Jump to content

Hjälp med AG42

halland

Recommended Posts

Finns det nån som vet nått om vårat gamla ag 42 ??

Var hittar jag bilder och info om detta vapen ??

Vem kan sälja detta vapen ??

Har haft ett par AG42B, sålde dock mitt sista förra sommaren när jag avvecklade en del av samlingen.

Var köpa......leta hos handlare som pysslar med gamla prylar, mässor och vapenauktioner.

Info här bl a: http://www.mvs.chalmers.se/~m95perm_2/vape...div/ag_m42.html

Collector

Ps. Om du hade tänkt dig att ha den på jakt så ska du veta att de flesta polismyndigheter (bl a Stockholm, Norrköping, Dalarna etc etc) tolkar Naturvårdsverkets regler så att AG42B EJ är godkänd för jakt.....

Edited by Collector

Jag vet att det finns en väldigt ny tråd om AG42, men då detta handlar om ett särskilt vapenexemplar hoppas jag det går bra att jag skapar en ny tråd för detta.

Saken är den att en väns amerikanska flickväns pappa är vapensamlare och -smed. Han skickade mig en skiss över AG42, med lite markeringar på och de frågor han hade kring de modifieringar och märken som fanns på vapnet han fått tag på. Det är en AG42 med svenskt ursprung. Utifrån skisserna och hans noteringar gjorde jag lite markeringar på nedanstående bild.

{7DF1F592-7680-4A5E-AEA8-DCD0B3CFFCB4}.jpg

Frågorna han hade var:

1. I det ovala området finns, som jag markerat, tre hål borrade i träet (på motsatt sida, de skulle alltså inte synas egentligen på denna bild). Har dessa använts för att sätta fast något? Ett kikarsikte? (Vore det inte väldigt opraktiskt med ett kikarsikte på gevärets _sida_? Men jag lämnar det till forumets samlade kompetens.)

2. Texten här är på den icke synliga bortre sidan av vapnet (om jag inte minns fel). C:et i mitten har en krona på sig (kungens emblem, är det väl ändå?). Årtalet innebär väl helt enkelt att vapnet tillverkats 1945. Men vad betyder siffrorna nedanför? B:et nere till höger är djupare och ser annorlunda ut, så det har nog satts dit senare. Han gissar på att det betyder att vapnet först tillverkats som ett vanligt AG42 och sedan fabriksmodifierats till ett AG42B. Bör det ligga till så?

3. På motsatt sida till texten i 2. (alltså den synliga sidan om jag inte minns fel) står det "S.S.". Vad står denna förkortning för?

Jag vet att det finns en väldigt ny tråd om AG42, men då detta handlar om ett särskilt vapenexemplar hoppas jag det går bra att jag skapar en ny tråd för detta.

Saken är den att en väns amerikanska flickväns pappa är vapensamlare och -smed. Han skickade mig en skiss över AG42, med lite markeringar på och de frågor han hade kring de modifieringar och märken som fanns på vapnet han fått tag på. Det är en AG42 med svenskt ursprung. Utifrån skisserna och hans noteringar gjorde jag lite markeringar på nedanstående bild.

{7DF1F592-7680-4A5E-AEA8-DCD0B3CFFCB4}.jpg

Frågorna han hade var:

1. I det ovala området finns, som jag markerat, tre hål borrade i träet (på motsatt sida, de skulle alltså inte synas egentligen på denna bild). Har dessa använts för att sätta fast något? Ett kikarsikte? (Vore det inte väldigt opraktiskt med ett kikarsikte på gevärets _sida_? Men jag lämnar det till forumets samlade kompetens.)

2. Texten här är på den icke synliga bortre sidan av vapnet (om jag inte minns fel). C:et i mitten har en krona på sig (kungens emblem, är det väl ändå?). Årtalet innebär väl helt enkelt att vapnet tillverkats 1945. Men vad betyder siffrorna nedanför? B:et nere till höger är djupare och ser annorlunda ut, så det har nog satts dit senare. Han gissar på att det betyder att vapnet först tillverkats som ett vanligt AG42 och sedan fabriksmodifierats till ett AG42B. Bör det ligga till så?

