Jump to content

NY AK4 på försök (2005)

Recommended Posts

Håller med Adam Wilhelm
G3 är ett mycket tilförlitligt vapensystem som har många år kvar i tjänst. Dock är det min åsikt att den inte ska vara huvudbeväpningen för HV eller någon annan.

Är det värt att uppgradera Ak4 systemet ytterligare? Blir det inte billigare i längden att ombeväpna HV till Ak5?

Att uppgradera AK 4 är som att sminka en gris.

• Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det ska inte sitta något alls på vapnet som du inte ska använda skarpt. Även metalldelen påverkar hanteringen så pass att den ger ett felaktigt beteende. Bort med skiten!

Hylsfångaren skall sitta på för hv skall inte sprida tomhylsor i terrängen. Den är fredstygmatriel som är av ondo!! Avskaffa den genast, helst igår!!   Knekt är inne på rätt spår, att hantera vapn

Om Gud hade menat att det inte skulle vara en öppning där hylsorna kastas ut så hade han gett alla vapen en utkastningspåse istället för en utkastaröppning.

någon som vet hur vikten påverkas?

En annan mycket bra fråga är oxå .

Hur lång tid tar det innan dom kommer ut till förbanden om FM nu köper in dom !?

Var på övning i helgen då denna kom fram.

4:e bilden uppifrån på höger sida

http://www.mdm.mil.se/dalregementsgruppen/...c=news&id=28411

någon som vet hur vikten påverkas?

Den är lite tyngre än en vanlig AK4b, men iom att man har det främre pistolgreppet så upplevs den som lättare. Vet dock inte hur det blir efter att ha sprungit runt med den i ett helt dygn.

Hur lång tid tar det innan dom kommer ut till förbanden om FM nu köper in dom !?

Säkerligen minst lika lång tid som utdelningen av AK4B, tänker åtminstone inte själv räkna med att det går fortare.

Personligen anser jag att ett vapen som hängt med i 40 år bevisat sin duglighet.

Att uppgradera med RP, Benstöd och främre handtag förbättrar bara funktionen.

Om man kan mäta ett vapensystems effektivitet genom hur mycket det är spritt i tid och rum så ligger AK5 långt bakom AK4:an.

Jag vill också att mer av utrustningen som hör till AK4:an uppdateras. Större magasinsfickor till SV2K, Möjlighet att välja chestrig, Magpuls från FM inte egen inköpta, Modern vapenrem, Justerbar kolv. Allt ovannämda finns som fabrikstillverkad material så några större ekonomiska kostnader är det inte frågan om.

Att uppgradera ett vapensystem kan göras på fler sätt och då inte bra på själva vapnet.

Personligen anser jag att ett vapen som hängt med i 40 år bevisat sin duglighet.

Att uppgradera med RP, Benstöd och främre handtag förbättrar bara funktionen.

Om man kan mäta ett vapensystems effektivitet genom hur mycket det är spritt i tid och rum så ligger AK5 långt bakom AK4:an.

Jag vill också att mer av utrustningen som hör till AK4:an uppdateras. Större magasinsfickor till SV2K, Möjlighet att välja chestrig, Magpuls från FM inte egen inköpta, Modern vapenrem, Justerbar kolv. Allt ovannämda finns som fabrikstillverkad material så några större ekonomiska kostnader är det inte frågan om.

Att uppgradera ett vapensystem kan göras på fler sätt och då inte bra på själva vapnet.

Det som folk verkar klaga på mest vad gäller AK4:an är väl knappast dess funktionabilitet och duglighet, rent prestandamässigt. Det är väl mest dess längd och vikt som är målet för folks spott och spä.... ;)

Säger som många andra. Fimpa benstödet och ge det till skarpskyttarna tillsammans med vettigare optik än vad de har idag.

Är det ingen mer än jag som irriterar sig på trycket på AK4? Tycker att det är helt värdelöst, mer släp i trycket får man leta efter. Detta vore också någonting man borde göra bättre på skarpskyttarnas bössor.

Edited by NuBreed
Säger som många andra. Fimpa benstödet och ge det till skarpskyttarna tillsammans med vettigare optik än vad de har idag.

Är det ingen mer än jag som irriterar sig på trycket på AK4? Tycker att det är helt värdelöst, mer släp i trycket får man leta efter. Detta vore också någonting man borde göra bättre på skarpskyttarnas bössor.

msg90dmr.jpg

Men nu lugnar vi ner oss och låter FM och FMV uppfinna hjulet ett par gånger till! Allt har sin tid! :wub:

Kan bara hålla med. Vill ha ett mer distinkt trycke. (Hmmmm...fila med keramstav så man får bort ryckigheten.....) <--- OBS Do not try at home!!

Tycker inte man ska klaga så himla mycket. Som jag sa så aknske det inte ens är meningen att alla ska ha benstödet? Vi vet ju inte mycket om detta alls.

