Jump to content

NY AK4 på försök (2005)

Recommended Posts

• Replies 529
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det ska inte sitta något alls på vapnet som du inte ska använda skarpt. Även metalldelen påverkar hanteringen så pass att den ger ett felaktigt beteende. Bort med skiten!

Hylsfångaren skall sitta på för hv skall inte sprida tomhylsor i terrängen. Den är fredstygmatriel som är av ondo!! Avskaffa den genast, helst igår!!   Knekt är inne på rätt spår, att hantera vapn

Om Gud hade menat att det inte skulle vara en öppning där hylsorna kastas ut så hade han gett alla vapen en utkastningspåse istället för en utkastaröppning.

Det ska inte sitta något alls på vapnet som du inte ska använda skarpt. Även metalldelen påverkar hanteringen så pass att den ger ett felaktigt beteende. Bort med skiten!

• Like 2

Jo, det är det väl ingen med vett i huvudet som säger emot, men låt mig omformulera min frågeställning då;

Givet att hylsfångarens användande i fredstid inte skall avskaffas inom överskådlig framtid (låt oss för diskussionens skull anta att detta är sant, och opåverkbart), vore det då inte en god kompromisslösning, att sluta använda gummi-delen och istället använda bara metall-avledaren?

Finns det SÄKI-hinder, eller motsv. som gör detta otillåtet idag?

Vad finns det för nackdelar med att bara använda metall-avledaren kontra hela avledaren m. gummipåse?

Hylsfångaren skall sitta på för hv skall inte sprida tomhylsor i terrängen.

Den är fredstygmatriel som är av ondo!! Avskaffa den genast, helst igår!!

Knekt är inne på rätt spår, att hantera vapnet med den monterad lär in ett felaktigt beteende hos användaren. Den ger dessutom upphov till eldavbrott som normalt inte förekommer. Och soldater behöver lära sig att det flyger omkring tomhylsor i strid. När ofreden står vid dörren är det fel tid att lära sig sådant.

• Like 2

Visst får man öva utan hylsfångare nu? Om man har en chef som anser att den inte borde finnas behöver man alltså aldrig öva med den?

Nu drar jag info ur röven, så den är nog säkert fel.. Men det sist jag läste om det, så var det på skjutbana, när man övar skyddsvakt. Då skall skyddsglasögon bäras, och det skall vara 5m mellan skyttarna.

Visst får man öva utan hylsfångare nu? Om man har en chef som anser att den inte borde finnas behöver man alltså aldrig öva med den?

Nu drar jag info ur röven, så den är nog säkert fel.. Men det sist jag läste om det, så var det på skjutbana, när man övar skyddsvakt. Då skall skyddsglasögon bäras, och det skall vara 5m mellan skyttarna.

10 meter gäller nu.

SäkI Ehv/Pv 3:6

6. Hylsfångare och hylsbuffert ak 4. Skjutning med ak 4/ak 4B får ske

utan hylsfångare under förutsättning att personal inom 10 meter bär

skyddsglasögon.

Saknas skyddsglasögon ska hylsfångare och hylsbuffert användas.

Edited by 106

Försvarsmakten har ju lyckats med konststycket att anta ett eldhandvapen där det var tvunget med krav på skyddsglasögon vid allt skytte.

Så även Hv borde nog klara av den saken. Förutsatt att man tilldelas skyddsglasögon som det faktiskt går att se något genom. Men nu är jag kanske lite väl petig.

Försvarsmakten har ju lyckats med konststycket att anta ett eldhandvapen där det var tvunget med krav på skyddsglasögon vid allt skytte.

Så även Hv borde nog klara av den saken. Förutsatt att man tilldelas skyddsglasögon som det faktiskt går att se något genom. Men nu är jag kanske lite väl petig.

För i helvete Knekt, nu får du ju kamma ur skägget. Hur skulle det se ut om man vi faktiskt skulle få ut och nyttja ordentlig skyddsutrustning?! Det skulle bli kaos, KAOZ!

Själv har jag aldrig skjutit med plåt utan påse men i mitt huvud torde det egentligen inte påverka vapenhanteringen? Vad är det som skulle förändras (förutom vikt) utan den?

För i helvete Knekt, nu får du ju kamma ur skägget. Hur skulle det se ut om man vi faktiskt skulle få ut och nyttja ordentlig skyddsutrustning?! Det skulle bli kaos, KAOZ!

Själv har jag aldrig skjutit med plåt utan påse men i mitt huvud torde det egentligen inte påverka vapenhanteringen? Vad är det som skulle förändras (förutom vikt) utan den?

Du kan inte snabbt kontrollera om slutstycket är helt framfört vid eldavbrott.

Allt som har att göra med att kontrollera funktion eller åtgärda fallerande funktion på vapnet dyker snabbt upp som något som påverkas ganska mycket.

Inte för att man gör det så ofta, men om du behöver vinkla vapnet åt vänster (utkastaren uppåt)när du skjuter så är det väldigt olika funktion efter du skjutit om du har hylsfångaren på mot om den är av efter du skjutit. Hela tänket när du strider, att behöva tömma hylsor, hur lite tankekraft det en går åt är ändå något som kan sätta sig i muskelminnet om man har otur.

@dxl: Jag är mycket medveten om att man med påse får problem. Det var utan påse men med plåt jag frågade efter.

Samma sak. Du måste i princip välta vapnet uppochner för att se utkastaröppningen och slutstycket.

Om Gud hade menat att det inte skulle vara en öppning där hylsorna kastas ut så hade han gett alla vapen en utkastningspåse istället för en utkastaröppning.

• Like 2

Jag med flera har fått eldavbrott pga av plåtdelen på hylsfångaren då denna påverkar hylsans bana under utkastet. Vilket är en annan god anledning tilla att den skall bort och att den är direkt dålig att öva med.

Det är lätt att lära en felaktiga beteenden nackdelen är att man ibland inte märker att man gjort det. Har man otur så upptäcker man det precis innan nån gör livet riktigt surt för dig.

Och snälla blanda inte in påhittade figurer i ämnen om vapen. Det ger bara en dålig smak i munnen.