3. På motsatt sida till texten i 2. (alltså den synliga sidan om jag inte minns fel) står det "S.S.". Vad står denna förkortning för?

Hålen sitter i lådan, finns inga hål i kolven.

Hålen är inte för ett kikarsikte. Förmodligen är de för en jigg eller liknande som användes vid tillverkningen.

C/Krona är Carl Gustafs Stads Gevärsfaktoris "logga". 1945 var sista tillverkningsåret för AG42.

B stämplades dit på 50'talet när vapnet uppgraderades till B standard. Alla AG42B tillverkades som AG42.

S.S = Kapten Sten Stenmo, den besiktningsofficer som inspekterat vapnet.

Collector

Edited by Collector

Trevligt med skön, intressant vapeninfo :baskerHV:

En följdfråga från min sida blir då vad "B" modifikationen innebar? (Glöm det, hittade info i annan tråd, sorry...)

Edited by 2Sharp

Hur fördelades Ag/42 när den kom ut på förband?

Två stycken 6,5 mm ag m/42 per gevärsgrupp.

Gevärsgruppen bestod av 10 man som var beväpnad med sammanlagt;

två stycken 9 mm kpist m/37-39

ett 6,5 mm kg m/37

två stycken 6,5 mm ag m/42

fyra stycken 6,5 mm g m/96

ett 6,5 mm g m/41.

Ps. Om du hade tänkt dig att ha den på jakt så ska du veta att de flesta polismyndigheter (bl a Stockholm, Norrköping, Dalarna etc etc) tolkar Naturvårdsverkets regler så att AG42B EJ är godkänd för jakt.....

Hur lyckas de få till det att ag m/42 inte skulle vara tillåtet för jakt?

Det är inte så svårt för polismyndigheten att neka jaktlicens på ag m/42( B )

"Vidare får kulgevär av militär halvautomatisk typ tidigare än 1942, eller av

militär halvautomatisk konstruktion av modelltyp tidigare än 1942, användas

vid jakt."

Hämtat från http://www.naturvardsverket.se/dokument/la.../NFS2002-18.pdf

Antagligen är det skrivet precis så för att slippa just ag m/42 som jaktvapen. Sedan kan man tycka illa om det, men det är så det ser ut.

I det sista numret av " landsbygdens jägare" :s förbunds tidning så finns det en artikel om just " AG 42 " . Där påstår de att " AG 42 " är godkänt för jakt.

Ljuger de ??

Om vi säger så här........

Naturvårdsverkets föreskrifter kan tolkas lite olika men den förhärskande åsikten hos de olika polismyndigheterna är att den INTE är godkänd för jakt.

Att någon fått en AG42B på jakt är snarast ett misstag hos polisen.....liksom det finns personer som har jaktlicens på AK47 och AR15.

Sedan fattar jag inte varför någon skulle vilja ha en Ag42B för jakt?? De som brukar vilja ha det har oftast aldrig överhuvudtaget skjutit med en Ag42B. Jag har skjutit MYCKET AG42B i mina dagar men ALDRIG att jag skulle jaga med en.

Kul på banan men USEL som jaktvapen.

Collector

Två stycken 6,5 mm ag m/42 per gevärsgrupp.

Gevärsgruppen bestod av 10 man som var beväpnad med sammanlagt;

två stycken 9 mm kpist m/37-39

ett 6,5 mm kg m/37

två stycken 6,5 mm ag m/42

fyra stycken 6,5 mm g m/96

ett 6,5 mm g m/41.

Knepigt att blanda så många olika ehv...

Vet du eller någon annan något om senare fördelning på förband (under 50- och 60-talen)?

Vet du eller någon annan något om senare fördelning på förband (under 50- och 60-talen)?

Jag vet inte - men av de fotografier man sett från 50-talet så ser det ju ut som om alla skyttesoldater sprang omkring med 9 mm kpist m/45. Men jag tycker också att det skulle vara verkligt intressant om någon kunde leta fram uppgifter om hur beväpningen av en skyttegrupp såg ut innan Ak4:an kom in i bilden.