Tråden skapades 4 juni. Övningen gick av stapeln 28-29 maj.

Personen som skapade trådet va oväntad för mig att se här. Om inte han hade kommit hit hade vi ännu inte vetat om detta kanske?

Enda jag vill säga om det är att vi här på Soldf inte vet allt, även om man vill tro det. Jag själv är förvånad att det gått så långt till test stadiet utan att en käfft hört något om det. Men det bevisar bara en sak, vi vet inte vad som testas på andra håll. Inte heller tanken med detta benstöd heller.

Personligen tvivlar jag på att man har som mål att utrusta alla med benstöd. Och tror det kan vara ett av skälen till att det inte spridit sig fortare.

Men det är bara vad jag tror förståss.

:lol:

Om ni är så klena att ni inte orkar hålla vapnet uppe så kanske träning är en bättre väg än att byta vapen.

Och eftersom större delen av den manliga befolkningen klarar att skjuta med vapnet så kanske vi borde fråga oss vem felet ligger hos.

Eller tycker ni att vi borde göra värnplikten lättare för att några inte klarar springa milen eller kasta handgranat? Vi kan ju korta milen till 10 meter och rulla handgranaten istället. Då borde ju alla klara det.

Vapnet är bra, det dödar garanterat vid träff.

Det har enorma fördelar och endast några nackdelar(aningen tungt och få patroner per magasin).

@111ssk: Jag håller i princip med om det du skriver men du få gärna utveckla citatet.

Jag menar att inga vapen med ickeexplosiva projektiler garanterat slår ut en motståndare omedelbart med enbart träff i målet som krav. De flesta vapen kräver någorlunda välplacerad träff för att åstakomma detta. Med någorlunda välplacerad träff är det å andra sidan väldigt många vapen som klarar att snabbt och säkert slå ut en motståndare.

Hjärnan är det yppersta vapnet, allt annat är mer eller mindre kvalificerade effektförstärkare.

Det känns lite konstigt att satsa pengar på ett vapensystem som slutat tillverkas, set betyder att prislappen på alla förändringar blir väldigt hög. Ska man gissa att samtliga matriel som antas tillverkas av något svensk företag för dyra pengar?

Vad kostar det att modernisera ett stycke AK4?

Om ni är så klena att ni inte orkar hålla vapnet uppe så kanske träning är en bättre väg än att byta vapen.

Och eftersom större delen av den manliga befolkningen klarar att skjuta med vapnet så kanske vi borde fråga oss vem felet ligger hos.

Eller tycker ni att vi borde göra värnplikten lättare för att några inte klarar springa milen eller kasta handgranat? Vi kan ju korta milen till 10 meter och rulla handgranaten istället. Då borde ju alla klara det.

Det har enorma fördelar och endast några nackdelar(aningen tungt och få patroner per magasin).

Det roliga är att du har väldigt rätt. :lol:

Jag märkte en enorm skillnad på senaste övningen när jag va B-styrka. Hade innan dess inte spruinget med vapnet på 6-7 månader, säkert mer.. (ordentligt skytte strid alltså)

Och jag har då tagit upp lite träning senaste året.

Det va mycket roligare att skjuta. Kunde springa, vända mig om och skjuta 5-6 skott relativt stabilt och sen fortsätta rusa. Jag mins att jag sa efteråt "f-n va lätt den kändes". Och då va ju även rödpunkten på så lättare va den ju inte ;)

Så nog gör det en stor skillnad som du säger.

Dock är dom där Tio skotten som inte finns väldigt åtråvärda, kanske inte för mig i dagsläget. Men för "vanliga" soldater. Även om det bara är tio skott så är det en rätt stor skillnad. Med Ak5an kan jag brassa iväg 10-15 skott utan att få "panik" för att jag snart måste ladda om. Stör mig mer på dom där tio skotten än på vikten numer. Men så kan man vända på det, behöver man 500 skotts band som skyddsvakt? Om vi nu mot förmodan ska strida skarpt är det ju ändå inet frågan om nån skyttegravs strid där den med mest ammo vinner.

Men, även om jag inte hatar AK4an längre skulle jag ta AK5an om jag fick välja.

Dock skulle jag inte byta bort AK4an med benstöd(även utan) och hensholdt mot Ak5B.

Inte en chans på jorden att jag byter bort 4OR mot 5B.

Jag personligen förstår inte varför man valde att göra en AK5B istället för att Behålla 4an. Tja, skulle vara för att få samma kaliber då, Men Kulspruta 58 har ju 7,62.

Edited by Panzerfaust

WOW! Deras dumhet övergår återigen mitt förstånd, just när jag trodde att det inte kunde bli värre.

Varför ska man ta ett tungt,otympligt och allmänt oergonomiskt vapen och hänga på det grejor som gör det ännu mer tungt och otympligt?

