Jump to content

Am val till EHV

Recommended Posts

Vi får nu en Ny am typ med blyfri kula.

När vi tittar genom historien har vapen och skydd fört en kamp mot varandra.

Rustningen slog med tiden ut pilbågen som ersattes med Armborstet för dess överlägsna genomslags kraft. Svärdet fick konkurrans av pikhammare och andra slagvapen just för dess förmåga att bekämpa pansar.

Iklädd ett stålharnesk hadde man god chans att klara ett skott på Karolinertiden.

Tyskarna tog fram buret pansar till skydd för sina ksp besättningar under ww1

Ryssarna använde sig av "bepansrat infanteri" vid SIB under ww2

USA har keramplattor till alla infanterister, av olika slag, i Irak.

Den bepansrade infanteristen kan därmed sägas var införd i dagsläget.

En keramplatta motsvarande de Svenska dito som vaktsoldater har klarar en 7,62 blykärna samt en 5,56 stål/blykärna. Hur vår nya am beter sig mot nämda platta vet jag ej.

Nu till Kärnfrågan.

Bör den am, man är utrustad med, klara av att penetrera dagens keramplattor? Det finns i dagsläget ett par typer som klarar detta.

Fördelarna är:

Penetrering av fi keramplattor alt fi måste ha tyngre plattor

Ökad verkan mot stridsfordon/splitterskyddade fordon

Vi får större förtroende för vårt vapen

Fi får mindre förtroende för sitt skydd

Nackdelar

Kostnad

Nej jag ser inget behov dagsläget av att vår ammunitition skall penetrera keramplattor. Och vi vet ju inte vad vi får för Fi och hur denne är utrustad, om vi ens får någon. Även om den nya blyfria patronen har en bra penetrationsförmåga på keramplattor.

En direktträff på en buren keramplatta är inget man står upp och tar emot. All den kraft som frigörs när kulan träffar plattan fortplantas in i bäraren. Risken för skador på inre organ är oerhört stor, brustna artärer, hjärtat stannar osv.

Och varför ta fram ytterligare en sort när vi redan har AP i både 5.56 och 7.62?

K.I.S.S.

Nackdelar med den nya "miljöammunitionen":

Vapnet blir fort skitigt pga av någon sorts kalk(?) i krut/tändhatt. Gör man inte rent vapnet ofta får man en blåvit beläggning i pipa och låda som försämrar vapnets prestanda samt även svårigheter att skjuta då vapnet är torrt. Den blåvita ytan är svår att få bort med stålborste.

Edited by Nifelhel

Stoppförmågan i den gamla 7.62-kulan med blykärna är ju minst sagt god, eftersom den fragmenterar. Fem spänn på att den nya inte är i närheten av den gamla i det avseendet. Men stoppförmåga verkar ju inte vara något som europeiska arméer bekymrar sig om över huvud taget - miljöskydd är viktigare än soldatskydd tydligen. Amerikanarna bekymrar sig desto mer.... undrar vad det beror på? ;)

En direktträff på en buren keramplatta är inget man står upp och tar emot. All den kraft som frigörs när kulan träffar plattan fortplantas in i bäraren. Risken för skador på inre organ är oerhört stor, brustna artärer, hjärtat stannar osv.

Var har du tagit del av den här informationen angående sannolika skador vid träff mot keramplatta?

Nimrod

Nu ska jag inte svara för den ursprunlige debattören men jag

har sett de kroppsmodeller som användes för testerna av

det som blev kroppsskydd-90 och -94. Materialet liknar

play-doo och ska motsvara en människokropp med den

skillnaden att deformationerna bevaras. En 7.62 mot

kroppsskydd-94 med keramplatta ger lokalt en intryckning som

ser ut som om någon har tryck in en tennisboll till 3/4 av

diametern utöver en intryckning på ca 2-3 cm över

hela bröstkorgen. Man mår dåligt av en sådan smäll.

En och annan gris har offrat sig för vetenskapen dessutom....

Standarden för kroppsskydd tillåter en deformation på

44(?) mm, de betydligt lättare plastplattorna som kan

fås till -94an deformerades en (1!) mm för mycket så

det blev keram istället.

Det gör väl även våra vanliga HELMANTLADE? Halvmantlad blyspets/hålspets proj är förbjudet enligt konvention bla bla bla just pga fragment och uppsvampning av projektilen vid träff i mjuka mål. Helmantlad går rakt igenom mjuka delar och lämnar ett "litet hål" NORMALT sett... Däremot kan kulan splittras vid träff i hårdare delar tex ett höftben eller dylikt. Mycket splitter härrör då även från själva skelettet. En kula kan alltid bli instabil vid träff och orsaka omfattande skador om den börjar vobbla. 5,56 ammon är ökänd just pga av detta.

Hoppas jag inte har allt för fel i mina tankar!..

@cf112

Vår svenska 7.62 fragmenterar vid träff i mjuka delar. Och den ger värre sårskador än vår egen 5.56.

@Nimrod

Jag tror inte mina källor uppskattar att deras namn kommer upp på ett publikt forum.

Du kan ju alltid välja att inte tro mig.

@NBC-fåne

Ja det stämmer, maximal traumainträngning är 44mm*. Och ju grövre kaliber ju ondare gör det.

*RPS kör på detta och jag tror inte försvaret kör annat. Och specen kommer ifrån Tyskland. Dock ändrade tyskarna sin egen spec till 20mm förra året, så vi får se vad som händer på den fronten.

@Stella-polaris

jag citerar mig själv ifrån tidigare inlägg i tråden

[qoute]Nej jag ser inget behov dagsläget av att vår ammunitition skall penetrera keramplattor. Och vi vet ju inte vad vi får för Fi och hur denne är utrustad, om vi ens får någon.

Det är direkt korkat att enbart ha modell AP. Då den inte har samma verkan i ett mjukt mål utan väst motsvarande. Dessutom är den mycket dyrare än vanlig am.

Många tycks ha missat det vad en väst gör för bäraren. Vid träff i västen så överlever man i många fall, men är då ett fall för sjukvården.

Racet mellan ammunitionens kapacitet och västars skyddsförmåga är jättesned. Man kan ta fram en lättare väst men det kostar, och ingen vill betala mycket pengar.