Jump to content

NY AK4 på försök (2005)


mathew_s

Recommended Posts

nej men fan tillåt oss moda ifal det inte är en risk för skadda eller att vapnet förstörs tyker jag men men det komer aldrig bli så tyvär

Och tur är väl det. För vem ska avgöra vad som "inte är en risk för skadda eller att vapnet förstörs"? Den enskilde HV-mannen med för tjock plånbok som sitter med H&Ks postorderkatalog?

 

edit: För övrigt håller jag med Nifelhel. Det var illa nog att man inte lyckades avstyra AK4B. Att nu lägga ytterligare pengar på det vapnet är vansinne.

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Personligen anser jag att ett vapen som hängt med i 40 år bevisat sin duglighet.

Att uppgradera med RP, Benstöd och främre handtag förbättrar bara funktionen.

Om man kan mäta ett vapensystems effektivitet genom hur mycket det är spritt i tid och rum så ligger AK5 långt bakom AK4:an.

Du kan säkert kvittera ut en K-pist m/45 så blir du nog nöjd.

60 år och fortfarande i bruk!

30 bulor i mag:et.

Infällbart axelstöd.

Smidig storlek.

Driftsäkert.

 

Fram med svetsen och dit med benstöd och kikare så är det klart sen.

 

:banghead:

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Personligen anser jag att ett vapen som hängt med i 40 år bevisat sin duglighet.

Att uppgradera med RP, Benstöd och främre handtag förbättrar bara funktionen.

Om man kan mäta ett vapensystems effektivitet genom hur mycket det är spritt i tid och rum så ligger AK5 långt bakom AK4:an.

Du kan säkert kvittera ut en K-pist m/45 så blir du nog nöjd.

60 år och fortfarande i bruk!

30 bulor i mag:et.

Infällbart axelstöd.

Smidig storlek.

Driftsäkert.

 

Fram med svetsen och dit med benstöd och kikare så är det klart sen.

 

:blink:

 

/Krook

Jämför du på fullt allvar en Kpist med en Automatkarbin eller har jag missförstått smileyn i slutet av ditt inlägg?

Link to comment
Share on other sites

Personligen anser jag att ett vapen som hängt med i 40 år bevisat sin duglighet.

Att uppgradera med RP, Benstöd och främre handtag förbättrar bara funktionen.

Om man kan mäta ett vapensystems effektivitet genom hur mycket det är spritt i tid och rum så ligger AK5 långt bakom AK4:an.

Du kan säkert kvittera ut en K-pist m/45 så blir du nog nöjd.

60 år och fortfarande i bruk!

30 bulor i mag:et.

Infällbart axelstöd.

Smidig storlek.

Driftsäkert.

 

Fram med svetsen och dit med benstöd och kikare så är det klart sen.

 

:blink:

 

/Krook

Jämför du på fullt allvar en Kpist med en Automatkarbin eller har jag missförstått smileyn i slutet av ditt inlägg?

Jag gjorde en rolig grej av din motivering.

Själv skjuter jag gudomligt (nästan iaf) med AK4 i grundutförande och tycker att den passar de stationära uppgifter som Hv har. Men jag tycker inte att det är förnuftigt att lägga pengar på att modda den.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Du kan säkert kvittera ut en K-pist m/45 så blir du nog nöjd.

60 år och fortfarande i bruk!

30 bulor i mag:et.

Infällbart axelstöd.

Smidig storlek.

Driftsäkert.

Men snälla nån... 36 bulor - sånt svider ;)

 

Att modda kära gamla bettan är inte fel. Mer 7.62 åt folket och håll femman borta (från en som hellre sett ett modernt 7.62-system än 5.56).

Link to comment
Share on other sites

Du kan säkert kvittera ut en K-pist m/45 så blir du nog nöjd.

60 år och fortfarande i bruk!

30 bulor i mag:et.

Infällbart axelstöd.

Smidig storlek.

Driftsäkert.

Men snälla nån... 36 bulor - sånt svider ;)

 

Att modda kära gamla bettan är inte fel. Mer 7.62 åt folket och håll femman borta (från en som hellre sett ett modernt 7.62-system än 5.56).

Ooops!

Kunskap är visst en färskvara och jag är visst inte så färsk längre.

 

*Böj - Sträck - Böj - Sträck - Böj - Sträck*

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Ja den ser nice ut....

Synd bara att ak4an är för tung och omöjlig att osäkra..... om man har normala händer.....

 

//tias

Bänd ut omställaren lite grann, så går det enklare.

