Jump to content

Fästingburen Encefalit

Tivaljör

Har du vaccinerat dig mot TBE?  

110 members have voted

1. 1. Har du vaccinerat dig mot TBE?

• Japp!
      34
    • Nej, bor inte i närheten av ett TBE-drabbat område
      24
    • Nej... men jag borde nog/Är på väg att göra det
      26
    • Vaccinering är för mesar! Bring it!
      26

Recommended Posts

Någon som känner någon som har fått diagnosen tbe?

Hur har ni förberett er för sommarhalvåret i busken?

Hur många gånger hittade ni dessa små parasiter fastbitna, partajandes på erat blod förra sommaren?

Personligen hittade man tre... :baskerPa:

Jag har haft TBE. Det var sommaren 1986 innan man visste så mycket om det. Jag fick alla möjliga diagnosförslag inkluderat papegojsjuka och harpest och något jag kunde dragit på mig i Dubrovnik. Efter 19 blodprov, tre ryggmärgsprov och två EEG eftersom man inte kunde se varför jag fått hjärninflammation (inte hjärnhinne-) så kom de slutligen kom de fram till att det var TBE. Tre veckor på sjukhus med IV i armen, över 42* feber då jag inte kunde skilja på dröm och verklighet i flera dagar och en hel sommars konvalecens. Huvudvärk i ett halvår vid ansträngning och koncentrationssvårigheter i över ett år efteråt var inte så kul.

Nu är jag ju immun men VACCINERA ER FÖR BÖFVELEN!

Jag är vaccinerad, och har sett till att vara det sedan början av 90-talet. Känns skönt att ha en sak mindre att oroa sig för.

Fästingar tycks inte tycka att jag är god, förra året hittade jag enbart en som dessutom inte ens satt fast sig än.

Även om man bor i fästingområden så har man inte vaccinerat sig, men nu när TBE-n spritt sig även till mina tidigare hemtrakter så är det dags nu.

Dock så måste jag bekänna till att jag har samma problem som AdamKalle. Fästingarna verkar inte sätta sig på mig. Håller på med hund och jakt så visitationer är ju nödvändiga av både hund och förare, men jag har aldrig hittat en enda som satt sig på mig. Dock ett flertal som fortfarande kröp.

Fick de två första sprutorna av försvarsmakten inför högvakteriet, så jag har en spruta kvar och den skall jag väl ta nu inom en snar framtid.

Fästingvaccination inför högvakten??? Nu får du förklara! :camo::baskerPa:

KBS K4 (de som gick högvakten) övade exercis ute på Berga och rörde sig i markerna däromkring, efter högvakten så var samtliga på Berga för ledarskapsutbildning och fästingar fanns det beviseligen.

Den veckan var fan himmelsk! fint väder, fri fys, hyggliga tjänstetider och fotboll på kvällarna! Flottans käk sen då alltså!

Det är fortfarande större risk att bli ihjälkörd i trafiken än att få TBE och detta även på lokalt plan i de områden TBE finns, här i Sverige.

Om man nu vistas i just dessa områden och vistas mycket i terränglådan så kan man Vaccinera sig om man känner för det. Om någon däremot får för sig att åka till de Manchuriska skogarna eller på Jakt/Fiske semester i Ryska Fjärran Östern då SKALL man vaccinera sig. Detta då TBE är ett verkligt problem i dess områdena.

Att tänka på oxå är att ens Gula kort kommer att se mycket bättre ut efter 3 X TBE sprutor. ;)

Jag har inte vaccinerat mig, mest av ren och skär lathet, risken för TBE känns som sagt inte överhängande direkt.

Fästingar brukar jag få sisådär två eller tre varje sommar.

Det jobbigaste med dom måste ju vara att dom sätter sig på så dumma ställen..

Den senaste fick jag på ögonlocket, mellan ögonfransarna. Jobbigt!

/Hannah (som hellre skulle vaccinera sig mot rattfyllon)

Har haft 2 fästingar i hela mitt 21-åriga liv, en gång i armvecket, och en gång i örat! :D

samma här, fast båda gångerna i vänster knäveck...

men visst, jag borde vaccinera mig, jag bor ju trots allt i ett TBE område...

