Jump to content

Så återanvänder man en flygbas ;-)

Maverick

Recommended Posts

Vad har hänt med övriga nerlagda baser??? Uråsa vet jag att de kör motorsport på också.. men Övriga???

Mantorp är ju också en flygbas som är ganska känd i motorsportsammanhang.

Dessutom finns det ett gäng baser som även fungerar som flygfält till vardags och flera små gräsfält är gamla baser från VK2.

Var Björkvik en gammal attackbas (eller spaning)? Vilken flottilj tillhörde den? Det närmaste vore ju F11 eller F13 men ibland är det ju inte så logiskt.

Vet någon hur lång återtagningstid det ligger på de som ännu är i FortV ägo?

Har hört att den tiden för byholma ligger på ~1 år

Någon som kan bekräfta/dementera?

Finns det återtagningstid på dem öht?

Vet någon hur lång återtagningstid det ligger på de som ännu är i FortV ägo?

Eftersom det nuvarande basbataljonskonceptet bygger på att man inte ska behöva förberedda baser utan ska kunna operera från vilken rullbana som helst, så borde det inte behövas någon återtagning. Om vi nu hade haft kvar konceptet "återtagning" vill säga, det försvann ju med FB04.

Så länge rullbanan inte är full med hål (eller timmer) så ska det bara behövas ett par svep med "sop o blås" innan man ska kunna flyga från basen. Om det finns några markförband, vill säga.

vad jag har hört så håller banan på Hasslösa basen på att täckas med jord/motsv för att spara banan ifall den i framtiden skulle komma till användning, och jag kan bekräfta att det förekommer någon form av arbete på basen då jag ser ena infarten (taxibanan?) till den 2ggr/dag 5 dagar i veckan ;)

Guest matte

Hmmm....jag brukar ju mest vara dryg i mina inlägg så jag tänkte kontra idag med ett vettigt. Här är svar på frågan vad som hänt med flygbaserna. Rätta gärna då ni har annan info.

Nedan redogörs för vilka flygbaser som var till salu 1999 och vilken verksamhet som bedrivs där idag. Notera att det på flera av flygbaserna flögs det civilt och militärt parallellt. Dvs FortV ägde flygplatsen och den ingick i krigsorganisationen, samtidigt användes den som civil flygplats för vanligt inrikesflyg.

Nottbottens län

Hedens flygbas – ägs av Bodens kommun. Verksamhet okänd.

Piteå flygbas - ägs av Piteå kommun. Här bedrivs bland annat sportflygsverksamhet.

Åmsele flygbas – Var till salu nyligen,....kan vara så att kommunen där köpte den.

Gunnarns flygbas - Tills salu. Storumans flygplats dvs reguljärflyg.

Fällfors flygbas - Nedlagd och avveckling pågår.

Jämtlands län

Hallvikens flygbas - ägs av Strömsunds kommun – sportflyg.

Västernorrlands län

Kubbe flygbas - privatägt. Här bedrivs bland annat tester med bilar och bandvagnar för företaget Hägglunds räkning.

Kramfors flygbas – köptes av Kramfors och Sollefteå kommun – reguljär flygplats.

Sättna flygbas - ägs av motorsportförening.

Gävleborgs län

Söderhamns flygfält (fd. F15) – Företagsby.

Västmanlands län

Västerås flygfält (fd. F1) – reguljär flygplats.

Södermanlands län

Björkviks flygbas - Ägs av motorsportförening.

Malmby/Strängnäs flygbas – Köptes nyligen av Strängnäs kommun.

Uppsala län

Tierps flygbas – Har nyligen tagits över av Tierps kommun.

Gimo flygbas - Ägs av Östhammars kommun arrenderas ut till privat ägare. Sportflyg och fallskärmshoppning. Bla har programmet "Monster garage" testat några av sina bilar här.

Västra Götalands län

Lidköpings flygbas – ägs av Lidköpings kommun. Civil flygverksamhet.

Kalmar län

Hultsfred flygbas - Reguljär flygplats. Vissa delar köptes av Föreningen Rockparty som anordnar Hultsfredsfestivalen.

Kronobergs län

Växjö flygbas – reguljär flygplats.

Uråsa flygbas – Privatägd. Virkesterminal.

Skåne län

Knisslinge flygbas – ägs av privat ägare. Verksamhet okänd.

Skåne län

Knisslinge flygbas – ägs av privat ägare. Verksamhet okänd.

Knislinge (stavas bara med ett"s") är så vitt jag vet också tänkt att användas som lagringsplats för timmer och liknande. Den har vid ett fåtal tillfällen även använts som dragstrip för "pentaraggare" och annan motorintresserad ungdom.

Tycker att det verkar vara väldigt bra att gamla baser som ej används längre köps upp av motorspotr, flygklubbar etc. Då förfaller ju inte banorna. Tänk hur det skulle se ut om alla stylade och trimmade bilar var tvugna att göra på grotiga och sliutan väga. Usch :baskerHV:

Kort sagt. Konceptet praktiseras men utrustningen saknas fortfarande?

Viss del av utrustningen finns, men det är fortfarande av karaktären "under utprovning".

Åmsele flygbas – Var till salu nyligen,....kan vara så att kommunen där köpte den.

Fällfors flygbas  - Nedlagd och avveckling pågår.

Dessa tre ligger i Västerbottens län.. B)

Nottbottens län

Hedens flygbas – ägs av Bodens kommun. Verksamhet okänd.

Heden basen används bla av en fallskärmsklubb, även FM har diverse aktivitet där bla körde undertecknad halkbana med bv206 där. Och så är det en del "bilburen ungdom" som huserar där ibland.

Piteå flygbas - ägs av Piteå kommun. Här bedrivs bland annat sportflygsverksamhet.

