Jump to content

Recommended Posts

I dagsläget kan man som robotman hamna på antingen robot 70 eller Hawk systemet. Det jag berättar för dig gäller för robot 70. Hawk har jag mycket liten insikt i, därför vet jag inte vad en robotman gör på Hawk.

Om du hamnar på robot 70 utbildas du till skytt, laddare och operatör.

Du växlar således mellan de olika uppgifterna. Som skytt är du den som sitter på pallen och styr in roboten mot målet, laddaren står brevid och laddar om robotsystemet. Operatören sitter inne i en stridsledarbil eller pbv och sköter PC-dart som är ett system för att skicka textmeddelanden trådlöst över radio.

Din närmaste chef blir en stridsledare som också visar in de flygplan du ska skjuta ner. När du är operatör bistår du stridsledaren som stundtals har ett väldigt stressigt arbete när många flygföretag är i luften samtidigt.

Som robotman på robot 70 kommer du få träna mycket i en simulator. Jag har hört en siffra på 80 timmar, men det kan ändras.

Om du är intresserad av teknik har du hamnat rätt. Du kommer få utlopp för tekniskt intresse inom luftvärnet. Antingen hamnar du i en grupp som är försedd med en 11-bil eller en pbv401. Se till att hamna på en 11-bil. Vi som är på de bilarna är mycket hårdare än de stackars pansarsluskarna i pbv401 :)

Här kan du läsa lite om robot70, fråga gärna om du undrar över något.

http://www.halmstad.mil.se/article.php?id=308

Är stridsledare på en PBV401 på Robot 70. Får våra soldater om ett par månader, en skytt, laddare, operatör, förare och en vagnchef. Som Anders J just nämde skiftar i rollerna. (skytt/laddare/operatör).

Har tränat i simulatorhallen som skytt hela veckan och visst fan är det skoj :D

Och ja... se till att hamna på MEk dvs åka runt i en PBV 401, mkt tuffare ;)

:lol:

@intran: Inte helt oväntat att hitta ett av dieseltrollen på det här forumet :D

@GIjoe: Hawk och Robot har troligtvis olika intagningskriterier, således är det dina mönstringsresultat som avgör om du hamnar på Hawk eller Robot.

*ironi och pikar mot Hawk och PBV*

För att göra det enkelt kan vi säga att robot är elit på LV6, så om du har bra mönstringsvärden hamnar du på robot. De som hamnar på en 401:a är de vars intagningsvärden är lägst på robot-kompaniet, men för höga för att hamna på Hawk.

*Slut ironi och pikar mot Hawk och PBV*

LV6 genomför en besöksdag för inryckande, se till att gå på den. Rycker du in detta år?

Edited by AndersJ

@AndersJ

Pik:

Eller så kan det vara så att de som inte har hjärna nog att hamna på HAWK stället hamnar på det mindre avancerade RBS 70 B)

Man kan mäta vem som har längst kuk hur länge som helst och hela tiden komma på anledningar till at den ene just nu är längst.

Visst det är tungt som fan att bära på ett RBS 70, men det är samtidigt grymt tungt att sitta på RBS 97 som kan verka dygnet runt och således ger mindre utrymme för vila.

Edited by Mattan

• 1 year later...

Bumpar denna tråden. Har valt just robotman (GL900) - luftvärn på LV6 som förstahandsval.

Mycket info står ju i pappren och på lumpen.nu, men är nyfiken på hur "vardagen" ser ut för en robotman. Vilken personlig utrustning man har, hur pass mobil man är, om några skytteövningar med eldhandvapen (förutom i GSU) utförs, med mera. Hade varit roligt att se lite egna bilder och berättelser från robotmän på LV6 (även andra).

Vill ta reda på mer om detta kan vara spännande eller om jag redan nu ska börja förbereda överklagan och lite tjat m.m =) Är oerhört intresserad av värnplikten och det militära, och hoppas på att få en aktiv utbildning. Är lite missnöjd med mönstringen och ångrar skarpt på att jag inte förberett mig mer. Så som sagt, vad gjorde ni robotmän på dagarna? =)

Tack på förhand.

//Jesper

Edited by Illuminat

• 2 weeks later...

Tja!

Skall in som robotman nu siste juli. Vet inte så mycket mer än vad de sa på infodagen men...

Du hamnar ju på antingen HAWK eller RB70, jag hamna på HAWK. HAWK kompaniet är indelat i tre delar...en "stridsgrupp", en underättelsedel och en tross. Som robotman hamnar du på det förstnämda och vi har då uppgiften att gruppera robotarna ( inga små smällare detta), försvara dessa och bekämpa ev. fiender. Det är en ganska viktig uppgift eftersom luftvärnen skall visst vara ett ganska utsatt mål för fi. Vi verkar i mindre grupper som du har hand om en sk lavett var. Det utbildas då även ksp skyttar osv som ingår i grupperna.

Man kan väl säga att vi har väl den mest "aktiva" uppgiften på HAWK iallafall...men det är bara en gissning dock

Någon vecka efter jul har vi en övning i norrland där vi skickar upp dessa jätteraketer mot luftmål och hela kompaniet (elr bataljonen?) sammarbetar. Det blir nog schysst...

Ska man säga nått om lv6 så verkar det riktigt bra. Vår plutonchef verkar vara riktigt grym. När vi rycker in finns även ett nybyggd gym osånt på plats. Sen finns det ju massa annat och göra på fritiden...Halmstad ska vara grymt på sommaren och planerar själv på och ta dykarcert som man kan göra genom garnisonen, det finns fallsärmshoppning osånt också.

Eventuellt lite flummit skrivet men ställ gärna frågor.

/tomps

• 2 weeks later...

@GIJoe

Låter ju trevligt. Är det ni på LV6 som ska åka upp till Norrland på övning?

Om du vill får du gärna skriva ner lite här om vad ni gör o.s.v. Är otroligt intresserad eftersom jag valt GL900 robotman på LV6 i förstahand (får besked i aug.).

Har för mig att någon nämnt att det är mönstringsvärdena som avgör om man hamnar på HAWK eller Rbs70 (var inte Rbs 97 också inräknat?), så om du vill kan du ju gärna skriva ner vad du hade för resultat, så jag möjligvis kan förutspå lite var jag själv kommer hamna :baskerFN:

Edited by Illuminat

HAWK = Rbs97 ;)

Ah, så pinsamt det blev :D

Tack för upplysningen iallafall :uuh:

Men såhär då... Enligt befattningsbeskrivningen för GL900:

"Detta innebär att du blir robotman på något av de tre luftvärnssystemen luftvärnsrobot 77, 90 eller 70"

Var det något av de robotsystemen som bytts ut mot HAWK? Har för mig jag läste något sådant, men kan ha virrat ihop det.

Nu har jag inget med LV att göra så jag kanske är ute och seglar i nu men...

Är inte RBS 90 en modernare version/vidareutveckling av RBS70? I så fall, varför används inte det? Någon som kan förklara?

Får grattulera er som hamnat på LV6. Bor själv i Halmstad och kan meddela att ni hamnat i sveriges bästa stad. =)

Edit: Kom på en fråga till.

När man styr roboten själv, vet att man gör det i nått system. Kan man verkligen hänga med när t.ex. ett JAS39 gör en fet undanmanöver och sätter plattan i botten i en sväng?

Edited by Valpen

@Illuminat

Jag ska hålla dig informerad när jag väl kommit till LV6.

Plutonchefen sa något om att skjutning med dessa större robotar kan bara ske på två platser i Europa, Norrland och Kreta...hade ju då hellre valt Kreta :P . Så vecka 16 bär det av till bataljonsövning i Norrland.

Lite mer om HAWK (rbs 97). Kompaniet består av ca 200 soldater och befälselever och är då det vassaste luftvärnssystemet i Sverige (läser från infolapp). Kompaniet utbildas till ett insatskompani som skall kunna lösa uppgifter i både fredstid (terroristhot) och krig.

Mönstringsvärden: styrka 7

kondis 6

Högst Syn och Hörsel

Psyk 5/5

Tjänstbarhet A (stridande befattning med stor rörlighet)

Är väl halvnöjd med min mönstring, inget jättebra direkt..men vafan

Jag vet inte hur de ser vem som passar till vilket system. Men fråga pliktverket när du fått din bekräftelse om vilket kompani du hamnat på, stämde i mitt fall.

Det dära med rbs 77, 90 elr 70 vettefan...läs på www.halmstad.mil.se för mer info där.

90 är en vidareutvekling av 70, 77 vet jag inget om. Snart kommer visst rbs 23 som skall vara ganska fränt..där kanske du hamnar.

Fråga på

/ tomps

@ GIjoe

Tack så mycket för informationen. Låter riktigt trevligt ju.

Dina mönstringsvärden låter ju ungefär som mina. Fick dock lite sämre på psyk. Anser att jag blev helt felbedömd där. Antar att dom vet vad dom pysslar med, men jag tror jag blev missuppfattad där inne, när jag skulle förklara varför mina skolbetyg låg lite snitt medan inskrivningsprovet gick hyfsat bra. Först och främst lyckades jag nog underskatta mina betyg när jag snackade med henne (fick betygen från skolan veckan efter), så hon fick nog bilden av att jag snabbt tröttnar på en del uppgifter och då presterar sämre, vilket inte är helt sant. Ångrar lite på det där, men det är inte mycket att göra åt nu.

Tack för infon, åter igen.

Vet du vad GL900 har för standardutrustning förresten?

Är lite trött så det blir den korta versionen:

Utvecklingen av Rbs90 förstördes lite av besparingsskäl och hamnade därför i gamla BV206.or detta gjorde att man var tvungen att gruppera varje gång man skulle skjuta vilket inte var tänkt från början, 90 skulle vara PBV buret och monterat på fordonet. Det blev ändå ett mycket bra system men underhållskostnaderna blev för höga och man valde att "piffa" upp RBS70 istället med lite mörkersikte och nyare robotar. RBS90 lades 2004/2005 i malpåse.

Rbs97 (hawk) bygger väll på rbs77 från början.

Angånende rbs23 så ändvänds inte robotenheten i någon GU än och det kommer dröja. HAWK kompaniet hade dock en Unde23 (radarstationen till 23) 2005/2006.

Förhoppningen är att Unde23 också kommer användas till LVs NBG enhet.

Och att styra in en rbs70 mot en snabbflygande jas är inte lätt men skyttarna övar mycket i simulatorer och blir riktigt bra efter lite tid så visst går det. Fördelen med 70 är att flyget inte vet att roboten är på väg så han svänger förmodligen inte så mycket undertiden roboten är i luften.

På robotplutonerna på rbs70 så har man stidsväst, skyddsväst, AK5 sen packad stridssäck och tross med ombyten och vad som kan behövas. Alla hade AK5 samt att det fanns lite p-skott på grupperna. Om det vad sånt du undrade över.

//SP

På robotplutonerna på rbs70 så har man stidsväst, skyddsväst, AK5 sen packad stridssäck och tross med ombyten och vad som kan behövas. Alla hade AK5 samt att det fanns lite p-skott på grupperna. Om det vad sånt du undrade över.

//SP

Just det! Tack ska du ha :)

• 1 year later...