Jump to content

Delad ROK

Recommended Posts

Har sökt på delad ROK, men inte funnit något.

Har någon koll på hur man resonerade när man avskaffade alternativet med delad ROK? Har någon koll på vilka effekter det fick på rekryteringen av reservare?

(För dem som undrar kan sägas att delad ROK var en kurs för utbildning av reservofficerare, som i regel innebar att aspiranten tjänstgjorde under tre somrar efter lumpen - den första var ROK 1, den andra KFÖ, den tredje ROK 2.)

Den förklaringen jag fick (gick rak ROK 92/93) var att utbildningen av reserv- och yrkesofficerare skulle slås ihop. På dåvarande UndS i Karlsborg utbildades inga YO, iaf inte den perioden, så jag vet inte i vilken utsträckning systemet tagits i bruk.

Tanken var att samtliga skulle genomföra första året gemensamt vilket inte hade varit möjligt om den delade varianten funnits kvar.

Nu har det väl dessutom tillkommit en 'praktikperiod' (ett år?) på förband istället för den g:a befodringsKFÖn för att bli Lt.

Har ingen uppfattning om och i så fall hur detta påverkat rekryteringen. Såväl gemensam utb. som praktik tycker jag dock låter som utmärkta idéer.

/P

Min uppfatttning är att i vart fall den delade ROK som hölls av Lv i Norrtälje under andra halvan av 90-talet och fram tills den försvann höll mkt låg kvalitet. Det verkade mest vara ett lite småmysigt kringåkande med bil och karta i ett somrigt Roslagen. Tillgången på inneliggande förband var tämligen skral och själva uppdelningen i sig gjorde knappast något till för att höja nivån på utbildningen. I mina ögon var det anpassning till högskolans läsår som gick ut lite väl hårt över standarden på utbildningen. Att den någonsin skulle komma tillbaka håller jag för mkt osannolikt, något sådant problem med rekryteringen har man knappast idag...

/rila

Att den någonsin skulle komma tillbaka håller jag för mkt osannolikt, något sådant problem med rekryteringen har man knappast idag...

Ska detta tolkas som att man idag inte behöver reservare eller att alla X99 söker?

Det är naturligtvis en spekulation men med tanke på att inriktningen sedan början av 90-talet varit att reserv- och yrkesofficersutbildningarna skulle närma sig varandra och att det inte torde vara så speciellt svårt att fylla kurserna när/om de startar så...

Jag tror dessutom inte att man från FM:s sida direkt gråter sig till sömns över att det fanns ännu bättre lämpade därute så länge man fyller sina behov med lämpade. Värre saker än så verkar ha bekymrat FM i mkt ringa omfattning. :o

Dessutom tillkommer ju numera förbandstjänstgöringen. Skulle man dela upp den på fyra somrar då? 1+1+1+1+1+1+1=7 år senare eller nåt...

/rila

Jag tror dessutom inte att man från FM:s sida direkt gråter sig till sömns över att det fanns ännu bättre lämpade därute så länge man fyller sina behov med lämpade.

Det tror inte jag heller. Frågan är dock om man borde.

Värdet för FM av att en schysst andel av styrelserummen i näringslivet är befolkade med reservare behöver dock inte vara obetydligt. Frågan är om så kommer att vara fallet i framtiden. I synnerhet med generationerna efter att praktikåret infördes.

Edited by Vysotskij

Jag kanske kan vara beredd att hålla med om att FM borde gråta lite mer över sin personalpolitik men jag har verkligen gett upp den förhoppningen sedan länge, riktigt länge...

Sedan tycker jag väl inte att just den delade ROK:en är alltför mycket att sakna. Det var helt enkelt för låg nivå på, åtminstone, den jag iakttagit. Snarare är väl tjänstgöringskravet mer av ett problem. Rätt många torde ändå kunna tänka sig att offra ett studieår med tanke på vad de har att vinna. Två verkar däremot vara i saftigaste laget. Speciellt om man redan påbörjat en utbildning.

/rila

Edited by rila

Poängen med att göra ett gäng läkare och ingenjörer till reservare idag skulle väl i och för sig inte huvudsakligen vara att få fler pluton- och kompanichefer, utan snarare att ha medicinsk och teknisk kompetens som snabbt och lätt kan plockas in vid behov.

I ett sånt läge kan jag tänka mig ett behov av delad ROK av ny typ.