Jump to content

mycket ny militär utveckling

Pappsen

Recommended Posts

...på gång tycker jag. trots nedskärningarna. Eller är det tack vare nedskärningarna?

Pappsen, vi måste se skillnad på försvarsmakten och försvarsindustrin.

Försvarsindustrin säljer lika glatt till FM som till utländska kunder.

Om vi sen ska fortsätta ha någon försvarsindustri så måste de fortsätta utvecklas.

Det dom menar här är att sökaren söker 90 grader från siktlinjen (d.v.s. rakt ut) och att man då med ett hjälmsikte då kan skjuta över axeln.

Då har du inte bara en robot som sköter sig självt, den är också livsfarlig även om fienden kommer bakifrån.

Om IRIS-T:

In the 1980's Britain, Germany and the U.S. agreed (with support from their other European allies) to produce and procure a replacement for the AIM-9 Sidewinder. The basic idea was that while the U.S. developed AMRAAM (a replacement for Sparrow) for the medium range role, Britain and Germany would produce ASRAAM for short range engagments. Unfortunately the agreement soon flounded with the U.S. initiating its own project to replace the Sidewinder. This left Britain and Germany alone to complete work on ASRAAM.

With the fall of the Communism in the East and the reunification of Germany the Luftwaffe found themselves with large stockpiles of the AA-11 Archer, the USSR's primary short range weapon. Although the West where aware of Archer being more advanced than the AIM-9L Sidewinder Germany quickly concluded that the capabilities had been noticeably under-estimated. In particular the Archer was found to be both more far more manoeuvrable and far more capable in terms of seeker aquisition and tracking. These conclusions led Germany to question certain aspects of the design of ASRAAM, particularly the lack of thrust vectoring to aid manoeuvrability. On-going discussions between Germany and Britain eventually failed in 1990 when no short or medium term compromise could be reached. Subsequently Germany withdrew from the ASRAAM project, Britain continued alone to produce and procure ASRAAM.

During this time BGT (Bodenseewerk Geratecknik) had continued work on a new high resolution scanning imaging infra red seeker. In 1995 Germany announced its intention with several partner nations (Italy, Sweden and Greece, later joined by Canada and Norway) to commence development of its own short range weapon The weapon was to be named, IRIS-T, Infra Red Imagery Sidewinder Tail-controlled with workshare arrangements thus; Germay 46%, Italy 19%, Sweden 18%, Greece 13% the remainder split between Canada and Norway. The system would build upon BGT's involvement in production of the existing AIM-9 Sidewinder as well as its seeker work. As with ASRAAM the IRIS-T retains complete interoperability with AIM-9. Any aircraft capable of carrying and firing Sidewinder will be capable of launching IRIS-T.

iris-t-cutout.jpg

BGT/SAAB/Alenia-Marconi IRIS-T

Although based on the AIM-9 design IRIS-T improves upon it quite substantially in practically every area. The missile consists of basically five sections; guidance, fuze, warhead, motor and tail control. The guidance section contains a BGT designed scanning imaging Indium-Antimonide infra-red sensor. The array has a resolution of 128 by 128 pixels which combined with digital signal processing (provided by a SAAB built DSP) gives the missile an ability to see its target and even aim for certain specific sections. In addition the seeker offers an off-boresight capability of 90 degrees in all directions. This gives it the ability to be launched over the shoulder via an appropriate cueing system (eg. a Helmet Mounted Sight), targetting data can also be taken from the launch platforms radar. Initial guidance is provided by a strap-down inertial navigation system built by Litton Italia. Behind the sensor sits an active radar based fuze built by Alenia-Marconi. This provides both range and range-rate information allowing the missile to detonate its warhead at a pre-determined distance form the target.

Next in line is a dual-layer High Explosive fragmentation warhead designed and built by Greece's GPCC. Behind this sit the main propulsion and control systems. A new motor built by FiatAvio of Italy and Nammo of Norway is included which utilises a smokeless propellant arranged in a star-shaped formation within the combustion chamber. This section also provides the attachment point for four wings providing additional lift. The rear most section, the responsibility of Canada's AlliedSignal contains the thrust vectoring nozzle as well as four fins. The nozzle, which provides for flight control utilises four vanes placed within the exhaust. By directly controlling the position of these the thrust can be vectored in any required direction. Such an arrangement provides a large increase in achievable manoueverability, turns in excess of 50g are made possible.

The Swedish Air Force has already commited to purchasing IRIS-T for its JAS-39 Gripen fleet when deliveries begin in 2002. To enable deployment SAAB-BAE Systems have already carried out test flights of a Helmet Mounted Sight for the Gripen allowing IRIS-T to be fully utilised. Beyond Germany and Sweden, Norway is also expected to purchase the weapon as a replacement for AIM-9 aboard its F-16's. In addition both Denmark and Belgium are interested in purchasing the weapon.

