Jump to content

Ingenjörtrupperna bygger civila broar?


Recommended Posts

Upptäckte vid en promenad i området en bro som leder över Helge å strax innan dess södra utlopp i Hanöbukten. Bron ser välbyggd ut och vid ena landfästet står en skylt som berättar att 1 kompaniet vid Göta Ingenjörregemente byggde bron april-maj 1979.

 

Undrar om någon här på forumet vet mer om varför Ing 2 har byggt bron på civil mark? Min första tanke var nån stor övning under tiden det begav sig, och att den byggdes då (det finns ju fina skjutfält i närheten, Ravlunda, Rinkaby.), men samtidigt är det ju ingen snabbbyggd krigsbro utan ett stabilt bygge som stått några år nu.

 

Har tråden hamnat fel får BlåGul naturligtsvis flytta den.

 

// Jelzin

Link to comment
Share on other sites

Är född, uppvuxen och bor fortfarande i Kristianstad och kan berätta följande om "betongklumpen": Det fanns tidigare en bro över Helge å där dagens vägbro går, kommer inte riktigt ihåg om den var av samma modell som järnvägsbron eller om det var en träbro, det har funnits en träbro också över Helge å en gång i tiden. Hur som helst så var den gamla bron för klen, både vad gäller att klara tonnage och trafikflöde så man beslutade att bygga en ny bro. För att det överhuvudtaget skule gå att komma över ån fick ingenjörstrupperna bygga en tillfällig bro. När den ny bron var klar lät man betongklumpen vara kvar och nuförtiden använder vi Kristianstadsbor den till att se hur högt vattenståndet i ån är. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Är född, uppvuxen och bor fortfarande i Kristianstad och kan berätta följande om "betongklumpen": Det fanns tidigare en bro över Helge å där dagens vägbro går, kommer inte riktigt ihåg om den var av samma modell som järnvägsbron eller om det var en träbro, det har funnits en träbro också över Helge å en gång i tiden. Hur som helst så var den gamla bron för klen, både vad gäller att klara tonnage och trafikflöde så man beslutade att bygga en ny bro. För att det överhuvudtaget skule gå att komma över ån fick ingenjörstrupperna bygga en tillfällig bro. När den ny bron var klar lät man betongklumpen vara kvar och nuförtiden använder vi Kristianstadsbor den till att se hur högt vattenståndet i ån är. 

Kanna, mkt möjligt att det är jag som är ute och cyklar, men pratar vi om samma bro här? Det låter som om du pratar om betongklumpen som ligger mitt i Helge å där den rinner förbi Kristianstad. :camo:

 

Om du läser mitt första inlägg i tråden noga så menar jag en kraftig träbro ett par hundra meter innan Helge ås södra utlopp i Östersjön, och som enligt en skylt vid landfästet byggdes av Ing2 1979.

 

// Jelzin

Link to comment
Share on other sites

Är född, uppvuxen och bor fortfarande i Kristianstad och kan berätta följande om "betongklumpen": Det fanns tidigare en bro över Helge å där dagens vägbro går, kommer inte riktigt ihåg om den var av samma modell som järnvägsbron eller om det var en träbro, det har funnits en träbro också över Helge å en gång i tiden. Hur som helst så var den gamla bron för klen, både vad gäller att klara tonnage och trafikflöde så man beslutade att bygga en ny bro. För att det överhuvudtaget skule gå att komma över ån fick ingenjörstrupperna bygga en tillfällig bro. När den ny bron var klar lät man betongklumpen vara kvar och nuförtiden använder vi Kristianstadsbor den till att se hur högt vattenståndet i ån är. 

Kanna, mkt möjligt att det är jag som är ute och cyklar, men pratar vi om samma bro här? Det låter som om du pratar om betongklumpen som ligger mitt i Helge å där den rinner förbi Kristianstad. :ph34r:

 

Om du läser mitt första inlägg i tråden noga så menar jag en kraftig träbro ett par hundra meter innan Helge ås södra utlopp i Östersjön, och som enligt en skylt vid landfästet byggdes av Ing2 1979.

 

// Jelzin

Det är jag som är ute och cyklar... :camo:

 

Du är nere i Gropahålet i Yngsjö eller i alla fall åt det hållet i ditt inlägg.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Vi på Ing3 ,O monterade en bro i Tväråfors i skellefteå kommunåt en gubbe under lumpen -97 sedan han egen bro spolats bort av en översvämning. kommer inte ihåg vad bron hetter men det var något som köptes in efter WW2 någon typ av stålfacksverkskonstruktion

 

edit tror det vär en kb2

Edited by TeLu
Link to comment
Share on other sites

Det är väl kalasbra övning att bygga bro "på riktigt",

dessutom ger det lite PR åt ingenjörtrupper och FM i allmänhet.

 

Den här byggdes under EN02-utbildningen som ersättning för en bro som körts sönder.

En något större och något mer avancerad byggdes under EN03, båda runt skillingaryd.

Link to comment
Share on other sites

Våren 1979 byggde 1. kompaniets befälsskolor en fältbro över Helgeån, söder om Yngsjö.

Brobyggnadschef och ansvarig för projektringsarbetet var kapten John Hurtig.

Bron hade en längd på 95 meter och en höjd över vattenytan på 4 meter.

Materielförteckningen omfattade till slut 108 st. pålar 9-14 meter, 40 st. järnbalkar IPE 30 9,5 meter långa samt 640 st. broplank 10 x 15 cm, som hölls på plats med 32.000 galvaniserade spik 4" och 800 skruv med mutter.

Vädret var inte det bästa och pålarna var svåra att få på plats.

När bron sedan blev klar, restes en minnessten med inskriptionen "1. komp, Ing 2, 1979"

Faltbro_0001.jpg

 

Källa: Boken om Göta Ingenjörkår, band 2 sidan 201

 

The Swede :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...