De Stockholmska och Åboländska fästingarna brukar inte hitta någon bra plats att anfalla på min lekamen, de kryper bara runt och ser förvirrade ut.

De Gotländska däremot biter till med en gång, gärna mitt på magen.

Jimbo  Posted den May 31 2005, 21:29

får man inte nått slags fästingvaccin innan man far ner till balkan? nån som har koll?

Vi fick TBE 1 och 2 under KS10. Sen tog jag TBE 3 i helgen, så nu ska man vara skyddad i tre år tror jag... Har haft borrelia en gång, så jag slipper gärna en till fästingsburen sjukdom som dessutom är tio resor värre och potentiellt livsfarlig...

Själv lyckas mina fästingar sätta sig på eller strax bakom pungen :huh: .

Det sistnämnda tillför svårigheter när fästingen skall avlägnas då sikten skyms av diverse objekt. Jag måste antingen utföra en kombination av svåra akrobatiska rörelser och grepp eller helt enkelt lägga skammen åt sidan och kalla på hjälp.

Att kalla på hjälp bringar dock stor smädelse i X antal veckor.

Någon mer än jag som fått förbannat ont i armen efter sprutan?

Inte direkt efter sprutan, utan några timmar senare så börjar det ömma och kännas som om man blivit slagen med en påk över armen?

Inte direkt efter sprutan, utan några timmar senare så börjar det ömma och kännas som om man blivit slagen med en påk över armen?

Japp. Så var det för mig sist jag "fyllde på" mitt skydd.

Jo, fast inte riktigt så ont. Det känns mer som träningsverk ungefär.

Din kropp kanske inte är särkilt pigg på att få 1.5 µ inaktiverat TBE i systemet...

(...japp, jag läste på lappen som kom med läkemedlet)

Jo, fast inte riktigt så ont. Det känns mer som träningsverk ungefär.

O.K. då vill jag inte veta vad du tränar....

@Tivaljör

Det vette fan om nå'n är glad på något sådant.

"Kodnamn Ranbow" någon...

Vi läste precis lite mikrobiologi, och vår lärare gav detta tips:

Om du tar bort fästingen inom cirka 6 timmar (reservation för tidsgränsen) så är risken för smitta liten, även om fästingen bär på smittan. Det man ska undvika att göra vid borttag är att trycka på fästingens kropp.

Otyget ligger i fästingens tarmsystem, därför tar det lite tid innan det överförs till människan, och samma orsak är att man ska undvika att trycka på den, så att man inte snabbar på överföringen av viruset.

EDIT: TBE orsakas av virus, inte baciller. Det är borrelia som orsakas av baciller.

Jag skyller på att jag inte är färdigutbildad än. :navy:

Och som leadhead mycket riktigt säger, använd inget för att döda fästingen innan den tas bort.

Och det är därför man inte ska döda fästingen genom att kväva den med smör eller olja (som sätter igen trakéerna). Den lille rackaren kräks nämligen när den dör. Det vet t.o.m. jag som är norrlänning och bara har sett en krypande fästing (på någon annan) på Gotland. ;)

Jag tycket att dylik vaccinering skulle vara obligatorisk för värnpliktiga.

Den erbjuds vad jag vet gratis till alla vpl i riskområdena, när jag låg inne -00 fick alla gå till sjukan och börja ta sprutorna någon gång i början. Var man redan vaccinerad slapp man så klart sprutan. :wub:

blev inte IA03 vacinerade rätt kraftig mot typ, allt utom ebola, HIV och hypokondri?

har för mig att jag hörde svordommar från ett par gamelyxor på NL03.

de hojtade något om att de snart skulle se ut som en nåldyna om de fick mer sprutor.

vet inte om detta gällde alla eller enbart de som senare blev LA01.

Under vpl (86-87) fick vi nån eller ett par sprutor, men ingen mot TBE vad jag kan minnas. Vet inte ens om det fanns ett vedertaget vaccin då??

Det verkar som jag fick en "Duplex" -86 (enligt gula boken), kanske var den enda sprutan jag fick i samband med värnplikt.

Till BA12 fick vi: Polio, Havrix, FSME-TBE och Engerix B. Och påfyllningar efter hand.

Sista TBEn tog jag -03, har för mig att man sedan fyller på vart femte år med den.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...