In October 2000 the first air launched firings of the missile occured from F-16's of the Hellenic Air Force. This was followed first in March 2002 by a pre-programmed launch against a drone target and later by a seeker guided firing in April 2002. The missile, launched from an F-4 Phantom flying off the coast of Sardinia successfully tracked and brought down the drone. According to BGT development remains on track and initial production versions of the missile are due to be made available by mid-2002 with full production occuring in late-2002/early-2003. IRIS-T is set to gain full operational clearance before the end of 2005. This date should mirror the first fully operational Eurofighter Typhoon squadrons in Luftwaffe service, IRIS-T being the primary short range weapon for German Eurofighters.

Summa summarum så är det en väldigt kapabel liten krabat det här!

Edited by Sg Toll

The array has a resolution of 128 by 128 pixels which combined with digital signal processing (provided by a SAAB built DSP) gives the missile an ability to see its target and even aim for certain specific sections.

Jaha, var siktar den då? Cockpit eller? Eller är det "osvenskt" att försöka döda piloten i krig? ;)

När ni läser om IRIS-T, så glöm inte ryska R-73, som blev operativ 1984 om jag inte minns helt fel. Den verkar ha varit långt före alla västerländska motsvarigheter när den kom.

Edit:

Man bör inte heller glömma den israeliska Python-serien i dessa sammanhang.

Edited by A2Keltainen

@A2Keltainen

Det vi absolut inte får glömma är det faktum att ryssara är smarta någon gång ibland också.

"Sidewinder"-standarden är en väldigt begränsad storlek och ryssarna tänkte till och gjorde en större flygkropp med mera utrymme för motor, laddning och elektronik. Jag förstår inte varför man inte gjort samma sak i väst, men det är väl för att vi är kapitalister och räknar allt i pengar...

Vadå hade man inte lagt ner planerna kring SEP, i alla fall inom FM?

Det fanns med som alternativ i förarbetet till senaste budgetunderlaget, men inte i det slutliga underlaget.

När ni läser om IRIS-T, så glöm inte ryska R-73, som blev operativ 1984 om jag inte minns helt fel. Den verkar ha varit långt före alla västerländska motsvarigheter när den kom.

Tyskarna skickade 2 MIG-29:or på en stor Nato ledd duell utvärdering mellan olika system. Slutsatsen var att om ett Natoplan kom i kurvstrid med ett R-73 utrustat FI plan var han med 97% sannolikhet köttfärs. (Military Technology)

Orsaken till varför Väst inte hadde något liknande var att vi aldrig fick fram ett fungerande hjälmsikte och därmed övergav tanken...

Edited by Stella-Polaris

Tyskarna skickade 2 MIG-29:or på en stor Nato ledd duell utvärdering mellan olika system. Slutsatsen var att om ett Natoplan kom i kurvstrid med ett R-73 utrustat FI plan var han med 97% sannolikhet köttfärs. (Military Technology)

Stella Polaris: Kan du ge mig lite bättre koordinater på din källa?

Söker hos Militarytechnology.com på AA 11, R73, Archer m.fl. med och utan mellanslag och/eller stora och små bokstäver.

Stella Polaris: Kan du ge mig lite bättre koordinater på din källa?

Söker hos Militarytechnology.com på AA 11, R73, Archer m.fl. med och utan mellanslag och/eller stora och små bokstäver.

Oj :o

Det var nog ett par år sedan jag läste artiklen i Tidningen. Det hela handlade om att man testade olika system mot varandra, både flyg och luftvärn. Om jag inte missminner mig så höll man till i Frankrike. Eftersom Tyskarna tagit över MIG-29:orna var intresset stort att testa mot dem.. Det kom ganska mycket om dessa robotar under en tid.

Var ganska roligt faktiskt.

Först en varning från tyskarna: Dom här är nog bättre än vi trodde.

Sedan en tid senare: Dom här är jävligt mycke bättre än vi trodde.

Tillsist: Möter du dem inom 4 km är du köttfärs, punkt, slut.......

Skall gå in och söka oxå så får vi se.. Eller kanske något flyg freak vet vad övningen hette?

Edited by Stella-Polaris

Efter lite goggling

six German Fulcrums were deployed to Decimomannu, Sardinia for the first exercise aerial battles against jets from other NATO states. The MiG pilots fought bravely. Their helmet-mounted sight, which at that time was unique, enabled them to fire R-73 missiles at targets at angles of up to 75 degrees to the side and thus to take many opponents by surprise. Aircraft 29+06 was even loaned out to the USA for eighteen months of testing.

All the lessons learned flowed into a 13-page report prepared for the then Defence Minister, Gerhard Stoltenberg. Finally he came to a decision on 25 July 1991: the MiG-29's were to remain in service with the Luftwaffe for another twelve years

källa:flug-revue

Luftwaffe quickly revealed that while the Fulcrum was next to useless for the US favoured Beyond Visual Range (BVR) combat, the aircraft was a superb dogfighter and the combination of Archer and HMS provided a revolutionary capability in the close in dogfight

Källa: bra om R-73 samt informativ bild på kapaciteten

Orsaken till varför Väst inte hadde något liknande var att vi aldrig fick fram ett fungerande hjälmsikte och därmed övergav tanken...

