Jump to content

Medaljer till personal ur KS09

Recommended Posts

Idag på nationaldagen belönas personal ur KS09 för sina insatser under kravallerna i Kosovo under mars 2004.

Enligt ryktet skall ett 20 tal individer belönas.

Blir KS09 den mest medaljerade bataljonen nu då ett flertal medaljer i guld delas ut.

Ingen info inför medaljeringen på mil.se eller inbjudan till media. Lite dåligt tycker jag.

Mina uppriktiga gratulationer till alla som medaljeras.

Idag på nationaldagen belönas personal ur KS09 för sina insatser under kravallerna i Kosovo under mars 2004.

Enligt ryktet skall ett 20 tal individer belönas.

Blir KS09 den mest medaljerade bataljonen nu då ett flertal medaljer i guld delas ut.

Ingen info inför medaljeringen på mil.se eller inbjudan till media. Lite dåligt tycker jag.

Mina uppriktiga gratulationer till alla som medaljeras.

SALUTERAS med stolthet och respekt. :dong::)

Mycket dåligt vågar jag nog påstå. Förutom att personerna ifråga förtjänar uppmärksamhet så missar FM dessutom ett utmärkt PR tillfälle, hur ofta får man så här bra chanser att visa vad svenskar uträttar utomlands?

Enligt info i annan tråd så var schemat följande:

Slottet 1315: Vaktavlösning med beriden högvakt. Uppvisning med Livgardets Dragontrumpetarkår. Utökat ceremoniel med bla nationalsången. ÖB var närvarande och delade ut medaljer till ett tjugotal personer som gjort sig förtjänta av sådana under insatser främst i Kosovo.

Här är en artikel om en av grabbarna: Hallands Nyheter

Heder Nicke! :unsure:

Flash rockar.

skönt att se, många andra som förtjänat det går oomskrivna och omedaljerade, äras de som äras bör :)

skön dag att vara stolt över kamrater och forna kollegor, hoppas Sverige fortsätter och visar att vi kan och vill göra skillnad genom våra dugliga och kloka soldater.

/b

Några fick det efter kaoset i Sarajevo 1992; när JK01 drog sej ur Sarajevo. Bosnien var väl först, ja.

Jörgen Öberg fick Försvarsmaktens belöningsmedalj för internationella insatser.

Första polisen att få medalj av ÖB.

Edited by Fanjunkar´n

Jag var på plats vid slottet och såg medaljutdelningen. Det var ca 20-30 pers som fick medalj. Kan inte riktigt dom rätta termerna men det delades ut för värdefulla insatser för Sveriges försvar, visat prov på mod i kosovo. Det var även en kapten som fick medalj för att han visat prov på synnerligt mod (tror jag det var) i Afghanistan :wub: någon som vet vad han kan ha fått det för?

Jag var på slottet igår och såg mina förare medaljeras. De soldater som fick ett "Letter of recomendation" av brigadchefen under KS09 fick igår "Guldmedaljen" ca 14 stycken. Sedan fick ytterliggare ett par soldater "silvermedalj"

Grattis

Är motiveringarna till medaljerna offentliga? Någon som vet var man kan få tag på dem i så fall?

Kolla med Opil. En motivering har jag hittat iaf:

Thomas Jarnehed, svensk kapten som fått medalj "för upprepat personligt mod som inneburit betydelsefullt föredöme och för att med hårt arbete ha räddat liv med stor risk för sin egen säkerhet" efter kaoset i Sarajevo 1992".

Är motiveringarna till medaljerna offentliga? Någon som vet var man kan få tag på dem i så fall?

Kolla med Opil. En motivering har jag hittat iaf:

Thomas Jarnehed, svensk kapten som fått medalj "för upprepat personligt mod som inneburit betydelsefullt föredöme och för att med hårt arbete ha räddat liv med stor risk för sin egen säkerhet" efter kaoset i Sarajevo 1992".

Det märkliga med Kapten Jarneheds medalj är att han är den enda från JK01 som fick den. Det var ett antal andra som jag tycker var mer värda att få den än ovannämda kapten. Någonstans i mina flyttlådor så har jag ett "letter of recomendation" från den Kanadensiska generalen (glömt namnet) till försvarshögkvarteret där han förordar medalj till hela vaktplutonen, men det blev det inget av med.

[iRRELEVANT/BG] :camo:

Det räcker inta att det finns en artikel på ing2 hemsida (ovan).

Det är mycket märkligt/snudd på tjänstefel att man inta har utnyttjat kombinationen.

ÖB/Slottet/nationaldagen/medaljer/veteraner som gjort något hedervärt för att visa upp en positiv sida av FM.

Edited by Lt Glock

Det är mycket märkligt/snudd på tjänstefel att man inta har utnyttjat kombinationen.

ÖB/Slottet/nationaldagen/medaljer/vetraner som gjort något hedervärt för att visa upp en positiv sida av FM.

Håller fullständigt med. Försvaret borde verkligen ta sig en funderare på vem eller vilka man har som press- och PR-ansvarig. I tider som denna då försvaret behöver all positiv publicitet man kan få så måste man utnyttja ett sådant här tillfälle.

Man borde förutom detta se till så att man kan få en nyanserad bild av vad "vi" faktiskt gör utomlands... inte bara "skvallerjournalistik". Det kanske dessutom skulle få den positiva följden att fler människor skulle söka utlandstjänst och att gemene man förstår och tycker att det är en vettig sysselsättning för försvaret.

Oj hamnade nog lite OT sorry!

ÖB/Slottet/nationaldagen/medaljer/veteraner som gjort något hedervärt för att visa upp en positiv sida av FM.

Den ligger på FM startsida nu.

The Swede :baskerPa:

Jag håller med och tycker att det blir lite komiskt när de i texten skriver:

Att internationell tjänst är en av Försvarsmaktens viktigaste uppgifter är väl känt men vad som kan hända i ett krisområde är kanske lite mindre känt för allmänheten.
(Min markering)

Då är den artikeln publicerad den 7:e, vilket jag kan ge godkänt, men att det ska ta ytterligare två dagar att nå mil.se är helt underkänt och ger kanske en fingervisning om var problemet ligger vad gäller allmänhetens uppfattning om vad som händer i krisområden.

Någon PR ansvarig borde ha fattat vid det här laget att det inte går att överlåta promotandet av FM till kvällspressen. :banghead: Det är sådant man måste fixa själv, och har man inte kompetensen så finns det nog konsulter att hyra in.

Till er som fick medaljer:

,O I salute you!