Flamdämpare Posted June 4, 2005 Report Share Posted June 4, 2005 Vad jag är ute efter är vilka delar av er utrustning som ni har i en eller flera "dubbletter". Till exempel, Har ni två knivar isåfall av vilken anledning och har ni märkt av att behovet funnits och av vilken anledning. Eller har prylen/funktionen bara varit "dödvikt" utan faktiskt behov. Själv har jag alltid två kompasser, En vanlig i V. jackficka och en på klockarmabandet. Jag har även alltid haft två Maglites,Vilket var tur när den ena slocknade 00.30 under en övning. Jag har även två knivar av vilka hittills bara en visat sig nödvändig. Så en dubblering är kanske inte alltid nödvändig. Att tänka på är också att med ökad vikt får man dra ner på något annat. Men med de vikterna vi talar om här är det inte så viktigt att tänka på. Frågan gäller all utrustning, Både "need to have" och tilldelad. Eventuella åsikter om tilldelad utrustning är inte välkommen i min tråd. Jag riktar mig till de som kan tänka själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 4, 2005 Report Share Posted June 4, 2005 @Flamdämpare Du talar om en dubblering av resurser, men jag skulle gärna vilja flexa det till kompletterande också. T.ex. en slidkniv kan ju kompletteras med en fällkniv/multitool, och även om jag inte skulle använda min multitool till de mera hårdhänta bruken så duger den ju förhoppningsvis till att lösa uppgiften om du råkar bryta Mora'n så illa att tanto-slipning inte är ett alternativ. Magliten kan ju med fördel kompletteras med en pannlampa och om magliten går åt skogen utan ditt medgivande så kan man använda Tikka'n. Nåja. Utrustning som jag gladeligen dubblerade var ficklampa. Hade en mini-maglite från K4 och en egen mini-maglite med rödfilter. Senare på ATS så fick jag även M3 lampan, men den stannade i skåpet. Min maglite med rödfilter hamnade även den i skåpet när jag väl skaffade mig min Tikka-pannlampa. Kniv dubblerades inte utan den kompletterades med ett multitool (Gerber Multiplier 600B Needlenose), två kompasser (varav en i kartfodralet, den andra i bröstfickan) och vattenflaskor (kronans och en nalgene). Thermos var något annat som man hade två av. En tilldelad av kronan för varmt vatten, och en egen, personlig "slask"-thermos. Anledningen till att alltid ha extra förvaringskärl är ju uppenbara, en vattenflaska och en att blanda saftpulver/druvsocker i. Ytterliggare saker som jag dubblerade och var glad över att jag korpat är linnelappar och CLP. Efter en skjuthelg på ATS så fick några ut de små CLP-flaskorna och ja, det var väl bra det, förutom att det var nyinrykta GB-systemtekniker som inte visste bättre. När de kom in till kassern och konstaterade att där fanns det ju stora flaskor började dem slänga dem. Jag beslagtog då de flaskor folk inte ville ha och hade då alltid med mig en extra flaska. Det var guld värt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Jag har också 2 kompasser. 1 st kronans i vänster bröstficka och en liten silva ranger i byxorna. Ficklampor också 2 st. 1 Surefire G2 med rött tippoff filter i selen och en photon microlight i jackan. Knivar och multitool: 1 fältkniv i selen och en leatherman också i selen. Fällkniven i byxficka. kompletterar varandra ganska bra. till vattenfrågan så har jag både vätskesystem och fältflaska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 (edited) Det är dags att köpa ny kompass... Får numera köra med minikompassen på klockarmbandet. Har alltså haft två kompasser, den stora har pajat... Har tre knivar och ett multitool, fast inte i backupsyfte. Dom har olika syften, har en stridskniv i selen för "grovjobbet", en "alltiallofällkniv" i höger benficka, och en spyderco rescue i högra bröstfickan. Samtliga används. Extra ficklampa står på inköpslistan. Har just nu enbart en minimaglite. Extra vätskesystem står oxå på listan. En liter tar slut rätt fort... Edit: vänster är den hand där tummen pekar åt höger, alltså var det höger... Edited June 5, 2005 by SBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted June 5, 2005 Author Report Share Posted June 5, 2005 Det är dags att köpa ny kompass... Får numera köra med minikompassen på klockarmbandet. Har alltså haft två kompasser, den stora har pajat... Extra ficklampa står på inköpslistan. Har just nu enbart en minimaglite. Extra vätskesystem står oxå på listan. En liter tar slut rätt fort... Ok.. Det är ditt fel att Recon fick en order på 3270 kr av mig idag. ;) Som straff ska du bara få titta och inte känna på prylarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Kjellberg Posted June 6, 2005 Report Share Posted June 6, 2005 Det är dags att köpa ny kompass... Får numera köra med minikompassen på klockarmbandet. Har alltså haft två kompasser, den stora har pajat... Extra ficklampa står på inköpslistan. Har just nu enbart en minimaglite. Extra vätskesystem står oxå på listan. En liter tar slut rätt fort... Ok.. Det är ditt fel att Recon fick en order på 3270 kr av mig idag. ;) Som straff ska du bara få titta och inte känna på prylarna. Vad blev det för dom pengarna då? Kommer det i tråden nya prylar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SISU Posted June 6, 2005 Report Share Posted June 6, 2005 @ Flamdämpare sicket elakt straff !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted June 6, 2005 Author Report Share Posted June 6, 2005 Vad blev det för dom pengarna då?Kommer det i tråden nya prylar? Det blev detta: 1 Recon / Snigel Design Stridsgördel 1 Wolf-Eyes 6PX 1 Cold Steel UWK 1 Recon Skyddsmaskväska i M90 1 Source Vätskesystem Stridsväst 2000 En del av det ersätter förlorad mtrl. Pm:a om ni vill höra detaljerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 (edited) Det är dags att köpa ny kompass... Får numera köra med minikompassen på klockarmbandet. Har alltså haft två kompasser, den stora har pajat... Extra ficklampa står på inköpslistan. Har just nu enbart en minimaglite. Extra vätskesystem står oxå på listan. En liter tar slut rätt fort... Ok.. Det är ditt fel att Recon fick en order på 3270 kr av mig idag. ;) Som straff ska du bara få titta och inte känna på prylarna. Ehhhh... Tack. Nu kommer jag inte på din nästa övning bara för det. Fast på SIB:en så ska jag allt smyga upp bakom dig och klämma... (på prylarna, alltså ) Förväntar mig bilder i "Nya Prylar" ändå. Edit: Har du söpit bort din skyddsmaskväska, eller? Edited June 8, 2005 by SBP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 @SBP Vi talar ju om backup av av utrustning. ;) Recons Skyddsmaskväska (varav Flamman tydligen köpt det sista exet) är inte desamma som Sacci säljer och svenska knektar får ut. Recon-väskan sätter man ju med fördel på benet med dess egen legstrap. 17 också, den är ju gjord för att sitta på benet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Det funkar ju utmärkt med kronans, också Förresten, det är kanske därför han köper en, jag har ju min på låret med legstrap... Så vill han ha kvar masken i väskan och stoppa den i trossen. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted June 8, 2005 Author Report Share Posted June 8, 2005 Fast på SIB:en så ska jag allt smyga upp bakom dig och klämma... (på prylarna, alltså ) Edit: Har du söpit bort din skyddsmaskväska, eller? Hmm.. Nu fattar jag varför du ville sova sked med mig i tältet.. Nej, Jag ska ha kvar tilldelad utrustning. Bara komplettera med lite annat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SBP Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Det är väl skönt med en sån inspirationskälla som mig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts