Jump to content

GA729 - Säkerhetsjaktpatrullchef

Recommended Posts

Har bara något år kvar till mönstringen nu och sitter och läser lite om olika befattningar. Har fastnat för GA729 - Säkerhetsjaktpatrullchef bl.a. för att man får blanda en "armetjänst" med en "marintjänst" då man både strider till sjös och på land samt att man har fältveckor.

Men nu har jag lite funderingar som jag hoppas någon kan svara på.

1. Kan jag göra lumpen som GA729 - Säkerhetsjaktpatrullchef i Karlskrona trotts att jag bor i Umeå, eller måste jag söka en tjänst i Boden/Luleå?

2. Kan man utbildas till befäl trotts det nya värnpliktssystemet där alla gör 11 månader?

3. Kommer tjänsten att finnas kvar om kanske 2 år? Vet att man inte kan veta säkert men är det en tjänst som ligger pyrt till?

4. Visst kommer man att vara både ute i skogen och ute på skjön och "strida"?

5. Samt är det en bra utbildning, om man räknar till förläggning, befäl, ledarkunskap mm?

Ingen annan verkar vilja svara så jag kan väl "offra" mig då :blink:

1) Att söka en tjänst som ligger på andra sidan landet är normalt inte ett problem såvida du inte själv gör det till ett.

2) Militärhögskolorna har haft som krav tidigare att man måste ha tjänstgjort i minst 10 månader för att få söka till YOP. Men ifall det har ändrats nu vet jag inte. Senaste infon torde finnas på rekryc.

3) Ifall tjänsten kommer att finnas kvar eller ej törs nog inte många svara på. Vissa rykten har ju florerat att hela bassäkskapitlet ska slängas i sjön... Så det uttjatade uttrycket "den som lever får se" kanske äntligen får komme till sin rätta användning.

4) Största delen av tjänsten bedrivs ju i mellantingen mellan land och sjö, dvs skärgård. Givetvis mycket beroende på övningar men tjänsten inefattar ju allt ifrån ytsim till skogsmarscher.

5) ALLA utbildningar är bra inom Försvarsmakten. Sen beror väldigt mycket på DIN inställning och motivation!

Hur befälen är är dock helt omöjligt att svara på.

Hoppas infon var hjälpsam.

Mvh Oz

Kan väl tillägga att det är ju bra att komma förberedd till mönstringen med en idé om vad man vill göra men att börja fundera över detta 1 år innan mönstringstillfället är lite överdrivet speciellt i dessa tider.

Menade om man t.ex. kan bli plutonbefäl under lumpentiden. Inte efteråt. Tänkte då alla ligger inne 11 månader.

Aha, okej. Jag missförstod dig då. Hur det ligger till med det vet jag inte. Det får vi kolla med någon insatt (kanske rent av slänga iväg ett mail eller ett telefonsamtal och fråga?).

Dock så vet jag att det tidigare har fungerat så, PÅ ANDRA FÖRBAND, där alla tjänstgör lika länge och att dem som anses lämpliga utses till respektiva GRUPPCHEF.

Sen ska du även lyssna på Solons kloka ord. Stirra dig inte för blind på en specifik tjänst redan nu.

Menade om man t.ex. kan bli plutonbefäl under lumpentiden. Inte efteråt. Tänkte då alla ligger inne 11 månader.

Det där är en 15mån befattning.

Edit: Det är dessutom med största sannolikhet en gruppchefsbeffatning iom att det är inom säkbat.

Edited by Solon