Jag byter gärna bort min ak4 (med vilka tillbehör fm nu vill hänga på det) mot en helt vanlig standard ak5 vilken dag som helst.

Edit: Trycket på ak4 är ju helt klart förbätterligt, gör rent det ordentligt och stoppa ner det i en låda samt ta fram det nya PSG-1 trycket som ni köpt från tyskland. En kollega gjorde så en gång...

Edited by mace

@Mace

Varför skall man ha ett tryck ifrån ett prickskyttevapen i en automatkarbin?

Du har missat syftet med ak'n känner jag. Det är ett smått brutalt vapen som skall göra grovjobbet, man ska inte finlira med en ak. För finlir finns det andra verktyg såsom prickskyttegevär 90.

Varför ska man ta ett tungt,otympligt och allmänt oergonomiskt vapen och hänga på det grejor som gör det ännu mer tungt och otympligt?

Jag byter gärna bort min ak4 (med vilka tillbehör fm nu vill hänga på det) mot en helt vanlig standard ak5 vilken dag som helst.

Med rätt förbättringar så tror jag AK4 skulle bli betydligt mer ergonomisk. Själv skulle jag nöja mig med en kolv som är ställbar i längd samt bredare handskydd. Jag har som många andra inte tillräckligt långa armar för att få en skön skjutställning med originalkolven, vilket åtminstone jag upplever som att leda till att vapnet känns tyngre än vad det egentligen är.

Jag hade iofs också gärna tagit en AK5 i stället, men då är ju frågan om man egentligen vill ha klenare ammunition, eller om man kan acceptera lite högre vikt för mer stoppkraft?

Vad bra!

Och hörni, sluta sjåpa er om vikten, börja rör på er istället.

Se´n när vi blir kungar köper vi vilka bysser vi vill, nu gillar vi läget, garvar o gör vårt bästa!

Eller hur?

Skulle gärna kunna tänka mig min AK4:a med benstöd. Fast ta bort det vertikala handgreppet och ge mig ett magasin/kasset på typ 60-75 skott och så har jag ett lätt understödsvapen i min grupp. Ge nån annan i gruppen samma vapen och tillsammans med 58:an och en eller två granattillsatser så har vi bra mycket mer eldkraft.

Skarpskyttar i all ära men benstöd kan användas till fler saker... :baskerHV:

@Mace

Varför skall man ha ett tryck ifrån ett prickskyttevapen i en automatkarbin?

Du har missat syftet med ak'n känner jag. Det är ett smått brutalt vapen som skall göra grovjobbet, man ska inte finlira med en ak. För finlir finns det andra verktyg såsom prickskyttegevär 90.

Vad bra att du klargör detta, men som skarpskytt har jag personligen väldiga problem med trycket på ak4.

Finns inte en chans i helvetet att jag kan prestera en bra träffbild på långt håll med orginaltrycket. På mitt vapen var det ett långt släp med några hack och avslutades med en mycket diffus tryckpunkt á la framsläppning av hanen på en mynningsladdare. Men jag är väldigt glad för jag hade i alla fall en tryckpunkt till skillnad från dom flesta andra vapnen jag har provat.

Men nu kvittar det... Allt blir bättre med AK4B, eller kanske inte det...

Skulle gärna kunna tänka mig min AK4:a med benstöd. Fast ta bort det vertikala handgreppet och ge mig ett magasin/kasset på typ 60-75 skott och så har jag ett lätt understödsvapen i min grupp. Ge nån annan i gruppen samma vapen och tillsammans med 58:an och en eller två granattillsatser så har vi bra mycket mer eldkraft.

Skarpskyttar i all ära men benstöd kan användas till fler saker... :D

"Ge mig, ge mig"

Ge mig Stridsvagnar, Stridsfordon, AK5CF, Kulspruta 90, Pistoler, Mp5, Jas, och Atombomber. :camo:

kan jag köpa en M203 till den då :angry: nej men fan tillåt oss moda ifal det inte är en risk för skadda eller att vapnet förstörs tyker jag men men det komer aldrig bli så tyvär

Vad bra!

Och hörni, sluta sjåpa er om vikten, börja rör på er istället.

Se´n när vi blir kungar köper vi vilka bysser vi vill, nu gillar vi läget, garvar o gör vårt bästa!

Eller hur?

Eller så accepterar vi förändringar och nytänkande samt pensionerar det gamla...

Vi kanske skulle behållt den gamla musköten?

@mace

Då kanske du inte skall vara skarpskytt då?

Det är rätt många som klarar den uppgiften med standardvapen. Så du får väl öva lite mer ;)

@Sandqvist

Spellcheck???

@Jända

Ak4 är inte byggt som LSW. Bättre med Kulspruta 90 då det vapnet fyller rollen bättre.

Nej skrota ak4 i stor utsträckning och dela ut ak5. Några ak4 kan sparas till skarpskyttar.