Är väl Långnäs flygfält som menas gissar jag och används även till Dragracing tävlingen Midnight Sun International varje sommar.

Västra Götalands län

Var redan innan den köptes av Lidköpings kommun använd för civilt bruk (var snarare så att det var en civil flygplats som flygvapnet använde)

övriga flygbaser i området är Råda och Hasslösa, hasslösa har jag redan nämnt innan (täcks med jord/motsv)

Råda används fortfarande, har dock ryktats om en nedläggning.

Guest matte

skytten:

Ooops....och jag som är norrlänning. slarv... :dong:

Skuggan:

Ja precis. Men det var FortV som ägde marken där flygplatsen finns dvs den var egentligen militär men användes mest för civilt flyg. Det gäller många av dessa flygbaser.

skytten:

Ooops....och jag som är norrlänning. slarv... :dong:

Skuggan:

Ja precis. Men det var FortV som ägde marken där flygplatsen finns dvs den var egentligen militär men användes mest för civilt flyg. Det gäller många av dessa flygbaser.

det är jag medveten om matte ;)

Västra Götalands län

Var redan innan den köptes av Lidköpings kommun använd för civilt bruk (var snarare så att det var en civil flygplats som flygvapnet använde)

övriga flygbaser i området är Råda och Hasslösa, hasslösa har jag redan nämnt innan (täcks med jord/motsv)

vet inte om de lägger ner råda.

nu har ju underligare saker hänt inom FM, men eftersom de satsade x antal massa pengar, på att byta banljus och annat på den finns nog viss risk för att den blir kvar.

lite andra användnings områden finns ju också.

hultsfreds flygplats tex var en bas för F7 en gång i tiden.

numer civilflygplats, samt alla byggnader uthyra/köpta/skänkta till en viss festival.

karlsborg (fd F6) används väl fortfarande av FM ibland.

FJS behöver komma upp i luften.

men det förekommer även avancerad körning med motorcykel där.

något som bevisades för trafikavd hos skaraborgspolisen för några år sen.

då den sk "dubbelf*ucken" inträffade.

det var inte populärt att göra obcena tecken åt polisen, åkandes bakvänd på en MC i hög hastighet.

sant bushman, underligare saker har hänt tidigare, tänker då främst på F10 ängeholm ;)

och åter till topic.

läste i dagens (eller om det vr gårdagens) upplaga av Nya Lidköpings Tidningen (NLT) att en Svensk-Amerikan (numera bosatt i USA altså) företagsledare hade planer på att starta tillverkning av ett nytt Obemannat spanings och övervakningsflygplan på Hovby Flygfält (Lidköpings flygplats/fält som nämns ovan). Flygplanet har gjort några lyckade flygningar redan så det snackas altså om serieproduktion av planet.

personligen funderade jag en stund och kom fram till att det kan vara SHARC det skrevs om (Saab´s stealth UAV altså)

fler som tror samma?

eller kan det vara nån ny eurpoeiskt/amerikanskt farkost?

husr som helst, blir det som han planerar så betyder det att Lidköpings flygfält återigen kommer användas för "militärt" bruk till större delen.

tidigare diskusioner om flygfältet har bla varit att ett Engelskt flygbolag velat lägga sin pilotutbildning på 2 motoriga Boeing/motsv maskiner här samt en flygmekaniker utbildning, planer som dock gått i stöpet, dock har givetvis snacket om flygmek utb startat på nytt nu när det ryktas om eventuell flygplanstillverkning.

detta går altså läsa i Nya Lidköpings Tidningen. (snacket om flygmekutb var i något av förra veckans nummer)

• 1 month later...

Kan tilläggas att Åmsele är såld! Köpare några som ville bruka marken , och använda diverse hangarer etc som uppställningsplats(garage) för deras fordon (lastbil's åkeri mm).

- Kubbe används till ingenting d.v.s Hägglunds har ingenting där att göra, basen köptes för att averka skog och det är i full gång. Även lokalt jaktlag använder vissa byggnader som "jaktstuga" :)

- Och som någon sa Heden används delvis av försvaret för MC/Bil körning och diverse kurser såsom halkkörning etc. Även Luleå's Fallskärmsklubb.

Fällfors flygbas  - Nedlagd och avveckling pågår.

Dessa tre ligger i Västerbottens län.. B)

Även Fällforsbasen har det i sommar b la körts Dragracing hoppas den även i fortsättningen kan användas till detta ändamål(så slipper dom "race:a" på allmän väg då det även är med "Gatbilar").

Norra Västerbotten

Vad jag hört så ska även Fällforsbasen säljas?

• 6 months later...

Västra Götalands län

Nedläggning av råda basen 2008 :/

EDIT: http://www.lidkopingsnytt.nu/_06textbox/414.asp

Västra Götalands län

vet inte om de lägger ner råda.

nu har ju underligare saker hänt inom FM, men eftersom de satsade x antal massa pengar, på att byta banljus och annat på den finns nog viss risk för att den blir kvar.

lite andra användnings områden finns ju också.

hultsfreds flygplats tex var en bas för F7 en gång i tiden.

numer civilflygplats, samt alla byggnader uthyra/köpta/skänkta till en viss festival.

karlsborg (fd F6) används väl fortfarande av FM ibland.

FJS behöver komma upp i luften.

men det förekommer även avancerad körning med motorcykel där.

något som bevisades för trafikavd hos skaraborgspolisen för några år sen.

då den sk "dubbelf*ucken" inträffade.

det var inte populärt att göra obcena tecken åt polisen, åkandes bakvänd på en MC i hög hastighet.

nu är det klart, Rådabasen skall säljas..

alla nycklar till diverse skyddsobjekt är inlämmnade och KC mm skall grävas upp och tömmas och fyllas med betong.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...