Jump to content

NY AK4 på försök (2005)


mathew_s

Recommended Posts

Om man får lov att OT lite till så undrar jag, när vi lix pratar om GRT. Vad är det som gäller för HV? Är det några beslut tagna om tilldelning /fördelning/behovssättning? Eller är det bara en massa olika lokala/regionala försök?

 

 

//Fjellot - Har sökt lite om GRT på forumet ja...

Link to comment
Share on other sites

Om man får lov att OT lite till så undrar jag, när vi lix pratar om GRT. Vad är det som gäller för HV? Är det några beslut tagna om tilldelning /fördelning/behovssättning? Eller är det bara en massa olika lokala/regionala försök?

 

 

//Fjellot - Har sökt lite om GRT på forumet ja...

GRT står på utrustningslistan för IP, men är inte utdelat överallt eftersom det (?) fortfarande verkar vara brist på övningsgranater.

Lite kul att det dessutom står två (2) skarpa 40mm sprängranater i samma lista. Två...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
Överst automatkarbin 4, Ak4, med granattillsats, denna används redan idag. Nederst en Ak4:a med ny typ av underbeslag som har skenor för montering av tillbehör (Är EJ beslutad!) samt inskjutbar kolv. Här visas även den nya vapenremmen till Ak4:an.

 

Nog är det väl ändå handskyddet som "...har skenor...", men likväl är det en mycket klädsam sminkning av grisen. Inte för mycket men ändå något som kan baxa den fram till den ljuva framtid då vi alla strider med biologiskt nedbrytningsbara fusions-lasrar (AK6). Dock blir jag konfunderad när jag läser att utvärderingen av skenorna bedrivs på HVSS och skall vara klar 2009. Är det inte samma saker som utvärderades senast en sminkning av suggan var i ropet (ca 2005, när denna tråd skapades)?

 

EDIT: Just tusan, här kommer länken till artikeln: http://radet.hemvarnet.se/?action=visanyhet&nyhetid=6493

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Om man får lov att OT lite till så undrar jag, när vi lix pratar om GRT. Vad är det som gäller för HV? Är det några beslut tagna om tilldelning /fördelning/behovssättning? Eller är det bara en massa olika lokala/regionala försök?

 

 

//Fjellot - Har sökt lite om GRT på forumet ja...

GRT står på utrustningslistan för IP, men är inte utdelat överallt eftersom det (?) fortfarande verkar vara brist på övningsgranater.

Lite kul att det dessutom står två (2) skarpa 40mm sprängranater i samma lista. Två...

 

Om "40 GSGR" är 40mm spräng så är det iaf tvåsiffrigt på 2010 listan.

Samma lista säger 2st grt per pluton.

 

 

Brist på övningsgranater/spräng vette fan.. ;) (obs, det var inte alla)

http://img130.imageshack.us/img130/2864/megrt.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
4 MOA tror jag det är....

är ganska säker på den siffran..

 

men det kan du nog googla på tror jag.

 

Är inte det själva punkten som är 4 MOA?

Jag skulle vilja veta hela bredden på synfältet inne i siktet. Om du förstår vad jag menar?

 

Jo jag har försökt googla i högervarv, men finner inget i mörkret.

 

Edit: Vad blir 4 MOA i streck

Edited by Beefeater_
Link to comment
Share on other sites

1 mil = 3.43775 MOA

 

I streck vettefan, det (ska) inte användas längre heller. Mils har ersatt streck.

 

I arméns ****** broder, där vi fortfarande inte fått ut mils kompasser, så är det fortfarande streck som gäller. Men allt under 3500 mils kan man köra på streck, eller tvärtom, lärde jag mig. Diffar så lite.

 

Men då borde punkten i rödpunktssiktet vara (efter lite snabb huvudräkning) 1,2 streck

Link to comment
Share on other sites

1 mil = 3.43775 MOA

 

I streck vettefan, det (ska) inte användas längre heller. Mils har ersatt streck.

 

I arméns ****** broder, där vi fortfarande inte fått ut mils kompasser, så är det fortfarande streck som gäller. Men allt under 3500 mils kan man köra på streck, eller tvärtom, lärde jag mig. Diffar så lite.

