Jump to content

stridsfordonskytt/förare S1 Enköping


Recommended Posts

Mönstrade förra veckan och blev inplacerad som Stridsfordonskytt/förare (GC902) på S1 Enköping...

 

Blev ganska förvånad över att jag skulle till Enköping med tanke på att det är ett singlaregemente...

 

Snackade med en kille på internet som muckade nyss från S1, han påstog att det inte fanns några strv90 på S1 inte heller skyttesoldater som skulle transporteras i vagnarna...

 

Med tanke på att jag rycker inte Juli 2006, så kanske dom ändrar eller?

Fick även höra att S1 inte har övningsområde för panseri samt att det är ett slappar regemente...

 

Så man kanske bli fundersam om ska ta o byta till boden, då jag först blev erbjuden att tjänstgöra där :rockon:

 

 

Eller har pliktverket Östersund grundlurat mig ?

 

 

Hur är det att vara GC902 på Livgardet?

Är det allmänt mycket pang och skoj som GC902 (strv9040) eller får man se köttnackarna springa o panga?

 

 

 

//mvh

Smirnoff

Link to comment
Share on other sites

tröööööööööökigt :)

 

Lutar nu åt att byta tilll i19 boden, då man kan få en riktigt utbildning.

 

Hur ser det ut med S1 övningsfält?

Är dom kapabla att ha stridande strv9040 eller så?

 

 

EDIT: hur ser det ut med resor mellan hemmet och Boden?

jag bor som sagt i Gävle, kan man få flyga hem varje gång till arlanda och sen ta tåg/buss hem?

Edited by smirnoff
Link to comment
Share on other sites

På S1 finns strf90 (lednings och telekrig). Vidare finns pbv 302 och 401 var dock ett tag sen dessa utbildades och oklart om det kommer ske igen.

 

Det senaste tillskottet på fordonssidan är annars patgb främst i ts-version på värnpliktssidan.

 

Nej några skytte soldater kommer du inte köra runt på! S1 har precis som du säger dåligt med övningsmöjligheter för pansar (främst terräng att köra i saknas) mycket märkligt eftersom det ju trots allt tagit över övningsfälten från P1. Problemet torde dock vara löst eftersom regementet tagit över P10:s skjutfält.

Link to comment
Share on other sites

Men det blir inte så mycket pangande om man ligger på ett stridsfordon på S1 som om man ligger på ett stridsfordon på I19, då S1:s uppgift först och främst är att signalera och inte panga/strida, eller?

Edited by skinner
Link to comment
Share on other sites

Men det blir inte så mycket pangande om man ligger på ett stridsfordon på S1 som om man ligger på ett stridsfordon på I19, då S1:s uppgift först och främst är att signalera och inte panga/strida, eller?

Helt riktigt!

Link to comment
Share on other sites

EDIT: hur ser det ut med resor mellan hemmet och Boden?

jag bor som sagt i Gävle, kan man få flyga hem varje gång till arlanda och sen ta tåg/buss hem?

Ring till pliktverket elller högkvarteret och fråga, dom kan nog svara på frågan. Det ända jag vet är att en som bor i Umeå men ligger på stadsskytte får flyga hem, dock är flyg billigare än tåg mellan Umeå och Sthlm.

 

Edit: Resan Umeå-Sthlm borde väll vara kortare än resan Gävle-Boden.

Edited by skinner
Link to comment
Share on other sites

De brukar ju kuska runt med de ledningspbv 90 man har på närövningsfältet. Den bortre halvan av fältet mot Jädra verkar användas i ganska liten omfattning av regementet och där finns lite att köra på. Sen är du ju klart inget Revingehed utanför knuten, men... ;)

 

På P1:s tid sköt man även med strv på Veckholms skjutfält, men det är ju inte några tyngre vapen vagnarna på S1 har (löskanon och ksp) så det blir nog inga problem.

 

Nej några skytte soldater kommer du inte köra runt på! S1 har precis som du säger dåligt med övningsmöjligheter för pansar (främst terräng att köra i saknas) mycket märkligt eftersom det ju trots allt tagit över övningsfälten från P1. Problemet torde dock vara löst eftersom regementet tagit över P10:s skjutfält.

Jasså, där ser man. Gäller det Härads skjutfält bara, eller också Utö skjutfält, som vad jag har förstått det har legat under P10:s flagg sedan tidigare?

