Jump to content

Recommended Posts

Såg denna bild på tradera:

14993463_1.jpg

 

Vilken grad är det som har tre(!) sergantstjärnor?

 

Den finns inte med på SoldF.com och jag har aldrig sett den förut.

kragspeglar3.png

 

EDIT:söndagsgrogg

Edited by Scribe
Link to comment
Share on other sites

gammal grad, förvaltare fanns bla. kolla här

http://www.algonet.se/~hogman/regementen_t...grader_hist.htm

 

 

Förvaltare, högsta underofficersgraden inom det svenska försvaret 1945-72, med tjänsteställning mellan kapten och löjtnant. Förvaltare tjänstgjorde i expeditions-, personal-, förråds-, kasern- och kassatjänst. År 1960 tillkom förvaltare i trupputbildning

 

 

 

/b

Edited by Blackadder
Link to comment
Share on other sites

Fick en gång på tvättbyte ut en m/59-skjorta med 3 pixstjärnor på kragspegeln. Skjortan byttes vid något tillfälle in, men kragspegeln behölls (och söps förstås bort, så kom inte och erbjud mig pengar/öl för den ;) )

Link to comment
Share on other sites

Tilläggas bör att personen som bär fyra pommes (överfurir) är en stamanställd person som inte klarade underofficersprovet, bara så ni vet. Bara en pommes heter Vicekorpral, och betyder att personen utbildas till gruppbefäl.

 

I flottan heter förvaltaren högbåtsman.

Link to comment
Share on other sites

Tilläggas bör att personen som bär fyra pommes (överfurir) är en stamanställd person som inte klarade underofficersprovet, bara så ni vet. Bara en pommes heter Vicekorpral, och betyder att personen utbildas till gruppbefäl.

 

I flottan heter förvaltaren högbåtsman.

Var är väl rätt tempus, va?

Eftersom Överfurir fortfarande är en grad som används i US för MP.

 

/Krook

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

Tilläggas bör att personen som bär fyra pommes (överfurir) är en stamanställd person som inte klarade underofficersprovet, bara så ni vet. Bara en pommes heter Vicekorpral, och betyder att personen utbildas till gruppbefäl.

 

I flottan heter förvaltaren högbåtsman.

Vänta nu litegrann...

 

En förvaltare hette i Flottan - förvaltare. Högbåtsman motsvarade överfurir och förste högbåtsman var den högsta underbefälsgraden.

 

:):unsure:

Link to comment
Share on other sites

Eftersom överfurirerna i US inte klarat underofficersprovet (antar jag), har jag rätt. Men jag förstår vad du försöker säga.

@röjsop, inte säker på att jag förstog dig nu...

 

anledningen att MP ibland är öfu och fanjunkare i US är bara för att särskilja dom från det vanliga folket där grpch och stf är fu och serg.

underofficersprov existerar inte och du får ju grad efter befattning,

 

ett exempel är en kamrat som gjorde vanlig värnplikt som sedan blev kapten i US eftersom hans befattning krävde det.

 

/b

Link to comment
Share on other sites

Eftersom överfurirerna i US inte klarat underofficersprovet (antar jag), har jag rätt. Men jag förstår vad du försöker säga.

Underofficersprov i utlandsstyrkan ??? :camo:

 

Beroende på befälsordning varierar graderna men jag tror knappast att Överfurirs grad direkt har markerat något karriärsstopp sedan 1952.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas vissa överfurirer när jag låg inne, dom hade "fastnat", om det var för att inte klarat provet, eller (som jag tror), att deras tjänst inte kunde bli underofficerstjänst. Och eftersom ingen gör UOprov lär ingen klara det...

 

@Blackadder:

Det var ämnat till Krook, med anledningen till dennes komentar.

 

Jag antar att jag har uttryckt mig dåligt och ber om ursäkt.

Edited by röjsop
Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas vissa överfurirer när jag låg inne, dom hade "fastnat", om det var för att inte klarat provet, eller (som jag tror), att deras tjänst inte kunde bli underofficerstjänst. Och eftersom ingen gör UOprov lär ingen klara det...