 

Men då borde punkten i rödpunktssiktet vara (efter lite snabb huvudräkning) 1,2 streck

 

 

Stämmer med litteraturen som också säger 1,2 streck. Tänk att det finns i SoldR Mtrl Vapen - Automatkarbin 4.... som burkar delas ut när man blir tilldelad vapnet...

 

för er som vill ha det i mils är det 1,22...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

@Yohn, Svejk

 

Det finns en bild ifrån Hemvärnet.se i inlägg nr 393 i denna tråd där man kan se de extra prylar som man testar på HVSS. I vilken mängd, utsträckning mm är högst oklart.

För övrigt är det som Svejk säger, samma spett som förut dvs ak4B

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
radethemvarnetse___20091108_44374.jpg

 

Sjukt najs... way to go. Gör kolven inställningsbar också ;)

 

Framtidens Ak4 kanske blir så bra att armén kompletterar sina Ak5or med dessa gamlingar. Titta bara på tepåsarnas=britternas nya L129A1 som är avsedd för skarpskyttar och ersätter deras prickskyttegevär AI, som våran PSG bygger på, då L129A1 är mer anpassad för patrullering med snabb kraftig eldgivning.

Link to comment
Share on other sites

....britternas nya L129A1 som är avsedd för skarpskyttar och ersätter deras prickskyttegevär AI,

L129A1 kommer inte ersätta AI utan bara fylla tomrummet efter ett semi-automatiskt skarpskyttegevär med 7.62.

Ja och nej faktiskt. Enligt Jane's ersätter britterna sina L96 dvs AI i kaliber 7,62 med L115A3 dvs AI i kaliber 8,59 SAMT ovanstående L192A1.

Men detta har ju inte så mycket med AK4 att göra så det får ses som en liten passus...

Link to comment
Share on other sites

Enligt chatten som var för någon vecka sedan med Riks HV C så kommer inte HV att införskaffa några AK5 överhuvudtaget utan väntar tills FM köper de nya AK6 och hoppar på det. Enligt denna personen skulle detta ske omkring 2019.

Så nu finns det iaf en officiel utsaga om att Det Kommer ett nytt vapen och att HV ska försöka vara med i upphandlingen och ingen AK5.

Link to comment
Share on other sites

AK4B är ett riktigt bra vapen i grunden. Ny JUSTERBAR kolv. Nytt handgrepp m. rails. Vapenlampa inkl. switch. Ev. vertikalgrepp. Ny rem (på g).

Fick vi dessa saker så skulle jag välja AK4 framför AK5 vilken dag som helst. Som grädde på moset kan (och får) vilken stjärna som helst montera ovanstående tbh. Så det borde i teorin gå väldigt fort att få ut sakerna på förband. Det enda som behövs är ett beslut. Sakerna finns färdiga för upphandling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Själv är jag emot att man ska få bygga om sina vapen själv. Det är bättre att vänta på att FM kommer fram med fler möjligheter, som SV2000. Fast då kanske en rail som på AK5C. Jag har sett en del hemvärnare i andra plutoner som modifierar sina vapen så det ser löjligt ut.

Det är bara min åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Sjukt najs... way to go. Gör kolven inställningsbar också ;)

Antar att det är för att du tycker den är lång. Allvarligt talat alla. Har ni sätt hur många skjuter med AK5C. Många har axelstödet på lägsta möjliga längd vilket gör att de har kinden uppe vid bakre riktmedlet/överbeslaget. Inlärandet av skjutställningar och dålig armstyrka kanske är boven i dramat. Jämfört med AK5C så är det AK4ans så är problemen de samma samt konstruktionen. Långt utrymme mellan axelstödet och pistolgrepp, samt mellan pistolgrepp och främre handskydd.

Link to comment
Share on other sites

Sjukt najs... way to go. Gör kolven inställningsbar också ;)

Antar att det är för att du tycker den är lång. Allvarligt talat alla. Har ni sätt hur många skjuter med AK5C. Många har axelstödet på lägsta möjliga längd vilket gör att de har kinden uppe vid bakre riktmedlet/överbeslaget. Inlärandet av skjutställningar och dålig armstyrka kanske är boven i dramat. Jämfört med AK5C så är det AK4ans så är problemen de samma samt konstruktionen. Långt utrymme mellan axelstödet och pistolgrepp, samt mellan pistolgrepp och främre handskydd.

