jed Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 Jag såg på mil.se att HMS Carlskrona är tillbaks igen och då såg jag den klassiska blåa kragen. Varför har marinen den? Den ser inte ut att vara så praktisk... Bilden jag menar finns här: Låt inte det här utarta till en bildbashnigstråd nu Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 Detta får väl någon mer erfaren bekräfta.. Men det svar jag fått när jag frågat, och som jag sedan lärt vidare är... Det långa och feta på seglare för länge sedan skulle inte förstöra den fina vita skjortan.. således ett skydd... Källa på detta förutom undertecknad är diverse befäl på Örlogsskolorna. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ralle Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 var det inte så att på den gamla goda tiden då alla sjöfarare hade långt flottigt hår så hade man detta skynke för att skydda kläderna lite? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gnist Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 jo det var så vi fick det förklarat för oss i alla fall. Ett skydd för underliggande plagg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sgt 1cl HuggyBear Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 Ett skydd för att hår flätan inte skulle skita ner kläderna. Linjerna på Blåkragen symboliserar Nelsons 3 stora segrar till sjöss. GMY Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 Jag har inte hört om flottigt hår men väl om tjärade hårpiskor, har någon mer hört om dem? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 Jag har inte hört om flottigt hår men väl om tjärade hårpiskor, har någon mer hört om dem? Aj aj aj.. nu kanske det blir tebax på mitt första inlägg.. det där luktar bekant.... minst sagt... får nog göra lite seriös efterforskning nu.. En kluven Rokare GMY EDIT:------------------------------------------------------------------------------ Sjömännen hade sedan en tid tillbaka börjat vika ut kragen för att skydda rundtröjan från att bli nedsmutsad av hårpiskan. Denna sed levde kvar och man lät göra det även då frisyr-modet blev kort. Man hade också fått smak för de blåvita ränderna. Man lät sy fast vita band på den blå skjortan. Till slut blev det tradition att ha tre vita ränder. Brittiska sakkunniga menade att det var till åminnelse av amiral Nelsons tre största segrar, men det kan ifrågasättas. Denna skjorta kom till slut att bli kallad för "blåkrage" och man införde detta plagg för den svenska båtsmansuniformen år 1848. Källa.. finns säkert fler, med olika åsikter.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 The History of Rating Uniforms Sailor's CollarThe sailor's collar deserves a special mention. Tarred pig tails disappeared rapidly after 1815 and the last is recorded as having been seen at sea in 1827. On the other hand, the first broad collars were worn after 1830. Contrary to popular belief, therefore, the two were never worn together. The first collars were not cut square but were round and closely resembled items that were fashionable ashore. The three rows of white tape were probably added for ornament at first, surviving records mention some discussion about whether there should be two rows or three. The more familiar square collar developed as it was easier for the men to cut and sew themselves than the round variety Ps, lite OT Most eccentric of all was Captain Wilmott of HMS Harlequin who, as recently as 1853, paid for his boat's crew to be dressed as harlequins. This attracted ribald comments from the press and, no doubt, his boat's crew and may have prompted the Admiralty to issue its circular on ratings uniform in 1857 Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted June 8, 2005 Author Report Share Posted June 8, 2005 Där ser man... Tackar för info! Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Om ni får möjligheten ska ni titta på blåkragen som flottister från Italien bär, den har bara två sträck då dom inte erkänner en av Nelsons vinster. Det var inte många år sedan man bar blåkragen i stridstjänst. Numera lär man bara bära den på m/48. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.