Speedster Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 I torsdags satt jag på valhallavägen och käkade lite och döm av min förvåning när en strv 122 kom mullrandes längs vägen. Två vita bilar med saftblandare åkte först och sedan kom den ensamma 122an med en flagga vajandes, såg dock inte vilket märke det var. Men frågan är om någon vet varför den åkte där?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Men frågan är om någon vet varför den åkte där?? Fel. Frågan är hur många kort du tog ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PIC Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Jag såg när de lastade av 122an i torsdags, bredvid motorvägen. De hade även en strv-transport med en bgbv 120 men den var borta när jag åkte hem igen. (Ingen kamera med i bilen =( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kanna Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Jag såg när de lastade av 122an i torsdags, bredvid motorvägen. De hade även en strv-transport med en bgbv 120 men den var borta när jag åkte hem igen. (Ingen kamera med i bilen =( Har du inte lärt dig att man alltid ska ha en kamera liggande i handskfacket, till exempel en engångskamera? Om inte för att dokumentera saker som kan intresseras MÖP:ar så för att dokumentera fordonsskador och liknande vid en eventuell trafikolycka eller liknande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Har inte en susning vad gäller denna fjollträsksstridsvagn men jag såg i mitten på veckan som gick två 122:or på Malmö bangård på vagnar. Varför stod de där? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted May 31, 2005 Report Share Posted May 31, 2005 Har inte en susning vad gäller denna fjollträsksstridsvagn men jag såg i mitten på veckan som gick två 122:or på Malmö bangård på vagnar. Varför stod de där? Konspirationen tätnar. Kanske förbereds en blixtinvasion av Norge/Danmark? On a bit more serious note. Kanske var 122:orna i Malmö ämnade för P7, som "ombeväpnar" från 121 till 122 i detta nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Två vagnar plus en till, med dagens mått mätt, vad är det, tre bataljoner, så ett helt pansarregemente? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FMV Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 I torsdags satt jag på valhallavägen och käkade lite och döm av min förvåning när en strv 122 kom mullrandes längs vägen. Två vita bilar med saftblandare åkte först och sedan kom den ensamma 122an med en flagga vajandes, såg dock inte vilket märke det var. Men frågan är om någon vet varför den åkte där?? De var på FMV, på Banérgatan för intern visning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
robot Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Som sagt, öppet hus på FMV. För släkt och vänner eller nåt sånt. Man var tvungen att plocka av 122:an från transporten när man körde över vallhallavägen pga att vikten blev för hög annars. Tydligen var man rädd för att t-banan skulle rasa in. Men, förmodligen fredstidsbestämmelser om maxvikt. Jävlar vilka grymma grejer dom forskar på. Kan säga att jag fastnade en del där handvapnena låg. De hade folk som jobbade inom olika vapen och system som stod och svarade på frågor och berättade allmänt. Såg en hel del som jag inte ens visste fanns. Skönt att få info om vapen där det finns konkret info och inga "jag tror, el, min polare har hört osv" Många frågor blev besvarade och det var en mkt trevlig tillställning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Jävlar vilka grymma grejer dom forskar på. Kan säga att jag fastnade en del där handvapnena låg. De hade folk som jobbade inom olika vapen och system som stod och svarade på frågor och berättade allmänt. Såg en hel del som jag inte ens visste fanns. Skönt att få info om vapen där det finns konkret info och inga "jag tror, el, min polare har hört osv" Många frågor blev besvarade och det var en mkt trevlig tillställning. Vi. Vill. Veta. Mer. Nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
King Kill Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 Vi. Vill. Veta. Mer. Nu. Ja. Har man sagt A får man säga B. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 1, 2005 Report Share Posted June 1, 2005 borde vara regel här "all info om militär materiel som införskaffats från officiell källa skall med omedelbar verkan spridas på SoldF.com forumet i syfte att ge klarhet i eventuella rykten eller förhindra att rykten uppstår" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Man var tvungen att plocka av 122:an från transporten när man körde över vallhallavägen pga att vikten blev för hög annars. Tydligen var man rädd för att t-banan skulle rasa in. Men, förmodligen fredstidsbestämmelser om maxvikt. BK 1-vägar är godkända för 60 tons fordonsvikt. Stridsvagnstransport med pålastad 122a kommer upp i närmare 100 ton. Normalt kör man med dispans, men jag kan mycket väl tänka mig att tunnelbanetunnlarna inte klarar sådana vikter vare sig i fred eller krig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 2, 2005 Report Share Posted June 2, 2005 Som sagt, öppet hus på FMV. För släkt och vänner eller nåt sånt. Man var tvungen att plocka av 122:an från transporten när man körde över vallhallavägen pga att vikten blev för hög annars. Tydligen var man rädd för att t-banan skulle rasa in. Men, förmodligen fredstidsbestämmelser om maxvikt. Jävlar vilka grymma grejer dom forskar på. Kan säga att jag fastnade en del där handvapnena låg. De hade folk som jobbade inom olika vapen och system som stod och svarade på frågor och berättade allmänt. Såg en hel del som jag inte ens visste fanns. Skönt att få info om vapen där det finns konkret info och inga "jag tror, el, min polare har hört osv" Många frågor blev besvarade och det var en mkt trevlig tillställning. Hmmm.. se om detta funkar då.. Order Robot: F.r.o.m tnr 031500 ha upprättat avhemligad rapport avseende besök hos FMV samt publicera densamma på forumet i lämplig tråd. Omfall: Om rapport ej upprättas skickar jag camelen på dig.... Slut, frågor kan det omöjligen vara... GMY ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts