Jump to content

NY AK4 på försök (2005)


mathew_s

Recommended Posts

RPS på en M/45? har de för mycket fritid eller för mycket pengar?

Bilden är fejkad. Om du ser efter så är spärren på fästet för hylsfångaren mellan skenan och lådan... Förmodligen så håller de k-pisten ovanför lådan på en AK4B och har snyggat till bilden i Photoshop motsv.

 

10 poäng till BJE

Link to comment
Share on other sites

RPS på en M/45? har de för mycket fritid eller för mycket pengar?

 

Bilden är fejkad. Om du ser efter så är spärren på fästet för hylsfångaren mellan skenan och lådan... Förmodligen så håller de k-pisten ovanför lådan på en AK4B och har snyggat till bilden i Photoshop motsv.

 

 

Då har jag fått svar på min fråga, för mycket fritid var det med andra ord!

Edited by jöjje
Link to comment
Share on other sites

http://www.socnetcentral.com/vb/attachment...=1&d=1129507513

En ar15 med laroc delar, det är en semi ;)

 

 

För övrigt fattar jag inte varför man inte utrustat alla AK4 med inskjutbar kolv, måste vara det klart billigaste och bästa modifiering man kan göra.

 

Inte laroc, LaRue.

 

Jag ser inte nyttan med en inskjutbar kolv, i mitt tycke dålig anläggning mot axeln och "går inte" att bruka inskjuten, en i längsled justerbar kolv hade dock varit nice.

Min erfarenhet från främst de Norska vapnen (AG3?) jag klämt på så har inte kolvarna varit speciellt stabila efter lite slitage och bruk.

Jämfört med de fasta kolvarna då. En inskjutbar kolv torde kräva mer vård och service vid vapenkontrollerna. Saker som skall justeras, saker som skall bytas.

 

Men korta gärna de nuvarande kolvarna med en 30-50 mm så blir jag mycket nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Tja man kan ju utrusta varje hv-man med både inskjutbar och vanlig, det finns ju vissa job där det kan va trevligt att ha tex mc ordonanser eller stab hehe. Folk som inte skjuter så mycket.

Kan inte tänka mig att det skulle gå på så mycket om man nu ska satsa på AK4:an.

 

Korta pipan och byta flamdämpare skulle ju vara en ide med på instatsplutonerna.

 

Fattar inte att det ska va så svårt att satsa lite på HV, det handlar ju inte om så värst mycket pengar.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att det ska va så svårt att satsa lite på HV, det handlar ju inte om så värst mycket pengar.

Det har man ju gjort. Snart har hela HV RPS - före övriga Försvarsmakten. Tråkigt bara att man inte lyckades styra om modden av AK4 till motsvarande för AK5.

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att det ska va så svårt att satsa lite på HV, det handlar ju inte om så värst mycket pengar.

Det har man ju gjort. Snart har hela HV RPS - före övriga Försvarsmakten. Tråkigt bara att man inte lyckades styra om modden av AK4 till motsvarande för AK5.

 

 

Vilket inte är underligt eftersom det är HV som betalat hela kalaset med för änge sedan avsatta medel. Övriga delar av Fm var inte ens intresserade i början (innan det blev klar hur jäkla bra siktet skulle bli), eftersom de ville ta fram ett "eget" mycket bättre sikte. Hur nu det skulle sett ut.

 

Men det finns det mer om i andra trådar.

Link to comment
Share on other sites

För övrigt fattar jag inte varför man inte utrustat alla AK4 med inskjutbar kolv, måste vara det klart billigaste och bästa modifiering man kan göra.

 

Hade inte FJS den vikbara kolven (typ ak5) på försök nån gång under 80-talet? /volt

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att det ska va så svårt att satsa lite på HV, det handlar ju inte om så värst mycket pengar.

Det har man ju gjort. Snart har hela HV RPS - före övriga Försvarsmakten. Tråkigt bara att man inte lyckades styra om modden av AK4 till motsvarande för AK5.

 

 

Vilket inte är underligt eftersom det är HV som betalat hela kalaset med för änge sedan avsatta medel. Övriga delar av Fm var inte ens intresserade i början (innan det blev klar hur jäkla bra siktet skulle bli), eftersom de ville ta fram ett "eget" mycket bättre sikte. Hur nu det skulle sett ut.

 

Men det finns det mer om i andra trådar.

 

Att man var skeptisk till Hvs förmåga att köpa in utr kan jag förstå efter att ha sett bildförst HV

Link to comment
Share on other sites

Fattar inte att det ska va så svårt att satsa lite på HV, det handlar ju inte om så värst mycket pengar.

Det har man ju gjort. Snart har hela HV RPS - före övriga Försvarsmakten. Tråkigt bara att man inte lyckades styra om modden av AK4 till motsvarande för AK5.

 

 

Vilket inte är underligt eftersom det är HV som betalat hela kalaset med för änge sedan avsatta medel. Övriga delar av Fm var inte ens intresserade i början (innan det blev klar hur jäkla bra siktet skulle bli), eftersom de ville ta fram ett "eget" mycket bättre sikte. Hur nu det skulle sett ut.

 

Men det finns det mer om i andra trådar.

 

Att man var skeptisk till Hvs förmåga att köpa in utr kan jag förstå efter att ha sett bildförst HV

 

Bildförstärkare Hv köptes in långt efter att medel för RPS vad avsatta.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer en ny bild på försöks ak:n :D

 

strifotokt05102ei.th.jpg

 

länk

 

Fick tillfälle att klämma och känna på that bad boy idag, och är nykär... :wub: Skämt åsido, främre handtag underlättar avsevärt anläggning. Benstöd - bara för skarpskytten, lampfäste - *puss*.

Sen är det bara längden o vikten vi måste ändra på... :lala: "Sminkad gris" osv, men jag tycker det här visar att AK4 faktiskt fortfarande kan vara med på banan...

:Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Guest Triggerpuller
Surefire batterier var ju inte så vanligt förekommande tidigare, men finns nu på ditt TSF sanbbköp, bara att be KVM hämta ut. Gud nåde er dock om det kommer fram att batterierna har gått till Surefire lampor istället.

 

 

Muahaha!

 

Skriva, skriva...Org...Skriva,skriva....Akt...Skriva,skriva.

 

BLING, BLING!

:baskerPa:

 

 

För övrigt bedömer jag att försöken med RIS kommer att utmynna i följande: Tjocka gamla MD-gubbar åker ut på skjutbana. Gubbarna tycker "Fy vad tungt, väger ju mycket mer än kaffekoppen och wienerbrödet, sånt vill vi inte ha".

 

Dessutom begriper jag inte varför man först måste genomföra försök med materiel som funnits mer än 10 år i FM (Grt) innan man tilldelar den. Absurt.

Edited by Triggerpuller
Link to comment
Share on other sites

Jag tog mig friheten att ta bort de inlägg som avhandlade lydnadsförhållandet för IP och lägga dom i en egen tråd i luckan.

Jag tog även bort ett knippe inlägg som handlade om bildförstärkare hv, de inläggen hamnade dock i mtrlplatsen.

Kan vi nu återgå till att diskutera försöksversionen av ak4 i denna tråden?

 

The Swede

BLÅGUL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...