Jump to content

Steyr AUG familjen har fått tillökning

Sytare

Recommended Posts

Meine Damen und Herren, Stery AUG A3

7ddedc2070.jpg

The STEYR AUG A3 modular weapon system is the latest result of the continued development of the world renowned STEYR AUG rifle series.

The STEYR AUG A3 design is also based on modular system components, which can be configured from one variant to another quickly and easily, without tools, and at unit level, in order to meet a wide range of future weapon requirements.

The STEYR AUG A3 “bullpup” design maintained its short overall length, without influencing the barrel length, to meet or exceed, required accuracy standards.

The STEYR AUG A3 features a number of Picatinny rails (Mil. Std. 1913 rails), which allow the quick and easy mounting of various accessories, such as a grenade launcher, illumination and target acquisition devices, including a variety of optics or night vision devices.

Due to its utmost flexibility design concept, the STEYR AUG A3 is a state-of-the-art, multipurpose assault rifle, for day and night operations.

Steyr Mannlichers Officiella Steyr AUG A3-sida

Bildgalleriet

Technical Data

Caliber 5.56x45 mm (223 Rem.)

6.8 mm SPC under evaluation

Rate of fire Automatic fire: 680-800 rounds per min. (approx.)

Barrel groups Interchangeable, 455 mm (18"), 508 mm (20") and 600 mm (24") with gas regulator.

Cold hammer forged. Chrome-lined bore including chamber.

Hand guard With bottom integrated Picatinny rail. Optional with left / right side Picatinny rails.

Weight empty With 455 mm (18") barrel: 3,7 kg (8.2 lbs.)

Overall Length with 455 mm (18") barrel: 740 mm/29" 

Overall Height 275 mm/11" 

Magazine Detachable, synthetic (transparent) staggered box type.

Magazine Weight 0,13 kg (5 oz.) - empty

Magazine Capacity 30 Rounds, 42 Rounds (optional)

Action Gas-operated. Gas regulator with two settings for firing, to guarantee proper function under all conditions.

Trigger "Pull-through" trigger system. Fires semi-automatic when pulled halfway to a clearly felt point, fires fully automatic when pulled fully back. 

Trigger Mechanism Synthetic (except for springs, steel bearing pins and catch holding open).

Optional 3 round burst.

Safety Lateral push-through type locks trigger 

Housing Group Top Mil. Std. 1913 rail, standard: open iron sights

Stock Synthetic, olive-green or black. Optional Nato-magazine stock group.

Optional with external bolt release.

Bolt Fixed locking turn-bolt, with eight locking lugs.

The rifle can easily be changed from right to left hand ejection, simply by flipping the ejection port lid to the other side and installing a left hand bolt (no tools required) 

Add on 40 mm Launcher - attaches via Picatinny rail interface.

Rätt så intressant lösning på M203-montage och avfyrningsanordning:

G8HB0566_01.jpg

Over and out :D

Edited by Sg Toll

hmm tror att 6.8mm kan bli intressant..verkar som trenden går mot liknade kalibrar eller??

Vet inte, törs inte gissa. Tittar man på vad Nifelhel tyckte och tänkte i en annan tråd så kanske det dröjer lite. Nu kanske jag övertolkar honom något och sätter lite för stort värde på hans kvalificerade gissningar, men what the heck: Nifelhel om 6,8mm SPC

hur fungerar sånna där bullpopp för vänsterhänta, hylsor i ögat? :tveka:

Som svar på din fråga.

Steyer Aug o Famas kan man ändra utkastar öppningen från V->H via att ändra ngr saker i mekanismen. Är ej säker om detta är ngt som den vanlige sold kan göra själv eller om det är vapentekniker som skall göra det.

En notering.

Det ovannämnda går ej att genomföra på de Brittiska gevären L85 IW och L86 Lsw.

Pga konstruktionen ej medger det.

Mvh

404 Skenberg

hur fungerar sånna där bullpopp för vänsterhänta, hylsor i ögat? :clap:

Som svar på din fråga.

Steyer Aug o Famas kan man ändra utkastar öppningen från V->H via att ändra ngr saker i mekanismen. Är ej säker om detta är ngt som den vanlige sold kan göra själv eller om det är vapentekniker som skall göra det.

En notering.

Det ovannämnda går ej att genomföra på de Brittiska gevären L85 IW och L86 Lsw.

Pga konstruktionen ej medger det.

Mvh

404 Skenberg

Det som rimligtvis bör ändras är utdragaren samt flytta skyddsluckan.

Nej det stämmer det går inte att göra på L85/L86 familjen.

@Toll och Span-eliasson

Jo den trenden är relativt liten. Den kalibern är framtagen i ett samarbete mellan några ur 5th SF Group och Remington.

Den funkar det gör den, men det är relativt få som använder den som sagt. Det skulle bli jättedyrt att byta ut alla vapen för amerikanarna. Det är lättare och billigare att satsa på en annan kula i 5.56. Vilket några redan gjort!

SF enheter har en matchkula, mk262 mod1. Det är en 77grains(normalam m855 62gr) Sierra MatchKing FMJ tillverkad av Black Hills Inc(dom gör bra am). Den har använts framgångsrikt med M4or med bla 14.5" pipor, man har gjort "one shot- one kill" upp till 700meter. Sen en tid tillbaka har även USMC börjar få den nere i Irak.

Några enheter har med framgång använt Hornadys #80265 Match Load med Hornadys 75grains matchkula. Så än kan vi inte räkna ut 5.56. :lol:

Ingen som har reflekterat över att 6mm am är under luppen igen...ja jag säger igen. Historien har upprepat sig sedan slutet av 1800talet. Man har provat olika modeller av 6mm i mer än sekel, men inte hållit fast vid någon av dom. Och nu har vi iaf haft 5.56 runt oss i snart mer 50år, det borde säga er något... ;)

Min personliga uppfattning är att vi kommit till vägs ände med dagens vapenteknik. Det kommer inte hända något sensationellt vad det gäller kaliber, kulor och krut. Det är först när nästa generations vapenssystem kommer, vad det än månde vara...ljusenergivapen kanske?

Tack för ett mycket uttömmande svar!

Men som vanligt blir det flera frågor med varje bra svar:

OBS jag hittade bara en matchkula på 75gr på deras hemsida, och det var en hålspetskula. Är det densamma så utgår mina frågor.

1: Hur kommer det sig att kulan har större verkan? Är det den högre vikten? Hur påverkas utgångshastigheten? "Summa Velocitas, Summan Injuras" har ju varit myten som gått, blivit tillbakavisad och återigen gjort sig gällande?

Det är inte som med den ryska 5,45'an med luftbubblan?

2: Bruket av denna nya ammunition, är den kopplad till det faktum att kriget är över och att det nu bara anses vara terrorister som bråkar? (tänker på den ökända och lika beryktade "blended metal"-kulan)

3: Hur mycket dyrare är denna kula jämnfört med den gamla? Hur är miljöklassningen?

Om du nu inte har svar på allt detta eller bara tycker att jag är jobbig så får du väl skjuta skarpt... ;)

Edited by Sg Toll

Att ändra från höger till vänsterversion på AUG är inte så svårt, man flyttar luckan och byter slutstyckshuvud. Man kan också vända på säkringen om man vill. Slutstyckshuvudet låser direkt i pipan och delarna är tillverkade med sådan precision att det egentligen bara är att byta delar rakt av. Själv vill jag dock utöver bytet dessutom kolla med låsavståndstolkar en gång för mycket än en gång för lite.

Annars kan man alltid använda munnen som hylsfångare...

@Sg Toll:

1 Ökad verkan kommer främst från att kulan fragmenterar

2 Amerikanarna hävdar att kulan inge är konstruerad för att fragmentera, den är konstruerat för maximal precision. Att den sedan faktiskt fragmenterar och då ger bra verkan i mjuka mål är enligt amerikanarna en bisak. Om detta skulle hålla i ICC är en annan femma, men dit kommer det inga amerikaner i alla fall. Andra argument typ mot terrorister är allt tillåtet kan säkert också framföras.

3 Det beror ju på vd man jämför med och som vanligt vilka volymer man köper. Grovt sett räkna med dubbla priset jämfört med normal "fulammo"

1: Högre vikt på kulan ger stabilare bana och når således fram till målet. Ja utgångshastigheten ändras. Men den är egal i sammanhanget så länge man når verkan i målet.

5.45 är föga den ända som har en luftbubbla längst fram.

2: Fortfarande helmantlat vi pratar.

Blended Metal technology används utav ett fåtal privata entrepenörer och således inte av amerikanska staten. Och den kulan går väl inte helt i linje med Haag-konventionen...

3: Kvalitet kostar, vad det blir i kronor och ören vet jag ej. Miljöklassningen vet jag ej heller, mer än att är du dum så är risken stor för akut blyförgiftning.. ;)

@Nifelhel: Är du säker på att matchkingkulan är FMJ? I så fall måste den vara införd helt nyligen. De matchkingkulor jag och vänner till mig sett har varit HP, även om de inte direkt ser ut som en Norma Vulkan.

@Inf

My bad!! Du har tämligen rätt, jag erkänner villigt att jag yrat lite där. Sierra MatchKing är en BHTP(Boat-Tail Hollow Point) och som sagt den lämpar sig bäst till målskytte.

Jag är övertygad om att den inte har nån större skillnad i sårkanal kontra en 62grains standard FMJ.

Vet inte om det är klockan, kunskapen eller ögonen som sviker, men hur är avfyrning och säkring på grt:n arrangerad?

Min personliga uppfattning är att vi kommit till vägs ände med dagens vapenteknik. Det kommer inte hända något sensationellt vad det gäller kaliber, kulor och krut. Det är först när nästa generations vapenssystem kommer, vad det än månde vara...ljusenergivapen kanske?

Ryssarna har iaf haft långt framskridna expriment med vapen som nyttjar sändning av olika frekvenser (ej hörbara för örat) som kunde riktas mot människa elelr byggnad. Med olika inställning kunde denna riva byggnader alt förstöra en människa invändigt. ljudlöst... Dock så fodrar detta en hel del energi och därmed massiva batterier..(ra180acc?? :P ) Och enligt det jag fått höra hade väl detta gått i träda. Har själv sett då ett litet modellhus revs ohörbart med frekvenssändning och stor energiåtgång. Pratar typ vägguttagets fulla kapacitet för att riva ett (ca)15x15x15cm stort byggnadsverk. betong var det. utan armering.

Den källa jag har är en yoff.

Ingen som kan se hur det skulle vara anordnat? Får väl helt enkelt ringa pojkarna som tillverkar Steyr Aug och berätta att de gjort en pinsam tabbe... :Malaj:

Titta själv?

Något säger mig att den ringformade saken längst bak på höger sida på grt'n har nånting med avfyrningen att göra. Runda bultan(?) framför torde vara en säkring.

Vet inte om det är klockan, kunskapen eller ögonen som sviker, men hur är avfyrning och säkring på grt:n arrangerad?

Ryssarna har iaf haft långt framskridna expriment med vapen som nyttjar sändning av olika frekvenser (ej hörbara för örat) som kunde riktas mot människa elelr byggnad. Med olika inställning kunde denna riva byggnader alt förstöra en människa invändigt. ljudlöst... Dock så fodrar detta en hel del energi och därmed massiva batterier..(ra180acc?? :P ) Och enligt det jag fått höra hade väl detta gått i träda. Har själv sett då ett litet modellhus revs ohörbart med frekvenssändning och stor energiåtgång. Pratar typ vägguttagets fulla kapacitet för att riva ett (ca)15x15x15cm stort byggnadsverk. betong var det. utan armering.

Den källa jag har är en yoff.

Aha, som Tintin.

affai.jpg

Kommer inte ihåg vad boken heter i Svensk översättning.

Edited by Henil

Det är kanske bara att konstatera, användarna har vunnit kampen. Nya AUG är inte bara mer användarvänlig, den är dessutom utrustad med (flera)picatinny som dom flesta andra vapen nuförtiden. Tror visst vapentillverkarna vill bryta trenden att länder köper in M4or(lätta att modda) för att täppa till i behovs luckor. Kanske har Steyer luckats nu.

Men hur fungerar den rent fältmässigt?

Edited by Vinter

Ingen som kan se hur det skulle vara anordnat? Får väl helt enkelt ringa pojkarna som tillverkar Steyr Aug och berätta att de gjort en pinsam tabbe... :D

Titta själv?

Något säger mig att den ringformade saken längst bak på höger sida på grt'n har nånting med avfyrningen att göra. Runda bultan(?) framför torde vara en säkring.

Jag tror mig veta att den lilla runda knappen är en säkring och att man trycker in den för att rotera ner (medurs) avfyrningsanordningen bakom knappen som då bildar en avtryckare med den ordinarie varbygeln som handtag.

Det är kanske bara att konstatera, användarna har vunnit kampen. Nya AUG är inte bara mer användarvänlig, den är dessutom utrustad med (flera)picatinny som dom flesta andra vapen nuförtiden. Tror visst vapentillverkarna vill bryta trenden att länder köper in M4or(lätta att modda) för att täppa till i behovs luckor. Kanske har Steyer luckats nu.

Men hur fungerar den rent fältmässigt?

Gamla modellen A1 är/var i alla fall mycket smidig att använda.

Samma omladdningsprocedur som G3/AK4 men med mycket kortare och lättare handgrepp.

Dom 10 första omladdningarna var lite mysko när man inte var van vid magasinsplaceringen men annars var den helt OK. Mycket lättskjuten.

Jag gillade inte riktigt det vertikala handtaget men det är väl en vanesak antar jag.

Så ja, jag tror att den fungerar ypperligt även om jag inte sett A3 i verkligheten utan bara läst om den och sett den på bild. Ett återkommande omdömme jag läst är "driftsäker".

Om jag inte är felinformerad så var det endast pga egenskaperna i sträng kyla som A1 gick bort när ersättaren till AK4 provades ut (då FM köpte AK5).

Det skulle tydligen bli för dyrt att bygga bort begränsningen och valet föll på en billigare konstruktion nämligen AK5.

ser lite framm-tung ut?

En framtung bullpup!? Min herre behagar skämta.

Till skillnad från de flesta andra bullpups så ser den här riktigt välbalanserad ut, fast smaken är ju som baken...