Link to comment
Share on other sites

Ja den ser nice ut....

Synd bara att ak4an är för tung och omöjlig att osäkra..... om man har normala händer.....

 

//tias

Bänd ut omställaren lite grann, så går det enklare.

DET skall man alltså inte göra, då detta räknas som ett ingrepp som kan påverka säkerheten.

Link to comment
Share on other sites

Ja den ser nice ut....

Synd bara att ak4an är för tung och omöjlig att osäkra..... om man har normala händer.....

 

//tias

Bänd ut omställaren lite grann, så går det enklare.

DET skall man alltså inte göra, då detta räknas som ett ingrepp som kan påverka säkerheten.

Nja, klart att man kan bända "fjädern" lite om säkringsomställaren går trögt.

Dock inte mer än skjutledare godkänner.

 

Direkt o-bra att bli tvåa p.g.a säkringsomställaren.

Link to comment
Share on other sites

Man ska INTE bända ut omställaren, däremot kan man justera den fjäder som finns på insidan av omställaren så att omställaren löper lagom trögt.

 

The Swede :baskerPa:

Under utbildningen till skjutledare fick vi utb. i detta, det är ju inget avancerat direkt :D

 

Men jag tycker det är mycket konstigt att man får böja och bända (om än lite) i ett vapen som man inte anses kapabel till att byta vapenrem på?

 

Jag får inte riktigt ihop det :)

 

(dock är det ett bra trick för både tröga och lätta omställare)

Link to comment
Share on other sites

Förklaringen jag fick var att det kostade för mycket att skicka vapen till vapensmed/tekniker för att säkringsomställaren gick för lätt/trögt.

Menar du att man faktiskt bestämde sig för att vara flexibel, effektiv samt ha förtroende för folk inom den egna organisationen?

 

:blink::blink::blink:

 

:huh::huh::huh:

 

:uuh::uuh::uuh:

 

:baskerPa::D:)

 

Liite ironisk, ta det inte så allvarligt :)

Link to comment
Share on other sites

att ak4 är ett vapen med hög precision och anslagsenergi är väl inget att diskutera?

frågan är väl snarare om man inte skall se sig om efter ett nytt alternativ då vårt moderna alternativ ak5 inte är något nytt påfund det heller.

att man lyckas springa runt och skjuta med ak4 betyder inte att det är stopp för förbättringar.

det handlar inte om att ak4 är gammalt utan om att den är

 

tung

oergonomisk

har förhållandevis låg magasin kapacitet

 

jag skulle bli förvånad om man skulle komma fram till att tex ak5 som är

 

lättare

mer ergonomisk

med bättre mag kap.

 

skulle vara ett sämre alternativ

 

man kan inte behålla ett vapensystem av gammal vana, det handlar om att ge soldaterna bästa tänkbara förutsättning att överleva en strid.

Link to comment
Share on other sites

Det minsta man kunde göra är att förse samtliga hemvärnsmän med AK5, det borde det utan tvekan finnas både matriel och pengar till. Vill man sedan spendera en massa pengar på uppgraderingar kan man göra det där det behövs, skaffa ett färdigt skarpskytt kitt från tex H&K kan inte vara speciellt mycket dyrare än vad FMV lägger ut på sina utvecklings projekt.

 

Finns det egentligen någon mening med att montera picatinny rail på en 40år gammal bössa, när det finns alternativ?

Link to comment
Share on other sites

Det minsta man kunde göra är att förse samtliga hemvärnsmän med AK5, det borde det utan tvekan finnas både matriel och pengar till.

I all synnerhet eftersom det i vår bataljon rör sig om ca. 100 vapen då i stort sett allting förutom IP självdött...... ett kompani ställer upp med 20-25 man. Sist jag kollade behövde man vara liiiiite fler i ett kompani än så!

 

Sorry for O-T.

Link to comment
Share on other sites

Finns det egentligen någon mening med att montera picatinny rail på en 40år gammal bössa, när det finns alternativ?

Det enda jag kan komma på är: Politik.

 

 

I övrigt håller jag med om ak5, men det kommer inte att ske i detta årtionde...

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger i att vi börjar närma oss 6kg för laddat vapen, det är nästan dubbelt så mycket som modernare vapen som ska utföra samma jobb.

 

Det borde faktiskt i längden vara mer ekonomiskt att byta till AK5, och troligtvis betyder inte byta från AK4 till AK5 speciellt mycket i stridsvärde eftersom understödsvapnen inte byts ut. Det ligger ett hundratusental AK5 i malpåse, jag kan bara tänka mig att det borde vara mer ekonomiskt om hela försvarsmakten använde 5.56mm till standardbeväpning.

