Jump to content

NY AK4 på försök (2005)

Recommended Posts

• Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det ska inte sitta något alls på vapnet som du inte ska använda skarpt. Även metalldelen påverkar hanteringen så pass att den ger ett felaktigt beteende. Bort med skiten!

Hylsfångaren skall sitta på för hv skall inte sprida tomhylsor i terrängen. Den är fredstygmatriel som är av ondo!! Avskaffa den genast, helst igår!!   Knekt är inne på rätt spår, att hantera vapn

Om Gud hade menat att det inte skulle vara en öppning där hylsorna kastas ut så hade han gett alla vapen en utkastningspåse istället för en utkastaröppning.

Vill ha, fast jag hade varit nöjd om jag hade fått använda Hk:s stora handskydd som ligger hemma i garderoben.

Vilket handskydd är det? Det kom nämligen ett BOA för vissa av Hks handskydd förra våren...

Hej.

Hur får man tag i dessa BOA?

Vi hade en diskussion om att sätta en Surefire uppe på RPS'en men fick inte detta, däremot gick det bra att tejpa den på handskyddet.

@SBP

Vad vill du få fram med en bild på en HK33 i kaliber 5.56?

Han kanske vill visa upp handskyddet han har i garderoben? ;)

Edited by simon
@SBP

Vad vill du få fram med en bild på en HK33 i kaliber 5.56?

:lol: Du läste kanske inte Nifelhel... ;) Det gäller handskyddet... Om jag ser rätt så är det samma handskydd som det handskydd jag har hemma till AK4/G3 som BJE undrade över...

Edit: tmuvnatar

Edited by SBP

Mycket charmant att se, roligt roligt! :lol:

Då vill ju Toll bara korta av railen på sidan litegranna (spara lite vikt) och förlänga den befintliga på dagens ak4b, så att man kan få fram rps'et en bit och eventuellt extra lull kan sättas bakom, och så lite skjutbart axelstöd. Och så får vi västen, slipper terrängbilarna, bättre sambandsmtrl ner på grpnivå. Sen är alla nöjda och glada ;) :tveka:

Nej men allvarligt talat, underbart steg i rätt riktning!

/Edit: Stavningen visade sig från sin sämre sida idag

Edited by Toll

Brügger&Thomet AG som tillverkar "Tactical Handguards" till G3(enda jag funnit, KAC gör sina själva?), gör två varianter.

BT-21676_web.jpg

Length Of Right Rail: 102.5 mm

Length Of Left Rail: 84.5 mm

Length Of Bottom Rail: 312.5 mm

BT-21456_web.jpg

Length Of Right Rail: 312.5 mm

Length Of Left Rail: 312.5 mm

Length Of Bottom Rail: 312.5 mm

KMC tillverkar RAS till G3, hittade det precis. Och dom har lite längre rails på sin modell än B&T.

KMC=Knight's Manufacturing Company (civilt)

KAC= Knights Armament Company (polisiärt/militärt)

@Fu Kjellberg

Sorry! Nu ska jag vara ordpolis och kinkig... KAC/KMC tillverkar RAS inte RIS ;) najs bild btw

Produktkatalog för KMC

Guest Triggerpuller

Me so horny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:wub::baskerHV::banana:worthy::clap::baskerHV::}:baskerFN:

Och jag kan faktiskt behålla benstödet. Det enda som behövs sen är vapenlampa, laserpek och ställbar kolv.

EDIT: Samt ytterligare 20 magasin till varje soldat. Sen är jag nöjd.

Edited by Triggerpuller
Ge benstödet till skarpskyttarna!

Hur blir det med grantttillsatts med ett sånt vertikalt främre handtag?

Alt. har man en adapter för skena till granattillsatsen.

Slipper man ha 2 st. handskydd.

F.ö är jag mycket glad över att det testas handskydd med räls, det tyder ju ev. på att man faktiskt tänker..

:baskerHV:

Me so horny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

:wub:  :baskerHV:  :banana  :worthy:  :clap:  :baskerHV:  :}  :baskerFN:

Och jag kan faktiskt behålla benstödet. Det enda som behövs sen är vapenlampa,  laserpek och ställbar kolv.

EDIT: Samt ytterligare 20 magasin till varje soldat. Sen är jag nöjd.

ja, varför nöja sig med lite..

En liten fråga dock, varför behöver man räls som går längs med hela handskyddet?

Tittar man t.ex. på bilderna från Afghanistan och Irak så tenderar de flesta hjälpmedlen att hamna långt fram. Då borde det väl räcka med en lång skena undertill, samt ett par korta längst ut?

T.ex. som på kannadickernas C7A2:

c7a2-3.jpg

Någon som omedelbart kan säga att jag tycker och tänker fel?

Läser man på den här sidan så står det att allt kitt på bössan gjorde den framtung.

Därför ersatte man 50 cm pipan med en 40 cm pipa. TRIAD-railen förflyttades då bakåt men man anser den fortfarande vara för begränsad.

Edited by Adam Wilhelm

Det jag undrar är varför de inte passar på att testa en justerbarkolv när de ändå testar. Det är ju inte direkt ett dolt problem att vapnen är aningen för långa för en del.

Fast om den eller möjligtvis de ska runt i landet så finns det ju många som kan påpeka detta.

Får hoppas på det bästa.

Mycket glädjande att det provas nu mtrl till de soldater som behöver det. Och då menar jag inte bara Hv-soldater utan alla kött-sluskar.

Benstöd, lampor, främre grepp, nytt fäste till Granattillsats 40 mm, nytt fäste för OR så har vi kommit en väldigt bra bit på väg.

En längdinställbar kolv bara... :blink:

Sedan är det mycket snack om sminkad gris... WTF??!!?

G3 är ett mycket tilförlitligt vapensystem som har många år kvar i tjänst. Dock är det min åsikt att den inte ska vara huvudbeväpningen för HV eller någon annan.

Ak4B mtbh (RAS, OR) ska ingå i skytte-grupperna som skarpskyttens vapen.

De andra i gruppen ska ha AK5C (motsv.) och Ksp 90B

kfovamell52205.jpg

Montera Or med picatinny-fäste och längdinställbar kolv så har ni skarpskyttens vapen.

Jonas, ätit huggorm idag? :P

• Super Administrators

Nu tar både Sandqvist och 2Sharp ett steg tillbaka och ger blanka fan i att hoppa på varandra likt två 14åringar.

:blink:

Jag raderade era inlägg i hopp om att ni skriver liter mer mognare inlägg nästa gång.

2sharp, du borde veta bättre, trilla inte dit.

/ Kimster

BlåGul

Detta var ju lajbans. För mig som skarpkytt vore benstöd mycket välkommet!

Om de nu prompt ska testa detta i ett år, så kunde de väl köpa in ett hundratal satser och köra försöket på lite större bredd!

Hur mycket ökar vapnet i vikt?

Edit: Tillägg

Edited by Knekt
Nu tar både Sandqvist och 2Sharp ett steg tillbaka och ger blanka fan i att hoppa på varandra likt två 14åringar.

:blink:

Jag raderade era inlägg i hopp om att ni skriver liter mer mognare inlägg nästa gång.

2sharp, du borde veta bättre, trilla inte dit.

/ Kimster

BlåGul

Yessir, du har helt rätt..

Ursäkta...

*skäms*.

Håller med Adam Wilhelm

G3 är ett mycket tilförlitligt vapensystem som har många år kvar i tjänst. Dock är det min åsikt att den inte ska vara huvudbeväpningen för HV eller någon annan.

Är det värt att uppgradera Ak4 systemet ytterligare? Blir det inte billigare i längden att ombeväpna HV till Ak5?

Håller med Adam Wilhelm

Är det värt att uppgradera Ak4 systemet ytterligare? Blir det inte billigare i längden att ombeväpna HV till Ak5?

Nu är du negativ, det är kul med prylar.

@Amfibieslusken.

Så hemskt TRÅKIGT att din AK4B brukar stå kvar i kasunen........ :rocketl:

Håller med Adam Wilhelm

Eftersom fräscha AK5 börjar ta slut så får vi nog vänta på nya upphandlingen av nytt enhetsvapen då det helt enkelt inte finns tillräckligt med AK5 för en ombeväpning idag.

Alla nya varianter av AK5 ser jag som ett utvecklingsarbete för att få fram kravspecar när beslut om nästa enhetsvapen ska fattas. Vem vet, det kanske blir en nytillverkning av AK5 till slut... Det skulle förmodligen bli billigast.

Så det vi ser nu är sannolikt ett försök att krama ut 10 år till av AK4 innan det kan bli stålflis av dom också.

I mitt tycke är AK4 hopplöst föråldrat i alla roller utom som skarpskyttevapen med RPS, "förstoringsmodul", justerbar kolv (med justerbart kindstöd) och benstöd. I den rollen är den klockren.

Så hemskt TRÅKIGT att din AK4B brukar stå kvar i kasunen........ :rocketl:

Tja men när Kajsa Stina Petra inte kan följa med ut i fält nån gång eller till PEK-skjutning så vore det kul att ha lite nya grejor till Anna-Karin också ;)

Vill bara lära mig lite här:

... Vad är felet med benstöd för enskilda soldaten? :lala:

Om det är av innfällbara slaget och du klargör för eldöverfald, vad är då problemet?

Visst skal man inte glömma att gå på banan och lära sig skjuta alt. bli bättre på puffran,

men därutöver är det ju faktisk ett .... Stöd ( ;) ) för skotbilden.

MVH

Troels /ser inget problem alls :huh:

@SBP, heiho

Har tyvärr inte BOAt i min ägo, men vill minnas att det var för två handskydd, ett med fäste för vapenlampa och ett med benstöd. Förmodligen så är det dessa som man nu provar.

Om man vill ha ett BOA så borde det bara vara att ringa säkinsp. Torde vara offentlig handling.

Vad gäller detta benstöd föresten, Kom jag precis att tänka på...

Har det sagts att ALLA ska ha den om det går igenom och skall införskaffas?

Kan väl lika gärna vara så att man testar benstöd för skarpskyttar?

Varför då inte med sikte på vapnet? för att det inte finns något till AK4B. Och ett test av benstöd går lika bra med RP. Mina tankar bara. Sen verkar det som att detta test kom som en chock för vissa? Kan det då inte vara så att man testar andra saker på andra håll? vem vet. Jag Tillhör ju dalregementsgruppen och träffar folk som jobbar där ganska ofta. Har inte hört ett ord om detta... så vem vet, igentligen?

Bara att vänta och hoppas. Kanske dyker upp en bild från nån MD grupp på nån lycklig försökskanin med Ak4B och inskjutbar kolv ;)

EDIT:

Ett befäl på dalreg gruppen utbildar på PSG90 och AK4OR(hensholdt).

Dels på gruppen sen kurserna som FBU har. Även när I13 levde. Så det kan ju mcyket väl vara så att det är därför det testas just här. Han har pratat mycket om sina önskemål vad gäller upphottning av Ak för skarpskyttar.

Så Bara en tanke från min sida... men det skulle kunna vara så. Rätt logiskt.

Ska höra mig för så fort jag får chans. Förhoppningsvis ser jag någon av dem idag på när vi ska visa upp oss:) Återkommer. :lala:

Edited by Panzerfaust