A2Keltainen Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 The Numbered Factories and Other Establishments of the Soviet Defence Industry: A Guide http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/economic...y/harrison/vpk/ Speciellt den här sidan, och Excel-filen som det länkas till: http://www2.warwick.ac.uk/fac/soc/economic...rison/vpk/data/ Finns det folk som inte gillar att läsa sådant? Jag råkade även hitta de här trevliga dokumentsamlingarna: http://atlas.usafa.af.mil/inss/books.htm http://atlas.usafa.af.mil/inss/occasion.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Nu är ju inte min ryska på topp, men jag får det till att dom har 17297 diverse militäranläggningar sedan trettiotalet. Visserligen är mycket nedlagt nu, men ändå. SJUKT! Hur mycket har Sverige haft tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Nu är ju inte min ryska på topp, men jag får det till att dom har 17297 diverse militäranläggningar sedan trettiotalet. Visserligen är mycket nedlagt nu, men ändå. SJUKT! Hur mycket har Sverige haft tro? Sverige har nog allt haft en hel del militära anläggningar under 2a världskriget. Av dessa finns mer eller mindre spår av kvar idag. Pressfotar och vi gjorde en grej på "militära lämningar från sånt som upprättats med anledning av 2vk" Bara i vårt lilla täckningsområde hittade vi gammla skyttevärn, grunder av spaningstorn, gammla sambandscentraler mm mm Någon som vet hur mycket militära anläggningar vi haft som mest? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 I listan som A2 länkade till verkade det mest som om det var "större" grejer än skyttevärn och förråd, enormt mycket regementen, skolor och andra typer av "baser". Men visst har vi haft vår beskärda del av skyttevärn och liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Pedersen Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 I listan som A2 länkade till verkade det mest som om det var "större" grejer än skyttevärn och förråd, enormt mycket regementen, skolor och andra typer av "baser". Men visst har vi haft vår beskärda del av skyttevärn och liknande. Är faktiskt rätt spännande att ge sig ut i skogarna och titta vad vi egentligen har. Vet ett ställe i denna kommun jag är spec nyfiken på. Mitt i skogen, massa gröna rör/svampar som sticker upp. Det pratas om stort skyddsrum i berget. Skulle vara mäktigt att få gå in i ett sådant någon gång, ett enormt bergrum med logement, garage vad vet jag. Fantasin sätter inga gränser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DBH Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 I listan som A2 länkade till verkade det mest som om det var "större" grejer än skyttevärn och förråd, enormt mycket regementen, skolor och andra typer av "baser". Men visst har vi haft vår beskärda del av skyttevärn och liknande. Är faktiskt rätt spännande att ge sig ut i skogarna och titta vad vi egentligen har. Vet ett ställe i denna kommun jag är spec nyfiken på. Mitt i skogen, massa gröna rör/svampar som sticker upp. Det pratas om stort skyddsrum i berget. Skulle vara mäktigt att få gå in i ett sådant någon gång, ett enormt bergrum med logement, garage vad vet jag. Fantasin sätter inga gränser. Låter jävligt intressant, trodde knappt att sånt fanns kvar i Sverige. Vet du fler ställen som det ska finnas "hemliga" rum vid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted June 3, 2005 Author Report Share Posted June 3, 2005 I listan som A2 länkade till verkade det mest som om det var "större" grejer än skyttevärn och förråd, enormt mycket regementen, skolor och andra typer av "baser". Listan i trådens första inlägg är en lista över industrier, forskningsanläggningar och liknande, vilket även dess titel tydligt säger. Det är alltså inte en lista över förband, baser, skolor, regementen och liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Låter jävligt intressant, trodde knappt att sånt fanns kvar i Sverige.Vet du fler ställen som det ska finnas "hemliga" rum vid? Jag kan rekommendera www.bunker.nu och en sökning i deras debattforum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
worldeater Posted June 6, 2005 Report Share Posted June 6, 2005 Där jag bor, i Skövde finns en gammal militäranläggning modell större utspräng i berget. Runt om finns "uppgångar" eller vad det nu kan vara, samt värn. Aldrig märkt någon aktivitet men jag misstänker att det är stort som fan, finns ingångar eller uppgångar kilometervis därifrån, om de nu hör ihop. Ingången är verkligen stor, uppskattningsvis 15 meter hög och ett par meter bred. Som liten var det mycket spännande att krya under staketet och undersöka ingången. Vi vågade oss aldrig långt in men som jag minns fanns det högvis med lådor fyllde med förbandsmateriel och annat. Fan, nu när jag tänker på det måste jag nog ta en närmare koll i vuxen ålder. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 Undrar hur mycket Sovjet tjänade på sin vapenexport. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 Förmodligen ganska lite i pengar. Förmodligen ganska mycket mer i politiskt inflytande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
julenissen Posted June 7, 2005 Report Share Posted June 7, 2005 Förmodligen ganska lite i pengar. Det var et tapssluk, Sovjet gav primært bort krigsmateriell til diverse sosialistiske/kommunistiske satelittstater fremfor å selge det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts