Wigsten Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Är det någon som har koll på om det är möjligt att göra utlandstjänst som vanlig skyttesoldat el. likn. om man har gjort militär GU som röjdykare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Har du betygen X-7-7 eller mer och uppfyller övriga krav så är det möjligt. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 Har du betygen X-7-7 eller mer och uppfyller övriga krav så är det möjligt. /Krook I teorin eller praktiken? Ingen härinne som känner till någon röjdykare som varit på utlandstjänst? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lobo Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 När jag var nere hade vi en lastbilschaufför och en kock i min grupp. Jag vet inte vad röjdyk gör direkt men det lär väl inte vara "sämre" förutsättningar för att fungera som skyttehjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted June 1, 2005 Author Report Share Posted June 1, 2005 När jag var nere hade vi en lastbilschaufför och en kock i min grupp. Jag vet inte vad röjdyk gör direkt men det lär väl inte vara "sämre" förutsättningar för att fungera som skyttehjon. Ok. Men har dom verkligen GSU som vanliga soldater då? Röjdyk använder väl inte ens ak5 utan har kpisten...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lobo Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Har faktiskt ingen aning om jag skall vara ärlig, vet faktiskt inte ens vilket vapenslag röjdyk hör till. Skall nog vara tyst nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 1, 2005 Forumsledning Report Share Posted June 1, 2005 svårt att ta reda på ? http://www.4minkriflj.mil.se/rojdyk/ Givetvis kan du söka till US om du lumpat som röjdykare. Vill plutonchefen ha med en sån så väljer han det om han hittar nån (de är nog inte överdrivet många). Själv tror (vet) jag att de har lättare att komma med Marinens insatsstyrkor. Sen har röjdykare redan varit på "utlandstjänst" men då menar jag inte Kosovo Liberia Bosnien motsv utan ute på havet när vi vart och röjt bl.a minor utanför baltikum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 @Wigsten Jag läste din profil, ska du rycka in som röjdykare i Skredsviken? För om det är så och du lyckas hålla dig kvar hela utbildningen så har du ju en jäkligt bra EOD utbildning efteråt. Samt lyckas du då även få x-7-7 i betyg så är ju bollen i målet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blackadder Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 (edited) får ni EOD'utb? fredsamröj? isåf skulle jag nog satsa på att söka en sådan befattning istället. [edit} tvåa.. /b Edited June 2, 2005 by Blackadder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted June 2, 2005 Author Report Share Posted June 2, 2005 svårt att ta reda på ? http://www.4minkriflj.mil.se/rojdyk/ Givetvis kan du söka till US om du lumpat som röjdykare. Vill plutonchefen ha med en sån så väljer han det om han hittar nån (de är nog inte överdrivet många). Själv tror (vet) jag att de har lättare att komma med Marinens insatsstyrkor. Sen har röjdykare redan varit på "utlandstjänst" men då menar jag inte Kosovo Liberia Bosnien motsv utan ute på havet när vi vart och röjt bl.a minor utanför baltikum. Har givetvis kollat den sidan, men det enda som tydligt framgick var att deras utbildning skiljer sig bra mycket ifrån "vanlig" värnplikt. Så frågan jag indirekt ställde var ju om det i praktiken är möjligt att gå ifrån röjdykare till vanlig soldat utomlands, med tanke på att röjdykarna knappt gör något alls av det som dom flesta andra gör under sin värnplikt. Och den utlandstjänst jag pratar om då är Kosovo, Aghanistan, Liberia eller något åt det hållet... Självklart kan jag ju göra det enklare för oss alla och istället maila/ringa och fråga dom hur det ligger till, men jag tänkte att jag skulle kolla med er veteraner här först om någon visste. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted June 2, 2005 Author Report Share Posted June 2, 2005 @WigstenJag läste din profil, ska du rycka in som röjdykare i Skredsviken? För om det är så och du lyckas hålla dig kvar hela utbildningen så har du ju en jäkligt bra EOD utbildning efteråt. Samt lyckas du då även få x-7-7 i betyg så är ju bollen i målet. Jag har en ansökan liggande hos röjdykarna, har dock inte riktigt bestämt hurivida jag verkligen ska köra på den linan eller inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted June 2, 2005 Forumsledning Report Share Posted June 2, 2005 Vill du tjänstgöra i Kosovo Afgan, Liberia ..marktjänst motsv så är inte röjdykaren kanske den första man anställer, ganska logiskt i mina