Känner till de där siffrorna. Tar dock sådana med en rejäl nypa salt numer, ofta är sådana siffror integrerade med ett "syfte". Visst är den roboten i kombination med MiG 29ans monokel hjälmsikten en riktigt vasst vapen och hade gett västnationerna huvudvärk. Speciellt Euro-F16 folket, som fram till MLUn endast flög med Winders.

Dock är siffran 97% inte hållbar över tiden, som med alla system är det blåsigt på toppen av kullen och fi kollar alltid när och var du är vingligast. I övningarns som skedde för Luftwaffe skänkte bort 29orna fann taktiken där. RAF sopade mattan med dem med Sea Harriers och US Navy/USMC fick bättre än 50% mot dem, trots att de flög med Hornets, som inte är direkt spralliga. Till rätt stor del kommer detta sig ur att MiG 29 (främst äldre verrar...de som är i tjänst) inte är en förarmaskin. Även USAF var på besök med F16 och blev "nöjda med resultatet".

Jag nämnde tidigt siffror med syfte. Främst USAF är duktiga på detta, främst pga at de är en helvetes stor organisation och besitter den "politiska" makten som krävs.

Ett reelt exempel:

De sista 15 (grovt) åren har amerikanska flygstridskrafter främst fört krig mot markfiender och en gigantisk och extremt teknologiskt avancerad luft-mark arsenal har tagits fram. som saknar motstycke i omfattning och kvalitet. Under denna tidepok har inte mycket hänt på luft-luft sidan, AMRAAM och Sidewinder har varit alternativen. Dessa är inte konkurrenskraftiga, speciellt AMRAAM som hela tiden utvecklats är mycket duglig. Dock kan man se, tex här i Europa robotar av samma eller mer kraftfull klass. De inom USAF som har Air Dominance som yrke har börjat knorra mer och mer högljutt att deras trumfkort: F22,AIM 9X,JHMCS förflyttas ned på priolistan eller anskaffas i mindre antal. Dessa knorrningar tar sig ton på olika sätt, dels genom debattinlägg /någon som läste Airforces monthly förra eller förrförra numret?) eller mer direkta ingrepp ( en viss luftstridsövning i Indien, där resultatet och dess tolkning kan diskuteras).

Ser man framåt i kulan så utvecklar europa fortsatt enligt devisen fart-manöverduglighet medan USA mer gått över till dominanta system där kurvning är åsidosatt.

Edited by Danne

Vad hände om man hänger på R-73, på tex en gripen, och flyger mot en annan som har sidewinder??

Och ja, man installerar hela systemet...

Om jag inte missminner mig så omtalades i artiklen som jag läste (Military Technology) att marin kåren fick stryka på foten i varje duell som kördes... Men det kanse handlar om första gången man möttes och man senare anpassat taktiken... men behållt MIG taktiken ;)

Edited by Stella-Polaris

Tackar Polstjärnan och Danne

Skall studera SP's länk lite granna, men nu så börjar vi närma oss den verklighet där jag lever och som jag accepterar ;)

(97% sannolikhet för köttfärs köper jag inte...)

Undrar hur den franska MICA med IR-huvud står sig i direkt jämnförelse.

Danne, har du nå'n koll på den roboten?

@Stella Polaris

Din fråga jobbar man ju på att besvara just nu. IRIS-T's förmåga och kapacitet borde i alla fall motsvara tidigare R73 i närkampssituationer. Men jag hade gärna sett att man gått ifrån Sidewinder 5"-standarden på flygkroppen. Ger bra mycket mera utrymme för en fet motor med mycket kraft.

/EDIT: Roboten heter ju IRIS-T... när ska jag lära mig det namnet...

Edited by Sg Toll

Iris-T kommer inte en dag för tidigt just nu har försvaret Rb74 vilket är AIM9L idag är sidewinder i det närmaste omodern den svenska L versionen saknar Tex M versionens IR filter vilket gör att den kan vilseledas av Sovjetiska facklor från tidigt 80tal.

Dessutom måste man som sagt rikta hela flygplanet för att skjuta och det borde man slutat med för minst 10 år sedan.

Iris-T kommer inte en dag för tidigt just nu har försvaret Rb74 vilket är AIM9L idag är sidewinder i det närmaste omodern den svenska L versionen saknar Tex M versionens IR filter vilket gör att den kan vilseledas av Sovjetiska facklor från tidigt 80tal.

Dessutom måste man som sagt rikta hela flygplanet för att skjuta och det borde man slutat med för minst 10 år sedan.

Finns logik för att diskriminera facklor i målsökaren på 9L

J.K Nilsson

Edit: Fippelfingrar

Edited by JK Nilsson