 

När jag har 94:an är det stört omöjligt för mig att använda "krypa-ihop"-ställningen med kolven mitt i bröstet. Då har jag ändå en kortad kolv. Avståndet till främre greppet är helt enkelt på tok för långt.. Nu mäter jag bara 178cm, så jag har inga aplånga armar. Muskelstyrkan är det inget fel på. Skall vi diskutera skjutställningar så är det med full stridsutrustning som är intressant. Inte när man leker Rambo på skjutbanan i nätbrynja och olle's brorsa.. Train as you fight...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag är positivt överraskad över de nya grejerna måste jag säga.

 

Någon annan än jag som tror att det vanliga försvaret kommer dela ut sånna bössor till skarpskyttar?

 

En fråga jag har är: då man väl renoverade AK4, varför målade man inte vapnen gröna som AK5? Vad jag vet så var de sista AK4'orna som tillverkades just gröna. Dels skulle detta ge lite camouflagevärde, dels skulle försvarets beväpning kännas något mer homogen/uniformell.

Link to comment
Share on other sites

Det finns tankar centralt på att skapa ett mellanläge på de inskjutningsbara kolvarna.

 

Detta bland annat då den kolven inte går att använda ihop med hylsfångare i inskjutet läge samtidigt som kolven inte får vara inskjuten vid de flesta skyttemomenten.

Då kolven i utskjutet läge är lika lång som originalkolven står den personal som tilldelats/kommer att tilldelas inskjutbar kolv kvar i samma misär som innan de inskjutbara kolvarna infördes.

 

Vad de som bestämmer vill göra och vad de har budget till är dock 2 olika saker.

 

 

Behövs Ak4B i utlandet bör den rimligen tilldelas aktuellt förband utefter behov. Detsamma gäller hensoldtsiktena.

Ingen blir glad av att utrustning ligger i ladorna istället för att användas där behov finns.

 

Under tiden kan rimligen den som blivit av med sitt vapen antingen utbildas i något av hvs understödsvapen eller låna ett vapen av en kollega som genomför sådan utbildning.

Detta förutsatt att det inte finns tillräckligt med ak4b i svedala för både ock.

Link to comment
Share on other sites

Då kolven i utskjutet läge är lika lång som originalkolven står den personal som tilldelats/kommer att tilldelas inskjutbar kolv kvar i samma misär som innan de inskjutbara kolvarna infördes.

 

Om vi nu ska vara petiga så är detta inte helt sant, jag får det till att inskjutbara kolven faktiskt är 2 cm kortare i utskjutet läge i jämförelse med orginalkolven...

Link to comment
Share on other sites

Då kolven i utskjutet läge är lika lång som originalkolven står den personal som tilldelats/kommer att tilldelas inskjutbar kolv kvar i samma misär som innan de inskjutbara kolvarna infördes.

 

Om vi nu ska vara petiga så är detta inte helt sant, jag får det till att inskjutbara kolven faktiskt är 2 cm kortare i utskjutet läge i jämförelse med orginalkolven...

 

Jag lade två vapen (ett med originalkolv och ett med inskjutbar kolv) över varandra för ett par veckor sedan och de såg i det närmaste exakt lika långa ut, på millimetern nästan.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sitter inne med info om när och var de kortare kolvarna det diskuterats om dyker upp?

 

Skulle själv inte klaga på en kortare kolv, 2-5 cm eller nåt. Inte alla är byggda som orangutanger, något som blir väldigt tydligt med kroppsskydd, om det används (en helt annan diskussion i en annan tråd, INTE HÄR).

 

/ShyGuy, med armar som en T-rex.

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sitter inne med info om när och var de kortare kolvarna det diskuterats om dyker upp?

 

Skulle själv inte klaga på en kortare kolv, 2-5 cm eller nåt. Inte alla är byggda som orangutanger, något som blir väldigt tydligt med kroppsskydd, om det används (en helt annan diskussion i en annan tråd, INTE HÄR).

 

/ShyGuy, med armar som en T-rex.

Det sägs att vapentekniker skall kunna korta din kolv..

Hör med din kvm/kompch eller utbildningsgrupp om hur du går tillväga för att lösa det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...