 

@Blackadder:

Det var ämnat till Krook, med anledningen till dennes komentar.

 

Jag antar att jag har uttryckt mig dåligt och ber om ursäkt.

Det var väl snarare så att rustmästarna var de underbefäl som man något raljerande kan säga hade "fastnat" då de inte med dåtidens normer ansågs lämpade för sergeantsutbildning.

 

För er som inte har åldern inne så hade en rustmästare tre vanliga stolpar och en tjockare överst, totalt fyra alltså.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill minnas vissa överfurirer när jag låg inne, dom hade "fastnat", om det var för att inte klarat provet, eller (som jag tror), att deras tjänst inte kunde bli underofficerstjänst. Och eftersom ingen gör UOprov lär ingen klara det...

 

@Blackadder:

Det var ämnat till Krook, med anledningen till dennes komentar.

 

Jag antar att jag har uttryckt mig dåligt och ber om ursäkt.

När gjode du din Värnplikt ?

Link to comment
Share on other sites

Återinför genast 2 befälsystem!

 

Förvaltare är grad att respektera.

 

Cool översättning till Am eng.

CSM

Bara en sån sak!

Det knepiga är ju att vi har ett tvåbefälssystem (krigsorganisationen, US och HV) samtidigt som ett enbefälssystem (grundorganisationen). Undra på att förvirringen är total!

 

Håller med Glock! Återinför förvaltargraden!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Återinför genast 2 befälsystem!

 

Förvaltare är grad att respektera.

 

Cool översättning till Am eng.

CSM

Bara en sån sak!

För det första så är CSM (Company Sergeant-major, WO2) en brittisk tjänstegrad och inte en amerikansk.

 

För det andra så var väl förvaltare snarare att betrakta som RSM, Regimental Sergeant-major (WO1), som det som regel bara finns en per regemente av i UK.

 

CSM är mer att jämföra med vad fanjunkare var.

 

"Kompanifanjunkare" och "regementsförvaltare" sade man ibland.

Link to comment
Share on other sites

För det första så är CSM (Company Sergeant-major, WO2) en brittisk tjänstegrad och inte en amerikansk.

CSM är väl också Command Sergeant Major i US Army?

Källa

Om detta motsvarar förvaltare kan jag egentligen inte bedöma men CSM är ju den högsta "non commissioned officer" graden i US Army (om man bortser från Sergeant Major of the Army av vilken det endast finns en i hela armén samtidigt)

 

På det hela taget tycker jag det är lite lurigt att jämföra svenska och (framför allt) amerikanska grader eftersom jänkarna har fler grader och dessutom kör med tre nivåer i sitt befälssystem (NCO, Warrant Officers och Officers). Det svenska systemet är ju inte lika tydligt avgränsat mellan underbefäl och underofficer (däremot mellan dessa och officer är gränsen tydlig)

Link to comment
Share on other sites

En uppgift jag läst gjorde gällande att ca 60% av världens försvarsmakter använder brittiska benämningar när de skall översätta sin militära grader. Det gjorde vi också till nå´n gång på 90-talet då vi skulle NATO-anpassas (läs: USA). Systemet med översättning av grader som US använder är ett arv från den tiden och överensstämmer INTE med vad HKV anser. Gradbeteckningar. Mil.se

Link to comment
Share on other sites

Så bra att Försvarsmakten utvecklas och går framåt!

Vi har visserligen blivit av med vicekorpraler, överfurirer och fanjunkare men i gengäld har vi fått en helt ny generalsgrad (och de andra generalerna har fått en stjärna till).

 

Verkligt skönt att veta att riket försvaras av så många generalspersoner!

 

Undrar varför jag kommer att tänka på Tintin?

Link to comment
Share on other sites

Så bra att Försvarsmakten utvecklas och går framåt!

Vi har visserligen blivit av med vicekorpraler, överfurirer och fanjunkare men i gengäld har vi fått en helt ny generalsgrad (och de andra generalerna har fått en stjärna till).

