personligen rapportera mina slutsatser

 

"Klart Slut"

 

 

Om jag ändå lade ner lika mycket energi på mina labbrapporter i skolan så skulle min lärare gilla mig...

Link to comment
Share on other sites

Betyder det här att man inte får ta med sig en chips påse att ha som snacks på en flygning?  :)

Risken för självantändning måste väl betraktas som minimal, trots brist på M-nummer...

 

EDIT: Kanske man för säkerhets skull ska förvara chips och spånken i separata kassar på väg till festen...samt i förväg ha öppnat korken till blannevannet så att man kan ingripa mot brand... :=o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Måste lyfta den här tråden för att reda ut saker och ting. Det är alltså inte direkt chipsen som brinner utan den kartong de står staplade i samt oljan som den är friterad i. Samma effekt blir det om du hettar upp din frityrolja tillräckligt mycket. Anledningen till att det fick sådan uppmärksamhet i media var bl a branden på varuhuset i Landskrona (tror jag det var) som fick ett explosivt förlopp. Sedan kom den här "upptäckten". Man hade tidigare inte vetat om att en så "oskyldig" sak som chips skulle kunna ge en sådan effektutveckling som den gör.

 

EDIT: Förtydligande

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...