 

// Jelzin

Link to comment
Share on other sites

De brukar ju kuska runt med de ledningspbv 90 man har på närövningsfältet. Den bortre halvan av fältet mot Jädra verkar användas i ganska liten omfattning av regementet och där finns lite att köra på. Sen är du ju klart inget Revingehed utanför knuten, men... ;)

 

På P1:s tid sköt man även med strv på Veckholms skjutfält, men det är ju inte några tyngre vapen vagnarna på S1 har (löskanon och ksp) så det blir nog inga problem.

 

Nej några skytte soldater kommer du inte köra runt på! S1 har precis som du säger dåligt med övningsmöjligheter för pansar (främst terräng att köra i saknas) mycket märkligt eftersom det ju trots allt tagit över övningsfälten från P1. Problemet torde dock vara löst eftersom regementet tagit över P10:s skjutfält.

Jasså, där ser man. Gäller det Härads skjutfält bara, eller också Utö skjutfält, som vad jag har förstått det har legat under P10:s flagg sedan tidigare?

 

// Jelzin

Pass!

Link to comment
Share on other sites

Snackade med en kille på internet som muckade nyss från S1, han påstog att det inte fanns några strv90 på S1 inte heller skyttesoldater som skulle transporteras i vagnarna...

Några Strv90 finns inte på S1 och inte på något annat förband i Försvarsmakten heller. Däremot finns Stridsfordon 90 som redan nämnts.

Får du möjlighet att tjänstgöra som förare på PATGB (oavsett version) så har du goda chanser till tjänst i Utlandsstyrkan om du vill, och gör tillräckligt bra ifrån dig.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Nä det som finns på S1 är ju pansarterrängbilar för att sätta upp främre lednings/stabsplatser.. (sk. L1/L2). Det är väl det mest "stridande" som finns på S1. Eller det som ser ut som mest stridande iaf :)

 

Muckade för ett par månader sen från S1 själv. Fast jag var på bakre lednings/stabsplats och vissa inomhus stabsplatser satte vi upp också.

Link to comment
Share on other sites

blir o ringa pliktis nu på Tisdag och be om att få byta utbildningsplats,

lär inte bli något pang o körande i strv90, istället massa lök...

Aja Enköping går misste om en bra soldat, här kommer boden/skövde next ;)

 

 

Vart är det bäst att göra lumpen på?

boden eller skövde som GC902?

Edited by smirnoff
Link to comment
Share on other sites

De brukar ju kuska runt med de ledningspbv 90 man har på närövningsfältet. Den bortre halvan av fältet mot Jädra verkar användas i ganska liten omfattning av regementet och där finns lite att köra på. Sen är du ju klart inget Revingehed utanför knuten, men...  ;)

 

På P1:s tid sköt man även med strv på Veckholms skjutfält, men det är ju inte några tyngre vapen vagnarna på S1 har (löskanon och ksp) så det blir nog inga problem.

 

Nej några skytte soldater kommer du inte köra runt på! S1 har precis som du säger dåligt med övningsmöjligheter för pansar (främst terräng att köra i saknas) mycket märkligt eftersom det ju trots allt tagit över övningsfälten från P1. Problemet torde dock vara löst eftersom regementet tagit över P10:s skjutfält.

Jasså, där ser man. Gäller det Härads skjutfält bara, eller också Utö skjutfält, som vad jag har förstått det har legat under P10:s flagg sedan tidigare?

 

// Jelzin

Pass!

Härads skjutfält kommer vad jag förstår i fortsättningen endast vara skjutfälten runt Brunna skjutinfo. Norra fältet skall kommunen få tillbaka och göra bostäder på, vilket innebär att det aldrig mer kommer krigas i Vansinnesåsen :(

Link to comment
Share on other sites

blir o ringa pliktis nu på Tisdag och be om att få byta utbildningsplats,

lär inte bli något pang o körande i strv90, istället massa lök...

Aja Enköping går misste om en bra soldat, här kommer boden/skövde next  ;)

 

 

Vart är det bäst att göra lumpen på?

boden eller skövde som GC902?

Jag säger det igen: Det finns inget som heter Strv90 i FM! Strv är förkortningen för Stridsvagn, om du inte visste det.

Och som god soldat (?) så ska du inte tala så mycket om lökning innan du ens har ryckt in. Jag tror inte att killarna på L1:an förra utbildningsåret håller med dig om att de hade det lökigt. I synnerhet inte när jag hade dem på överlevnadsutbildningen. :)

Men åk till Boden du. Det är en väldigt bra plats att göra värnplikt på.

 

/Krook

Edit: Tillägg

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

blir o ringa pliktis nu på Tisdag och be om att få byta utbildningsplats,

lär inte bli något pang o körande i strv90, istället massa lök...

Aja Enköping går misste om en bra soldat, här kommer boden/skövde next  ;)

 

 

Vart är det bäst att göra lumpen på?

boden eller skövde som GC902?

jag kan inte avgöra vilket ställe som är bättre men jag var själv förare på strf9040 i boden förra året. Själv så tycker jag iaf att boden var riktigt bra... befälen var kung och utbildningen var rätt bra också. i boden får du även uppleva vintern ordentligt och jag säger bara att de är en rätt skön kännsla å glida omkring me en strf90 i djupsnö! :huh:

sedan består övningsfältet av mycket skog vilket kan medföra ganska häktiska strider där de gällde att hålla tungan rätt i munnen för att överleva. Så ja skulle verkligen rekommendera boden och skulle du hamna på pansarskytte (även stridsvagn har en 9040 e-vagn) så hoppas jag att du hamnar på 3:e pluton och får dom bästa befälen!

:lala:

Link to comment
Share on other sites

blir o ringa pliktis nu på Tisdag och be om att få byta utbildningsplats,

lär inte bli något pang o körande i strv90, istället massa lök...

Aja Enköping går misste om en bra soldat, här kommer boden/skövde next  ;)

 

 

Vart är det bäst att göra lumpen på?

boden eller skövde som GC902?

jag kan inte avgöra vilket ställe som är bättre men jag var själv förare på strf9040 i boden förra året. Själv så tycker jag iaf att boden var riktigt bra... befälen var kung och utbildningen var rätt bra också. i boden får du även uppleva vintern ordentligt och jag säger bara att de är en rätt skön kännsla å glida omkring me en strf90 i djupsnö! :D

sedan består övningsfältet av mycket skog vilket kan medföra ganska häktiska strider där de gällde att hålla tungan rätt i munnen för att överleva. Så ja skulle verkligen rekommendera boden och skulle du hamna på pansarskytte (även stridsvagn har en 9040 e-vagn) så hoppas jag att du hamnar på 3:e pluton och får dom bästa befälen!

:winner:

coolt :o

 

 

Är det mycket action med 9040 ? om man är en GC902

Hur vet man om man hamnar på en 9040 eller strv 122 ?

 

 

Hur reste du mellan boden?

Du känner möjligtvis inte någon från gävle/uppsala trakten och hur de fick transportera sig??

Link to comment
Share on other sites

Hur reste du mellan boden?

Du känner möjligtvis inte någon från gävle/uppsala trakten och hur de fick transportera sig??

Jag vet i varje fall att Gävlegrabbarna på F21 i Luleå fick åka tåg för det mesta men också flyga ibland...

Link to comment
Share on other sites

Lika mycket det som det finns strv90 så finns det 9040 e-vagn! E-vagnen kanske borde benämnas som 907,62 :baskerPa: (Korrekta benämningen är EPBV 90)

 

Nu har jag aldrig varit på S1, men är ganska säker på att det fanns StriPBV 90 där utbåret 04/05.

Link to comment
Share on other sites

coolt  :o

 

 

Är det mycket action med 9040 ? om man är en GC902

Hur vet man om man hamnar på en 9040 eller strv 122 ?

 

 

Hur reste du mellan boden?

Du känner möjligtvis inte någon från gävle/uppsala trakten och hur de fick transportera sig??

beror på vad du menar med action!?!

om du blir uttagen till GC902 så blir du antingen skytt eller förare på ett strf 90 av något slag. i början har alla en grundutbildning och alla får förarbevis på vagnen. efter detta så väljer man ut förare och skyttar efter vad folk presterat och vad både man själv och befälen tror att man skulle passa bäst som. efter detta så blir det en förarutbildning och en för skyttarna när man lär sej sin position på vagnen t.ex. förarna har de stora bandknäckardagen ute i skogen när man lär sej att bärga vagnen och sätta på band som hoppat av. inte att glömma är myrkörning som var grymt roligt men också de blötaste och lerigaste ja varit med om! :camo:

 

jag själv bor vid skellefteå så jag åkte buss varje helg. har dock för mej att gränsen mellan flyg och tåg ligger vid Gävle nånstans. bor man i uppsala så åker man då då flyg förutom långhelger! (kan tilläggas att en kille på vårat kompani bodde bara nån mil från denna flyg/tåg gräns och fick alltid åka tåg och spederade mer tid på tåget varje helg än han var hemma! :( )

 

http://www.walz.se/d/Lumpen/index.html

där finns lite bilder som en kille på kompaniet tagit. laddar hem bilderna från vecka 39 och vecka 40 så får du en inblick i förarnas utbildning!

Edited by optimus
Link to comment
Share on other sites

@Optimus:

 

Lite OT men finns det några tydliga gränser mellan när man åker tåg och när man åker med flyg? Eller är det liksom på vilket humör befälen är när de skickar hem en? Jag ska förhoppningsvis göra lumpen på S1 och jag bor i Skåne, får jag flyga hem då? :camo:

Link to comment
Share on other sites

@Optimus:

 

Lite OT men finns det några tydliga gränser mellan när man åker tåg och när man åker med flyg? Eller är det liksom på vilket humör befälen är när de skickar hem en? Jag ska förhoppningsvis göra lumpen på S1 och jag bor i Skåne, får jag flyga hem då? :camo:

jo de finns speciella gränser, vars dom går vet jag inte riktigt för jag hade som sagt inte så lång resa så de var ganska självklart för mej! sen kan ja inte uttala mej om andra regementen, jag har bara ett hum om hur de är i boden iaf. men den frågan borde du kunna bolla till S1. ring dit och hör med dom för att regementet bokar resor visa ett resebolag (typ connex var de i boden).

Link to comment
Share on other sites

@Optimus:

 

Lite OT men finns det några tydliga gränser mellan när man åker tåg och när man åker med flyg? Eller är det liksom på vilket humör befälen är när de skickar hem en? Jag ska förhoppningsvis göra lumpen på S1 och jag bor i Skåne, får jag flyga hem då? :unsure:

Du får den billigaste resan, om det sedan är tåg eller flyg varierar på SJ:s/SAS:s dagsform, karma och humör.

Link to comment
Share on other sites

@Optimus:

 

Lite OT men finns det några tydliga gränser mellan när man åker tåg och när man åker med flyg? Eller är det liksom på vilket humör befälen är när de skickar hem en? Jag ska förhoppningsvis göra lumpen på S1 och jag bor i Skåne, får jag flyga hem då?  :lol:

Du får den billigaste resan, om det sedan är tåg eller flyg varierar på SJ:s/SAS:s dagsform, karma och humör.

Så det är lite på vilket humör de är också? Om man liksom har bra övertalningsförmåga så kan man typ fixa flyg hem rätt ofta?

 

:)

Link to comment
Share on other sites

OT så det stänker om det men ändå:

 

Det är inte SAS/SJ som avgör hur man reser. Det gör resedetalj (motsv) för respektive förband utifrån den policy som då råder.

 

Tyvärr har man fattat beslut om att lägga ned resedetaljen på S1. Kommande år kommer alla som ska resa hänvisas till reseavdelningen i Sthlm.

Då kommer det säkert inte bli enkelt att "övertala" någon för att få en bättre resa.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Surt.

 

Våra skåningar fick aldrig, mig veterligen, flyga hem, men befälen såg (ibland) till att de som hade långt att åka fick åka tidigare, så att de skulle få avsedd tid hemma och inte spendera halva helgen på resande fot.

 

Du kan ju alltid välja att stanna kvar på kasern över helgen, annars. :lol:

Link to comment
Share on other sites

OT så det stänker om det men ändå:

 

Det är inte SAS/SJ som avgör hur man reser. Det gör resedetalj (motsv) för respektive förband utifrån den policy som då råder.

OK, jag menade förstås att det är "okända faktorer" som avgör huruvida SJ eller SAS erbjuder den billigaste resan för det aktuella tillfället, vilket i sin tur påverkar beväringens utsikter till glassig flygresa eller långkusk i andraklassvagn (eftersom policy:n verkar ha varit att ge vpl den billigaste resmöjligheten, med viss hänsyn tagen till tid i hemmet etc.)

 

//C Otydlighet

Edited by C DK012
Link to comment
Share on other sites

Nu är det klart, S1.Enköping no matter who says..

valet var jämt mellan boden p.bat och S1.

 

slaget föll om närheten till regementet.

Jag skulle visst få åka tåg till 90% med alla turer till boden jämföres med 2h åktur mellan Enköping-Gävle, samt att det är mer folk från lokaltrakten som lumpar på S1.

 

700platser är tillsatta utbildningsår 06/07 :P

Edited by smirnoff
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...