 

De har väl alltid haft just så många stjärnor (2, 3 och 4)? :dong:

Link to comment
Share on other sites

Ungefär sedan reformen med uniformssystem m/58-59-60 (Då även regementsofficerare fick sina kronor, mm)

 

Med tanke på kortsiktigheten i dagens svenska försvar så känns "alltid" som en ganska passande angivelse.

Link to comment
Share on other sites

De har väl alltid haft just så många stjärnor (2, 3 och 4)?

Inte alltid - men förmodligen längre än jag tror (eller lät påskina).

OK. Får många generaler är det iaf. Hade säkert räckt med en 10-15 istället för dom 47 vi har idag... :uuh:

Link to comment
Share on other sites

För det första så är CSM (Company Sergeant-major, WO2) en brittisk tjänstegrad och inte en amerikansk.

CSM är väl också Command Sergeant Major i US Army?

Källa

Om detta motsvarar förvaltare kan jag egentligen inte bedöma men CSM är ju den högsta "non commissioned officer" graden i US Army (om man bortser från Sergeant Major of the Army av vilken det endast finns en i hela armén samtidigt)

 

På det hela taget tycker jag det är lite lurigt att jämföra svenska och (framför allt) amerikanska grader eftersom jänkarna har fler grader och dessutom kör med tre nivåer i sitt befälssystem (NCO, Warrant Officers och Officers). Det svenska systemet är ju inte lika tydligt avgränsat mellan underbefäl och underofficer (däremot mellan dessa och officer är gränsen tydlig)

Amerikanskt, usch så vulgärt :P

 

Nejdå, tänkte inte på Command Sergeant Major, men dennes uppgifter är helt omöjligt att jämföra med en förvaltares å andra sidan.

Link to comment
Share on other sites

De har väl alltid haft just så många stjärnor (2, 3 och 4)?

Inte alltid - men förmodligen längre än jag tror (eller lät påskina).

Ändringen kom någon gång på 70-talet i samband med någon befälssystemsreformerna. Meningen var att en-stjärnig general skulle ha kommit redan då så därför lade man till en stjärna till de befintliga generalsgraderna men i sista stund ropade någon "Stopp! Inte en till generalsgrad!" och istället föddes "överste av 1. graden"

Källa: femte och sista delen av verket över dalregementets historia (det som slutar år 2000) Nu har jag inte boken hemma utan måste bege mig till bibblan för mer korrekt källhänvisning och tusan vet när det ska bli med rådande arbetsbelastning. Betrakta det som en myt/osäker fakta så länge om ni vill.

 

Nejdå, tänkte inte på Command Sergeant Major, men dennes uppgifter är helt omöjligt att jämföra med en förvaltares å andra sidan

Vet du var man kan läsa om CSM arbetsuppgifter? (nyfiken, inte ifrågasättande)

 

Ungefär sedan reformen med uniformssystem m/58-59-60 (Då även regementsofficerare fick sina kronor, mm)

Satt inte kronan för regementsofficerare (major och över) över truppslagstecknet på bägge kragarna för för uniformssystem m/39?

Bild som visar hur jag menar.

Se kragarna i kolumnen "regementsofficer"

Link to comment
Share on other sites

Ungefär sedan reformen med uniformssystem m/58-59-60 (Då även regementsofficerare fick sina kronor, mm)

Satt inte kronan för regementsofficerare (major och över) över truppslagstecknet på bägge kragarna för för uniformssystem m/39?

Bild som visar hur jag menar.

Se kragarna i kolumnen "regementsofficer"

Ack, vad du ska ställa till det för mig då! ;)

 

Det ser ju helt riktigt ut, och kronan halkade ner på axelklaff/kragspegel med nästa uniformssystem, samtidigt som regoffs "bård" runt gradbeteckningen försvann/ersattes. Återigen viss brittisk förlaga (?).

 

Beträffande generalspersoner verkar mitt påstående stämma iallafall. Stödjer mig på den eminenta Focus uppslagsverk från cirkus 1959, med ett illustrerat heluppslag av aktuella uniformer och gradbeteckningar (där det aviseras att en ny uniform - m/60 - för armén är på ingång). Boken är på landet, men kan scannas vid lämpligt tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...