Enligt andra fotografier så synes soldater vilka inte hade strid till huvuduppgift ha fått behålla sina gevär m/96 och m/38.

Av vad jag hört från folk som påstår sig veta, så överfördes många 6,5 mm ag m/42 och 6,5 mm kg m/37 till Flygvapnet.

Med tanke på att det totala antalet AG var ca 33000 så var det inget vapen som det gödslades med under 40-50-60 talen.

m/45 "vräktes" ut för att så snabbt som möjligt beväpna brigaderna med automatvapen, jämför 300000+ m/45 med 33000 AG.

Vad det gäller Flygvapnet och AG42B /Kpist 37-39 så stämmer det. FV var de sista som hade dessa vapen. De AG42B och Kpist 37-39 jag har ägt har alla kommit från FV.

Collector

no2.jpg

Knepigt att blanda så många olika ehv...

Fast ammunitionsmässigt så var det bara två typer...

Så sent som 1991 så hade Flygvapnets optiska luftbevakningsförband m/96 som beväpning förutom i övre Norrland där de hade ag m/42B. Våra befäl plockade dock ut kpist m/37-39 istället. :camo:

Edited by BJE

Så sent som 1991 så hade Flygvapnets optiska luftbevakningsförband m/96 som beväpning förutom i övre Norrland där de hade ag m/42B. Våra befäl plockade dock ut kpist m/37-39 istället. :wub:

Jag läste en artikel i en landsbygdstidning om ett av våra många tidigare försvarsbeslut, tror det var början av 90-talet. I den artikeln var det en faktaruta om FM där jag såg en uppgift jag häpnade över. Om Sverige mobiliserat typ 1976 så hade 70% av soldaterna varit utrustade med gevär 96! Stor armé? Javisst! Men till vilken nytta kan man undra. :(

Jag vet inte - men av de fotografier man sett från 50-talet så ser det ju ut som om alla skyttesoldater sprang omkring med 9 mm kpist m/45. Men jag tycker också att det skulle vara verkligt intressant om någon kunde leta fram uppgifter om hur beväpningen av en skyttegrupp såg ut innan Ak4:an kom in i bilden.

I SoldF 1965 ser det ut som om skyttegrupperna har ungefär hälften kpist och hälften ag (den är ju tecknad...).

Men med tanke på de serier som nämns här i tråden kan det i så fall bara gällt en del av brigadskytteförbanden.

Härlig bild Collector! Från tiden när både män och vapen var av stål ;)

Vet du var bilden kommer ifrån? Det verkar vara lite väl packat med folk men så kan det ju bli av olika anledningar, inte minst när en fotograf vill ha en bra bild.

[i SoldF 1965 ser det ut som om skyttegrupperna har ungefär hälften kpist och hälften ag (den är ju tecknad...)

Då konsulterade jag en expert på området nämligen min far, PCS I12 1966, i ärendet:

Skytteplutonen bestod av tre skyttegrupper, chef och stf bar köpist, två skyttesoldater bar även de köpist och resterande skyttesoldater bar AG. Tillkom en styck grggrupp om åtta man, samtliga beväpnade med köpist (förutom granatgevären då...) Plutonen förfogade dessutom över två styckna kulsprutor av typen m/58. Men...pappa låg på den nya förbandstypen!!! Som uteslutande var beväpnade med köpist, från plutonchef, via ordonnans ner till enskilda skyttesoldaten. Dessutom hade man kulspruta av ny modell, kallad m/58B, till vilken ammunitonen till den nya "ak4" passade... Både förbandstyperna var becyklade... Det var alltså brigadskytte, detta. IB66, utan Ptp-kärror...

Första repmötet, på brigadskytte: hade alla köpist.

Andra repmötet, på lokalförsvarsskytte: hade alla köpist (dock ej organisatoriskt, trodde han...)

Tredje repmötet, på lokalförsvarsskytte: hade skyttegrupperna ak4, grggrp och plutonchef köpist. Detta minns jag och borde då varit runt 1982-83...

1964, I21.

Pluton:

Skyttegrupp - kpist m45

Grg grupp - Grg m48 + kpist m45

Ksp grupp - Ksp 58 + kpist m45