Jump to content

Vådaskott


Guest

Recommended Posts

Finns bara ett ord för såna:

 

KLANTARSLE!!!

Jamen... skjuta sig i huvudet för att imponera... det är fanimej över gränsen för klantarsle!

 

Hamnar någonstans i trakten av... jättejättejättestort klantarsle... :sneaky2

 

 

Undrar om sällskapet blev imponerade?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att på nått sätt så fungerar det så här:

 

När varenda gen/cell i kroppen en dag tänker samtidigt, att nu får det fanimej vara nog på dom här dumheterna. Så ser kroppen till att ett långt, otursförföljt lidande tar slut på ett snabbt sätt. Detta tänker jag ofta när jag läser om något dumt/konstigt har hänt.

 

=)

Link to comment
Share on other sites

Var det inte nån 08:a ;) häromåret som skulle visa sig cool på en fest genom att spela rysk roulette och lyckades skjuta sig i huvet

 

Antar att det är såna här händelser som man brukar kalla naturligt urval

Link to comment
Share on other sites

Var det inte nån 08:a ;) häromåret som skulle visa sig cool på en fest genom att spela rysk roulette och lyckades skjuta sig i huvet

Om jag inte minns fel så använde han sig väl av en pistol och inte en revolver när han spelade rysk roulette

:withstupid

Link to comment
Share on other sites

Guest Lord Good

Min favorit är rånaren som efter att ha rånat en närbutik stoppade puffran i byxlinningen och sköt av sig ballen. Det hände i Ängby för lite mer än tio år sedan har jag för mig.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm. påminner mig om en sak som jag fått berättat för mig.

för några år sedan (4+) så hade en ungdom i skaraborgs FBU fått för sig att liva upp stämmningen under sin första övning, och då han var helt grön så visste han inte riktigt hur saker och ting fungerade (mer än sånt han sett på film), på något sätt lyckades han tillverka en hemmagjord bomb med hjälp av krut, en kondom och en stubintråd från en fyrverkeripjäs. denna lyckades han smussla undan i handskfacket på en minibuss för användning senare under helgen. när alla ungdomar lite senare låg på skjutbanan och övade skytte skulle ett av befälen (en fänrik om jag inte minns fel) hämta en sak i hanskfacket på ovan nämnda minibuss, naturligtvis så upptäckte han "bomben" och då han var utbildat amröjare så beslitade han naturligtvis att snabbt destruera "bomben". så han tog med den några hundra meter ut i skogen, skar upp kondomen för att kunna bränna upp krutet. på skjutbanan hördes plötsligt en skarp knall från skogspartiet bortanför, och alla rusade naturligvis dit. där låg befälet med en del av fingrarna bortsprängda och med alvarliga brännskador på händerna. senare när han kom tilbaka från sjukan berättade han att det sista han mindes var att han närmade sig krutet med en tändsticka (han rörde inte krutet med elden) sedan small det.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm. påminner mig om en sak som jag fått berättat för mig.

för några år sedan (4+) så hade en ungdom i skaraborgs FBU fått för sig att liva upp stämmningen under sin första övning, och då han var helt grön så visste han inte riktigt hur saker och ting fungerade (mer än sånt han sett på film), på något sätt lyckades han tillverka en hemmagjord bomb med hjälp av krut, en kondom och en stubintråd från en fyrverkeripjäs. denna lyckades han smussla undan i handskfacket på en minibuss för användning senare under helgen. när alla ungdomar lite senare låg på skjutbanan och övade skytte skulle ett av befälen (en fänrik om jag inte minns fel) hämta en sak i hanskfacket på ovan nämnda minibuss, naturligtvis så upptäckte han "bomben" och då han var utbildat amröjare så beslitade han naturligtvis att snabbt destruera "bomben". så han tog med den några hundra meter ut i skogen, skar upp kondomen för att kunna bränna upp krutet. på skjutbanan hördes plötsligt en skarp knall från skogspartiet bortanför, och alla rusade naturligvis dit. där låg befälet med en del av fingrarna bortsprängda och med alvarliga brännskador på händerna. senare när han kom tilbaka från sjukan berättade han att det sista han mindes var att han närmade sig krutet med en tändsticka (han rörde inte krutet med elden) sedan small det.

Var den ungdomen kvar länge i avdelningen????

 

Är det så låg standard på AmRöj-utb att de inte kan röja en "bömb" gjord av en Hv U med svartkrut. ;)

 

 

En fråga till er Amröj-utb (2sharp t ex) och övriga kunniga inom ämnet "things that goes BANG":

Måste inte krut för att explodera vara utsatt för ett visst tryck, tex pressat i mellan papper i fyrverkerier  eller i patronhylsa? Jag har för mig det, men är långt ifrån expert!

Har för mig krut att bara brinner om det ligger "utspritt"?

 

Kanske inget att diskutera på forumet.....

Link to comment
Share on other sites

En fråga till er Amröj-utb (2sharp t ex) och övriga kunniga inom ämnet "things that goes BANG":

Måste inte krut för att explodera vara utsatt för ett visst tryck, tex pressat i mellan papper i fyrverkerier  eller i patronhylsa? Jag har för mig det, men är långt ifrån expert!

Har för mig krut att bara brinner om det ligger "utspritt"?

Joo..

Men är det svartkrut så brinner det förbannat fort, det kanske inte exploderar, men det kan räcka för att ge allvarliga brännskador...

Krut till ammunition/fyrverkeri pjäser brinner rätt långsamt jämfört med svartkrut, mer en *poff* än *brinn*

Störtade mycket krut i Bosnien, oftast hällde man ut en hög i vår eldstad/grillplats och tände, grymt schysst värmeutveckling... för att inte tala om värmeutvecklingen!!

 

Jag kan bli en smula skeptisk över hela berättelsen, är man så förbannt dum att man närmar sig krut med en tändstick? varför?? som am-röjare borde man veta bättre??

Givetvis kan man göra misstag ändå, men...

 

Det var ju rätt poppis med de gamla knallskotten att peta ut det som fanns i och tända på = ajajaj... det brann xtremt fort och small nästan.

 

Det finns ett pulver som kallas blixtljus pulver som används av pyrotekniker som drivladdningar i mörsare etc. det brinner så snabbt så det nästan "hoppar", haft några polare som tänt med tändare/tändstick vilket lett till "snygga" brännsår...

 

Btw, killen som sköt sig i skallen gjorde nog mänskligheten en tjänst... synd att reproducera sig med de generna..

Link to comment
Share on other sites

Jag hade blivit jätte impad om någon av mina polare skulle skjuta sig i huvudet ;) :P

Säger du det?

Är det så man skall impa på dig?

Kom hem till mig ikväll jag har en sak jag vill visa dig. :0

Seså gossar, lugna ner er...

 

Ni skall alltid hålla på så här.. jag vet nog vad du skall visa!! din stygging...

 

Läge att råkas nästa helg?? skall åt ert håll :D

Link to comment
Share on other sites

Hur lyckas man? Genom att demonstrera hur man INTE skall titta ned i pipan, fruktansvärt iofs men klantigt bortom all beskrivning....

när jag gjorde GSU på UTB pluton F16 så var det en klåpig målobs som mitt under PEK satte sig upp med k-pist och kollade rakt ner i pipan, Fänrik ärlig blev oxtokig å slet tag i vpl klåp och gormade

-vaffan håller du på med!?!?!

varpå vpl klåp svarade

-jag skulle bara se hur det såg ut med en kula i loppet fänrik

 

å det var inte det enda den killen lyckades med under sina första 6 veckor, sköt vilt om kring sig utan koll på övningar (fick undertecknad erfara med ett svett öra) och han trodde även att om det sköts 50 m rakt bakom honom (på andra sidan förl) så kunde han bara hoppa upp ur eldställningen och lägga sig på rygg på andra sidan och ...hör och häpna.. LOBBA in kulorna som en haubits på fienden....ja jäklar, minns inte ens vad grabben heter... om han ens överlevde vpl...

Link to comment
Share on other sites

jag förstår om vissa är skeptiska till min berättelse. faktum är att det är INGEN av dem jag hört berätta historien som tror att det var "bara" svartkrut i kådisen. den var säkerligen utblandat med någonting som är både instabilt o värmekänsligt, anledning till att befälet i fråga tänkte bränna upp krutet var att han trodde att det var just "vanligt krut". så var dock fallet uppenbarligen inte.

kan dock erkänna att jag inte fått historien bekräftad, men 2 av befälen som jag har hört berätta detta har berättat 2 olika versioner och sagt sig varit med när det hände.

ungdomen i fråga dök aldrig upp på fler övningar. har också hört att han skulle blivit åtalad för det, men då han bara var 15 vid tillfället blev det bara böter.

 

ni skall dock veta att jag ALDRIG sagt att det är sant. det är bara en historia jag hört. jag kommer inte säga att det är sant förrän jag kan skrapa fram minst 3 oberoende vittnen till händelsen.

 

vad gäller det med K-pisten har jag varit med om en liknande sak fast ett gävär M/96 Mauser istället för K-pist. även detta på en övn, vid det tillfället stod jag 3 meter från personen.

Link to comment
Share on other sites

-jag skulle bara se hur det såg ut med en kula i loppet fänrik

Pet-Noga-Jonas påpekar att man väldigt sällan har en kula i loppet på en k-pist... om man inte har eldavbrott...

 

Den skjuter ju från öppet slutstycke, så enda gången man har en kula i loppet är när det säger *pang* (och givetvis på väg in och ur patronläget)

Link to comment
Share on other sites

Angående avdelningen skrönor så har ni väl hört den om dom två personerna som köpte en klass 1A väst från åkers styckebruk.

När dom fått den så skulle dom ju kolla om den höll måttet.

Person ett tar då på sig västen och ställer sig på skjutvallen medan person två tar hand om bössan, som enligt berättelsen var en 308:a winchester.

Vad som hände var att person ett dog då inte person två missade kroppsskyddet och träffade på högersida under axeln.

Då tog person ett ut permission för gott.

Jag hävdar inte att denna historia är sann, men skulle den nu vara det så är det skrämande var vissa hittar på för att testa saker.

Link to comment
Share on other sites

En till som jag hoppas var skröna som faktiskt passar in i ämnet är de två som jag hörde om som var trötta på det här med lumpen. Så de tänkte att om de blev så skadade att de inte kunde vara med längre, så skulle de nog få åka hem. Hur blir man då skadad? Ett sätt vore ju att skjuta sig själv. Eller varandra. "Fega" som de var så tänkte de till att det säkert skulle göra för ont med skarp am. Bra tänkt så långt. Så de tänkte att "lös am säkert inte var så farligt". Tänkt, sagt och gjort. Båda två laddade med lösa skott, plockade av lösskjutningsanordningen och sköt varandra i låret. Träplugg är tydligen väldigt obra att få i sig. Att operera ut trädamm ur låret ska inte vara så lätt. Nu minns jag inte riktigt hur historien skulle sluta, men jag har för mig att det inte blev bra.

 

Hoppas det inte är sant......

Link to comment
Share on other sites

-jag skulle bara se hur det såg ut med en kula i loppet fänrik

Pet-Noga-Jonas påpekar att man väldigt sällan har en kula i loppet på en k-pist... om man inte har eldavbrott...

 

Den skjuter ju från öppet slutstycke, så enda gången man har en kula i loppet är när det säger *pang* (och givetvis på väg in och ur patronläget)

det e riktigt :D som sagt, killen hade inte många rätt, man ser inte så mycket i loppet när "gris-pungen" e monterad helelr =)

Link to comment
Share on other sites

En till som jag hoppas var skröna som faktiskt passar in i ämnet är de två som jag hörde om som var trötta på det här med lumpen. Så de tänkte att om de blev så skadade att de inte kunde vara med längre, så skulle de nog få åka hem. Hur blir man då skadad? Ett sätt vore ju att skjuta sig själv. Eller varandra. "Fega" som de var så tänkte de till att det säkert skulle göra för ont med skarp am. Bra tänkt så långt. Så de tänkte att "lös am säkert inte var så farligt". Tänkt, sagt och gjort. Båda två laddade med lösa skott, plockade av lösskjutningsanordningen och sköt varandra i låret. Träplugg är tydligen väldigt obra att få i sig. Att operera ut trädamm ur låret ska inte vara så lätt. Nu minns jag inte riktigt hur historien skulle sluta, men jag har för mig att det inte blev bra.

 

Hoppas det inte är sant......

risken för blodförgiftning borde vara rätt hög med

 

*hoppas inte heller att den e sann*

Link to comment
Share on other sites

Känner en ( en av flera) som gjorde lumpen på 60-talet.

 

Just denne fick dock en träplugg i bröstet, från k-pist, tack vare en trasig lösskjutningsanordning.

Turligt nog träffade pluggen bröstbenet och splittrades, han hade inga större besvär av det efter konvalecenstiden.

 

Ska passa på att berätta en historia om olämpliga värnpliktiga.

Min gode far gjorde lumpen på A9 63-64.

En person i hans pluton var arketypen av en "skummis", opålitlig osv.

Inget att göra åt det dock, men en vacker dag var plutonen på skjutbanan och blev lämnade ensamma av officerarna under en halvtimme.

Skummisen fick då totalt tokspel och började skjuta hejvilt på träden vid sidan av skjutbanan, med ett maniskt uttryck i ansiktet.

Han stoppades men de stackars vpl kunde inte enas om vad de skulle göra sen, skulle de rapportera honom?

Dagen efter skulle de påbörja en längre permission så de beslutade sig för att vänta med en eventuell rapportering tills efter permissionen.

 

När de kom tillbaka efter denna och ställde upp var inte skummisen bland dem, plutonchefen förklarade varför. Skummisen hade under permissionen nämligen blivit gripen för väpnat bankrån!

De såg aldrig honom mer, det ryktades att han fick ett långt fängelsestraff.

 

Man kan ta det här som ett argument för att psykologerna på mönstringen ska finnas, de brukar få stopp på de flesta dylika typer nuförtiden.

;)

 

Ok, lite OT igen, sorry.

Link to comment
Share on other sites

Kanske lite off topic?!

 

Jag och en till beodrad till en eskort uppgift.

 

Uppgiften var att eskortera en vpl:ig som har suttit inne för mord, och se till att han demobiliserades.

 

Killen var omtyckt, utmärkta skjut resultat osv.

Men det hade felat någonstans i info när han mönstrade.

Så dom hade inte den information om honom.

 

Killen skulle ligga i kasernvakten. Ni kan tänka er följderna att ha tillgång till det mesta inom området.

 

Det j-igaste var nog att två veckor senare eskorterar vi hans yngre bror ut från regimentet. Han var misstänkt för dråp.

Link to comment
Share on other sites

hmmmm. påminner mig om en sak som jag fått berättat för mig.

för några år sedan (4+) så hade en ungdom i skaraborgs FBU fått för sig att liva upp stämmningen under sin första övning, och då han var helt grön så visste han inte riktigt hur saker och ting fungerade (mer än sånt han sett på film), på något sätt lyckades han tillverka en hemmagjord bomb med hjälp av krut, en kondom och en stubintråd från en fyrverkeripjäs. denna lyckades han smussla undan i handskfacket på en minibuss för användning senare under helgen. när alla ungdomar lite senare låg på skjutbanan och övade skytte skulle ett av befälen (en fänrik om jag inte minns fel) hämta en sak i hanskfacket på ovan nämnda minibuss, naturligtvis så upptäckte han "bomben" och då han var utbildat amröjare så beslitade han naturligtvis att snabbt destruera "bomben". så han tog med den några hundra meter ut i skogen, skar upp kondomen för att kunna bränna upp krutet. på skjutbanan hördes plötsligt en skarp knall från skogspartiet bortanför, och alla rusade naturligvis dit. där låg befälet med en del av fingrarna bortsprängda och med alvarliga brännskador på händerna. senare när han kom tilbaka från sjukan berättade han att det sista han mindes var att han närmade sig krutet med en tändsticka (han rörde inte krutet med elden) sedan small det.

Det känns som att jag måste reda upp detta lite då det är mig det handlar om. :angry:

 

Det var mycket riktigt under en övning med Skaraborgs FBU ungdom som detta hände.

En ungdom från en annan förening som var inbjuden till vår övning hade fått en hemmagjord bomb av en kompis för att ta med och ha lite roligt med.

Deras ungdomsledare visste att laddningen fanns med i bilen och visade den för mig. (Jag hade tidigare kört runt med den bilen under morgonen för att bomma skjutfältet utan att veta om att laddningen låg där.)

Jag kommer inte ihåg nu vad den var gjord av men det var inte krut utan någon slags raffinerad hushållskemikalie.

Jag funderade lite och tänkte att vi måste destruera laddningen på något sätt.

Laddningen låg i en kondom och var stor som en golfboll ungefär. Det fanns ingen stubin i den.

När jag funderade så tänkte jag att om man eldar krut så brinner det med hastig låga, samma sak om man eldar pentyl.

Därför tänkte jag att om man sprider ut detta ämne lite och antänder via någon form av stubin så borde det endast brinna med hastig låga, tänk så fel jag hade.

Jag la ner kondomen på marken och skar upp den.

I den något utspridda laddningen stoppade jag ner en tändsticka för att tända mot.

När jag böjde mig ner för att tända med en annan tändsticka mot den så självantände laddningen av värmen och jag slungades bakåt c:a 3-4 meter.

Den tändsticka som satt i laddningen satt uppstucken c:a 10mm under nagelbandet på mitt vänstra långfinger.

Nagelbanden på pek, lång och ringfinger på vänsterhanden var söndertrasade och min vänstra tumme visade sig vara bruten.

Jag miste inga fingrar eller andra kroppsdelar.

Dessutom fick jag tinnitus pga. smällen

 

Jag är INTE Amröj utbildad och var vid det tillfället inte heller fänrik.

 

The Swede

*Inte fullt så klåfingrig längre*

Link to comment
Share on other sites

där ser man. då var det bekräftat också. den version jag berättade var den jag hörde (på ett ungefär) av mina befäl.

kan Swede bekräfta vilket år detta var? jag har varit med i skaraborgs FBU sedan 98. och detta hände något år innan jag blev medlem.

 

The_Swede har möjligen inte närvarat på fler ungdoms övningar i skaraborg efter denna händelsen?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...