 

En remo på AK4 kan jag tänka mig är extremt mindre ekonomiskt än nyköp av automatkarbin i längden. Pga specialarbetet och låga antal som servas.

 

Frågan är då hur gammalt ska ett vapen bli inom försvaret innan det anses läge att fasa ut det. Om vi nu glömmer alla kuriosa skäl.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är då hur gammalt ska ett vapen bli inom försvaret innan det anses läge att fasa ut det. Om vi nu glömmer alla kuriosa skäl.

Tja, hur länge hade vi Gevär M96?

 

Nån gång runt 2060 är det med andra ord dags att helt fasa ut Ak4.

Link to comment
Share on other sites

Tycker benstödet på bilden påminner VÄLDIGT mycket om mitt Harris BiPod.

I så fall har man valt ett kanonstöd... Jag har använt det mycket både till civila vapen samt till både AK5 i lumpen (jodå...) och AK4/AK4B.

Link to comment
Share on other sites

Frågan är då hur gammalt ska ett vapen bli inom försvaret innan det anses läge att fasa ut det. Om vi nu glömmer alla kuriosa skäl.

Tja, hur länge hade vi Gevär M96?

 

Nån gång runt 2060 är det med andra ord dags att helt fasa ut Ak4.

Nja.. spjut används ju ännu. Och Rambo hade pilbåge under kalla kriget.

 

Så nån gång runt jesus pånyttfödelse runt år 4031 Försvinner Ak4an Dvs år 347 eknf (efter kristus nya födelse).

Då kommer den sannolikt användas som en gren i OS. Kast med knallpåk.

Modellbyggar pappa önskar sig en modell av AK4an i julklapp av den gröna tomten med tenakler. *Bzzzzz*

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Hur som helst så behövs det ett bättre handskydd.

Det som vi har idag skyddar på tok för dåligt mot värme och är dessutom jäkligt smalt att hålla i...

 

Ju högre tomhylsehögen blir desto tjockare trasa måste man ju ha till handskyddet...

 

42b325cdc6e31.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst så behövs det ett bättre handskydd.

Det som vi har idag skyddar på tok för dåligt mot värme och är dessutom jäkligt smalt att hålla i...

 

Ju högre tomhylsehögen blir desto tjockare trasa måste man ju ha till handskyddet...

 

när jag ser den sista bilden på ak4B blir jag bara trött....

 

inte pga bilden i sig men någon måste berätta för mig hyr man tänkt med den här hylsfångarpåsen.

spärren sitter enl mig åt "fel håll", den borde öppnas framåt/utåt stället för bakåt innåt.

och varför i hela fridens dagar måste man ta loss hela påsen? är det pga att man inte skall kasta ut en skarp/lös ptr balnd tomhylsorna av misstag eller finns det någon djupare förklaring?

Link to comment
Share on other sites

Hur som helst så behövs det ett bättre handskydd.

Det som vi har idag skyddar på tok för dåligt mot värme och är dessutom jäkligt smalt att hålla i...

 

Ju högre tomhylsehögen blir desto tjockare trasa måste man ju ha till handskyddet...

när jag ser den sista bilden på ak4B blir jag bara trött....

 

inte pga bilden i sig men någon måste berätta för mig hyr man tänkt med den här hylsfångarpåsen.

spärren sitter enl mig åt "fel håll", den borde öppnas framåt/utåt stället för bakåt innåt.

och varför i hela fridens dagar måste man ta loss hela påsen? är det pga att man inte skall kasta ut en skarp/lös ptr balnd tomhylsorna av misstag eller finns det någon djupare förklaring?

Jag antar att det är vid patron ur du menar.

 

Den enkla anledningen till varför man tar bort hylsfångaren är att det slarvas med att vika undan och kika i patronläget vid patron ur. Tar man bort den först så är chansen större att man kikar i patronläget.

 

Ett nytt problem är att många glömmer att sätta tillbaka den igen och tomhylsor som flyger på skjutbanan är relativt vanligt nu efter ombeväpningen/nya reglerna medan det var riktigt sällsynt innan.

 

Själv hade jag blivit glad om man i alla fall kunde få slippa själva påsen så att enda funktionen blir att hylsorna ramlar rakt ner på marken.

3 magasin och sedan måste man stå där och skaka ut tomhylsor...

 

Varför inte ta bort den helt och införa skyddsglasögon vid all eldgivning?

 

Nåja, i ett skarpt läge slipper man detta otyg helt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...