ögon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted June 2, 2005 Author Report Share Posted June 2, 2005 Vill du tjänstgöra i Kosovo Afgan, Liberia ..marktjänst motsv så är inte röjdykaren kanske den första man anställer, ganska logiskt i mina ögon. Det är ju just det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 (edited) Vill du tjänstgöra i Kosovo Afgan, Liberia ..marktjänst motsv så är inte röjdykaren kanske den första man anställer, ganska logiskt i mina ögon. Det är ju just det... Varför inte satsa på Flottans beredskapsenehet (IKS XX)? Släpp för 17 inte platsen du fått på röjdyk, finns folk som skulle hugga av sig näsan för den tjänsten. Lycka till med tjänsten du fått och håll hårt i den. Kommer finnas möjlighet för dig att åka utomlands både under och efter din värnplikt. EDIT. Lämnar över kunskapspinnen angående till Rokare då jag inte har en aning, ville bara muntra upp lite. EDIT2, undrar vad i hel*ete sjömannen rokare pysslar med, håll dig till ditt gamla ankare då så sköter jag mitt. Edited June 2, 2005 by Born Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 (edited) Som Röjdykare kan du ju ingå i detta förband. SWENARAP MCM/IM Om du hellre vill hålla dig på fast mark så har väl en och annan Röjdykare kommit utomlands denna vägen kan jag tänka mig.. Los Näsos Lösus Fast det blir ju längre än 6 månader ;) IM verkar för övrigt vara mycket utomlands, då främst i baltikum.. de jag känner som på ett eller annat sätt är med där verkar nöjda.. Slutligen finns ju EOD-gruppen men jag är inte hundra på att de tar in väringar utan kanske bara YO, men de har ju onekligen en hel del att göra inom sverige. GMY Edit: Born, kom in i matchen nu ;) Han har inte fått någon plats ännu, och varför IKS? Edit 2: Après Monsieur Born.. Tar emot, kicker upp i luften och klackar snyggt vidare till Vargas... Edited June 2, 2005 by Rokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted June 2, 2005 Author Report Share Posted June 2, 2005 Visst tåls det att fundera på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Fundera? Funderar du för länge kommer jag trycka upp mitt CMAS-cert där solen inte skiner på dig.... Hade gärna bytt mina missioner mot den dykutbildning du kommer att få om du lyckas.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Fundera? Funderar du för länge kommer jag trycka upp mitt CMAS-cert där solen inte skiner på dig....Hade gärna bytt mina missioner mot den dykutbildning du kommer att få om du lyckas.. Jag håller med Born, jag har en annan militär dykutb än den röjdyk har, men jag kan säga att har du bara ett uns intresse av dykning kommer du inte att ångra att du väljer röjdyk. Bättre dykutbildning är svårt att få och finns inte att hitta på den civila marknaden. Ta den, det finns viktigare saker i livet än utlandstjänst(dykning till exempel) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted June 2, 2005 Author Report Share Posted June 2, 2005 Jag ligger ju faktiskt bra till med tanke på att jag är fridykarinstruktör, och dessutom har sportdykarcert. Sen var det ju röjdyk som fick hela min hög med rekommendationsbrev, intyg och betyg. ;) Grejen är ju bara att jag är väldigt sugen på vanlig gröntjänstgöring, basker, ak och den biten.. plus vanlig utlandstjänstgöring. Lite synd att det är så dålig efterfrågan på röjdykare i kosovo. Det är ett litet dilemma faktiskt. Hade helst gjort båda utbildningarna. :P Men först återstår väl att se om man blir antagen någonstans... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Om du tror att du vill vara i Kungens kläder i några år (det verkar så) så skulle jag nog rekommendera först röjdyk, och sen - om du fortfarande vill - att söka något lösnäseförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BARBIE Posted June 3, 2005 Report Share Posted June 3, 2005 Jag tror nog att du har en hyfsad chans att komma med i Utlandsstyrkan, med eod-utb och ett förarbevis för ett tyngre fordon så är det i princip klart, sen kanske du inte får använda din dykutb så mycket förrutom om du söker till marinens insatsförband. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted June 4, 2005 Author Report Share Posted June 4, 2005 Om du tror att du vill vara i Kungens kläder i några år (det verkar så) så skulle jag nog rekommendera först röjdyk, och sen - om du fortfarande vill - att söka något lösnäseförband. "lösnäseförband"..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted June 4, 2005 Report Share Posted June 4, 2005 Om du tror att du vill vara i Kungens kläder i några år (det verkar så) så skulle jag nog rekommendera först röjdyk, och sen - om du fortfarande vill - att söka något lösnäseförband. "lösnäseförband"..? Lösnäsor aka SSG /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Jag ligger ju faktiskt bra till med tanke på att jag är fridykarinstruktör, och dessutom har sportdykarcert. Sen var det ju röjdyk som fick hela min hög med rekommendationsbrev, intyg och betyg. ;) Grejen är ju bara att jag är väldigt sugen på vanlig gröntjänstgöring, basker, ak och den biten.. plus vanlig utlandstjänstgöring. Lite synd att det är så dålig efterfrågan på röjdykare i kosovo. Det är ett litet dilemma faktiskt. Hade helst gjort båda utbildningarna. :P Men först återstår väl att se om man blir antagen någonstans... Jamen varför tvekar du, Att Dyka Är Att Leva B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rapphönan Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 Ha det så bra med stocken vid inryck hihihi. Förbered dig på poplin! På EOD har du en självskriven plats efter röjdyk. Med bra vitsord då förståss.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meercy Posted June 5, 2005 Report Share Posted June 5, 2005 en röjdykare skulle nog komma till bra hands i Kosovo då det säkerligen finns ett å annat att plocka upp ur Gracca sjön..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Team Member Posted June 6, 2005 Report Share Posted June 6, 2005 @Wigsten Ett klargörande bara: Att få möjlighet till röjdyk och inte ta den är lika med tjänstefel. Om du vill hålla på och leka med ak5 på utlandstjänst så kommer det nog inte vara något större problem med den utbildningen. Så se nu till att inte fippla bort den här chansen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted June 8, 2005 Report Share Posted June 8, 2005 Röjdyk är en riktigt bra början om du vill börja dyka seriöst. Sedan får du väl se om du gillar tjänsten, gör du det finns det massor av möjligheter. UT är ju på modet så det lär vara enkelt. Om inte annat kan du jobba civilt, bekvämt och välbetalt. Fast du behöver nog lite extra utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Anselm Posted July 26, 2007 Report Share Posted July 26, 2007 Jag ligger ju faktiskt bra till med tanke på att jag är fridykarinstruktör, och dessutom har sportdykarcert. Sen var det ju röjdyk som fick hela min hög med rekommendationsbrev, intyg och betyg. ;) Grejen är ju bara att jag är väldigt sugen på vanlig gröntjänstgöring, basker, ak och den biten.. plus vanlig utlandstjänstgöring. Lite synd att det är så dålig efterfrågan på röjdykare i kosovo. Det är ett litet dilemma faktiskt. Hade helst gjort båda utbildningarna. :P Men först återstår väl att se om man blir antagen någonstans... Ok. Men har dom verkligen GSU som vanliga soldater då? Röjdyk använder väl inte ens ak5 utan har kpisten...? Tänkte bara förklara ett par saker: Fridykarinstruktör och hobbydykare är lika stora meriter på röjdyk som luftgevärsinstruktör är på FJS. Det är enorma skillnader mellan civil och militär dykning precis som mellan civil och militär fallskärmshoppning. "Om du ligger bra till" eller inte avgörs om är stark fysiskt och mentalt. Röjdyk har Ak5, även om kpisten fanns rätt länge. Röjdyk är enligt min mening en av de bästa utbildningarna man kan göra i svenska försvaret. Utbildningen ger dig Arbetsdykarcert, CMAS *** cert, möjlighet till Padi Divemaster, kustskepparintyg mycket fysiskträning (mest schemalag fystid i FM, jägers har ju långa övningar vilket också är jobbigt men RD har mer fys) Om du är sugen på utlandstjänst så har flera röjdykare varit ute, RD röjer inte bara minor i vattnet. Tittar du på en karriär i FM kan jag säga att du kommer att åka utomlands en hel del, både på övning med andra länder och på uppdrag i och utanför Europa. Träna på och bit ihop så klarar du nog utbildningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wigsten Posted August 7, 2007 Author Report Share Posted August 7, 2007 Träna på och bit ihop så klarar du nog utbildningen! Du kanske borde kolla när jag skrev mitt senaste inlägg? Det är drygt två år sen... Även jag är medveten om att fridykarinstruktörsutbildningen knappast innebär någon fribiljett till ett förband som röjdyk, utan det jag tänkte på när jag skrev det var mer den vattenvana och lungkapacitet som följde med dykningen. Det var mycket undervattens- och lungkapacitetsträning, och vid tiden för mitt senaste inlägg kunde jag hålla andan i dryga fyra minuter. Sen hurivida det hade räckt eller inte lär jag aldrig få veta då jag tackade nej till extramönstringen till förmån för en annan tjänst. Just nu gör jag lumpen som gruppchef på MP/Säk på LG och jag trivs utmärkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts