Jump to content

Amfibie soldat, bara för natur?

Recommended Posts

Hej hej.

Jag mönstrade den 25e of fick tjänsten

Skyttegruppbefäl stridsfordon 90

eller

Skyttegruppbefäl på stadsskytte.

Men jag ville verkligen bli Amfibiesoldat, men min inskrivnings förättare sa att

det bara var för dem som går/gått ett naturvetenskapligt program.

Jag är inte 100 på om han sa det för att han ville ha mig i armèn eller om det verkligen

är så.

Någon som vet?

Michael

jag ville verkligen bli Amfibiesoldat, men min inskrivnings förättare sa att

det bara var för dem som går/gått ett naturvetenskapligt program.

Hade han någon förklaring till det? Det låter totalt idiotiskt i mina öron, och jag kan omöjligen tänka mig att det är så, utom möjligen till vissa speciella tjänster inom amfibieförbanden.

Vet att vi hade en tekniker (AmfPB av något slag), som läste med oss (PB SyTe) på Berga under YK:n och på motsvarande teknikertjänster är det möjligt att det "kravet" finns men utöver det, knappast. Vad inskrivningsförrättaren säger och vad som faktiskt gäller är ju som bekant två vitt skilda ting...

Pliktverket. :lol:

Jag säger då det. Jag har ganska god erfarenhet av Plitverkets dåliga agerande vid vissa situationer, tyvärr :lol:

Du som började denna tråd, ta genast kontakt med Pliktverket om du verkligen vill bli amfibie. Sen skulle jag i ditt fall hellre ta stadsskytte än vanlig skyttesoldat men du bestämmer själv.

Aha, kände det på mig...synd han verkade verkligen trevlig och som att ville mitt bästa.

Han sa nåt om att flygvapnet inte tog in rekryter och all stridande tjänster i flottan krävde natur.

Tack för de snabba svaren grabbar.

Ringer jag bara pliktverket nu och frågar efter ny inskrivningsförättare`?

• Forumsledning

ja det kan du väll kanske göra.. men det du ska göra i första hand är att berätta för den som du ringer till - vad som blev sagt till dig och ifrågasätta om det stämmer. Ut efter vad de svara på det kan du sen gå vidare. Ljög dom för dig, har du satt dom på pottkanten, fanns det en förklaring till det så försök få det förklarat för dig ut i minsta detalj och medelan oss sen, för den där förklaringen vill jag i såfall gärna höra.

Kolla i detalj vad det gällde, exakt vilka befattningar de menar eller om det handlar om hela amfibiekåren, och fråga vem som tagit beslutet och om det finns en anledning till det, och fråga sen om om det är temporärt eller om det ska gälla länge.

Jag har dock lite svårt att se att det kan stämma, då jag inte riktigt hittar en anledning som går att motivera.

Jag försökte söka till Amf PB på Amf1 men då sa inskrivningsförrättaren att det fanns bara 1 plats för en som var från Norrland, och den var upptagen. Tydligen kostade det en massa pengar att ha folk från norra Sverige.

Låter det vettigt? En enda person från Norrland på Amf1 KB? Do you smell that? It smells like b..

Jag tror jag blev nekad 7 st. sökningar till olika KB utbildningar med ursäkt att alla platser är upptagna och att det ena och det andra ska läggas ner.

När jag mönstrade den 26:e maj sa de till mig att AMF1 inte tar in några amfibiesoldater alls när kullen 87 ska rycka in... Jag blev självklart MYCKET besviken då jag VÄLDIGT gärna ville bli amfibie! :( De sa att de enda som tas in på AMF1 då är bevakningssoldater och kustjägare. Men detta kanske också är lögn? Jag känner nämligen en kapten ute på AMF1 och enligt honom rycker det in amfibier både 2006 och 2007... :baskerKav:

Ska jag också ringa pliktverket och ta ett snack med dem eller? Vad tycker ni?

hej!

jag ska in som amfpb i september och jag går samhäll/idrott. fast jag tror att teknik intresse kan vara ett plus. i befattningsbeskrivningen står det på de flesta tjänster att man skall ha ""stort tekniskt intresse"

de va kasnke detta han menade när han sa att man skulle ha gått natur.

Jag försökte söka till Amf PB på Amf1 men då sa inskrivningsförrättaren att det fanns bara 1 plats för en som var från Norrland, och den var upptagen. Tydligen kostade det en massa pengar att ha folk från norra Sverige.

Låter det vettigt? En enda person från Norrland på Amf1 KB? Do you smell that? It smells like b..

Jag tror jag blev nekad 7 st. sökningar till olika KB utbildningar med ursäkt att alla platser är upptagna och att det ena och det andra ska läggas ner.

Om de bara tar en från Norrland kan jag inte uttala mig om, men eftersom värnpliktiga har fria hemresor så kan man ju tänka sig att resorna blir dyrare för FM ju längre bort man bor och att de av kostnadskäl hellre tar gossar och flickor från närområdet.

Å herregud. Nu ska vi reda ut ett och annat.

Jag är f.d. AmfPB.

Jag läste SP/Ek, inriktning Marknadsföring. Naturprylen är bullshit, även om en stor majoritet av åtminstone PB hade NA-bakgrund...

Jag är inte från närområdet. Jag har hela mitt liv varit folkbokförd i Klippan i nordvästra Skåne.

Amf tillhör inte flottan. Amf tillhör Marinen som består av Amfibiekåren och Flottan.

Det finns ingen KB-utbildning i Marinen. De fänrikar som finns i Amf och Flottan har tagit en sväng på "skolan"...

Mina $0.02

/M

• 3 weeks later...
När jag mönstrade den 26:e maj sa de till mig att AMF1 inte tar in några amfibiesoldater alls när kullen 87 ska rycka in... Jag blev självklart MYCKET besviken då jag VÄLDIGT gärna ville bli amfibie! :( De sa att de enda som tas in på AMF1 då är bevakningssoldater och kustjägare. Men detta kanske också är lögn? Jag känner nämligen en kapten ute på AMF1 och enligt honom rycker det in amfibier både 2006 och 2007... :Malaj:

Ska jag också ringa pliktverket och ta ett snack med dem eller? Vad tycker ni?

Stämmer bra att det inte kommer bli några amfibie på Amf1/berga under utbildningsåret 2006/2007. dvs för oss 87or :( :(

Jag var oxå väldigt besviken, var taggad som fan att bli amfibie men icke.

så här stod det i ett mail som jag frågade någon på Amf1:

"Våra inryckningar sker Januari 2006 och Juli 2007 för meniga och gruppbefäl. Vill du ändra ditt inskrivningsbeslut så ska du vända dig till Pliktverket.

Januari 2006 är fullt men till Juli 2007 kommer vi inte att börja rekrytera förrän efter sommaren."

Och jag tror att det är bullshit angående att det skulle kosta mer pengar för FM angående att skicka vpls till t.ex. Amf1.

Då typ massvis 08 tjänstgör uppe i boden..

Vi norrlänningar förnedras bara, då jag var och mönstrade så fick alla som sökte till Armen/flyg göra lumpen antingen I19,K4,F21

Själv så övertalade jag pliktverket att de skulle skriva in mig på S1 :=o