Jump to content

Grålle

UAV

Recommended Posts

• 2 years later...

Är det någon som vet om man på något sätt kan växla under gång med en grålle? Hur startar man med ett tungt släp om man vill köra på landsväg? Man vill ju starta i ettan men sen växla upp under gång.

Länken ovan är nu: www.tractorbits.com.

@UAV:

Växla med Grålle under gång är likadant som med bil, bara att det är handgas på den jag kör.

(Som med bil: Det är omöjligt att starta på 2,3,4 på den)

@UAV:

Växla med Grålle under gång är likadant som med bil, bara att det är handgas på den jag kör.

Du menar att det är synkroniserad låda och att man bara ska kunna trycka ner kopplingen och växla?

@UAV:

Du menar att det är synkroniserad låda och att man bara ska kunna trycka ner kopplingen och växla?

Ja, jag kör på halv gas och bara kopplar och växlar.

men inte när man ska hoppa upp till fyran, då är det krångligare.

Då måste man gasa fullt när man kopplar ut, lägga gasen på lägst varvtal, växla, släppa kopplingen och sen gasa efterhand.

(Hoppas att du förstår hur jag menar.)

(p.s jag är inte så informerad om hur bilar fungerar, men ajg vill lära mig :P )

Jag har en FE35 bensin från 1956. I den så vissa växlar synkade, jag tror att det är 1an till 3an och 2an till 3an. Samt att man kan växla från låg till hög under körning, men inte tvärtom. Det tar dock ett tag innan man lär sig möta handgas med koppling och på så sätt göra någorlunda snygga växlingar. När jag kör iväg brukar jag börja på 1an hög och sedan växla upp till 3an hög. är det tung blir växlingen 2L till 1H till 2H till 3H. Dock får man dubbeltrampa mellan 2L till 1H

Förvrigt måste jag säga att det är helt underbara maskiner.

• 2 weeks later...
  • 1 year later...

Har problem med att växla. När jag ska lägga i ny växel tycks inte kuggarna vilja stanna i växellådan så att jag kan göra det. Det låter hemskt och man känner i växelspaken hur kuggarna går emot varandra. Är det en inställningssak?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...